Adagio schreef:samanthi schreef:Adagio schreef:En op grond van het verbroken werkverbond is de HEERE een ijverig God en een grimmig Wreker.
Er kunnen geen twee heren tegelijk gediend worden (Matth. 6). Elia zei: "Zo de HEERE God is, volgt Hem na (wij zijn dan met Hem begraven door den doop in den dood), en zo het Baäl is, volgt hem na".
Als je God geen Vader wil noemen, geef je aan dat je God niet als Vader wil hebben, maar dat je liever de duivel als vader wil hebben.
Het is belangrijker wat God wil, dan wat ik wil. Weet je wat Thomas Watson schrijft in "‘Het gebed des Heeren"?
Hoewel in het Gebed des Heeren alleen de Vader genoemd wordt, worden de andere twee Personen toch niet uitgesloten. De Vader wordt genoemd, omdat Hij in orde de eerste is; maar de Zoon en de Heilige Geest worden daar ook in begrepen, omdat zij één in Wezen zijn. Aangezien het ene Goddelijke Wezen bestaat in drie Personen, moeten wij in onze gebeden tot alle drie bidden, ook als wij maar één Persoon noemen.
In welk opzicht is God Vader?
1e. Krachtens schepping; Hij heeft ons gemaakt. "Wij zijn ook Zijn geslacht" (Handelingen 17:28). "Hebben wij niet allen één Vader? Heeft niet één God ons geschapen?" (Maleachi 2:10). Maar hierin ligt weinig troost, want God is op dezelfde wijze Vader van de duivelen krachtens schepping, maar Hij Die hen geschapen heeft, zal ze niet zalig maken.
2e. God is Vader krachtens verkiezing, aangezien Hij een zeker getal tot Zijn kinderen heeft verkoren, aan wie Hij ook de hemel zal vermaken. "Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem" (Efeze 1:4).
3e. God is Vader krachtens bijzondere genade. Hij zondert de verkorenen af door Zijn Geest en werkt een bovennatuurlijk beginsel van heiligheid in hen; daarom zegt men van hen dat zij "uit God geboren zijn" (1 Johannes 3:9). Alleen diegenen die geheiligd zijn, kunnen zeggen: "Onze Vader, Die in de hemelen zijt."
Waarin ligt het verschil dat God de Vader van Christus is en de Vader van de uitverkorenen?
Hij is de Vader van Christus op een veel heerlijker, alles overtreffende wijze. Christus heeft het eerst-geboorterecht; Hij is de oudste Zoon: de Zoon door eeuwige generatie. "Ik ben van eeuwigheid af gezalfd geweest; van den aanvang, van de oudheden der aarde aan" (Spreuken 8:23). "Wie zal Zijn leeftijd uitspreken?" (Jesaja 53: 8). Christus is de Zoon des Vaders, daar Hij van dezelfde natuur is als de Vader; hem behoren al de onmededeelbare eigenschappen van de Godheid toe. Maar de uitverkorenen zijn kinderen Gods door aanneming en uit genade. "Opdat wij de aanneming tot kinderen verkrijgen zouden" (Galaten 4:5).
Waardoor wordt God dan onze Vader?
Door het geloof. "Want gij zijt allen kinderen Gods door het geloof in Christus Jezus" (Galaten 3:26). Een ongelovige kan God wel zijn Schepper en zijn Rechter noemen, maar niet zijn Vader.
Het geloof is ons legitimatiebewijs en maakt, dat wij van Koninklijken bloede des hemels zijn. "Gij zijt kinderen Gods door het geloof." Door de doop worden we leden van de kerk, maar door het geloof worden we kinderen Gods. Zonder geloof kan de duivel evengoed een familiewapen tonen als wij.
Deuteronomium 32
6 Zult gij dit den HEERE vergelden, gij, dwaas en onwijs volk! Is Hij niet uw Vader, Die u verkregen, Die u gemaakt en u bevestigd heeft?
Als je zegt God is mijn Vader niet, dan ben je een kind van de duivel. Het is zo erg als je geen Vader wil zeggen of heel rechtzinnig zegt dat dit niet kan.
Je kunt allerlei dogmatische uitleg over het vaderschap van God neerschrijven, maar Hij is onze Vader, Hij heeft recht op ons, je kunt uitvluchten verzinnen, maar het is je onwil, de onwil om God je Vader te noemen.
Psalmen 81
12 Maar Mijn volk heeft Mijn stem niet gehoord; en Israël heeft Mijner niet gewild.
Jij zegt Het is belangrijker wat God wil, weet je wat God wil? Dat je geloofd ik Hem Die Hij gevonden heeft.
En ik had het juist over wat God niet wil.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?