Ik kan niet knippen en plakken zoals de moderatoren maar ik citeer wat delen.
-DIA- schreef:Als er maar geestelijk onderwijs in is. De Bijbel staar vol verhalen.Erskinees schreef:Als je veel verhaaltjes vertelt, begrijpt iedereen dat inderdaad. Maar preken is het niet.-DIA- schreef:Geleerde taal, waar ik niet zo veel mee kan.
Predikers als bv. ds. Lamain of ds. Joh. van der Poel waren eenvoudig en spraken van hart tot hart, zonder onderscheid of je nu academisch geschoold was dan wel niet. Kerktaal moet ten eerste niet een taal van geleerden zijn maar een taal naar het hart van Jeruzalem. Laten we het hierbij mogen houden.
In een ander draadje stelde refo dat gelijkenissen louter bedoeld zouden zijn om te verhullen. Dat is weer een heel ander standpunt. Kortom, genoeg om over na te denken, wat mij betreft.DDD schreef:Precies. Jezus vertelde ook veel verhaaltjes, een enkele keer een wat langer verhaal. En daar zat heel diep onderwijs in. Het waren allemaal kleine pareltjes van wonderlijke geschiedenissen, vaak verteld in enkele zinnen, die de luisteraars tot nadenken wilden stemmen.
Hoe kan een preek zonder tenminste twee verhaaltjes in de lijn van Jezus staan? Als ik het goed begrijp uit de Evangeliën, vertelde hij voortdurend zinnebeeldige verhalen. Nee, die ergernis over verhalen op de preekstoel heb ik nooit begrepen.
Overigens is dit wel een onderwerp apart, want refo had hierover heel andere gedachten.
Arja schreef:De Heere Jezus sprak in gelijkenissen om de geheimen van het koninkrijk voor sommigen te verbergen en ze aan anderen te openbaren ( Matt. 13:10–17). Matthew Henry zegt dat gelijkenissen de dingen van God 'duidelijker en gemakkelijker' maken voor degenen die willen worden onderwezen, en tegelijkertijd moeilijker en duisterder voor degenen die opzettelijk onwetend zijn.refo schreef:Eén ding is duidelijk: gelijkenissen dienen niet om iets uit te leggen, maar om iets te verbergen.
-DIA- schreef:De Heere Jezus sprak in gelijkenissen en verklaarde die aan zijn discipelen niet aan de scharen die Hem volgden. Toen de Farizeeën en Schriftgeleerden merken dat Hij hun bedoelde, weten we wat dit uitwerkte: Hij moest sterven. De meesten van de schare die Jezus volgden verstonden die niet. Jezus sprak: U (discipelen) is het gegeven...DDD schreef:Dat is een interessante benadering. Waarom denk je dan dat de evangelisten de gelijkenissen in de evangeliën opnamen?
Er zijn toch ook gelijkenissen die Jezus juist aan zijn discipelen vertelt?
Arja schreef:Dat is precies wat ik zei: Hij verborg de geheimen van het koninkrijk voor sommigen en openbaarde ze aan andere, aan Zijn leerlingen (Matt. 13:10–17). Tijdens Zijn bediening had Jezus vele beeldspraken gebruikt, waarbij Hij zaken voor ogen stelde die voor iedereen herkenbaar zouden zijn (zout, brood, schapen) en waarvan de betekenis vrij duidelijk bleek uit de context van wat Hij de mensen leerde.refo schreef:Dat is niet wat in Mattheüs staat. Waarom spreekt U tot HEN in gelijkenissen?
Niet tot de discipelen. Die kregen rechtstreeks onderwijs.
En de discipelen tot Hem komende, zeiden tot Hem: Waarom spreekt Gij tot hen door gelijkenissen? En Hij, antwoordende, zeide tot hen: Omdat het u gegeven is, de verborgenheden van het Koninkrijk der hemelen te weten, maar dien is het niet gegeven.
Vanaf een bepaald moment in Zijn bediening gaf Hij, wanneer Hij sprak in gelijkenissen, alleen nog uitleg aan Zijn leerlingen. Maar degenen die Zijn boodschap voortdurend hadden afgewezen, bleven zich in hun geestelijke blindheid afvragen wat Hij bedoeld had.