Gelijkenissen van Jezus

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelijkenissen van Jezus

Bericht door refo »

John Galt schreef:Nu heb ik misschien wel 100 preken gehoord over deze gelijkenis. En boeken gelezen, waarin allerlei aspecten uit deze gelijkenis naar voren zijn gehaald. Maar leg mij eens in een paar zinnen uit waarom deze gelijkenis níet gaat over de liefde van God tot afgedwaalde zondaren?
En niet: lees dit eens, of luister dat eens, maar concreet, in begrijpelijk Nederllands?
Welke van de door mij aangehaalde bijbelverzen begrijp je niet?
De Farizeeën namen Jezus kwalijk dat hij met zondaren omging. Dan vertelt hij drie gelijkenissen, waarin een dier ( 1 op 100), een ding (1 op 10) en een mens (1 van 2) eerst verloren was (de zondaar) en dan toch gevonden wordt of terugkomt. Degene die dat terugvindt is zo blij, dat hij een feest geeft. De vondst/terugkeer moet groots gevierd worden. Men behoorde dan vrolijk en blijde te zijn, zegt de vader tegen de oudste zoon en Jezus tegen de Farizeeën.
De jongste zoon wordt vaak ten tonele gevoerd als voorbeeld van een bekering. Maar dat is onterecht. Hij wil naar zijn vader voor het eten. Zijn vader interesseert hem niet. (In bevindelijke taal: wel de weldaden, maar niet de Weldoener)

En van de zomer las in Frutigen in CH de door Jantje genoemde preek. Daar mag ik niet naar verwijzen, dus dat doe ik dan maar niet. :livre
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Gelijkenissen van Jezus

Bericht door John Galt »

Oké, de vinder is blij met het teruggevondene en deelt dat. Is dat zoveel anders dan: de liefde van God voor verloren zondaren?
Ik zie geen bekeringsweg in deze gelijkenis(sen), maar wel hoeveel blijdschap het terugkeren/vinden oproept. En iets vinden wat jou niet boeit, levert geen blijdschap op.
De context is: Jezus zoekt goddeloze zondaren op, de vrome zondaren kunnen dat niet velen en daarom vertelt Jezus deze gelijkenissen om uit te leggen waarom Hij doet wat Hij doet. Is dat zoveel anders dan: Zijn leifde voor het verlorene?
Who is John Galt? :quoi
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelijkenissen van Jezus

Bericht door Jantje »

Ja. Want Hij zegt ook duidelijke zaken over hen die zich in eigen oog nog heel wat vinden en die menen met hun eigengerechtigde en vrome leven nog heel wat te kunnen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Gelijkenissen van Jezus

Bericht door John Galt »

Is dat ook geen liefde voor verloren zondaren? Deed Hij dat niet om hen aan zichzelf te ontdekken?

Ik zit nu de preek van ds Vergunst te luisteren, maar hoor niets anders. "Gods grote genade", "Gods grote liefde voor zondaren". "Het gaat hier in de gelijkenis om de vader". Wat is dat nu anders dan wat ik hierboven als kern van deze gelijkenis beschreef?
Who is John Galt? :quoi
Erskinees
Berichten: 2742
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gelijkenissen van Jezus

Bericht door Erskinees »

@Jantje: Jij hebt het over de achtergrond van de gelijkenis (de aanleiding), John Galt heeft het over de inhoud van de gelijkenis. Ook in de door jou aangedragen leespreek is deze gelijkenis toch een ontroerende illustratie van de liefde van de Vader tot verloren zondaren?
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelijkenissen van Jezus

Bericht door DDD »

Volgens mij is de strekking van deze gelijkenis zo helder, dat het mij verbaast dat hierover een misverstand kan bestaan. Dat moet wel met het uitgangspunt van refo te maken hebben dat de boodschap van de gelijkenissen onduidelijk moet zijn. Zo is het echter niet. Er was één onderdeel onduidelijk, namelijk de rol van Christus als Messias. Op andere punten nam Jezus geen blad voor de mond. Maar dat geheel terzijde.

Over deze gelijkenis is trouwens een mooi boek verschenen van Henri Nouwen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelijkenissen van Jezus

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:@Jantje: Jij hebt het over de achtergrond van de gelijkenis (de aanleiding), John Galt heeft het over de inhoud van de gelijkenis. Ook in de door jou aangedragen leespreek is deze gelijkenis toch een ontroerende illustratie van de liefde van de Vader tot verloren zondaren?
Uiteraard. Maar de farizeeërs hebben dat nooit begrepen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelijkenissen van Jezus

Bericht door DDD »

De farizeers begrepen dat prima hoor.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelijkenissen van Jezus

Bericht door Jantje »

Je vergeet een e met een trema.

En verder lees ik dat nergens. Ze werden boos. Maar ze begrepen ten diepste niet de genade voor de grootsten der zondaren, die Jezus verkondigde.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelijkenissen van Jezus

Bericht door DDD »

Nee hoor. Jezus zegt zelfs dat zij de zonde tegen de heilige Geest deden. In ieder geval een deel van hen begreep heel goed wat Jezus te zeggen had, maar zij wilden het niet horen. Vandaar ook de verwijzing naar mensen die niet luisteren, zodat zij het ook niet zullen begrijpen.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Gelijkenissen van Jezus

Bericht door John Galt »

Maar stel dat de Farizeeën het niet begrepen, dan nog is de vraag hoe dat kwam. Was de gelijkenis zo verhullend of waren ze zelf zo blind? Ik krijg niet het idee, ook niet na het luisteren van de preek van ds Vergunst, dat Jezus heel erg Zijn best deed om te verhullen wat Zijn boodschap was met deze gelijkenissen.

Bij een aantal geliujkenissen schijnt Jezus trowuens terug te grijpen op bestaande verhalen. Recent heb ik daar wat voorbeelden van gehoord in preken. Omdat de rabbijnen ook gelijkenissen vertelden, die vaak een vast thema hadden, kenden de mensen die verhalen. Jezus geeft er echter een andere draai aan, zodat het confronterende verhalen werden.
Bijvoorbeeld:
- de farizeeër en de tollenaar. Zoals wij de verhalen kennen van: Er komt een vrouw bij de dokter, vertelden de rabbi's verhalen over "Er was eens een farizeeër en een tollenaar", waarbij uiteraard altijd de tollenaar de schurk was en de farizeeër de good guy. Jezus draait dat precies om. Au!
- Lazarus en de rijke man. Het schijnt een verhaal te zijn geweest van een rijke man en een arme bedelaar. De rijke man geeft de arme bedelaar een aalmoes, sterft en gaat naar de hemel. Jezus draait het om: de rijke man geeft niets en gaat verloren. Ook dat was schokkend.
Als dit klopt, was er weinig verhullends aan de gelijkenissen.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2039
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelijkenissen van Jezus

Bericht door Arja »

John Galt schreef:Maar stel dat de Farizeeën het niet begrepen, dan nog is de vraag hoe dat kwam. Was de gelijkenis zo verhullend of waren ze zelf zo blind? Ik krijg niet het idee, ook niet na het luisteren van de preek van ds Vergunst, dat Jezus heel erg Zijn best deed om te verhullen wat Zijn boodschap was met deze gelijkenissen.

Bij een aantal geliujkenissen schijnt Jezus trowuens terug te grijpen op bestaande verhalen. Recent heb ik daar wat voorbeelden van gehoord in preken. Omdat de rabbijnen ook gelijkenissen vertelden, die vaak een vast thema hadden, kenden de mensen die verhalen. Jezus geeft er echter een andere draai aan, zodat het confronterende verhalen werden.
Bijvoorbeeld:
- de farizeeër en de tollenaar. Zoals wij de verhalen kennen van: Er komt een vrouw bij de dokter, vertelden de rabbi's verhalen over "Er was eens een farizeeër en een tollenaar", waarbij uiteraard altijd de tollenaar de schurk was en de farizeeër de good guy. Jezus draait dat precies om. Au!
- Lazarus en de rijke man. Het schijnt een verhaal te zijn geweest van een rijke man en een arme bedelaar. De rijke man geeft de arme bedelaar een aalmoes, sterft en gaat naar de hemel. Jezus draait het om: de rijke man geeft niets en gaat verloren. Ook dat was schokkend.
Als dit klopt, was er weinig verhullends aan de gelijkenissen.
Christus' 'vijanden begrepen vaak precies wat zijn gelijkenissen betekenden (zie Mattheüs 21:33–46); het probleem was hun weigering om op Zijn leer over Zichzelf te vertrouwen. De moeilijkheid die de Farizeeën hebben, was niet intellectueel. Ze kozen er bewust voor om de woorden van hun Messias niet te geloven. Degenen dat wel deden en daarin hun kruis opnemen en Hem volgden, kregen toegang tot de waarheid van het koninkrijk; degenen die Hem afwezen, verloren elk inzicht dat ze hadden (Matteüs 13:12).

Terwijl de rabbijnen doorgaans gelijkenissen gebruikten om de toepassing van de oude verbondswet te illustreren, sprak Jezus in gelijkenissen niet alleen om de Schrift op Zijn toehoorders toe te passen, maar ook als een middel om nieuwe openbaring aan het volk van God te geven. Jezus' leer was zo verschillend van die van de andere rabbi's dat de menigten' verbaasd waren over zijn leer, want hij leerde hen als iemand die gezag had, en niet als hun schriftgeleerden (Matt. 7:28-29).
Plaats reactie