Welvaartschristendom

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Welvaartschristendom

Bericht door Van Ewijk »

Johann Gottfried Walther schreef:Van Ewijk, het gaat vooral om een gezindheid, een uitgangspunt, niet iets algemeens dat precies hetzelfde is voor iedereen.
Maar het uitgangspunt, de bron (de Bron)van handelen, zal hetzelfde zijn.
Het is simpel gezegd dus ook een zaak van gewetensvragen?
Doe ik in Gods ogen wel goed genoeg?
Had ik niet meer af kunnen staan als je ziet wat er bij mij maandelijks binnenkomt?
Kijk ik te weinig naar andermans behoeften in plaats alleen die van mijzelf?
Heb ik oprecht te doen met mijn naaste?

Het is eigenlijk een kwestie van je geweten en handelen toetsen aan de bijbel?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Welvaartschristendom

Bericht door John Galt »

Ik denk dat je bij het onderwerp soberheid/matigheid het beste maar alleen in je eigen hart kunt kijken. Want je weet namelijk niet hoe dat bij een ander zit. Iemand kan zijn kleren bij de Primark kopen en elke maand nieuwe gaan halen. Een ander koopt ze bij Suit Supply en doet jaren met een op maat gemaakt pak. Wie is er dan soberder? De één rijdt een mooie auto, de ander investeert in een mooi orgel, weer een ander in oude boeken. De een houdt van reizen en gaat een paar keer per jaar op vakantie, de ander heeft geen idee waar zijn geld blijft omdat hij veel onbewust koopt bij de Action.

Ik denk ook helemaal niet dat het erg is om van rijkdom te genieten. God vraagt niet van alle rijken om hun geld weg te geven en zelf als armen te gaan leven. Als je maar beseft dat het leven net een spel Monopoly is: Je kunt nog zo rijk worden, hele straten bezitten zelfs, maar aan het einde gaat alles weer terug in de doos.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welvaartschristendom

Bericht door Johann Gottfried Walther »

John Galt, gedeeltelijk geef ik je gelijk, maar dan blijft staan dat soberheid/matigheid zeker merkbaar/zichtbaar zal zijn hoe dan ook.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welvaartschristendom

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Dodo schreef:Geldgierigheid is niet hetzelfde als welvaart hebben.
Geldgierigheid is de wortel van alle kwaad.

Het blijkt dat mensen die zelf minder hebben makkelijker delen en denken aan anderen dan mensen die veel geld hebben.
Matigheid is dan niet voor iedereen hetzelfde, maar matigheid is wel een opdracht, en hoort bij het christelijke leven.

Zie ook de Bijbelteksten die ik heb aangehaald.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welvaartschristendom

Bericht door Dodo »

Johann Gottfried Walther schreef:
Dodo schreef:Geldgierigheid is niet hetzelfde als welvaart hebben.
Geldgierigheid is de wortel van alle kwaad.

Het blijkt dat mensen die zelf minder hebben makkelijker delen en denken aan anderen dan mensen die veel geld hebben.
Matigheid is dan niet voor iedereen hetzelfde, maar matigheid is wel een opdracht, en hoort bij het christelijke leven.

Zie ook de Bijbelteksten die ik heb aangehaald.
Of de onderstreepte zin klopt, vraag ik me af. Er zijn net zo goed arme mensen die gierig zijn. Misschien wel omdat elke euro die er uit gaat een probleem is, maar toch. Of iemand geldgierig is, is een gesteldheid van het hart. En het komt zowel bij armere als bij rijkere mensen voor. Belangrijk is of je beseft dat alles wat je hebt, gekregen is. En dat je een plicht hebt om er goed mee te doen.
Matigheid vind ik lastig, omdat iedereen dat anders invult.
Plaats reactie