Dankdag 2020

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Dankdag 2020

Bericht door J.C. Philpot »

Een poging om weer ontopic te gaan.
Ds. F. Bakker schreef:Tel ze eens op, al uw zegeningen. En tel ze ook eens op, al uw zonden. Of staat er niet van uw zijde een hemelhoge berg van schuld tegenover een even hoge berg van goedheid des Heeren? Zijt ge niet nagewandeld met gaven van lankmoedigheid en dat van dag tot dag? Wat heeft de Heere u ooit anders dan goed gedaan? Hoe is het dan toch mogelijk, dat we het nog kunnen uithouden onder zo veel zorgen van de Hemel! Zozeer zijn we nu verhard, dat we het volhouden tegen de bemoeienissen van de Heere in. Dat komt omdat we nog menen rechten te hebben. Daaruit komt de ondankbaarheid voort en daarom kan het geen dankdag worden, tenzij we rechteloos bij de Heere worden. Bedenk dan toch eens wat u hebt verdiend en wat u daartegenover ontvangen hebt, opdat die vreselijke ondankbaarheid tot zonde wordt. Dan zal het dankdag worden. Dan zullen de gaven aan de Gever verbonden worden. En tussen die gaven en de Gever komt u dan zelf te staan als een onwaardige. Maar daarin zal de Heere dan worden erkend en dat offer zal Hem welbehaaglijk zijn.
Bron: Kerkbode HHK Garderen

En zo zijn boete en dankbaarheid met elkaar verbonden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Dankdag 2020

Bericht door Geytenbeekje »

J.C. Philpot schreef:Een poging om weer ontopic te gaan.
Ds. F. Bakker schreef:Tel ze eens op, al uw zegeningen. En tel ze ook eens op, al uw zonden. Of staat er niet van uw zijde een hemelhoge berg van schuld tegenover een even hoge berg van goedheid des Heeren? Zijt ge niet nagewandeld met gaven van lankmoedigheid en dat van dag tot dag? Wat heeft de Heere u ooit anders dan goed gedaan? Hoe is het dan toch mogelijk, dat we het nog kunnen uithouden onder zo veel zorgen van de Hemel! Zozeer zijn we nu verhard, dat we het volhouden tegen de bemoeienissen van de Heere in. Dat komt omdat we nog menen rechten te hebben. Daaruit komt de ondankbaarheid voort en daarom kan het geen dankdag worden, tenzij we rechteloos bij de Heere worden. Bedenk dan toch eens wat u hebt verdiend en wat u daartegenover ontvangen hebt, opdat die vreselijke ondankbaarheid tot zonde wordt. Dan zal het dankdag worden. Dan zullen de gaven aan de Gever verbonden worden. En tussen die gaven en de Gever komt u dan zelf te staan als een onwaardige. Maar daarin zal de Heere dan worden erkend en dat offer zal Hem welbehaaglijk zijn.
Bron: Kerkbode HHK Garderen

En zo zijn boete en dankbaarheid met elkaar verbonden.
Dank voor t delen
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5377
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Dankdag 2020

Bericht door pierre27 »

Forummer schreef:En zo is dit topic dat zo mooi begon, toch weer verworden tot elkaar de maat nemen.

Ik heb bewust dit topic niet gebruikt om mijn verdriet over de dankdag preek te uiten, omdat hier zoveel mooie dingen stonden. En ik zal daar in dit topic ook niet op ingaan, want dat gebeurt nu al in het GerGem topic.

Hoe dit topic verloopt, kan ik best verdrietig om worden. Het is een weerspiegeling van onze refowereld.

Ik hoor ergens Samanthi proberen goed van haar God te spreken, maar het gaat verloren in al het rechtzinnige geweld hier.
Hier kan ik best verdrietig om worden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 905
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Dankdag 2020

Bericht door Adagio »

Geytenbeekje schreef:Boetedag zou je eerder bij biddag verwachten
Nou Geytenbeekje, moet je eens lezen bij Luther, die dacht dat ook, maar hij hield er slechts een kapotte rug en kapotte knieën aan over.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dankdag 2020

Bericht door DDD »

Framboos schreef:
DDD schreef:
Framboos schreef:
Ik begrijp dat jij psalm 6 vers 2 berijmd nooit zingt?
Ik denk dat ieder kind van God iets inleeft van Gods toorn over de zonde. Je hebt gelijk als je zegt dat het maar een fractie kan zijn van wat die toorn echt inhoudt, maar iets zullen ze er toch van kennen. Dat kan zijn door uiterlijke tegenslagen, maar vooral ook inwendig: het inleven van de kloof tussen God en de ziel.

Wellicht lees ik dit forum anders dan jij, maar ik maak me soms juist zorgen om de verschuiving naar links...
Dat zou in mijn geval mijns inziens bespottelijk zijn, inderdaad. Dat is een psalm die de christenen in Libanon kunnen zingen. Het zou werkelijk absurd en ondankbaar en zonder enige realiteitszin zijn, als ik God zou vragen om matiging van zijn kastijden.

Ik zou het ronduit oneerbiedig vinden.

Overigens vind ik het wel een mooie psalm, maar dan zing ik hem niet voor mijzelf, of ik moet zwelgen in zelfmedelijden. Ik weet dat bevindelijke christenen hun eigen noden en zorgen graag wat zwaar aanzetten, maar ik denk toch dat je gevoel voor verhoudingen mist als je het dan waagt om God te vragen om je niet ongenadig te slaan. Een enkele uitzondering, ook op dit forum, nagelaten, die werkelijk reden heeft om met verdriet op de omstandigheden te zien.

Overigens is het couplet wat je noemt meer een gezang dan een psalm. Maar dat geldt voor veel psalmverzen die in de rechterflank van de Gereformeerde Gemeenten populair zijn.
Je leest niet goed, ik had het over psalm 6 vers 2 berijmd. Het overige van je tirade is ook geen antwoord op mijn vorige post, waarin ik het had over inwendige tegenslagen: de kloof tussen God en de ziel en het verlaten voelen van God.
Je had het over toorn, vandaar het misverstand. Ik zie eigenlijk geen verband tussen vers 2 en wat ik schreef, maar goed, ik had even moeten controleren of mijn associatie klopte. Vers 2 zing ik geregeld, maar wel in het besef dat de laatste regel een toevoeging is die niet in de bijbel staat en die in ieder geval voor mij niet van toepassing is.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Dankdag 2020

Bericht door Nathanaël »

Psalm 6 is wel heel typisch een psalm voor een kind van God dat door Hem gekastijd wordt. Zie ook Heb. 12:6-8. Hoe zie jij dat verband, DDD?
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dankdag 2020

Bericht door DDD »

Kastijdingen kunnen allerlei vormen aannemen. Het kan zijn een doorn in het vlees, of een satansengel, die je met vuisten slaat. Maar ik zou uit deze teksten niet afleiden dat iedereen zomaar mag bidden of God hem niet ongenadig wil kastijden in zijn toorn, en dat was het thema.

Maar de genoemde tekst uit Hebreeën staat in een verband. De primaire focus is troost, en niet zelfonderzoek. Dat neemt niet weg, dat de tekst ook in het laatste onderwerp een plaats mag hebben, maar dan wel zo, dat wij niet verlangen naar Gods slaande hand.
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Dankdag 2020

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Kastijdingen kunnen allerlei vormen aannemen. Het kan zijn een doorn in het vlees, of een satansengel, die je met vuisten slaat. Maar ik zou uit deze teksten niet afleiden dat iedereen zomaar mag bidden of God hem niet ongenadig wil kastijden in zijn toorn, en dat was het thema.

