Tot Wie (over gebed)

Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2039
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Tot Wie (over gebed)

Bericht door Arja »

Ik studeer 1 Johannes. Ik ben aangekomen bij 1 Johannes 5:14 "En dit is de vrijmoedigheid, die wij tot Hem hebben, dat zo wij iets bidden naar Zijn wil, Hij ons verhoort."

Nu las ik in een uitleg dit: "Wie is die Hij? Hoewel het dichtstbijzijnde antecedent de Zoon is, verwijst dit waarschijnlijk meer naar de Vader, aangezien het gebed over het algemeen tot Hem gericht is. Jezus droeg Zijn discipelen op op deze manier te bidden: 'Onze Vader die in de hemel zijt, geheiligd zij Uw naam." (Mt 6:9) Het is interessant dat we tegenwoordig een ​​populaire trend zien opkomen om gebeden voornamelijk tot Jezus te richten ("Lieve Jezus", "Heere Jezus"). Hoewel ik denk dat iemand zeker tot Jezus kan bidden, is het opmerkelijk dat het voorbeeld dat Jezus Zelf gaf, is om onze gebeden tot de Vader te richten. Jezus is de Middelaar door wie onze gebeden het hart van Vader bereiken (1Ti 2: ​​5-6). Bron: Precept Austin

Mijn vraag:
1. Tot wie bid je? Tot de Heere Jezus of tot de Vader.
2. Zijn er goede boeken over dit onderwerp?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Tot Wie (over gebed)

Bericht door samanthi »

Tot de drieenige God
Lieve Vader
Lieve Zoon
Lieve Heilige Geest
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Bertiel
Berichten: 4538
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Tot Wie (over gebed)

Bericht door Bertiel »

Ik las er een mooi stukje over in mn dagboek van Ryle over het Johannes evangelie. Ik kan alleen geen foto in tekst omzetten.
Iemand een goeie app hiervoor?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8896
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Tot Wie (over gebed)

Bericht door J.C. Philpot »

Normaal gesproken bid ik tot God de Vader, en tot de Heere Jezus (iets minder vaak). Meestal bid ik tot de Vader om de Heilige Geest, maar heel af en toe bid ik direct tot de Heilige Geest.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Tot Wie (over gebed)

Bericht door refo »

Bertiel schreef:Ik las er een mooi stukje over in mn dagboek van Ryle over het Johannes evangelie. Ik kan alleen geen foto in tekst omzetten.
Iemand een goeie app hiervoor?
Text fairy
Gebruikersavatar
Quercus
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jul 2020, 23:42

Re: RE: Re: Tot Wie (over gebed)

Bericht door Quercus »

Bertiel schreef:Ik las er een mooi stukje over in mn dagboek van Ryle over het Johannes evangelie. Ik kan alleen geen foto in tekst omzetten.
Iemand een goeie app hiervoor?
https://play.google.com/store/apps/deta ... extScanner

Werkt goed op een Android telefoon
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Tot Wie (over gebed)

Bericht door John Galt »

Het hangt ervan af wat ik bid. Ik begin en eindig met de Vader (aanhef, afsluiting "om Jezus' wil" of "in Jezus' naam"), maar bid ik specifiek iets wat de Zoon belooft, dan vraag ik het aan Hem. In de aanbidding benoem ik alledrie. "Lof zij de Vader, lof zij de Zoon, lof zij de Heilige Geest." Dat gaat gewoon door elkaar heen. En het is me ook niet altijd duidelijk tot Wie ik me precies richt. Aangezien Jezus in de BIjbel ook "Vader der eeuwigheid" wordt genoemd, voelt Hij zich ook aangesproken als je Hem "Vader" noemt.
Who is John Galt? :quoi
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Tot Wie (over gebed)

Bericht door Mara »

In verschillende preken heb ik gehoord dat wij niet rechtstreeks tot God kunnen en mogen bidden.
En dat wij ons gebed altijd moeten afsluiten met: Om Jezus' wil, of Uit genade.
In het verleden hoorde ik ook wel dat wij de Vader niet mogen aanroepen als onbekeerden.
Dat is de reden waarom in sommige kringen het Onze Vader niet "automatisch" gebeden wordt aan tafel bijvoorbeeld.

Eerlijk gezegd had ik er ook wel moeite mee toen we bij een open graf met tientallen mensen, niet allen christelijk, opgeroepen werden om het Onze Vader hardop mee te bidden.

In de Avondzang staat niet onze. Zou dat met een reden zijn of vanwege het rijmschema?

O Vader, dat Uw liefd’ ons blijk’;
O Zoon, maak ons Uw beeld gelijk;
O Geest, zend Uwe troost ons neer;
Drie-enig God, U zij al d’ eer.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2039
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Tot Wie (over gebed)

Bericht door Arja »

Mara schreef:In verschillende preken heb ik gehoord dat wij niet rechtstreeks tot God kunnen en mogen bidden.
Dat hoorde ik ook. Maar dan denk ik: hoe naderden de gelovigen uit het OT dan tot de HEERE? Kijk naar het ultieme gebeden boek: De Psalmen.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Tot Wie (over gebed)

Bericht door John Galt »

Ergens (ik weet niet meer waar) las ik dit:
Ds W. Pieters schreef:Onze Vader die in de hemelen zijt..
Mag je dit gebed wel bidden? Wie wel en wie niet? Het begint immers met de Vadernaam... Is God de Vader van alle mensen? Veel ernstige mensen vragen zich dan ook af, wie God als Vader mogen aanspreken. Dat is wel een goede vraag, maar voordat we ons dit afvragen, moeten we eerst nadenken over drie dingen:
Heeft God recht op de Vadernaarn, of niet? Is Hij niet onze God, onze eigen Schepper, trouwe Verzorger en Weldoener? Daar vind je in de Bijbel heel wat voorbeelden van. Ik zal je een paar Schriiftplaatsen geven:

Deut 32:6 Zult gij dit de HEERE vergelden, gij, dwaas en onwijs volk! Is Hij niet uw Vader, Die u verkregen, Die u gemaakt en u bevestigd heeft?
Mal 1:6 "Ben Ik dan een Vader, waar is Mijn eer? En ben Ik een Heere, waar is Mijn vreze?" zegt de HEERE der heerscharen?
Hand 17:28 In God leven wij, en bewegen wij ons, en zijn wij; zoals ook enigen von de Griekse dichters gezegd hebben: "Wij zijn Gods geslacht "


Omdat Hij ons heeft gemaakt, mogen we en moeten we Hem 'Vader' noemen! Heeft God Zich tegenover ons niet Vaderlijk gedragen, of is Hij deze naam onwaardig geworden?

Jes 1:2 Hoort, gij hemelen, en neem ter ore, gij aarde want de HEERE spreekt: "Ik heb kinderen groot gemaakt en verhoogd, moor zij hebben tegen Mij overtreden."
Luk 15:17-18 Tot zichzelf gekomen zijnde, zei hij: hoeveel huurlingen van mijn vader hebben overvloed von brood, en ik vergo van honger! Ik zal opstaan en tot mijn vader gaan en ik zal tot hem zeggen: "Vader, ik heb gezondigd tegen de Hemel, en voor u."

Heeft Hij als God van het verbond niet dubbel recht op de Vadernaam?

Ex 4:22 Don zult gij tot Farao zeggen: zo zegt de HEERE: "Mijn zoon, Mijn eerstgeborene, is Israël."
Deut 1:37 In de woestijn hebt gij gezien dot de HEERE uw God, u daarin gedragen heeft, zoals een man zijn zoon draagt, op heel de weg die gij gewandeld hebt, totdat gij kwam aan deze plaats
Jes 63:16 Gij zijt toch onze Vader, want Abraham weet von ons niet en Israël kent ons niet, Gij, o HEERE, zijt onze Vader, onze Verlosser von ouds af is Uw Naam
Jes 64:8 Moor nu, HEERE, Gij zijt onze Vader; wij zijn leem, en Gij zijt onze pottenbokker, en wij allen zijn het werk von Uw handen.
Jer 3:4,19 Zult gij niet von nu of tot Mij roepen: mijn Vader, Gij zijt de Leidsman van mijn jeugd! Ik zei wel: "Hoe zal Ik u onder de kinderen zetten, en u geven het gewenste land de sierlijke erfenis von de heerscharen der heidenen?" Maar Ik zei: "Gij zult tot Mij roepen: "Mijn Vader"; en gij zult van achter Mij niet afkeren. "


Deze Vadernaam móeten wij dus allemaal aan God geven, omdat God in zekere zin onze Vader is. Dus moeten we Hem ook als Vader erkennen, vertrouwen, liefhebben en eren! Op grond van de schepping is God Vader van alle mensen; op grond van het verbond: van alle verbondskinderen; en op grond van Christus' verdienste: van alle wedergeborenen. O, dat we Hem eerlijk Vader leren noemen: met afzweren van de door ons gekozen vader, satan.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Tot Wie (over gebed)

Bericht door John Galt »

John Galt schreef:Ooit las ik dit in De Catechisant:
Ds W. Pieters schreef:Onze Vader die in de hemelen zijt..
Mag je dit gebed wel bidden? Wie wel en wie niet? Het begint immers met de Vadernaam... Is God de Vader van alle mensen? Veel ernstige mensen vragen zich dan ook af, wie God als Vader mogen aanspreken. Dat is wel een goede vraag, maar voordat we ons dit afvragen, moeten we eerst nadenken over drie dingen:
Heeft God recht op de Vadernaarn, of niet? Is Hij niet onze God, onze eigen Schepper, trouwe Verzorger en Weldoener? Daar vind je in de Bijbel heel wat voorbeelden van. Ik zal je een paar Schriiftplaatsen geven:

Deut 32:6 Zult gij dit de HEERE vergelden, gij, dwaas en onwijs volk! Is Hij niet uw Vader, Die u verkregen, Die u gemaakt en u bevestigd heeft?
Mal 1:6 "Ben Ik dan een Vader, waar is Mijn eer? En ben Ik een Heere, waar is Mijn vreze?" zegt de HEERE der heerscharen?
Hand 17:28 In God leven wij, en bewegen wij ons, en zijn wij; zoals ook enigen von de Griekse dichters gezegd hebben: "Wij zijn Gods geslacht "


Omdat Hij ons heeft gemaakt, mogen we en moeten we Hem 'Vader' noemen! Heeft God Zich tegenover ons niet Vaderlijk gedragen, of is Hij deze naam onwaardig geworden?

Jes 1:2 Hoort, gij hemelen, en neem ter ore, gij aarde want de HEERE spreekt: "Ik heb kinderen groot gemaakt en verhoogd, moor zij hebben tegen Mij overtreden."
Luk 15:17-18 Tot zichzelf gekomen zijnde, zei hij: hoeveel huurlingen van mijn vader hebben overvloed von brood, en ik vergo van honger! Ik zal opstaan en tot mijn vader gaan en ik zal tot hem zeggen: "Vader, ik heb gezondigd tegen de Hemel, en voor u."

Heeft Hij als God van het verbond niet dubbel recht op de Vadernaam?

Ex 4:22 Don zult gij tot Farao zeggen: zo zegt de HEERE: "Mijn zoon, Mijn eerstgeborene, is Israël."
Deut 1:37 In de woestijn hebt gij gezien dot de HEERE uw God, u daarin gedragen heeft, zoals een man zijn zoon draagt, op heel de weg die gij gewandeld hebt, totdat gij kwam aan deze plaats
Jes 63:16 Gij zijt toch onze Vader, want Abraham weet von ons niet en Israël kent ons niet, Gij, o HEERE, zijt onze Vader, onze Verlosser von ouds af is Uw Naam
Jes 64:8 Moor nu, HEERE, Gij zijt onze Vader; wij zijn leem, en Gij zijt onze pottenbokker, en wij allen zijn het werk von Uw handen.
Jer 3:4,19 Zult gij niet von nu of tot Mij roepen: mijn Vader, Gij zijt de Leidsman van mijn jeugd! Ik zei wel: "Hoe zal Ik u onder de kinderen zetten, en u geven het gewenste land de sierlijke erfenis von de heerscharen der heidenen?" Maar Ik zei: "Gij zult tot Mij roepen: "Mijn Vader"; en gij zult van achter Mij niet afkeren. "


Deze Vadernaam móeten wij dus allemaal aan God geven, omdat God in zekere zin onze Vader is. Dus moeten we Hem ook als Vader erkennen, vertrouwen, liefhebben en eren! Op grond van de schepping is God Vader van alle mensen; op grond van het verbond: van alle verbondskinderen; en op grond van Christus' verdienste: van alle wedergeborenen. O, dat we Hem eerlijk Vader leren noemen: met afzweren van de door ons gekozen vader, satan.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Tot Wie (over gebed)

Bericht door Adagio »

En op grond van het verbroken werkverbond is de HEERE een ijverig God en een grimmig Wreker.
Er kunnen geen twee heren tegelijk gediend worden (Matth. 6). Elia zei: "Zo de HEERE God is, volgt Hem na (wij zijn dan met Hem begraven door den doop in den dood), en zo het Baäl is, volgt hem na".
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Tot Wie (over gebed)

Bericht door John Galt »

Dus?
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Tot Wie (over gebed)

Bericht door samanthi »

Adagio schreef:En op grond van het verbroken werkverbond is de HEERE een ijverig God en een grimmig Wreker.
Er kunnen geen twee heren tegelijk gediend worden (Matth. 6). Elia zei: "Zo de HEERE God is, volgt Hem na (wij zijn dan met Hem begraven door den doop in den dood), en zo het Baäl is, volgt hem na".
Als je God geen Vader wil noemen, geef je aan dat je God niet als Vader wil hebben, maar dat je liever de duivel als vader wil hebben.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Tot Wie (over gebed)

Bericht door Mara »

Arja schreef:
Mara schreef:In verschillende preken heb ik gehoord dat wij niet rechtstreeks tot God kunnen en mogen bidden.
Dat hoorde ik ook. Maar dan denk ik: hoe naderden de gelovigen uit het OT dan tot de HEERE? Kijk naar het ultieme gebeden boek: De Psalmen.
Maar daarin leven wij niet meer.
Volgens mij lag in het O.T. de nadruk op het Koningschap van God en dat is dan een minder benaderbaar beeld. Denk ik althans.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie