Vindenstijd

Arja

Vindenstijd

Berichtdoor Arja » 14 Sep 2020, 17:16

Wat betekend de term "vindenstijd" uit Psalm 32 precies?
☆☆ Indien gij Mij liefhebt, zo bewaart Mijn geboden ☆☆

Herman

Re: Vindenstijd

Berichtdoor Herman » 14 Sep 2020, 18:33

De tijd waarin je gevonden bent.

Ik denk dan aan de tekst "Ik ben gevonden door hen die niet naar mij zochten".
Qui tollit peccata mundi, miserere nobis

samanthi

Berichtdoor samanthi » 14 Sep 2020, 18:36

@ Arja
Dat is het zelfde als: Prediker 12

1 En gedenk aan uw Schepper in de dagen uwer jongelingschap, eer dat de kwade dagen komen, en de jaren naderen, van dewelke gij zeggen zult: Ik heb geen lust in dezelve.

Kanttekeningen bij deze tekst:
13 Dat is, als Gij, o Heere, te vinden zijt. Zie Jes. 55:6. Anders: in treffenstijd, dat is, als de straffen de mensen treffen, wat met het volgende ook wel overeenkomt. Zie Ps. 21:9; 116:3. Insgelijks Deut. 4 op vers 30, enz
Jes 55 : 6Zoekt den HEERE terwijl Hij te vinden is; roept Hem aan terwijl Hij nabij is.
Ps. 21:9 Uw hand zal al Uw vijanden vinden; Uw rechterhand zal Uw haters vinden.
Ps. 116:3 De banden des doods hadden mij omvangen, en de angsten der hel hadden mij getroffen; ik vond benauwdheid en droefenis.
Deut. 4:30 (kt.) Wanneer gij in angst zult zijn en u al deze dingen zullen treffen; in het laatste der dagen, dan zult gij wederkeren tot den HEERE uw God en Zijn stem gehoorzaam zijn.

Misschien maakt dit het duidelijk?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?

Arja

Berichtdoor Arja » 15 Sep 2020, 12:26

Ik bedoelde meer in de context van de psalm. Er staat in vers 5: Mijn zonde maakte ik U bekend, en mijn ongerechtigheid bedekte ik niet. Ik zeide: Ik zal belijdenis van mijn overtredingen doen voor den HEERE; en Gij vergaaft de ongerechtigheid mijner zonde. Sela. En dan dat vers over vindenstijd: Hierom zal U ieder heilige aanbidden in vindenstijd; ja, in een overloop van grote wateren zullen zij hem niet aanraken.

Hebreeuws, לעת מצא , legneth metzo, in de tijd van het vinden, namelijk van het vinden van U (Bron: Benson Commentaar)

En waarom staat er het woord heilige? Iedere heilige zal u aanbidden in vindenstijd. Is het zo dat de psalmist hier het verschil duidelijk probeert te maken tussen de waarlijk berouwvolle of godvruchtigen, die oprecht tot God bidden en roepen om genade te zijner tijd; en de goddelozen en onboetvaardigen, die dat niet zullen doen totdat het te laat is en de tijd voorbij is?

Mijn vraag: Gaat het hier om degenen die al bekeerd zijn maar gevallen zijn in zonde. Of om religieus gezinden of zoekenden

Verder ... er staat ook nog iets achter: in een overloop van grote wateren zullen zij hem niet aanraken. Ieder heilige, in een tijd van rampspoed en oordeel zal hij niet overweldigd worden, maar zal hij veilig zijn als iemand die op een rots staat, buiten het bereik van de woeste vloed. (net als in psalm 18:6 of Jesaja 28:2) Volgens mij zit er heel veel in en rondom dit woordje vindenstijd.
Wat denken jullie?
☆☆ Indien gij Mij liefhebt, zo bewaart Mijn geboden ☆☆

Terug naar “Theologie - Bezinning”