Welvaartschristendom

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Welvaartschristendom

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Het welvaartschristendom is in ruime mate te vinden in de Reformatorische gezindte.
Soberheid wordt toch als iets vreemds gezien.
Ik zal direct zeggen, het zal wel aan mij liggen, maar ik kom zeer weinig Christelijke soberheid tegen.

Welvaart, rijkdom, dure kleding, veel geld...en wat al niet meer, het lijkt normaal te zijn voor veel mensen die zich Christelijk noemen.

Soberheid en matigheid, zijn voor heel wat mensen vieze woorden zo lijkt.

Rijkdom kan een verhindering vormen voor het ingaan in het Koninkrijk van God zo geeft de Heere Jezus aan.

Welvaartschristendom geaccepteerd/normaal voor veel Reformatorische Christenen:
1) Hoe zou dit komen?
2) Is hier bekering/anders denken niet hard nodig?
3) Staat u/sta jij wel eens stil bij matigheid en matig leven?

Galaten 5v22:
"Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid."

1 Timotheüs 2 vers 9:

“Desgelijks ook, dat de vrouwen in een eerbaar gewaad met schaamte en matigheid zichzelf versieren, niet in vlech­tingen of goud of paarlen of kostelijke kleding.”

1 Timotheüs 2 vers 15:

“Doch zij zal zalig worden in kinderen te baren, zo zij blijft in het geloof en liefde en heiligmaking met matig­heid.”

Titus 2 vers 5:

“Matig te zijn, kuis te zijn, het huis te bewaren, goed te zijn, hun eigen mannen onderdanig te zijn, opdat het Woord Gods niet gelasterd wordt.”

Titus 2 vers 6:

“Vermaan de jonge mannen insgelijks, dat zij matig zijn.”

Titus 2 vers 12:

“En de genade Gods onderwijst ons, dat wij de godde­loos­heid en de wereldse begeerlijkheden verzakende matig en rechtvaardig en godzalig leven zouden in deze tegenwoor­dige wereld.”

Titus 1 vers 6
"Indien iemand onberispelijk is, éner vrouwe man, gelovige kinderen hebbende, die niet te beschuldigen zijn van overdadigheid, of ongehoorzaam zijn."
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Welvaartschristendom

Bericht door Hollander »

Welvaartschristendom geaccepteerd/normaal voor veel Reformatorische Christenen:
1) Hoe zou dit komen?
2) Is hier bekering/anders denken niet hard nodig?
3) Staat u/sta jij wel eens stil bij matigheid en matig leven?
Welke plaats heeft het werk van de Heilige Geest in gebed en het persoonlijke geloof, maar ook breder binnen onze gemeenten en voor de wereld naar buiten?
Persoonlijk denk ik dat het antwoord op deze dubbele vraag een antwoord vormt op jouw vraag 1 en een aanzet voor vraag 2 geeft.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Welvaartschristendom

Bericht door samanthi »

Hollander schreef:
Welvaartschristendom geaccepteerd/normaal voor veel Reformatorische Christenen:
1) Hoe zou dit komen?
2) Is hier bekering/anders denken niet hard nodig?
3) Staat u/sta jij wel eens stil bij matigheid en matig leven?
Welke plaats heeft het werk van de Heilige Geest in gebed en het persoonlijke geloof, maar ook breder binnen onze gemeenten en voor de wereld naar buiten?
Persoonlijk denk ik dat het antwoord op deze dubbele vraag een antwoord vormt op jouw vraag 1 en een aanzet voor vraag 2 geeft.
Misschien het verschil tussen levend christen zijnof kerklid
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welvaartschristendom

Bericht door Herman »

Johann Gottfried Walther schreef:Het welvaartschristendom is in ruime mate te vinden in de Reformatorische gezindte.
Ik vond het aangrijpend afgelopen week te lezen dat iemand in zijn pastorale praktijk tien zo niet honderdallen overtredingen heeft horen bekennen, maar dat daar nooit iemand was die leed aan geldgierigheid. Hij dacht dat het kwam doordat een ieder zichzelf altijd weet te rechtvaardigen met de opmerking dat er altijd anderen zijn in je naaste omgeving die nog meer hebben.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welvaartschristendom

Bericht door Dodo »

Geldgierigheid is niet hetzelfde als welvaart hebben.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Welvaartschristendom

Bericht door Hollander »

samanthi schreef:
Hollander schreef:
Welvaartschristendom geaccepteerd/normaal voor veel Reformatorische Christenen:
1) Hoe zou dit komen?
2) Is hier bekering/anders denken niet hard nodig?
3) Staat u/sta jij wel eens stil bij matigheid en matig leven?
Welke plaats heeft het werk van de Heilige Geest in gebed en het persoonlijke geloof, maar ook breder binnen onze gemeenten en voor de wereld naar buiten?
Persoonlijk denk ik dat het antwoord op deze dubbele vraag een antwoord vormt op jouw vraag 1 en een aanzet voor vraag 2 geeft.
Misschien het verschil tussen levend christen zijn of kerklid
Een levend christen kan in sommige opzichten (ver) van zijn/haar plaats zijn. Dus als antwoord op jouw vraag: nee. Wel zou het m.i. zo moeten zijn. Geldgierigheid is niet voor niets de wortel van alle kwaad, ook bij mij.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Welvaartschristendom

Bericht door samanthi »

Hollander schreef:
samanthi schreef:
Hollander schreef:
Welvaartschristendom geaccepteerd/normaal voor veel Reformatorische Christenen:
1) Hoe zou dit komen?
2) Is hier bekering/anders denken niet hard nodig?
3) Staat u/sta jij wel eens stil bij matigheid en matig leven?
Welke plaats heeft het werk van de Heilige Geest in gebed en het persoonlijke geloof, maar ook breder binnen onze gemeenten en voor de wereld naar buiten?
Persoonlijk denk ik dat het antwoord op deze dubbele vraag een antwoord vormt op jouw vraag 1 en een aanzet voor vraag 2 geeft.
Misschien het verschil tussen levend christen zijn of kerklid
Een levend christen kan in sommige opzichten (ver) van zijn/haar plaats zijn. Dus als antwoord op jouw vraag: nee. Wel zou het m.i. zo moeten zijn. Geldgierigheid is niet voor niets de wortel van alle kwaad, ook bij mij.
Ik denk echt dat het probleem veel dieper zit.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Welvaartschristendom

Bericht door Hollander »

samanthi schreef:Ik denk echt dat het probleem veel dieper zit.
Vertel..
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welvaartschristendom

Bericht door Herman »

Dodo schreef:Geldgierigheid is niet hetzelfde als welvaart hebben.
Het is bijbelser om welvaart te delen dan om welvaart te hebben.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Welvaartschristendom

Bericht door samanthi »

Hollander schreef:
samanthi schreef:Ik denk echt dat het probleem veel dieper zit.
Vertel..
Je kunt wel zeggen dat een kind van God van zijn plaats is of zo, maar we zijn gewoon zoveel comfort gewend, dat we er niet eens aan denken.
Geldgierigheid is niet speciaal welvaart christen zijn. Het is meer leven voor het hier en nu... alles bij de hand, geen moeilijkheden en niet afhankelijk van de lVader, maar alles zelf in de hand hebben.

Verder de opmerking van @Herman.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Welvaartschristendom

Bericht door Hollander »

samanthi schreef:
Hollander schreef:
samanthi schreef:Ik denk echt dat het probleem veel dieper zit.
Vertel..
Je kunt wel zeggen dat een kind van God van zijn plaats is of zo, maar we zijn gewoon zoveel comfort gewend, dat we er niet eens aan denken.
Geldgierigheid is niet speciaal welvaart christen zijn. Het is meer leven voor het hier en nu... alles bij de hand, geen moeilijkheden en niet afhankelijk van de lVader, maar alles zelf in de hand hebben.

Verder de opmerking van @Herman.
Exact waar ik op wijs dus: de plaats van de Heilige Geest in het leven.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Welvaartschristendom

Bericht door Van Ewijk »

Johann Gottfried Walther schreef:Het welvaartschristendom is in ruime mate te vinden in de Reformatorische gezindte.
Soberheid wordt toch als iets vreemds gezien.
Ik zal direct zeggen, het zal wel aan mij liggen, maar ik kom zeer weinig Christelijke soberheid tegen.

Welvaart, rijkdom, dure kleding, veel geld...en wat al niet meer, het lijkt normaal te zijn voor veel mensen die zich Christelijk noemen.

Soberheid en matigheid, zijn voor heel wat mensen vieze woorden zo lijkt.

Rijkdom kan een verhindering vormen voor het ingaan in het Koninkrijk van God zo geeft de Heere Jezus aan.

Welvaartschristendom geaccepteerd/normaal voor veel Reformatorische Christenen:
1) Hoe zou dit komen?
2) Is hier bekering/anders denken niet hard nodig?
3) Staat u/sta jij wel eens stil bij matigheid en matig leven?

Galaten 5v22:
"Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid."

1 Timotheüs 2 vers 9:

“Desgelijks ook, dat de vrouwen in een eerbaar gewaad met schaamte en matigheid zichzelf versieren, niet in vlech­tingen of goud of paarlen of kostelijke kleding.”

1 Timotheüs 2 vers 15:

“Doch zij zal zalig worden in kinderen te baren, zo zij blijft in het geloof en liefde en heiligmaking met matig­heid.”

Titus 2 vers 5:

“Matig te zijn, kuis te zijn, het huis te bewaren, goed te zijn, hun eigen mannen onderdanig te zijn, opdat het Woord Gods niet gelasterd wordt.”

Titus 2 vers 6:

“Vermaan de jonge mannen insgelijks, dat zij matig zijn.”

Titus 2 vers 12:

“En de genade Gods onderwijst ons, dat wij de godde­loos­heid en de wereldse begeerlijkheden verzakende matig en rechtvaardig en godzalig leven zouden in deze tegenwoor­dige wereld.”

Titus 1 vers 6
"Indien iemand onberispelijk is, éner vrouwe man, gelovige kinderen hebbende, die niet te beschuldigen zijn van overdadigheid, of ongehoorzaam zijn."
Om dan met een variant van Pilates op de proppen te komen: Wat is welvaart?
Of liever gezegd, jouw definitie van welvaart?

En laat ik nou mi zelf eens als voorbeeld nemen, Ik woon in een rijtjeshuis, een huurwoning met drie verdiepingen.
Voor een voormalige collega van me die nu leeft van een ww-uitkering in een klein appartementje heb ik een luxe huis.
Voor een andere kennis van me die een vrijstaand koophuis heeft met een garage met twee auto's voor de deur ben ik iemand uit de bescheiden arbeidersklasse.

Als ik naar de kerk ga in mijn pak van de kringloop steek ik schril af naast mijn welgestelde kennis die drie nieuwe maatpakken in de kast heeft, voor De bedelaar die buiten de kerk zijn hand ophoud ben ik echter het heertje.

Voor iemand die op straat leeft zijn wij drieën allemaal welgesteld.

Ik denk dat de eigenlijke vraag van dit topic ik moet zijn: Hecht je meer waarde aan aardse materiële zaken of aan Christus?
Is je kerkgang welgemeend of iets voor het oog van de wereld?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welvaartschristendom

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Als je belijdt Christen te zijn, dus volgeling van Christus, dan hoort daar ook een christelijke levensstijl bij, en dit is er een aspect van ja.
Al lijkt het er vaak op een niet zo'n geliefd aspect.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Welvaartschristendom

Bericht door Van Ewijk »

Johann Gottfried Walther schreef:Als je belijdt Christen te zijn, dus volgeling van Christus, dan hoort daar ook een christelijke levensstijl bij, en dit is er een aspect van ja.
Al lijkt het er vaak op een niet zo'n geliefd aspect.
Oh, Maar aspecten benaderen die niet zo geliefd zijn is iets waar ik niet voor terug schrik hoor, alsjeblieft geen struisvogelpolitiek.
Ik zal het eerlijk tegen u zeggen, ik vind het zelfs een mooi en doeltreffend onderwerp wat u aansnijdt, ik heb dikwijls mijn eigen bedenkingen over deze zaak.
Alleen kan men in mijn praktijkervaring deze weg niet inslaan zonder keer op keer bij de volgende haltes aan te komen:

Wat is een christelijke levensstijl en wie bepaalt dat?
Is daar een algemene standaard voor of is dat iets persoonlijks?
En hoe implementeren we deze levensstijl in deze maatschappij?
Ik ben het met u eens dat ik geen enkel lid uit mijn kerk of andere gezindten zijn inboedel ten bate van de armen zie verkopen om daarna een paar tuinstoelen neer te zetten met een opklaptafel met een bijbel erop om daar uit voor te lezen aan kinderen in de slaapzak om maar even een heel simpel voorbeeld te noemen.

Bij de RKK kennen ze zoiets als kloosters.
Haal daar de Maria-verering en de kerkelijke hiërarchie (Pausdom) uit weg en je hebt een goed vergelijkbaar uitgangspunt.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welvaartschristendom

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Van Ewijk, het gaat vooral om een gezindheid, een uitgangspunt, niet iets algemeens dat precies hetzelfde is voor iedereen.
Maar het uitgangspunt, de bron (de Bron)van handelen, zal hetzelfde zijn.

Die gezindheid of de uitwerking daarvan, die zal zichtbaar worden/zijn.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie