Methodisme geheel aanvaard?

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Methodisme geheel aanvaard?

Bericht door Tiberius »

Herman schreef:Overigens gaan de eerste schriftelijke vermeldingen van deze anekdote niet verder terug dan de eerste helft van de 19e eeuw.
Aha, grote kans op een urban legend dus.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Methodisme geheel aanvaard?

Bericht door Hollander »

Tiberius schreef:
Herman schreef:Overigens gaan de eerste schriftelijke vermeldingen van deze anekdote niet verder terug dan de eerste helft van de 19e eeuw.
Aha, grote kans op een urban legend dus.
Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat deze anekdote onwaar zou zijn, hooguit dat deze uitgesproken zou kunnen zijn vóór het overlijden van de ander.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Methodisme geheel aanvaard?

Bericht door Hollander »

-DIA- schreef:
Hollander schreef:
-DIA- schreef:(...) We hopen de zaken wellicht nader te onderzoeken, maar ik heb geen boeken. (...)
Begin dan eens met de eenvoudige en summiere, maar wat mij betreft wel eerlijke verhandeling uit dit boek: De Kerkgeschiedenis, door Joh. Vreugdenhil. Volgens mij heb je ooit gezegd dat je deze in bezit hebt. Daar staat de zegen van Whitefield en Wesley beschreven, maar ook eerlijk de scheiding die tussen beide is gekomen en waarom dat zo is gekomen. In de nieuwere, tweedelige uitgave is het hoofdstuk 99 in deel 2.
Voor deze keer dan nog: Deze boeken bezitten we al vanaf onze kinderjaren. Zowel de Bijbelse-als de Kerkgeschiedenis.
Nou, dat is mooi. Dan beschik je in ieder geval al over deze boeken, zoals ik al had gedacht. Ik hoop dat het in ieder geval je mening over Whitefield bijstelt. ;)
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Methodisme geheel aanvaard?

Bericht door Herman »

Hollander schreef:
Tiberius schreef:
Herman schreef:Overigens gaan de eerste schriftelijke vermeldingen van deze anekdote niet verder terug dan de eerste helft van de 19e eeuw.
Aha, grote kans op een urban legend dus.
Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat deze anekdote onwaar zou zijn, hooguit dat deze uitgesproken zou kunnen zijn vóór het overlijden van de ander.
Wat mij betreft kan je de anekdote houden zoals die is, het zegt namelijk iets over hun onderlinge respect, waarbij we op basis van heel veel andere informatie weten dat Whitefield een zeer ootmoedig man was en het dus binnen dat kader aan hem toegeschreven kan blijven.
De deur naar het rijk der fabelen kan dus gesloten blijven.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Methodisme geheel aanvaard?

Bericht door Hollander »

Geytenbeekje schreef:
Hollander schreef:
Valcke schreef:
Hollander schreef:Whitefield zelf dacht in ieder geval zeer zachtmoedig over Wesley. Na het overlijden van Wesley werd aan Whitefield gevraagd of hij Wesley in de hemel zou zien. Whitefield dacht van niet, want Wesley zou zoveel dichter bij Gods troon zou staan, dat hij hem niet zou kunnen zien.
Dat is juist. Maar desondanks leerde hijzelf met overtuiging de leer van de verkiezing en verwierp hij het arminianisme.
Dat weet ik. Sommige volgelingen van Wesley, ook anno 2020, gaan hierin verder. Dat is jammer en verkeerd en mag ook bestreden worden.
Wie zijn de volgelingen van Wesly anno nu ?
In de kringen van HeartCry (en zij die zich daarmee nauw verwant weten) wordt Wesley nogal eens aangehaald voor wat betreft de perfectieleer. Kort door de bocht: Een bekeerde persoon wordt steeds heiliger en kan hier op aarde reeds een (bijna) geheel heilig en perfect leven voor God leiden. Voor zover mij bekend is beroept zich 'deze leer' zich veelvuldig op Wesley.
Daarnaast zullen zijn arminiaanse trekken (menselijke daad tot...) wellicht ook voor het voetlicht worden gehaald, maar ik ben er minder mee bekend of Wesley hierin ook als belangrijke 'bron' wordt gebruikt.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Methodisme geheel aanvaard?

Bericht door -DIA- »

Hollander schreef:
-DIA- schreef:
Hollander schreef:
-DIA- schreef:(...) We hopen de zaken wellicht nader te onderzoeken, maar ik heb geen boeken. (...)
Begin dan eens met de eenvoudige en summiere, maar wat mij betreft wel eerlijke verhandeling uit dit boek: De Kerkgeschiedenis, door Joh. Vreugdenhil. Volgens mij heb je ooit gezegd dat je deze in bezit hebt. Daar staat de zegen van Whitefield en Wesley beschreven, maar ook eerlijk de scheiding die tussen beide is gekomen en waarom dat zo is gekomen. In de nieuwere, tweedelige uitgave is het hoofdstuk 99 in deel 2.
Voor deze keer dan nog: Deze boeken bezitten we al vanaf onze kinderjaren. Zowel de Bijbelse-als de Kerkgeschiedenis.
Nou, dat is mooi. Dan beschik je in ieder geval al over deze boeken, zoals ik al had gedacht. Ik hoop dat het in ieder geval je mening over Whitefield bijstelt. ;)
Lieve man/of vrouw?
Ik wist niet veel. Maar ik heb intussen wel een en ander gelezen. En dat heb ik hier ook publiekelijk gezegd. Wat betreft Whitefield. Maar gaat u dan door met wantrouwen, dan is de basis voor vertrouwen weg.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Methodisme geheel aanvaard?

Bericht door Hollander »

-DIA- schreef:
Hollander schreef:Nou, dat is mooi. Dan beschik je in ieder geval al over deze boeken, zoals ik al had gedacht. Ik hoop dat het in ieder geval je mening over Whitefield bijstelt. ;)
Lieve man/of vrouw?
Ik wist niet veel. Maar ik heb intussen wel een en ander gelezen. En dat heb ik hier ook publiekelijk gezegd. Wat betreft Whitefield. Maar gaat u dan door met wantrouwen, dan is de basis voor vertrouwen weg.
Ik heb geen wantrouwen, ik zeg alleen iets. Volgens mij gaf ik een boekentip, niet meer en niet minder. Voor wat dit lijntje betreft is dit mijn laatste reactie richting jou in dit topic.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Methodisme geheel aanvaard?

Bericht door -DIA- »

Hollander schreef:
-DIA- schreef:
Hollander schreef:Nou, dat is mooi. Dan beschik je in ieder geval al over deze boeken, zoals ik al had gedacht. Ik hoop dat het in ieder geval je mening over Whitefield bijstelt. ;)
Lieve man/of vrouw?
Ik wist niet veel. Maar ik heb intussen wel een en ander gelezen. En dat heb ik hier ook publiekelijk gezegd. Wat betreft Whitefield. Maar gaat u dan door met wantrouwen, dan is de basis voor vertrouwen weg.
Ik heb geen wantrouwen, ik zeg alleen iets. Volgens mij gaf ik een boekentip, niet meer en niet minder. Voor wat dit lijntje betreft is dit mijn laatste reactie richting jou in dit topic.
Lieve broeder, is het dan nu weer goed? Dan zal ik stil zijn.
Dat vreed', en aangename rust,
En milde zegen u verblij';
Dat welvaart in uw vesting zij,
In uw paleizen vreugd' en lust.
Om vriend en broed'ren spreek ik nu:
"De vrede zij en blijv' in u;
Nooit moet haar nijd of twist verkloeken;
Om 's HEEREN huis, in u gebouwd,
Waar onze God Zijn woning houdt,
Zal ik het goede voor u zoeken."
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie