Methodisme geheel aanvaard?

CvdW
Berichten: 2920
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Methodisme geheel aanvaard?

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef:De toon van sommigen klinkt weer zoals zo vaak wat wantrouwend als ik me niet vergis.
We hopen de zaken wellicht nader te onderzoeken, maar ik heb geen boeken. Ik kan wel via Digibron en Theologienet lezen. Weest ervan overtuigd dat ik de zorgen die ik las bij ds. Barth niet plaatste uit rebellie. Maar omdat men hier juist in deze tijden mee weg kan, terwijl het oude calvinisme onder vuur komt te liggen. Dat is wat ik me afvraag, is ons denken nog eender als van een eeuw terug?
Ik hoop van niet.

De positie van de overheid ten aanzien van de armenzorg was aanvankelijk een subsidiaire: de verantwoordelijkheid hiervoor lag primair bij het particulier initiatief, met name bij de kerken.

U doelt niet op de hierbovenstaande zin. U heeft het natuurlijk ook niet over de visie op Israël die er eerst heerste binnen de gg.
Ik hoop werkelijk dat u ook teruggaat naar de Reformatie. Het denken van Luther en van Calvijn.
Mijn grootste punt is toch wel dat sinds een eeuw terug steeds sterker het geluid gehoord wordt van 'eerst wedergeboorte en pas veel later geloof'. Je hebt Christus, maar je kent Hem nog niet enz..
Hier scheiden onze wegen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Methodisme geheel aanvaard?

Bericht door Valcke »

-DIA- schreef:Persoonlijk heb ik er geen belang bij om me daarin te verdiepen omdat ik eerst persoonlijk onderwijs zoek, en dan zoek ik dat waaraan de 'ouden getuigenis' gaven. Want het is ongetwijfeld zo dat men nu wel ruimer denkt dan ons voorgeslacht.
DIA, hoewel je je er niet in verdiept hebt, heb je inmiddels wel 11x in dit topic gepost. En je wilt je er voorlopig ook niet in verdiepen, zoals je schrijft. Begrijp je dat wanneer je dan toch doorgaat met over het onderwerp te posten, dit wel terecht wat ergernis wekt?

Overigens denk ik dat je onder de ‘ouden’ nu juist mensen als de Erskine’s, Jonathan Edwards en ook Whitefield zou moeten rekenen. Naast bv de reformatoren, en de vertegenwoordigers op de Dordtse Synode. Degenen die jij de ‘ouden’ noemt, zijn juist de nieuwen, de 20e eeuwers. Laat de leer van de ‘nieuwen’ getoetst worden aan de ‘ouden’ (en natuurlijk boven alles aan de Schrift en belijdenis) en niet andersom.

Verder mag wat mij betreft dit onderwerp wel gesloten worden, want als een topic met zoveel misvattingen begint, komt er weinig of geen nut uit voort.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Methodisme geheel aanvaard?

Bericht door Hollander »

Valcke schreef:
Hollander schreef:Whitefield zelf dacht in ieder geval zeer zachtmoedig over Wesley. Na het overlijden van Wesley werd aan Whitefield gevraagd of hij Wesley in de hemel zou zien. Whitefield dacht van niet, want Wesley zou zoveel dichter bij Gods troon zou staan, dat hij hem niet zou kunnen zien.
Dat is juist. Maar desondanks leerde hijzelf met overtuiging de leer van de verkiezing en verwierp hij het arminianisme.
Dat weet ik. Sommige volgelingen van Wesley, ook anno 2020, gaan hierin verder. Dat is jammer en verkeerd en mag ook bestreden worden.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Methodisme geheel aanvaard?

