Exegese Prediker 9:14; een kleine stad

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Exegese Prediker 9:14; een kleine stad (Uit: preken beluisteren op internet)

Bericht door Valcke »

Forummer schreef:Dit zijn oprecht vragen die mij serieus bezig houden.
Ten aanzien van Prediker 9:13-16 moet je onderscheid maken tussen exegese (uitleg van de Bijbeltekst in het verband waarin het staat) en de toepassing van deze tekst. In de toepassing kan de tekst symbolisch worden toegepast op Christus; daar kunnen leringen uit gehaald worden. Dit behoort tot een zekere vrijheid die er in de toepassing is, mits hieruit geen leerstellingen afgeleid worden.

Dat wil niet zeggen dat de toepassing gelijkstaat aan exegese. In de exegese is een dergelijke typologische verklaring van deze tekst niet aan de orde, in de toepassing eventueel wel.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Exegese Prediker 9:14; een kleine stad (Uit: preken beluisteren op internet)

Bericht door Herman »

Het is opmerkelijk dat deze dominee een aantal gedachten uit de preek van Ralph Erskine haast letterlijk heeft nagepreekt. :oO
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Exegese Prediker 9:14; een kleine stad (Uit: preken beluisteren op internet)

Bericht door Jantje »

Herman schreef:Het is opmerkelijk dat deze dominee een aantal gedachten uit de preek van Ralph Erskine haast letterlijk heeft nagepreekt. :oO
Waarom?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Exegese Prediker 9:14; een kleine stad (Uit: preken beluisteren op internet)

Bericht door Erasmiaan »

Forummer schreef:Ik ben daar wel op ingegaan.
Ik schreef daarover dit:
Forummer schreef: (...)
Dat er anderen waaronder ook oudvaders ditzelfde leren, zegt niet alles. Er is bekend dat er ook in vroeger dagen wel eens tevéél vergeestelijkt werd.

(...)

Dit zijn oprecht vragen die mij serieus bezig houden.


Kun je me uitleggen waarom dit een kruistocht lijkt? Ik probeer antwoord te vinden op vele vragen.

Kun je me ook uitleggen waarom op verkeerde gronden?

Ik mag regelmatig dingen herkennen hoor, al zou ik het zelf vaak anders verwoorden maar dat geeft niet. Waar ik heel erg moeite mee heb is het voorwaardelijke karakter waarmee sommige bevindingen (als schema) gebracht worden. Daarmee kunnen anderen bij Christus vandaan gehouden worden. Niet iedereen krijgt dezelfde weg van God. Daar was bij verschillende oudvaders ook echt wel oog voor, maar tegenwoordig steeds minder lijkt het soms. Dat doet mij serieus verdriet.

Ik houd trouwens niet zo van dat "veelgeprezen" daar klinkt wat mensverheerlijking in door.

En gelukkig mag ik regelmatig zegen ontvangen. Het hoeft God niet altijd in de weg te staan. En niet elke preek ligt in een schema.
Ja joh, je opent het ene na het andere topic hierover. Dat lijkt bijna op een kruistocht. Op verkeerde gronden: er zijn verschillende uitleggingen. Het gaat niet aan om één als fout te bestempelen. Zeker niet als geachte oudvaders dat ook niet doen.

Jammer dat je de weg waarin God Zijn Kerk leidt ziet als een schema en voorwaardelijk. Want ik hoop niet dat je daarmee zegt dat kennis van de ellende niet noodzakelijk is. Dan heb je toch echt de catechismus tegen. Dat hebben oudvaders ook nooit geleerd. En dat bedoel ik nu ook met veelgeprezen: dan worden er bepaalde delen of leringen uitgehaald en wordt gezegd: zie je wel, de oudvaders waren ook ruim, enz. Maar zaken die ze leerden en die minder in het straatje komen, laat men dan liggen.
Erskinees
Berichten: 2742
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Exegese Prediker 9:14; een kleine stad (Uit: preken beluisteren op internet)

Bericht door Erskinees »

Erasmiaan schreef:Forummer, jammer dat je niet ingaat op wat ik schrijf, maar wel doorgaat met je verdachtmakingen. Met zo’n extreem kritische houding kun je weinig zegen onder het Woord verwachten.
Erasmiaan schreef:Dat lijkt bijna op een kruistocht.
Ik vind je reacties op Forummer zeer overtrokken. Ik zie een nieuwe forumdeelnemer, een jong persoon notabene(!), die diepe vragen heeft over een wijze van prediken en daar wat kritische vragen over stelt. Maar iedere vraag sla je dood of beschouw je als verdachtmaking.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1237
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Exegese Prediker 9:14; een kleine stad (Uit: preken beluisteren op internet)

Bericht door Klavart »

Erskinees schreef:
Erasmiaan schreef:Forummer, jammer dat je niet ingaat op wat ik schrijf, maar wel doorgaat met je verdachtmakingen. Met zo’n extreem kritische houding kun je weinig zegen onder het Woord verwachten.
Erasmiaan schreef:Dat lijkt bijna op een kruistocht.
... een jong persoon notabene(!), ...
Wat is je definitie van een jong persoon?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Exegese Prediker 9:14; een kleine stad (Uit: preken beluisteren op internet)

Bericht door Erasmiaan »

Erskinees schreef:
Erasmiaan schreef:Forummer, jammer dat je niet ingaat op wat ik schrijf, maar wel doorgaat met je verdachtmakingen. Met zo’n extreem kritische houding kun je weinig zegen onder het Woord verwachten.
Erasmiaan schreef:Dat lijkt bijna op een kruistocht.
Ik vind je reacties op Forummer zeer overtrokken. Ik zie een nieuwe forumdeelnemer, een jong persoon notabene(!), die diepe vragen heeft over een wijze van prediken en daar wat kritische vragen over stelt. Maar iedere vraag sla je dood of beschouw je als verdachtmaking.
Dat is misschien wel een beetje zo, maar het is ook de toon die de muziek maakt. Als er bijvoorbeeld geschreven wordt: "ik heb goed kunnen luisteren. Dit en dit sprak me aan. Er zijn ook nog wel wat vragen, namelijk hoe ver mag je gaan met exegese." En als er dan een topic over exegese wordt geopend waar daar op een zakelijke manier over gesproken wordt, zonder per se deze preek daarvoor te gebruiken, dan ben ik je man. Maar hoe het op deze manier gaat, met veel verdachtmakingen waarbij er met schot hagel op een preek wordt geschoten waar een ander veel aan heeft gehad, tja, daar word ik wel wat fel van. Ik heb overigens geen idee qua leeftijd. Dat moet ook niet uitmaken, toch? En zeker als je een wat jonge leeftijd zou hebben, dan zou je in het algemeen in een persoonlijk (niet digitaal) gesprek ook wel wat bescheiden zijn, denk ik zo. Dan zouden die omgangsvormen toch ook moeten gelden voor internet?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8895
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Exegese Prediker 9:14; een kleine stad (Uit: preken beluisteren op internet)

Bericht door J.C. Philpot »

Ik begrijp dat een jong persoon met vragen zit, en dat die ook gesteld mogen worden. Ook moeten soms dingen die niet goed zijn besproken worden.

Echter als meer dan 50% van iemands postings (bij wijze van spreken) kritiek bevat op de GG prediking, dan snap ik ook dat Erasmiaan zich hieraan stoort.

Soms is het beter om een positief-inhoudelijke inbreng op het forum te brengen. Door je constant op het negatieve te focussen (zoals sommige personen dat doen), breng je ook bij anderen een negatieve spiraal in gang. En dat kan ook niet de bedoeling zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Exegese Prediker 9:14; een kleine stad (Uit: preken beluisteren op internet)

Bericht door Zeeuw »