Maar de genoemde tekst uit Hebreeën staat in een verband. De primaire focus is troost, en niet zelfonderzoek. Dat neemt niet weg, dat de tekst ook in het laatste onderwerp een plaats mag hebben, maar dan wel zo, dat wij niet verlangen naar Gods slaande hand.
Maar heb jij nooit die gevoelens zoals in Psalm 6 tevoorschijn komt?
Jan Vogel
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 mei 2013, 12:57

Re: Dankdag 2020

Bericht door Jan Vogel »

In het Hebreeuws wordt voor 'kastijden' het werkwoord יסר in de Piël vorm gebruikt. De betekenis is: terechtbrengen, in het goede leiden (zie Baumgarter woordenboek). Kastijden in toorn heeft altijd tot doel dat een gelovige weer op de goede weg terecht komt. Dat is immers ook het doel van 'tucht' (Zucht - ziehen (naar zich toetrekken) in het Duits). We kunnen het dan wel hebben over een doorn in het vlees enz. Verliezen we dan uiteindelijk niet het doel van de Heere God met verloren zondaars niet uit het oog? Gen. 3: Adam, waar zijt gij? Kastijden gebeurt vanuit de eeuwigdurende liefde van God.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Dankdag 2020

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:
Het gaat om Jezus Christus en Dien gekruisigd, dát wordt veel meer vergeten.

Als je de liefde ziet, als je Zijn lijden ziet... daar wordt het geleerd wat jou zonden Hem hebben gekost, dát is droefheid naar God.

Een dode voelt dat niet, hij zal wel eens ongerust zijn, misschien wel een gevoel van spijt, maar de liefde ontbreekt...
Veel is hier waar. De droefheid naar God kan niet gemist worden. De dochters van Jeruzalem zagen Zijn lijden. Ze zagen het uiterlijk, medelijdend, maar zag niet dat zij Zijn kroon hadden gevlochten en Zijn beker gevuld. We kunnen heel veel zien maar niet in schuld, ootmoed en zelfverfoeiing komen. Maar ik geloof wel dat de liefde.... de mens doet smelten, en dan gaan zien wie ze zijn en neervallen: Ga uit van mij, want ik ben een zondig mens.
Ja zeker, als je de Heere Jezus ziet worstelen in de hof, die zware strijd, dan besef ik dat hoe erg mijn zonden Hem hebben gekost, hoe erg die zonden God vertoornd hebben, de Heere Jezus schrok ervoor terug, laat deze drinkbeker aan Mij voorbij gaan eb toch deedHij de wil van Zijn Vader.

Ik las ook in de Efezebrief Efeziërs 1

7 In Welken wij hebben de verlossing door Zijn bloed, namelijk de vergeving der misdaden, naar den rijkdom Zijner genade, 8 Met welke Hij overvloedig is geweest over ons in alle wijsheid en voorzichtigheid;9 Ons bekend gemaakt hebbende de verborgenheid van Zijn wil, naar Zijn welbehagen, hetwelk Hij voorgenomen had in Zichzelven.

God had dit al van eeuwigheid voorgenomen, dat had Hij niet hoeven doen, maar toch gedaan, een eeuwig wonder, van eeuwigheid is de Heere Jezus gewillig geweest... dan smelt ik weg.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dankdag 2020

Bericht door DDD »

Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:Kastijdingen kunnen allerlei vormen aannemen. Het kan zijn een doorn in het vlees, of een satansengel, die je met vuisten slaat. Maar ik zou uit deze teksten niet afleiden dat iedereen zomaar mag bidden of God hem niet ongenadig wil kastijden in zijn toorn, en dat was het thema.

Maar de genoemde tekst uit Hebreeën staat in een verband. De primaire focus is troost, en niet zelfonderzoek. Dat neemt niet weg, dat de tekst ook in het laatste onderwerp een plaats mag hebben, maar dan wel zo, dat wij niet verlangen naar Gods slaande hand.
Maar heb jij nooit die gevoelens zoals in Psalm 6 tevoorschijn komt?
Zou je iets preciezer kunnen omschrijven? Want dit forum staat mede door mij al bol van de misverstanden, en dit is al helemaal onduidelijk.
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Dankdag 2020

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:
Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:Kastijdingen kunnen allerlei vormen aannemen. Het kan zijn een doorn in het vlees, of een satansengel, die je met vuisten slaat. Maar ik zou uit deze teksten niet afleiden dat iedereen zomaar mag bidden of God hem niet ongenadig wil kastijden in zijn toorn, en dat was het thema.

Maar de genoemde tekst uit Hebreeën staat in een verband. De primaire focus is troost, en niet zelfonderzoek. Dat neemt niet weg, dat de tekst ook in het laatste onderwerp een plaats mag hebben, maar dan wel zo, dat wij niet verlangen naar Gods slaande hand.
Maar heb jij nooit die gevoelens zoals in Psalm 6 tevoorschijn komt?
Zou je iets preciezer kunnen omschrijven? Want dit forum staat mede door mij al bol van de misverstanden, en dit is al helemaal onduidelijk.
De inhoud wat in psalm 6 staat herken je je wel eens daarin ?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5377
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Dankdag 2020

Bericht door pierre27 »

J.C. Philpot schreef:Een poging om weer ontopic te gaan.
Ds. F. Bakker schreef:Tel ze eens op, al uw zegeningen. En tel ze ook eens op, al uw zonden. Of staat er niet van uw zijde een hemelhoge berg van schuld tegenover een even hoge berg van goedheid des Heeren? Zijt ge niet nagewandeld met gaven van lankmoedigheid en dat van dag tot dag? Wat heeft de Heere u ooit anders dan goed gedaan? Hoe is het dan toch mogelijk, dat we het nog kunnen uithouden onder zo veel zorgen van de Hemel! Zozeer zijn we nu verhard, dat we het volhouden tegen de bemoeienissen van de Heere in. Dat komt omdat we nog menen rechten te hebben. Daaruit komt de ondankbaarheid voort en daarom kan het geen dankdag worden, tenzij we rechteloos bij de Heere worden. Bedenk dan toch eens wat u hebt verdiend en wat u daartegenover ontvangen hebt, opdat die vreselijke ondankbaarheid tot zonde wordt. Dan zal het dankdag worden. Dan zullen de gaven aan de Gever verbonden worden. En tussen die gaven en de Gever komt u dan zelf te staan als een onwaardige. Maar daarin zal de Heere dan worden erkend en dat offer zal Hem welbehaaglijk zijn.
Bron: Kerkbode HHK Garderen

En zo zijn boete en dankbaarheid met elkaar verbonden.
Dank voor het delen. Kort maar mooi.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dankdag 2020

Bericht door DDD »

Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:
Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:Kastijdingen kunnen allerlei vormen aannemen. Het kan zijn een doorn in het vlees, of een satansengel, die je met vuisten slaat. Maar ik zou uit deze teksten niet afleiden dat iedereen zomaar mag bidden of God hem niet ongenadig wil kastijden in zijn toorn, en dat was het thema.

Maar de genoemde tekst uit Hebreeën staat in een verband. De primaire focus is troost, en niet zelfonderzoek. Dat neemt niet weg, dat de tekst ook in het laatste onderwerp een plaats mag hebben, maar dan wel zo, dat wij niet verlangen naar Gods slaande hand.
Maar heb jij nooit die gevoelens zoals in Psalm 6 tevoorschijn komt?
Zou je iets preciezer kunnen omschrijven? Want dit forum staat mede door mij al bol van de misverstanden, en dit is al helemaal onduidelijk.
De inhoud wat in psalm 6 staat herken je je wel eens daarin ?
Voor zover het gaat om vijanden niet. De meest vijandige reacties zijn nog hier op het forum, dus dat valt nog wel mee. En dat is zeker niet omdat ik niet voor het christelijk geloof uit zou komen. Voor wat betreft lichamelijke zorgen ook niet. Er zijn ook wel onderdelen in de psalm die ik wel herken, maar in zijn algemeenheid kan ik niet zeggen dat ik moe ben van mijn zuchten en ook niet dat ik hele nachten huil.

Ik zie dat helemaal niet als een gebrek in mijn geloofsleven overigens. De psalmen bieden een lied voor elke gelegenheid, maar daarom hoeven wij nog niet jaloers te zijn op elke gelegenheid. Integendeel.
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Dankdag 2020

Bericht door Geytenbeekje »

Vijand is bovenal satan als het goed is.
Daar heb jij nooit last van ?
Plaats reactie