Bericht door Valcke »

Ook uit Digibron (Kerkblad):
George Whitefield

Intro

En het geschiedde, toen een grote menigte van duizenden luisteraars in de openlucht bijeen was gekomen, dat een trompettist met zijn trompet dicht bij de preekstoel van de predikant was gaan staan. De muzikant was van plan om hem het spreken onmogelijk te maken. Maar wat gebeurde er? Het gedrang van de verzamelde menigte om zo goed mogelijk de predikant te horen, was zo groot dat de trompettist zijn armen onmogelijk kon opheffen om op de trompet te blazen. Echter, de invloed van de gehoorde preek was zo groot, dat men de hevig geëmotioneerde man weg moest dragen. Na de dienst bezocht de predikant deze man en hij bekende volledig wat zijn plan was geweest. In plaats dat hij de preek had ‘geraakt’, had de preek hem geraakt. Wie was deze dienstknecht van God? Het was George Whitefield. De Friese reveilpredikant J.J. Knap noemde hem: ‘Godvrezend, ijverig, welsprekend, zelfverloochenend en een goed krijgsknecht van Christus.’

Biografie

George Whitefield werd geboren op zondag 16 december 1714 in Gloucester (Engeland). Hij was het zevende of jongste kind in het gezin van moeder Edwards en vader Whitefield (herbergier). Toen George twee jaar werd, stierf zijn jonge vader. Zes jaar later hertrouwde zijn moeder, maar dat huwelijk liep op een scheiding uit. Onderwijs ontving George op de Cryptschool in Gloucester. Tijdens zijn schoolperiode las hij veel toneelstukken. Vaak spijbelde hij om ergens toneel te gaan spelen. In zijn latere leven veroordeelde Whitefield het theater, maar enige vaardigheden die hij had geleerd, zou hij in de toekomst in zijn preken gebruiken. Vervolgens werd hij student op de universiteit te Oxford. Zijn studiegeld verdiende hij door andere studenten te helpen. Hier sloot hij zich aan bij de ‘Holy Club’ van de gebroeders Wesley. In een weg van bange, geestelijke worstelingen, vasten en bidden, werd hij tot God bekeerd en ontving hij het zaligmakend geloof in de Heere Jezus Christus tot vergeving van zonden. Over zijn eertijds schreef hij: ‘In mijn jeugd waren de volgende zonden aanwezig: liegen, vloeken, stelen, sabbatsschenden, kaartspelen, onreinheid en het lezen van slechte boeken.’ In 1736 rondde Whitefield met succes zijn universitaire studie in Oxford af en werd hij tot geestelijke geordend in de Anglicaanse Kerk. In zijn hart was het verlangen gewekt om zendeling/ evangelist te worden. Hij had de Bijbel met nieuwe ogen leren lezen. Gods Woord had voor hem meer waarde gekregen dan de inhoud van alle andere boeken.

Predikant

Dat iemand van eenvoudige afkomst en met zo’n moeilijke en zondige jeugd, na zijn overlijden door kranten en de dichter T. Cowper ‘het wonder van de eeuw’ genoemd zou worden, is puur Gods werk. Ds. August Toplady herinnerde zich hem als ‘de apostel van het Britse rijk’. Whitefield hield zijn eerste preek, hij was toen 21 jaar, te Glousester in de Cryptkerk, waarin hij was gedoopt. De tekst was Prediker 4:9: ‘Twee zijn beter dan één.’ Nu werd ook zijn krachtige, welluidende stem bekend die door de onwederstandelijke werking van de Heilige Geest veel harten zou raken, zodat ze tot God werden bekeerd. Whitefield las boeken van Boston, Calvijn, Erskines, Fisher, Flavel, Luther en à Kempis. In 1738 ging hij voor het eerst naar Amerika. Een jaar later was hij terug in zijn vaderland. Maar nu werden de kansels van de kerk voor hem gesloten, zodat hij gedwongen werd in de openlucht te preken. De eerste keer gebeurde dat in Kingswood voor eenvoudige, ongeletterde mijnwerkers, waarvan velen dit nooit zijn vergeten.

De gehuwde, maar kinderloze Whitefield heeft hierna een zeer arbeidzaam leven gehad. Hij maakte reizen naar Amerika (7x), waar hij soms een gehoor had van 30.000 mensen, Gibraltar, Ierland, Nederland (Rotterdam - juni 1762), en Schotland.

Men schat dat hij 18.000 preken heeft gehouden met een gehoor van tien miljoen luisteraars. Zijn laatste preek, die hij met een ernstig ziek lichaam hield, was op zaterdag 29 september 1770 over 2 Korinthe 13:5: ‘Onderzoekt uzelven of gij in het geloof zijt …’ Een dag later stierf Whitefield na een leven van strijd en nood, om over te gaan in het land van vrede en rust. Dit gebeurde in Newsburyport (Amerika), waar hij ook werd begraven.

Enkele preekfragmenten:

Waarschuwing

‘Een onbekeerde dienaar kan, al spreekt hij de taal van engelen, slechts een luidend metaal zijn voor hen die geoefend zijn om geestelijke zaken te onderscheiden. Hij kan over Christus spreken en dat uit de boeken bewijzen, maar hij kan niet spreken in betoning des Geestes. Saulus predikte Christus niet voor hij hem kende. Geliefden. Eerlijk wil ik met uw zielen handelen. Sommigen vinden dat ik te ver ga. Maar als u voor Gods rechterstoel komt, zult u ervaren, dat wat ik zeg de waarheid is: hetzij tot uw eeuwige troost of tot uw eeuwige verdoemenis.’

In een tijd van geestelijke onverschilligheid, oppervlakkigheid en doodsheid plantte Whitefield, maakten anderen nat en gaf God de wasdom.

Hemel

Eens preekte Whitefield over de eeuwigheid. Plotsklaps stopte hij, keek om zich heen en riep: ‘Luister! Ik meen de hemelingen hun eeuwigdurende halleluja’s te horen zingen. Zij gebruiken hun dagen in de eeuwigheid om voortdurend hun vreugdevolle overwinningsliederen te laten weerklinken. En u, mijn broeders, verlangt u ook om zich met dit hemelse koor te verenigen?’

Appel

‘Ik heb u allen de vreselijke gevolgen van de zonde voorgesteld. Zie dan toe voor uzelf. Indien u zich niet bekeert, zal uw bloed op uw hoofd zijn. Veracht de genade niet die u om niet wordt aangeboden, en bekeer u van uw boze werken. Waarom? Wel, in de oordeelsdag zullen wij elkaar weer ontmoeten, en wee u, indien u op zo’n grote zaligheid geen acht hebt gegeven. Ik zal vrij zijn van uw bloed, want ik heb u de genade van Christus gepredikt. En ik heb u toegeroepen: Bekeert u, bekeert u, want waarom zou u verloren gaan! Heere Jezus! Open hun hart, opdat zij U mogen ontvangen! Bekeer hen, dan zullen zij bekeerd zijn! Drie-enige God, schenk ons te weten, gewassen te zijn in Uw bloed. Om eeuwig bij U te zijn tot lof van Uw grote Naam. Amen.’

Eenheid

‘Vader Abraham, wie zijn daar bij u in de hemel? Misschien anglicanen?’ ‘Nee.’ ‘Misschien presbyterianen?’ ‘Nee.’ ‘Zijn er misschien independenten of afgescheidenen?’ ‘Nee.’ ‘Zijn er misschien methodisten bij u, of anderen?’ ‘Nee, nee, nee.’ ‘Wie zijn er wel?’ ‘Allen die hier zijn, zijn christenen die overwonnen hebben door het bloed van het Lam.’ ‘O, is dat het geval? Dan moge God ons allen helpen om partijnamen te vergeten, en om christenen te worden in woord en daad!’

Opvoeding

‘Ouders kunnen nooit goed hun kinderen opvoeden, als ze er niet van overtuigd zijn dat ze van nature een zondig hart hebben. Als ouders ervan overtuigd waren dat hun kinderen een boos hart hebben, zouden ze er geen gewoonte van maken om hen naar theaters en danspartijen te laten gaan. En als ze ernstig rekening houden met de erfzonde, dan zouden ze meer tot God roepen, als ze hun kinderen laten dopen. Nu is het vaak een dode vorm.’

Tot slot

Zelfs J.C. Philpot en W. Huntington hadden grote achting voor Whitefield, mede omdat hij preekte in de lijn der puriteinen: de bekering tot God en het geloof in de Heere Jezus Christus. Het door hem gestichte weeshuis (school) ‘Bethesda’ bestaat nog. J. Edwards en J. Newton waren zijn vrienden. De laatste hield een herdenkingsrede over Johannes 5:35, waarin hij zei: ‘Whitefield had zijn preekgaven van God. Hij verkondigde Gods Woord op unieke wijze. De Heere gaf dat velen door zijn verkondiging werden bekeerd.’ Van Toplady, Newton en Romaine en andere predikanten kan worden gezegd, dat ze zijn beïnvloed door het licht dat Whitefield verspreidde. Er ontstond een grote opwekking (Great Awakening). In een tijd van geestelijke onverschilligheid, oppervlakkigheid en doodsheid plantte Whitefield, maakten anderen nat en gaf God de wasdom. Is Psalm 85 ook ons gebed: ‘Zult G’ uit de dood ons niet herleven doen, opdat Uw volk zich weer in U verblij’?

Leerbroek, A.B. Goedhart
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Methodisme geheel aanvaard?

Bericht door Hollander »

Valcke schreef:Ook uit Digibron (Kerkblad):
George Whitefield

Intro

En het geschiedde, toen een grote menigte van duizenden luisteraars in de openlucht bijeen was gekomen, dat een trompettist met zijn trompet dicht bij de preekstoel van de predikant was gaan staan. De muzikant was van plan om hem het spreken onmogelijk te maken. Maar wat gebeurde er? Het gedrang van de verzamelde menigte om zo goed mogelijk de predikant te horen, was zo groot dat de trompettist zijn armen onmogelijk kon opheffen om op de trompet te blazen. Echter, de invloed van de gehoorde preek was zo groot, dat men de hevig geëmotioneerde man weg moest dragen. Na de dienst bezocht de predikant deze man en hij bekende volledig wat zijn plan was geweest. In plaats dat hij de preek had ‘geraakt’, had de preek hem geraakt. (...)
Mooi! Een dergelijk verhaal is ook over Wesley bekend. Een man had een zak stenen bij zich en wilde Wesley stenigen tijdens een openluchtdienst. Deze man kreeg echter geen mogelijkheid om dit uit te voeren, want hij stond zo vast geklemd tussen de grote menigte luisteraars. Tot het einde van de preek moest hij luisteren en dat werd hem tot zegen. Na afloop wierp hij de stenen weg en sloot hij zich aan bij de volgelingen van oa. Wesley.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Methodisme geheel aanvaard?

Bericht door Herman »

Uiteraard moet je die verhalen plaatsten naast de ontelbare keren dat Whitefield er juist niet zonder kleerscheuren vanaf is gekomen, maar die verhalen zijn iets minder goed gedocumenteerd.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Methodisme geheel aanvaard?

Bericht door Hollander »

-DIA- schreef:(...) We hopen de zaken wellicht nader te onderzoeken, maar ik heb geen boeken. (...)
Begin dan eens met de eenvoudige en summiere, maar wat mij betreft wel eerlijke verhandeling uit dit boek: De Kerkgeschiedenis, door Joh. Vreugdenhil. Volgens mij heb je ooit gezegd dat je deze in bezit hebt. Daar staat de zegen van Whitefield en Wesley beschreven, maar ook eerlijk de scheiding die tussen beide is gekomen en waarom dat zo is gekomen. In de nieuwere, tweedelige uitgave is het hoofdstuk 99 in deel 2.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Methodisme geheel aanvaard?

Bericht door -DIA- »

Ik moet stoppen, want het voelt me hier benauwd. Misschien is iemnand die het begrijpt. Misschoen ook niet.

@Valcke: bedankt voor je posting.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Methodisme geheel aanvaard?

Bericht door -DIA- »

Hollander schreef:
-DIA- schreef:(...) We hopen de zaken wellicht nader te onderzoeken, maar ik heb geen boeken. (...)
Begin dan eens met de eenvoudige en summiere, maar wat mij betreft wel eerlijke verhandeling uit dit boek: De Kerkgeschiedenis, door Joh. Vreugdenhil. Volgens mij heb je ooit gezegd dat je deze in bezit hebt. Daar staat de zegen van Whitefield en Wesley beschreven, maar ook eerlijk de scheiding die tussen beide is gekomen en waarom dat zo is gekomen. In de nieuwere, tweedelige uitgave is het hoofdstuk 99 in deel 2.
Voor deze keer dan nog: Deze boeken bezitten we al vanaf onze kinderjaren. Zowel de Bijbelse-als de Kerkgeschiedenis.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Methodisme geheel aanvaard?

Bericht door Tiberius »

Hollander schreef:Whitefield zelf dacht in ieder geval zeer zachtmoedig over Wesley. Na het overlijden van Wesley werd aan Whitefield gevraagd of hij Wesley in de hemel zou zien. Whitefield dacht van niet, want Wesley zou zoveel dichter bij Gods troon zou staan, dat hij hem niet zou kunnen zien.
Ik denk andersom. Want Whitefield overleed meer dan 20 jaar eerder dan Wesley. Wesley schreef een in memoriam bij Whitefields dood.
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Methodisme geheel aanvaard?

Bericht door Geytenbeekje »

Hollander schreef:
Valcke schreef:
Hollander schreef:Whitefield zelf dacht in ieder geval zeer zachtmoedig over Wesley. Na het overlijden van Wesley werd aan Whitefield gevraagd of hij Wesley in de hemel zou zien. Whitefield dacht van niet, want Wesley zou zoveel dichter bij Gods troon zou staan, dat hij hem niet zou kunnen zien.
Dat is juist. Maar desondanks leerde hijzelf met overtuiging de leer van de verkiezing en verwierp hij het arminianisme.
Dat weet ik. Sommige volgelingen van Wesley, ook anno 2020, gaan hierin verder. Dat is jammer en verkeerd en mag ook bestreden worden.
Wie zijn de volgelingen van Wesly anno nu ?
Ik zag da je van Whitefield 'maar' 2 preken had op theologienet.
Zijn er meer ?
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Methodisme geheel aanvaard?

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:
Hollander schreef:Whitefield zelf dacht in ieder geval zeer zachtmoedig over Wesley. Na het overlijden van Wesley werd aan Whitefield gevraagd of hij Wesley in de hemel zou zien. Whitefield dacht van niet, want Wesley zou zoveel dichter bij Gods troon zou staan, dat hij hem niet zou kunnen zien.
Ik denk andersom. Want Whitefield overleed meer dan 20 jaar eerder dan Wesley. Wesley schreef een in memoriam bij Whitefields dood.
Is dat In Memoriam ook in het Nederlands te lezen? Anders in het Engels? Dan probeer ik het wel te vertalen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Methodisme geheel aanvaard?

Bericht door Tiberius »

Zover ik weet is dat niet bewaard gebleven. Maar ik kan me vergissen. Je kan eens zoeken op Theologienet.nl of zo.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Methodisme geheel aanvaard?

Bericht door Herman »

Tiberius schreef:
Hollander schreef:Whitefield zelf dacht in ieder geval zeer zachtmoedig over Wesley. Na het overlijden van Wesley werd aan Whitefield gevraagd of hij Wesley in de hemel zou zien. Whitefield dacht van niet, want Wesley zou zoveel dichter bij Gods troon zou staan, dat hij hem niet zou kunnen zien.
Ik denk andersom. Want Whitefield overleed meer dan 20 jaar eerder dan Wesley. Wesley schreef een in memoriam bij Whitefields dood.
De anekdote wordt nooit verteld rondom een overlijden, maar in algemene zin naar aanleiding van hun controverse.
Overigens gaan de eerste schriftelijke vermeldingen van deze anekdote niet verder terug dan de eerste helft van de 19e eeuw.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Methodisme geheel aanvaard?

Bericht door Valcke »

Overigens zou ik niet al te graag mij verdiepen in preken of andere geschriften van Wesley. Deze man leefde toch onder ernstige misvattingen en zijn prediking heeft remonstrantse trekken. Het is niet voor niets dat Whitefield niet meer met Wesley kon optrekken.
Plaats reactie