Erskinees schreef:
Erasmiaan schreef:Forummer, jammer dat je niet ingaat op wat ik schrijf, maar wel doorgaat met je verdachtmakingen. Met zo’n extreem kritische houding kun je weinig zegen onder het Woord verwachten.
Erasmiaan schreef:Dat lijkt bijna op een kruistocht.
Ik vind je reacties op Forummer zeer overtrokken. Ik zie een nieuwe forumdeelnemer, een jong persoon notabene(!), die diepe vragen heeft over een wijze van prediken en daar wat kritische vragen over stelt. Maar iedere vraag sla je dood of beschouw je als verdachtmaking.
Ja, dat is mij ook al vaker opgevallen. Jammer dat er niet gewoon inhoudelijk ipv zo overspannend wordt gereageerd.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Exegese Prediker 9:14; een kleine stad (Uit: preken beluisteren op internet)

Bericht door Forummer »

Ad Anker schreef:
Forummer schreef:
Ad Anker schreef:Discussie over Tale Kanaäns verplaatst naar desbetreffende topic. Hier on topic.
Okee ik maak er wel een zooitje van geloof ik met off-topic bijdragen... :?

Heb even gezocht, maar welk topic bedoel je?
De topic 'Tale Kanaäns'.
Heb eindelijk het topic gevonden (volgende keer misschien een linkje, zoekt makkelijker) maar vind daar niets terug?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Exegese Prediker 9:14; een kleine stad (Uit: preken beluisteren op internet)

Bericht door Ad Anker »

Forummer schreef:
Ad Anker schreef:
Forummer schreef:
Ad Anker schreef:Discussie over Tale Kanaäns verplaatst naar desbetreffende topic. Hier on topic.
Okee ik maak er wel een zooitje van geloof ik met off-topic bijdragen... :?

Heb even gezocht, maar welk topic bedoel je?
De topic 'Tale Kanaäns'.
Heb eindelijk het topic gevonden (volgende keer misschien een linkje, zoekt makkelijker) maar vind daar niets terug?
In deze topic ging het ineens niet meer over de exegese maar over de tale Kanaäns. Ik heb die berichten verplaatst naar het topic dat daar al over was. Daar staan ze gewoon in hoor.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

Erasmiaan schreef:
Forummer schreef:
pierre27 schreef:https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/10968

Preek gehouden te Lisse door Ds van Krimpen. Ik vind de stem vergeleken met eerdere preken van hem duidelijker. Eerder vond ik het wel eens lastig hem te volgen.
Heb de preek geluisterd. De stem kun je (hoewel som lastig) wel omheen luisteren.

Waarom deze preek aanbevolen werdt begrijp ik niet. Volgens mij is het volledige inlegkunde om de kleine stad te vergelijken met Gods volk, de arme wijze man met Christus, en voor de koning die belegert zowel God de Vader als de satan in te kunnen vullen. Heel erg vreemd.

En daarbij de nadruk leggen op de tale Kanaäns, dat eigenlijk als voorwaarde neerleggen. Dat klopt toch niet?

Wat mij opvalt is dat hij soms erg mooie dingen zegt, maar dat zijn vaak"losse opmerkingen"

Wij hebben hem ook wel eens gehad, toen viel mij het ook al op. Het is heel verwarrend. Een vreemde preek vol inlegkunde en toch mooie dingen zeggen.
Inlegkunde? Dan deden de Erskines ook aan inlegkunde... Ralph Erskine heeft namelijk dezelfde toepassing gemaakt in zijn preek over deze tekst(en).
In dezen krijgt ds. Van Krimpen onverwachte (en voor sommigen ook onverdachte) bijval van ds. C. Harinck: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/19 ... f-erskine/

Al is dit antwoord van ds. Harinck dan al van oudere datum, het zegt in ieder geval dat er geen enkele sprake is van inlegkunde en dat @Forummer toch een beetje te hoog van de toren heeft geblazen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2862
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Exegese Prediker 9:14; een kleine stad (Uit: preken beluisteren op internet)

Bericht door FlyingEagle »

Ds. Harinck gaat helemaal niet in op het bewuste bijbelgedeelte, hij valt alleen de Erskines niet af. Dus om nu deze conclusie te trekken gaat m.I. wat ver.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Preekluisterkring

Bericht door Forummer »

Jantje schreef:
Erasmiaan schreef:
Forummer schreef:
pierre27 schreef:https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/10968

Preek gehouden te Lisse door Ds van Krimpen. Ik vind de stem vergeleken met eerdere preken van hem duidelijker. Eerder vond ik het wel eens lastig hem te volgen.
Heb de preek geluisterd. De stem kun je (hoewel som lastig) wel omheen luisteren.

Waarom deze preek aanbevolen werdt begrijp ik niet. Volgens mij is het volledige inlegkunde om de kleine stad te vergelijken met Gods volk, de arme wijze man met Christus, en voor de koning die belegert zowel God de Vader als de satan in te kunnen vullen. Heel erg vreemd.

En daarbij de nadruk leggen op de tale Kanaäns, dat eigenlijk als voorwaarde neerleggen. Dat klopt toch niet?

Wat mij opvalt is dat hij soms erg mooie dingen zegt, maar dat zijn vaak"losse opmerkingen"

Wij hebben hem ook wel eens gehad, toen viel mij het ook al op. Het is heel verwarrend. Een vreemde preek vol inlegkunde en toch mooie dingen zeggen.
Inlegkunde? Dan deden de Erskines ook aan inlegkunde... Ralph Erskine heeft namelijk dezelfde toepassing gemaakt in zijn preek over deze tekst(en).
In dezen krijgt ds. Van Krimpen onverwachte (en voor sommigen ook onverdachte) bijval van ds. C. Harinck: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/19 ... f-erskine/

Al is dit antwoord van ds. Harinck dan al van oudere datum, het zegt in ieder geval dat er geen enkele sprake is van inlegkunde en dat @Forummer toch een beetje te hoog van de toren heeft geblazen.
Beste Jantje, ik krijg dus onverwachts bijval van de vraagsteller toendertijd. :)
Lees het antwoord van ds Harinck nog eens goed...

"Wanneer je als predikant over een tekst wil preken en Erskine er op naleest, stelt de exegese je bijna altijd teleur. Maar de inhoud is geweldig!"

"Maar de Erskines doen, ook al passen zij de allegorie te sterk toe, toch niet af aan de gehele tendens van Gods Woord. Hun opvattingen berusten geheel op de Schrift."

Laat het in mijn topic nu over de exegese gaan...
Jantje, dit is van mij echt niet bedoeld als hoog van de toren blazen. Het zijn vragen waar ik mee leef...
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Exegese Prediker 9:14; een kleine stad (Uit: preken beluisteren op internet)

Bericht door Valcke »

Ik heb eerder gewezen op het verschil tussen de exegese en de toepassing van een Bijbelgedeelte.
M.i. komt een deel van de verwarring ervandaan dat dit onderscheid niet gemaakt wordt.

Ralph Erskine heeft niet beoogd om de tekst uit te leggen, maar om deze toe te passen.
In zijn inleiding op de preek zegt hij zelf dat hij over de uitleg niet wil twisten, maar dat hij het ervoor houdt dat "de Geest Gods het aan ons heeft overgelaten de toepassing te maken, hetwelk ik zal trachten te doen, naar ik hoop, zowel in overeenstemming met het geloof als gepast voor de tegenwoordige gelegenheid."
Hij zegt niet dat hij de tekst toepast naar de oorspronkelijke bedoeling van de tekst, maar naar "het geloof", dat wil zeggen: overeenkomstig zaken aangaande de leer der zaligheid, alsook "gepast voor de tegenwoordige gelegenheid".
Sprake is dus geweest van een vrije toepassing. Het is niet bedoeld geweest als een exegese.

Evenwel is het ook voor mij de vraag of het pad van Ralph Erskine hier wel aanbevelenswaard is. De zaken die hij uit de toepassing haalt, zijn bijzonder en nuttig. Maar helaas denken vervolgens velen dat dit de juiste "exegese" is van dit Bijbelgedeelte. Terwijl dat nooit de bedoeling is geweest. Verder moeten we sowieso voorzichtig zijn om een Bijbelgedeelte allegorisch uit te leggen of toe te passen. De Schrift moet ons daarin dan wel voorgaan.
Plaats reactie