Dankdag 2020

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Dankdag 2020

Bericht door samanthi »

Zita schreef:
samanthi schreef:
Jantje schreef:Bij ons in de gemeente zijn er de laatste jaren 2 diensten. Voorheen ging ds. M. Karens jarenlang voor op de Dankdag, in drie diensten. Ik kan me niet herinneren dat de avonddienst dan een boetepreek was. De laatste jaren ben ik op Dankdagavond verbonden met een gemeente in de nabije omgeving en daar gebeurt dat echter wel. Dus blijkbaar ligt het ook sterk aan de ligging der gemeente. Althans, die indruk heb ik wel.
De ligging van de gemeente? Hoe zwaarder hoe meer boete? Echt niet.
Ik kan het niet laten: https://youtu.be/uKfS47Omwsc?list=RDgIIbGfT3djg&t=34
:haha
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Dankdag 2020

Bericht door Mistig »

Jantje schreef:Bij ons in de gemeente zijn er de laatste jaren 2 diensten. Voorheen ging ds. M. Karens jarenlang voor op de Dankdag, in drie diensten. Ik kan me niet herinneren dat de avonddienst dan een boetepreek was. De laatste jaren ben ik op Dankdagavond verbonden met een gemeente in de nabije omgeving en daar gebeurt dat echter wel. Dus blijkbaar ligt het ook sterk aan de ligging der gemeente. Althans, die indruk heb ik wel.
Ik ken dit fenomeen ook pas sinds 3 jaar in onze gemeente. Het hangt hier dus heel erg van de predikant af.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dankdag 2020

Bericht door Jantje »

Juist.

Dan klopt mijn indruk dus wel degelijk, @Zita. :langue

Overigens heb ik geen bezwaar tegen een boetepreek op Dankdag.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dankdag 2020

Bericht door DDD »

@Mistig:

Ds. P. Mulder deed zoiets toch ook wel eens hoor, maar wellicht was dat op de biddagavond. Ik weet dat ds. Boogaard het ook wel deed, en dat was toch ook geen predikant van de uiterste rechterflank.

Los daarvan: het hoort niet op dankdag.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Dankdag 2020

Bericht door Herman »

Als je dankdag niet viert in het licht van de drie stukken van de catechismus, dan kan je het begrip boete wel overslaan. Het lijkt me tekenend voor het tekort aan geestelijk gehalte in onze gezindte als we die notie overslaan. "Het zijn de goedertierenheden des Heeren dat wij niet vernield zijn". Als je als christen dat kunt naspreken, dan is blijvende bekering niet ver weg.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Dankdag 2020

Bericht door samanthi »

Herman schreef:Als je dankdag niet viert in het licht van de drie stukken van de catechismus, dan kan je het begrip boete wel overslaan. Het lijkt me tekenend voor het tekort aan geestelijk gehalte in onze gezindte als we die notie overslaan. "Het zijn de goedertierenheden des Heeren dat wij niet vernield zijn". Als je als christen dat kunt naspreken, dan is blijvende bekering niet ver weg.
Dat klinkt erg rooms!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Dankdag 2020

Bericht door Herman »

samanthi schreef:
Herman schreef:Als je dankdag niet viert in het licht van de drie stukken van de catechismus, dan kan je het begrip boete wel overslaan. Het lijkt me tekenend voor het tekort aan geestelijk gehalte in onze gezindte als we die notie overslaan. "Het zijn de goedertierenheden des Heeren dat wij niet vernield zijn". Als je als christen dat kunt naspreken, dan is blijvende bekering niet ver weg.
Dat klinkt erg rooms!
En dat is dus tekenend voor de geestelijke bloedarmoede van de huidige gereformeerde gezindte. Namelijk dat het stuk der bekering als Rooms wordt aangemerkt. :nonnon
Online
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dankdag 2020

Bericht door DDD »

samanthi schreef:
Herman schreef:Als je dankdag niet viert in het licht van de drie stukken van de catechismus, dan kan je het begrip boete wel overslaan. Het lijkt me tekenend voor het tekort aan geestelijk gehalte in onze gezindte als we die notie overslaan. "Het zijn de goedertierenheden des Heeren dat wij niet vernield zijn". Als je als christen dat kunt naspreken, dan is blijvende bekering niet ver weg.
Dat klinkt erg rooms!
Wat is daar precies Rooms aan dan? Ik herken er niets typisch Rooms in, in ieder geval.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Dankdag 2020

Bericht door windorgel »

Herman schreef:Als je dankdag niet viert in het licht van de drie stukken van de catechismus, dan kan je het begrip boete wel overslaan. Het lijkt me tekenend voor het tekort aan geestelijk gehalte in onze gezindte als we die notie overslaan. "Het zijn de goedertierenheden des Heeren dat wij niet vernield zijn". Als je als christen dat kunt naspreken, dan is blijvende bekering niet ver weg.
Inderdaad. Dankbaarheid en boete zijn aan elkaar verbonden.
Ware dankbaarheid kan er alleen zijn in de weg van verootmoediging. Zoveel zonden van mijn kant tegenover zoveel goedheid van de Heere. Dan past juist ook schuldbelijdenis op dankdag.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dankdag 2020

Bericht door Jantje »

Exact.

Het feit dat dit als Rooms gezien wordt is trouwens wel diep triest. @samanthi, misschien moet je nog eens goed lezen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Dankdag 2020

Bericht door Geytenbeekje »

Boetedag zou je eerder bij biddag verwachten
Online
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dankdag 2020

Bericht door DDD »

Echt dankbaar zijn, kan toch niet zonder verootmoediging?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dankdag 2020

Bericht door Jantje »

Precies.

Vandaar dat ik geen bezwaar heb tegen boetepreken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Dankdag 2020

Bericht door Framboos »

Herman schreef:Als je dankdag niet viert in het licht van de drie stukken van de catechismus, dan kan je het begrip boete wel overslaan. Het lijkt me tekenend voor het tekort aan geestelijk gehalte in onze gezindte als we die notie overslaan. "Het zijn de goedertierenheden des Heeren dat wij niet vernield zijn". Als je als christen dat kunt naspreken, dan is blijvende bekering niet ver weg.
Deze post is voor mij een verademing. "Ik dank u, Heere, dat Gij toornig op mij geweest bent. Maar nu is Uw toorn afgewent en Gij vertroost mij." Hoe kan zo'n tekst nu waarheid zijn, als we niets van die toorn en niets van Gods slaande hand kennen? Daar begint het toch mee? Het lijkt wel of refoforum alleen maar over de jubel van het geloofsleven kan of wil praten, maar de zwarte achtergrond van zonde, verdorvenheid en dood, waartegen de genade schittert, volledig kwijt is..
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8895
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Dankdag 2020

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:Echt dankbaar zijn, kan toch niet zonder verootmoediging?
Dat denk ik ook. Onverootmoedigd denk je dat je recht hebt op Gods zegeningen, of neem je het als vanzelfsprekend.

Juist in de diepte van de verootmoediging, leef je in dat je enige recht de hel is. En dat God dan toch zo lankmoedig en goed is voor je, word dan een wonder. Dat is mijns inziens dankbaarheid.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie