Collectieve schuld

Plaats reactie
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Collectieve schuld

Bericht door John Galt »

Zojuist las ik een artikel over Daniëls schuldbelijdenis (Daniël 9) in "Verbonden", het blad van deputaten Israël van de CGK
https://www.kerkenisrael.nl/verbonden/v ... 64-4e.php
Het raakte me, mede omdat ook de podcast Eerst Dit vanmorgen over Daniël 9 ging. Ik bleef er wat over doordenken.

Als ik bid voor ons land, gaat het meestal over dingen waar ik zelf niet zoveel mee te maken heb. Dingen als abortus. Ik bid wel om bekering en vergeving, maar blijf zelf meestal aardig buiten schot. Goed om er over na te denken wat mijn positie hierin is.

Maar verder: Hoeveel collectieve schuld dragen wij nog mee als land en volk? Oorlogsmisdaden, kolonisatie, onderdrukking en discriminatie van bevolkingsgroepen. Er is een aantal dingen waar ik mij als Nederlander voor schaam t.ov. anderen. Dus blijkbaar voel ik mij daar wel enigszins schuldig over.
Maar in hoeverre voel ik mij hierover persoonlijk schuldig tegenover God? Heeft deze schuld concreet effect op onze geschiedenis en ons heden? En wat gebeurt er als één persoon (ik, of jij) met deze collectieve schuld naar de troon der genade gaat?

Bij Daniël lag het natuurlijk anders dan bij mij. Zie het artikel. Israël had een bijzondere relatie met de HEERE en de ballingschap was een directe straf op concrete zonden, waarbij Daniéls schuldbelijdenis uiteindelijk leidde tot terugkeer. Maar hoe moeten wij in de westerse wereld hierin staan?

Zomaar wat overwegingen en vragen.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Collectieve schuld

Bericht door samanthi »

Toen ik vroeger met Bert Dorenbos werkte, heb ik geleerd om als eerste de schuld bij jezelf te houden, ik heb gezondigd en mijn volk.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie