Dankdag 2020

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Dankdag 2020

Bericht door samanthi »

1 EEN psalm, een lied, voor den opperzangmeester, op Neginôth.
2 God zij ons genadig en zegene ons; Hij doe Zijn aanschijn aan ons lichten. Sela.
3 Opdat men op de aarde Uw weg kenne, onder alle heidenen Uw heil.
4 De volken zullen U, o God, loven; de volken altemaal zullen U loven.
5 De natiën zullen zich verblijden en juichen, omdat Gij de volken zult richten in rechtmatigheid; en de natiën op de aarde, die zult Gij leiden. Sela.
6 De volken zullen U, o God, loven; de volken altemaal zullen U loven.
7 De aarde geeft haar gewas; God, onze God, zal ons zegenen.
8 God zal ons zegenen; en alle einden der aarde zullen Hem vrezen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dankdag 2020

Bericht door -DIA- »

PSALM 79 : 4, 7

Gedenk niet meer aan 't kwaad, dat wij bedreven;
Onz' euveldaad word' ons uit gunst vergeven;
Waak op, o God, en wil van verder lijden
Ons klein getal door Uwe kracht bevrijden.
Help ons, barmhartig HEER',
Uw groten naam ter eer;
Uw trouw koom' ons te stade;
Verzoen de zware schuld,
Die ons met schrik vervult;
Bewijs ons eens genade!

Zo zullen wij, de schapen Uwer weiden,
In eeuwigheid Uw lof, Uw eer verbreiden,
En zingen van geslachten tot geslachten
Uw trouw, Uw roem, Uw onverwinb're krachten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Hoopvol
Berichten: 1294
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Dankdag 2020

Bericht door Hoopvol »

Danket God nu openlijk,
Hij is toch zeer vriendelijk;
Want Zijn grote goedigheid
Geduurt in der eeuwigheid.

Zingt God; want Hij is zeer groot,
Wijd boven d' afgronden dood;
Want Zijn grote goedigheid
Geduurt in der eeuwigheid.

Wilt onzen God vereren,
Hij is een Heer der Heeren;
Want Zijn grote goedigheid
Geduurt in der eeuwigheid.

Prijst Hem, die wonderen doet
Door Zijn kracht in overvloed;
Want Zijn grote goedigheid
Geduurt in der eeuwigheid.

...

Hij is 't, Die de spijze geeft,
Alles wat ter wereld leeft;
Want Zijn grote goedigheid
Geduurt in der eeuwigheid.

Looft den Name Gods gewis,
Die een Heer des hemels is;
Want Zijn grote goedigheid
Geduurt in der eeuwigheid.


Psalm 136.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Dankdag 2020

Bericht door J.C. Philpot »

De oude Heidelberger schreef:
Vraag 27
Wat verstaat gij door de voorzienigheid Gods?

Antwoord 27
De almachtige en alom tegenwoordige kracht Gods , door welke Hijhemel en aarde, mitsgaders alle schepselen, gelijk als met zijn hand nogonderhoudt, en alzo regeert , dat loof en gras, regen en droogte ,vruchtbare en onvruchtbare jaren,spijze en drank, gezondheid en krankheid,rijkdom en armoede , en alle dingen, niet bij geval, maar van zijn vaderlijkehand ons toekomen.

Vraag 28
Waartoe dient ons dat wij weten, dat God alles geschapenheeft en nog door zijn voorzienigheid onderhoudt?

Antwoord 28
Dat wij in allen tegenspoed geduldig , in voorspoed dankbaarzijn mogen , en in alles, dat ons nog toekomen kan, een goed toevoorzichthebben op onzen getrouwen God en Vader , dat ons geen schepsel van zijnliefde scheiden zal , aangezien alle schepselen alzo in zijn hand zijn, datzij tegen zijn wil zich noch roeren, noch bewegen kunnen.
Nederlande Geloofsbelijdenis schreef:
Van de voorzienigheid Gods en regering aller dingen

Wij geloven dat die goede God, nadat Hij alle dingen geschapen had, deze niet heeft laten varen, noch aan het geval of de fortuin overgegeven, maar ze naar Zijn heiligen wil alzo stiert en regeert, dat in deze wereld niets geschiedt zonder Zijn ordinantie; hoewel nochtans God noch auteur is, noch schuld heeft van de zonde die er geschiedt. Want Zijn macht en goedheid is zo groot en onbegrijpelijk, dat Hij zeer wel en rechtvaardiglijk Zijn werk beschikt en doet, ook wanneer de duivelen en Goddelozen onrechtvaardiglijk handelen. En aangaande hetgeen Hij doet boven het begrip des menselijken verstands, datzelve willen wij niet curieuselijk onderzoeken, meer dan ons begrip verdragen kan; maar wij aanbidden met alle ootmoedigheid en eerbied de rechtvaardige oordelen Gods, die ons verborgen zijn; ons tevreden houdende dat wij leerjongeren van Christus zijn, om alleen te leren hetgeen Hij ons aanwijst in Zijn Woord, zonder deze palen te overtreden. Deze lering geeft ons een onuitsprekelijken troost, als wij door haar geleerd worden dat ons niets bij geval overkomen kan, maar door de beschikking van onzen goedertieren hemelsen Vader, Die voor ons waakt met een Vaderlijke zorg, houdende alle schepselen onder Zijn heerschappij, alzo dat niet één haar van ons hoofd ( want die zijn alle geteld ) , ook niet één musje op de aarde vallen kan zonder den wil onzes Vaders. Waarop wij ons verlaten, wetende dat Hij de duivelen in den toom houdt en al onze vijanden, die ons zonder Zijn toelating en wil niet schaden kunnen. En hierin verwerpen wij de verdoemelijke dwaling der epicureeën, dewelke zeggen dat Zich God nergens mede bemoeit en alle dingen bij geval laat geschieden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Dankdag 2020

Bericht door samanthi »

Wat mooi dat er zoveel verschilt dingen gepost zijn ,dankbaarheid, verootmoediging, onderwijzing.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Dankdag 2020

Bericht door Orchidee »

De zon komt op, maakt de morgen wakker
Mijn dag begint met een lied voor U
Heer, wat er ook gebeurt en wat mij mag overkomen
Laat mij nog zingen als de avond valt

Loof de Heer, o mijn ziel
O mijn ziel
Prijs nu zijn heilige Naam
Met meer passie dan ooit
O mijn ziel
Verheerlijk zijn heilige Naam

Heer, vol geduld toont U ons Uw liefde
Uw Naam is groot en Uw hart is zacht
Van al Uw goedheid wil ik blijven zingen
Tienduizend redenen tot dankbaarheid

Loof de Heer, o mijn ziel
O mijn ziel
Prijs nu zijn heilige Naam
Met meer passie dan ooit
O mijn ziel
Verheerlijk zijn heilige Naam

En op die dag, als mijn kracht vermindert
Mijn adem stokt en mijn einde komt
Zal toch mijn ziel Uw loflied blijven zingen
Tienduizend jaar en tot in eeuwigheid

Loof de Heer, o mijn ziel
O mijn ziel
Prijs nu zijn heilige Naam
Met meer passie dan ooit
O mijn ziel
Verheerlijk zijn heilige Naam

Loof de Heer, o mijn ziel
O mijn ziel
Prijs nu zijn heilige Naam
Met meer passie dan ooit
O mijn ziel
Verheerlijk zijn heilige Naam
Verheerlijk zijn heilige Naam
Verheerlijk zijn heilige Naam

Loof de Heer, o mijn ziel
O mijn ziel
Prijs nu zijn heilige Naam
Met meer passie dan ooit
O mijn ziel
Verheerlijk zijn heilige Naam

Loof de Heer, o mijn ziel
O mijn ziel
Prijs nu zijn heilige Naam
Met meer passie dan ooit
O mijn ziel
Verheerlijk zijn heilige Naam
Verheerlijk zijn heilige Naam
Verheerlijk zijn heilige Naam
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dankdag 2020

Bericht door Mara »

Woensdag 4 november D.V. zal de landelijke dankdag voor gewas en arbeid gehouden worden.

Daar is ook alle reden toe, ziende op de zeer grote overvloed waarmee de Heere ons land en volk gezegend heeft. De Hemelse Landman heeft het alles wel gemaakt. Terwijl de mens van nature zijn vuisten gebald heeft tegen deze Landman en het uitroept: ‘Vertrekt, vertrekt uit ons midden, want aan de kennis van Uw wegen hebben we geen lust. De Heere heeft niet gedaan wat we verdiend hebben, want dan moesten we allen sterven van honger en gebrek. In plaats dat de Heere de fiolen van Zijn toorn over ons land uitgiet, schenkt Hij een rijke overvloed. Zelfs zoveel dat we niet weten waar we het alles moeten laten. In de akker-, land- en tuinbouw moeten maatregelen getroffen worden om de productie te beperken. Vele akkers moeten zogenaamd teruggegeven worden aan de natuur. De melkproductie drastisch verminderd worden en een derde van de veestapel moet weg. Terwijl in veel landen op deze wereld er een groot tekort is aan van alles. Dit jaar zijn weer wereldwijd duizenden mensen gestorven door ondervoeding en hongersnood. Laten we eerlijk belijden dat wij ook niets anders verdiend hebben vanwege onze zonden. Dat dit persoonlijk beleefd mocht worden, door Gods Geest in ons hart gewerkt. Dan liggen we aan de voeten van de Alzegenaar belijdende de dood verdiend te hebben en nog geen plakje brood. Ons land deelt nog in welvaart en voorspoed, ondanks de grote afval van de levende God.

We ontvangen nog eten, drinken, kleding en warmte. We worden overladen met Zijn gunstbewijzen. Hij laat ons nog Zijn Woord en de verkondiging daarvan. De uitwerking van dat alles is veelal verharding. Ziet het maar in uw leven, gezin en werkkring. Wanneer we zien op de grote geestelijke nood van onze dagen dan mocht de overheid wel boete- en vastendagen uitschrijven evenals vroeger. Maar dat gebeurt niet meer. Hierdoor worden we gewezen op onze persoonlijke verantwoordelijkheid in deze.

We moeten de oplossing van het coronavirus zoeken om samen de schouders eronder te zetten. Zonder God. Dan hebben we een grote hamer om het virus kapot te slaan, zegt onze minister-president. Wat een dodelijke armoe. Tot mislukken gedoemd. De Heere heeft onder ons nog de deur van Zijn huis willen openen, zodat een ieder zijn of haar plicht kan vervullen. Waar is het beter vertoeven dan in Gods huis? Dat geldt ook voor de zondagse erediensten in onze gemeente. Hoe is het gesteld in onze ziel voor Gods aangezicht? Zijn we terecht gekomen in het dal van de verootmoediging? Och Heere, breng ons aan Uw voeten in de weg van geween en smeking. Doe genadig verzoening over al onze zonden in het alles reinigende bloed van Christus. Och, wil het verklaren en toepassen aan onze zielen, uit vrije genade alleen. De Heere mocht willen schenken een gezegende dankdag voor gewas en arbeid.

Het zijn de goedertierenheden des Heeren, dat wij niet vernield zijn, dat Zijn barmhartigheden geen einde hebben. Klaagliederen 3 : 22.
Wanneer de Heere zaligmakend werkt in de ziel, dan wordt het waar wat we lezen in Lukas 17 : 16: en hij viel op zijn aangezicht voor Zijn voeten, Hem dankende; en dezelve was een Samaritaan.

ds. J.D. Heikamp, eerder gepubliceerd in de Veluwse Kerkbode van de Hervormde Evangelisatie, Vaassen
Laatst gewijzigd door Mara op 04 nov 2020, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Dankdag 2020

Bericht door J.C. Philpot »

Thomas Watson schreef:De goede dingen in dit leven zijn gaven van God. Hij is de Gever van al onze zegeningen. ”Geef ons”. Niet alleen het geloof, maar het voedsel is ook de gift van God. Niet alleen de dagelijkse genade is van de Heere, maar ook het dagelijks brood. Elke goede zaak komt van God. ”Alle goede gave ( …) is van boven, van den Vader der lichten afkomende” (Jak. 1:17). Wijsheid is een gave van God. ”Zijn God onderricht hem” (Jes. 28:26). Rijkdom is een gave van God. ”Ik zal u rijkdom geven” (2 Kron. 1:12). Vrede is een gave van God. ”Die uw landpalen in vrede stelt” (Psalm 147:14). Gezondheid,
de bloem van het leven, is een gave van God. ”Die de regen geeft op de aarde” (Job 5:10). Dit alles komt van God; Hij laat het koren groeien en het kruid wassen.

Als alles gave is, merk dan toch de afschuwelijke ondankbaarheid van mensen die tegen hun Gever zondigen! De Heere voedt hen en zij strijden tegen Hem; Hij geeft hun brood en zij beledigen Hem. Wat is dat onwaardig! Zouden wij geen schande uitroepen over iemand die een vriend heeft, die hem altijd geld toestopt en dat deze hem toch zou verraden en onrecht aandoen? Zo ondankbaar handelen zondaren met de Heere; zij vergeten niet alleen Zijn zegeningen, maar misbruiken ze. ”Als Ik hen verzadigd heb, zo bedrijven zij overspel” (Jer. 5:7). O, wat is het vreselijk tegen een milddadig God te zondigen, de handen weg te slaan die ons lenigen. Hoevelen maken van Gods zegeningen een pijl en schieten daarmee op Hem! Hij geeft hun verstand en zij dienen er de duivel meer. Hij geeft hun kracht en zij verteren die bij de hoeren. Hij geeft hun brood om te eten en zij slaan achteruit tegen Hem. ”Als nu Jeschurun vet werd, zo sloeg hij achteruit” (Deut. 32:15). Ze zijn net als Absalom, die, zodra zijn vader hem had gekust, een samenzwering tegen hem opzette (2 Sam. 15:10). Ze zijn net als een muildier, dat het moederdier trapt, nadat zij het melk heeft gegeven.

Gods zegeningen zullen tegen diegenen getuigen die tegen hun Gever zondigen en Gods Koninklijke genadegaven misbruiken. Wat is er zachter dan olie, maar wat is er heter als zij verhit wordt? Wat is er aangenamer dan zegeningen, maar wat is er vreselijker als men ze misbruikt? Dan veranderen ze in een vloek. Als God ons alles geeft, laat dan die gaven tot dankbaarheid stemmen. Hij is immers de Oorsprong en Gever van al onze zegeningen en Hem komt al onze erkentelijkheid toe. ”Naar de plaats waar de beken heengaan, derwaarts gaande keren zij weder” (Pred. 1:7). Al onze gaven komen van de Heere en onze lof moet tot Hem wederkeren. Wij zijn zo geneigd aan ons eigen net te roken en alles wat we hebben, aan onze eigen tweede oorzaken toe te schrijven (Hab. 1:16). Wij schrijven het toe aan onze bekwaamheid en ijver. God is echter de Gever; Hij geeft het dagelijks brood (Ps. 136:25). Hij geeft ook rijkdom.”Hij is het, Die u kracht geeft om vermogen te verkrijgen” (Deut 8:18).

Of wij schrijven vaak de lof toe aan tweede oorzaken en vergeten de Heere. Als vrienden een nalatenschap schenken, zien we op naar hen en bewonderen hen, maar wij aanbidden niet de Heere, Die de grote Gever is; alsof iemand de huisknecht zou bedanken en nooit aandacht zou schenken aan de heer des huizes, die in alles voorzien heeft. O, als de Heere toch alles geeft, ons gezichtsvermogen, ons voedsel, onze kleding, laten we Hem dan de hoogste lof toebrengen; laat de Heere toch niets tekort komen, als Hij Zijn zegeningen heeft gegeven. Dankzegging is een loffelijker deel van de dienst des Heeren. Ons gebrek kan ons doen bidden, de behoefte kan ons om dagelijks brood doen smeken, maar de Heere lofprijzingen toebrengen getuigt van een hart vol oprechtheid en genade. In het bidden handelen we als een mens, in het loven als en engel. Zaait de Heere het zaad van zegeningen, laat dan dankbaarheid de vrucht zijn die wij Hem toebrengen. Wij worden wel tempels van God genoemd en waar moet de lof des Heeren anders klinken dan in Zijn tempel? (1 Kor. 3:16). ”Ik zal den Heere prijzen in mijn leven, ik zal mijn God psalmzingen, terwijl ik nog ben” (Ps. 146:2).

De Heere geeft ons dagelijks brood, laten wij Hem dagelijks prijzen. Dankbaarheid jegens onze Gever is de beste gedragslijn, daar verliezen we niets bij. Dankbaar zijn voor een zegening is de weg om meer te krijgen. Musici laten het liefst hun trompet klinken waar de beste akoestiek is en de Heere schenkt Zijn zegeningen waar de beste weerklank van lofprijzing is. De varren onzer lippen offeren is niet genoeg, maar wij moeten onze dankbaarheid tonen, door de gaven die God ons heeft gegeven nuttig te besteden en als het ware ze tot goed gebruik aan te wenden. De Heere geeft ons bezittingen en wij behoren Hem te eren van ons goed (Spr.3:9). De Heere geeft ons de staf des broods en wij besteden de kracht, die wij daardoor ontvangen, in Zijn dienst. Dat is nu dankbaar zijn en laat ons nederig zijn, opdat wij zó dankbaar mogen zijn. Hoogmoed stremt de loop der dankbaarheid. Een hoogmoedig iemand zal nooit dankbaar zijn; hij beschouwt alles wat hij heeft als iets wat hijzelf tot stand gebracht en verdient heeft. Laten we toch inzien, dat alles wat we hebben, Gods gave is en hoe onwaardig we zijn om de minste gunst te ontvangen. Dit zal ons veel tot lofprijzing en dankbaarheid brengen; dan zullen wij zilveren trompetten zijn, die Gods lof uitbazuinen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Dankdag 2020

Bericht door J.C. Philpot »

William Cowper schreef:
God gaat Zijn ongekende gang

God gaat Zijn ongekende gang
vol donkere majesteit,
die in de zee Zijn voetstap plant
en op de wolken rijdt.

Uit grondeloze diepten put
Hij licht en vreugd`uit pijn.
Hij voert volmaakt zijn plannen uit,
zijn wil is souverein.

Geliefden Gods, schept nieuwe moed,
de wolken die gij vreest,
zijn zwaar van regen, overvloed
van zegen allermeest.

Zoudt gij verstaan waar Hij u leidt?
Vertrouw Hem waar Hij gaat.
Zijn duistere voorzienigheid
verhult zijn mild gelaat.

Wat Hij bedoelt dat rijpt tot zin,
wordt klaar van uur tot uur.
De knop is bitter, is begin,
de bloem wordt licht en puur.

Hoe blind vanuit zichzelve is
het menselijk gezicht.
God zelf vertaalt de duisternis
in eindlijk eeuwig licht.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Dankdag 2020

Bericht door samanthi »

J.C. Philpot schreef:
William Cowper schreef:
God gaat Zijn ongekende gang

God gaat Zijn ongekende gang
vol donkere majesteit,
die in de zee Zijn voetstap plant
en op de wolken rijdt.

Uit grondeloze diepten put
Hij licht en vreugd`uit pijn.
Hij voert volmaakt zijn plannen uit,
zijn wil is souverein.

Geliefden Gods, schept nieuwe moed,
de wolken die gij vreest,
zijn zwaar van regen, overvloed
van zegen allermeest.

Zoudt gij verstaan waar Hij u leidt?
Vertrouw Hem waar Hij gaat.
Zijn duistere voorzienigheid
verhult zijn mild gelaat.

Wat Hij bedoelt dat rijpt tot zin,
wordt klaar van uur tot uur.
De knop is bitter, is begin,
de bloem wordt licht en puur.

Hoe blind vanuit zichzelve is
het menselijk gezicht.
God zelf vertaalt de duisternis
in eindlijk eeuwig licht.
Deze is zo mooi
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dankdag 2020

Bericht door Jantje »

Inderdaad. En zeer actueel...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Dankdag 2020

Bericht door samanthi »

Orchidee schreef:De zon komt op, maakt de morgen wakker
Mijn dag begint met een lied voor U
Heer, wat er ook gebeurt en wat mij mag overkomen
Laat mij nog zingen als de avond valt

Loof de Heer, o mijn ziel
O mijn ziel
Prijs nu zijn heilige Naam
Met meer passie dan ooit
O mijn ziel
Verheerlijk zijn heilige Naam

Heer, vol geduld toont U ons Uw liefde
Uw Naam is groot en Uw hart is zacht
Van al Uw goedheid wil ik blijven zingen
Tienduizend redenen tot dankbaarheid

Loof de Heer, o mijn ziel
O mijn ziel
Prijs nu zijn heilige Naam
Met meer passie dan ooit
O mijn ziel
Verheerlijk zijn heilige Naam

En op die dag, als mijn kracht vermindert
Mijn adem stokt en mijn einde komt
Zal toch mijn ziel Uw loflied blijven zingen
Tienduizend jaar en tot in eeuwigheid

Loof de Heer, o mijn ziel
O mijn ziel
Prijs nu zijn heilige Naam
Met meer passie dan ooit
O mijn ziel
Verheerlijk zijn heilige Naam

Loof de Heer, o mijn ziel
O mijn ziel
Prijs nu zijn heilige Naam
Met meer passie dan ooit
O mijn ziel
Verheerlijk zijn heilige Naam
Verheerlijk zijn heilige Naam
Verheerlijk zijn heilige Naam

Loof de Heer, o mijn ziel
O mijn ziel
Prijs nu zijn heilige Naam
Met meer passie dan ooit
O mijn ziel
Verheerlijk zijn heilige Naam

Loof de Heer, o mijn ziel
O mijn ziel
Prijs nu zijn heilige Naam
Met meer passie dan ooit
O mijn ziel
Verheerlijk zijn heilige Naam
Verheerlijk zijn heilige Naam
Verheerlijk zijn heilige Naam
Prachtig Orchidee, ja tienduizend redenen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Dankdag 2020

Bericht door J.C. Philpot »

Avondzang

1 ’k Wil U, o God! mijn’ dank betalen,
U prijzen in mijn avondlied;
Het zonlicht moge nederdalen,
Maar Gij, mijn Licht! begeeft mij niet:
Gij woudt mij met uw gunst omringen,
Meer dan een vader zorgdet Gij,
Gij milde Bron van zegeningen!
Zulk een ontfermer waart Gij mij.

2 Uw trouwe zorg wou mij bewaren,
Uw hand heeft mij gevoed, geleid;
Gij waart nabij in mijn bezwaren,
Nabij in elke moeilijkheid:
Deez’ avond roept mij, na mijn zorgen,
Tot rust voor ligchaam en voor geest.
Heb dank! reeds van den vroegen morgen
Zijt Gij mijn heil en hulp geweest.

3 Dank, Vader! dank voor die genade!
Verdiend’ ik zulks, ik zondaar? neen!
Sloegt Gij naar ’t regt mijn zonden gade,
Waar bergd’ ik mij, waar vlugtt’ ik heen?
Maar neen! ik mag, ik wil niet vreezen,
Gij spreekt mij vrij om Jezus bloed:
Dit zal ’t verslagen hart genezen,
Zoo smaak ik rust voor mijn gemoed.

4 Laat uwe hand mij nu ook dekken,
’k Verlaat m’ op U, ook in den nacht;
U word’, als Gij mij weêr zult wekken,
Op nieuw mijn lofzang toegebragt:
En zoo ik nooit weêr mogt ontwaken,
Aan U beveel ik dan mijn’ geest,
Om voor den troon die rust te smaken,
Die hier mijn uitzigt is geweest.

5 Ik weet, aan wien ik mij vertrouwe,
Al wisselen ook dag en nacht;
Ik ken de rots, waar op ik bouwe,
Hij feilt niet, die uw heil verwacht.
Eens, aan den avond van mijn leven,
Breng ik, van zorg en strijden moe’,
Voor elken dag, mij hier gegeven,
U hooger, reiner loflied toe.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dankdag 2020

Bericht door -DIA- »

Door ziekte van de dominee hadden we vanmorgen leesdienst.
Ook in de middag- en avonddienst zal er leesdienst zijn.

We hoorden een preek van wijlen ds. A. Hoogerland, een dankdagpreek over Psalm 103:10-11

Een zeer ernstige preek, ds. zag de oordelen over ons land komen, en onder de oordelen mocht hij nog dankdag houden. Hij was die week ook ziek geweest, maar mocht die dankdag nog op de kansel staan. We hoorden waar we komen moeten en waar wij en hij zichzelf niet kon brengen, en waar wij ons niet kunnen brengen, in de ootmoed, in de schuld en in de ware dankdaggestalte. In de preek hoorden we zo duidelijk dat hij steeds van zichzelf afwees, maar met een grote klem weest naar de enige plaats waar er een ware dankdag kon zijn: In de ware ootmoed. We merkten dat juist in de afhankelijkheid en het zelf niet op de plaats kunnen komen, hij daar juist God Naam en eer mocht verhogen en Hem de eer en dank mogen geven.

De preek zal waarschijnlijk wel in een van de boekjes staan die er van zijn hand zijn verschenen, maar ik kreeg wel de indruk dat dit niet een geschreven preek was, gezien de zaken die zo naar voren kwamen, maar waarschijnlijk toch een preek die later van een band is opgetekend.

Het thema van de preek was:
DE WARE DANKDAGGESTALTE
1. In de erkenning van onze zonden
2. In de erkenning van Gods weldaden
3. In de erkenning van Gods genade
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Dankdag 2020

Bericht door samanthi »

Ds JW Estrik

Richteren 15

Simson zingt

1. Simson zingt vals en lelijk
2. Simson zingt zuiver en mooi
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie