Gelijkenissen van Jezus

Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Gelijkenissen van Jezus

Bericht door DDD »

In een ander draadje ging het over de gelijkenissen van Jezus en verhaaltjes in een preek.

Ik kan niet knippen en plakken zoals de moderatoren maar ik citeer wat delen.
-DIA- schreef:
Erskinees schreef:
-DIA- schreef:Geleerde taal, waar ik niet zo veel mee kan.
Predikers als bv. ds. Lamain of ds. Joh. van der Poel waren eenvoudig en spraken van hart tot hart, zonder onderscheid of je nu academisch geschoold was dan wel niet. Kerktaal moet ten eerste niet een taal van geleerden zijn maar een taal naar het hart van Jeruzalem. Laten we het hierbij mogen houden.
Als je veel verhaaltjes vertelt, begrijpt iedereen dat inderdaad. Maar preken is het niet.
Als er maar geestelijk onderwijs in is. De Bijbel staar vol verhalen.
DDD schreef:Precies. Jezus vertelde ook veel verhaaltjes, een enkele keer een wat langer verhaal. En daar zat heel diep onderwijs in. Het waren allemaal kleine pareltjes van wonderlijke geschiedenissen, vaak verteld in enkele zinnen, die de luisteraars tot nadenken wilden stemmen.

Hoe kan een preek zonder tenminste twee verhaaltjes in de lijn van Jezus staan? Als ik het goed begrijp uit de Evangeliën, vertelde hij voortdurend zinnebeeldige verhalen. Nee, die ergernis over verhalen op de preekstoel heb ik nooit begrepen.

Overigens is dit wel een onderwerp apart, want refo had hierover heel andere gedachten.
In een ander draadje stelde refo dat gelijkenissen louter bedoeld zouden zijn om te verhullen. Dat is weer een heel ander standpunt. Kortom, genoeg om over na te denken, wat mij betreft.
Arja schreef:
refo schreef:Eén ding is duidelijk: gelijkenissen dienen niet om iets uit te leggen, maar om iets te verbergen.
De Heere Jezus sprak in gelijkenissen om de geheimen van het koninkrijk voor sommigen te verbergen en ze aan anderen te openbaren ( Matt. 13:10–17). Matthew Henry zegt dat gelijkenissen de dingen van God 'duidelijker en gemakkelijker' maken voor degenen die willen worden onderwezen, en tegelijkertijd moeilijker en duisterder voor degenen die opzettelijk onwetend zijn.
-DIA- schreef:
DDD schreef:Dat is een interessante benadering. Waarom denk je dan dat de evangelisten de gelijkenissen in de evangeliën opnamen?

Er zijn toch ook gelijkenissen die Jezus juist aan zijn discipelen vertelt?
De Heere Jezus sprak in gelijkenissen en verklaarde die aan zijn discipelen niet aan de scharen die Hem volgden. Toen de Farizeeën en Schriftgeleerden merken dat Hij hun bedoelde, weten we wat dit uitwerkte: Hij moest sterven. De meesten van de schare die Jezus volgden verstonden die niet. Jezus sprak: U (discipelen) is het gegeven...
Arja schreef:
refo schreef:Dat is niet wat in Mattheüs staat. Waarom spreekt U tot HEN in gelijkenissen?
Niet tot de discipelen. Die kregen rechtstreeks onderwijs.
Dat is precies wat ik zei: Hij verborg de geheimen van het koninkrijk voor sommigen en openbaarde ze aan andere, aan Zijn leerlingen (Matt. 13:10–17). Tijdens Zijn bediening had Jezus vele beeldspraken gebruikt, waarbij Hij zaken voor ogen stelde die voor iedereen herkenbaar zouden zijn (zout, brood, schapen) en waarvan de betekenis vrij duidelijk bleek uit de context van wat Hij de mensen leerde.

En de discipelen tot Hem komende, zeiden tot Hem: Waarom spreekt Gij tot hen door gelijkenissen? En Hij, antwoordende, zeide tot hen: Omdat het u gegeven is, de verborgenheden van het Koninkrijk der hemelen te weten, maar dien is het niet gegeven.

Vanaf een bepaald moment in Zijn bediening gaf Hij, wanneer Hij sprak in gelijkenissen, alleen nog uitleg aan Zijn leerlingen. Maar degenen die Zijn boodschap voortdurend hadden afgewezen, bleven zich in hun geestelijke blindheid afvragen wat Hij bedoeld had.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelijkenissen van Jezus

Bericht door Jantje »

Ik deel het standpunt van @refo. Volgens mij staat het zelfs letterlijk zo in de Bijbel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelijkenissen van Jezus

Bericht door DDD »

Vind je dan ook dat in de kerken niet uit gelijkenissen zou moeten worden gepreekt? En waarom denk je dat gelijkenissen in de Evangeliën zijn opgenomen?
Laatst gewijzigd door DDD op 07 sep 2020, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelijkenissen van Jezus

Bericht door samanthi »

Lucas 8

10 En Hij zeide: U is het gegeven, de verborgenheden van het Koninkrijk Gods te verstaan; maar tot de anderen spreek Ik in gelijkenissen, opdat zij ziende niet zien, en horende niet verstaan.

Marcus 4

34 En zonder gelijkenis sprak Hij tot hen niet; maar Hij verklaarde alles Zijn discipelen in het bijzonder.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelijkenissen van Jezus

Bericht door DDD »

Dat zegt niets over de vraag of Jezus ook in gelijkenissen tegen zijn discipelen sprak, en ook niet over de vraag of alle gelijkenissen verhullend zijn.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelijkenissen van Jezus

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Vind je dan ook dat in de kerken niet uit gelijkenissen zou moeten worden gepreekt? En waarom denk je dat gelijkenissen in de Evangeliën zijn opgenomen?
Nee.
Lees Matthéüs 13: 10-17, Markus 4: 10-13 (vooral vers 10 is belangrijk! Daar staat namelijk dat de discipelen alleen met Jezus waren op het moment dat ze hem deze vraag stelden!) en Lukas 8: 9-10 in combinatie met de bijbehorende kanttekeningen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelijkenissen van Jezus

Bericht door samanthi »

DDD schreef:Dat zegt niets over de vraag of Jezus ook in gelijkenissen tegen zijn discipelen sprak, en ook niet over de vraag of alle gelijkenissen verhullend zijn.
Nee dat waren ze niet altijd, maar zoals ik al schreef is in een preek een verhaal om iets duidelijk te maken nmbm goed een verhaal over , er was eens een vrouwtje die.... dat noemen wij een poterwtenverhaaltje, we hebben weleens in een preek een heel ingewikkeld verhaaltje gehoord over een vrouw met een pot erwten op re schoorsteen, de dominee vroeg, vrouw waarom heb je daar en pot erwten staan? Daar kwam dan een geestelijke verhandling over. Daarom noemen wij bepaalde verhaaltjes een poterwtenverhaaltje
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelijkenissen van Jezus

Bericht door DDD »

Dat valt in de categorie 'Geestelijke lessen uit het nuttigen van een kopje thee' maar in gelijkenissen gaat het vaak om spiegelverhalen die de omgekeerde wereld laten zien, en juist niet om allegorieën. Ze maken in principe vrijwel altijd maar één punt.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Gelijkenissen van Jezus

Bericht door John Galt »

Interessante discussie. De betekenis van gelijkenissen is ook niet altijd duidelijk. Er zijn b.v. hele discussies over de gelijkenis van de parel van grote waarde. Is de koopman nu God die de mens vindt of de mens die God vindt?
We moeten de gelijkenissen ook niet los zien van de joodse context. Alle rabbijnen vertellen verhalen als ze iets willen uitleggen. In die zin vind ik het ook altijd prettig als de dominee een verhaaltje of een metafoor gebruikt om een geestelijke waarheid uit te leggen. Het moet wel wat toevoegen, geen anekdote worden.

Zo vertelt onze dominee wel eens het verhaal van de twee vrienden die een misdrijf begingen. Ze werden veroordeeld tot gevangenisstraf. De ene had een rijke vader, die hem gelijk vrijkocht. De andere had alleen een arme moeder, die keihard moest werken om het geld bijeen te krijgen. Toen de eerste vriend later aan de tweede vriend vroeg of die weer mee ging, zei die: Nee, want ik heb de handen van mijn moeder gezien.
Met zo'n verhaal blijft er, zeker bij de jeugd, iets hangen.

Maar neem nu de gelijkenis van de verloren zoon. Die is niet echt verhullend, toch? Het is een ontroerende illustratie van de liefde van de Vader tot verloren zondaren. Over details kun je leuk discussiëren, maar niemand zal toch zeggen: Ik snap hier helemaal neits van?
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelijkenissen van Jezus

Bericht door refo »

Jawel, want dat was niet waarom de gelijkenis werd verteld. Als je het een onthullende illustratie is van de liefde van de vader noemt, heb je de hele boodschap gemist.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelijkenissen van Jezus

Bericht door refo »

1 En al de tollenaars en de zondaars naderden tot Hem, om Hem te horen. 2 En de Farizeën en de Schriftgeleerden murmureerden, zeggende: Deze ontvangt de zondaars, en eet met hen. 3 En Hij sprak tot hen deze gelijkenis, zeggende:
[...]
31 En hij zeide tot hem: Kind, gij zijt altijd bij mij, en al het mijne is uwe. 32 Men behoorde dan vrolijk en blijde te zijn; want deze uw broeder was dood, en is weder levend geworden; en hij was verloren, en is gevonden.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Gelijkenissen van Jezus

Bericht door John Galt »

refo schreef:Jawel, want dat was niet waarom de gelijkenis werd verteld. Als je het een onthullende illustratie is van de liefde van de vader noemt, heb je de hele boodschap gemist.
Ik ben benieuwd wat dan volgens jou de boodschap is van deze gelijkenis.
Who is John Galt? :quoi
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelijkenissen van Jezus

Bericht door Jantje »

refo schreef:Jawel, want dat was niet waarom de gelijkenis werd verteld. Als je het een onthullende illustratie is van de liefde van de vader noemt, heb je de hele boodschap gemist.
Eens. Men leze daartoe een preek van ds. A.T. Vergunst over Lukas 15 die te vinden is op Prekenweb.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Gelijkenissen van Jezus

Bericht door John Galt »

Nu heb ik misschien wel 100 preken gehoord over deze gelijkenis. En boeken gelezen, waarin allerlei aspecten uit deze gelijkenis naar voren zijn gehaald. Maar leg mij eens in een paar zinnen uit waarom deze gelijkenis níet gaat over de liefde van God tot afgedwaalde zondaren?
En niet: lees dit eens, of luister dat eens, maar concreet, in begrijpelijk Nederllands?
Who is John Galt? :quoi
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelijkenissen van Jezus

Bericht door Jantje »

John Galt schreef:Nu heb ik misschien wel 100 preken gehoord over deze gelijkenis. En boeken gelezen, waarin allerlei aspecten uit deze gelijkenis naar voren zijn gehaald. Maar leg mij eens in een paar zinnen uit waarom deze gelijkenis níet gaat over de liefde van God tot afgedwaalde zondaren?
En niet: lees dit eens, of luister dat eens, maar concreet, in begrijpelijk Nederllands?
Lukas 15: 1-2 is de aanleiding tot de 3 gelijkenissen.

En de betekenis van de gelijkenis over de verloren zoon is allereerst dat Jezus commentaar heeft op de farizeeërs, op de Joodse kerkleiders in die dagen. Immers zou je de tollenaars en de zondaars kunnen vergelijken met de verloren zoon en de farizeeërs met de oudste zoon.

Zoals de vader reageerde toen zijn jongste zoon terugkwam is absoluut niet Joods te noemen. In de Joodse cultuur van die dagen was de jongste zoon waarschijnlijk voorgoed afgeschreven geweest. Vandaar ook dat hij in eerste instantie zelf al blij is als hij als huurling bij zijn vader mag terugkeren.
Zie ook: https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Downl ... 0316035339
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie