Methodisme geheel aanvaard?

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Methodisme geheel aanvaard?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Hier bij Whitefield: 10 preken
https://www.tabernakel.nl/webwinkel/auteurs
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Methodisme geheel aanvaard?

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:De toon van sommigen klinkt weer zoals zo vaak wat wantrouwend als ik me niet vergis.
We hopen de zaken wellicht nader te onderzoeken, maar ik heb geen boeken. Ik kan wel via Digibron en Theologienet lezen. Weest ervan overtuigd dat ik de zorgen die ik las bij ds. Barth niet plaatste uit rebellie. Maar omdat men hier juist in deze tijden mee weg kan, terwijl het oude calvinisme onder vuur komt te liggen. Dat is wat ik me afvraag, is ons denken nog eender als van een eeuw terug?
Waar het om gaat is dat jij een bron presenteert die niet geheel conform de feiten een betoog opbouwt. Dan is het handig om eerst dat te erkennen.

Blijkbaar wil je het Methodisme bespreken c.q. ter discussie stellen. Daar is niets mis mee, maar doe dat dan op basis van een betrouwbare bron. En wat wil je dan precies ter bespreking voorleggen?

En om je vraag te beantwoorden, ik denk niet dat het denken hetzelfde is als een eeuw geleden. Denken is een voortdurend proces met voortschrijdende inzichten. Dat hoeven overigens geen koersbepalende inzichten te zijn. Maar aan deze algemene notie heb je niet zoveel, maar dat komt ook omdat ik niet een beeld heb bij het oude calvinisme.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Methodisme geheel aanvaard?

Bericht door -DIA- »

Valcke schreef:DIA, misschien moet je je eerst eens verdiepen in de materie. De levensbeschrijvingen van de Erskine’s in hun Al de werken, deel XX bijvoorbeeld.

En dan natuurlijk de preken de George Whitefield zelf. Er zijn enkele preken verschenen in Bibliotheek Overjarig Koren en daarnaast een boekje met preken. Lees ze eens en je zult schrikken van de blaam die je op deze man en zijn prediking legt. Wanneer er zó, met deze helderheid en kracht, in NL gepredikt zou worden, zou er direct geestelijke eenheid en herkenning plaatsvinden, zoals ook in die tijd gebeurde tussen Whitefield, de Erkine’s, Jonathan Edwards en anderen.
Zijn die online te lezen? Ik bezit die boeken helaas niet. Ik heb wel verschillende losse nummers van Overjarig Koren en Reveil-serie.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Methodisme geheel aanvaard?

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:De toon van sommigen klinkt weer zoals zo vaak wat wantrouwend als ik me niet vergis.
We hopen de zaken wellicht nader te onderzoeken, maar ik heb geen boeken. Ik kan wel via Digibron en Theologienet lezen. Weest ervan overtuigd dat ik de zorgen die ik las bij ds. Barth niet plaatste uit rebellie. Maar omdat men hier juist in deze tijden mee weg kan, terwijl het oude calvinisme onder vuur komt te liggen. Dat is wat ik me afvraag, is ons denken nog eender als van een eeuw terug?
Waar het om gaat is dat jij een bron presenteert die niet geheel conform de feiten een betoog opbouwt. Dan is het handig om eerst dat te erkennen.

Blijkbaar wil je het Methodisme bespreken c.q. ter discussie stellen. Daar is niets mis mee, maar doe dat dan op basis van een betrouwbare bron. En wat wil je dan precies ter bespreking voorleggen?

En om je vraag te beantwoorden, ik denk niet dat het denken hetzelfde is als een eeuw geleden. Denken is een voortdurend proces met voortschrijdende inzichten. Dat hoeven overigens geen koersbepalende inzichten te zijn. Maar aan deze algemene notie heb je niet zoveel, maar dat komt ook omdat ik niet een beeld heb bij het oude calvinisme.
Wat u zegt, daar was ik mij niet van bewust; ik nam ds. J.D. Barth gewoon serieus. Bovendien zag ik de verbanden met de Evangelische beweging. Persoonlijk heb ik er geen belang bij om me daarin te verdiepen omdat ik eerst persoonlijk onderwijs zoek, en dan zoek ik dat waaraan de 'ouden getuigenis' gaven. Want het is ongetwijfeld zo dat men nu wel ruimer denkt dan ons voorgeslacht.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 17 aug 2020, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Methodisme geheel aanvaard?

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:
Wat u zegt, daar was ik mij niet van bewust; ik nam ds. J.D. Barth gewoon serieus. Bovendien zag ik de verbanden met de Evangelische beweging. Persoonlijk heb ik er geen belang bij om me daarin te verdiepen omdat ik eerst persoonlijk onderwijs zoek, en dan zoek ik dat waarvan de 'ouden getuigenis' aan geven. Want het ongetwijfeld zo dat men nu wel ruimer denkt dan ons voorgeslacht.
Dat was ik niet, maar @Valcke. Zelf heb ik geen kennis van het onderwerp. Maar zo zie je maar, op de ‘ouden’ kun je dus niet blind vertrouwen.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Methodisme geheel aanvaard?

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:
Wat u zegt, daar was ik mij niet van bewust; ik nam ds. J.D. Barth gewoon serieus. Bovendien zag ik de verbanden met de Evangelische beweging. Persoonlijk heb ik er geen belang bij om me daarin te verdiepen omdat ik eerst persoonlijk onderwijs zoek, en dan zoek ik dat waarvan de 'ouden getuigenis' aan geven. Want het ongetwijfeld zo dat men nu wel ruimer denkt dan ons voorgeslacht.
Dat was ik niet, maar @Valcke. Zelf heb ik geen kennis van het onderwerp. Maar zo zie je maar, op de ‘ouden’ kun je dus niet blind vertrouwen.
Maar dat doe ik ook niet. Ik merk snel genoeg of ik mijn ziel aan een bepaalde leer kan laten onderwijzen. En die 'ouden' hadden ervaring, geestelijk leven, en een levende ziet wat een natuurlijk mens niet ziet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GGotK
Berichten: 2178
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Methodisme geheel aanvaard?

Bericht door GGotK »

-DIA- schreef:
Valcke schreef:
-DIA- schreef:
Herman schreef:Whitefield is een onverdacht Calvinst en alle eer waardig. Indirecte kritiek zal als een boemerang terugkomen.
Dat staat ook in het stukje, maar hij liet zich toch liever meevoeren met Wesley dan met 'die stijve Calvinisten'. De uitdrukking alleen al typeert ook wel iets, denk ik. Verder zeg ik vanzelf niets over de personen in kwestie maar omtrent de leer en hun eigen zeggen.
Dia dit is historisch gezien een leugen. Whitefield had groot respect voor de Erskine’s en hun vriendschap is tot hun dood gebleven. Hij brak juist met Wesley.

Lees hierover het Leven en Werk van de Erskine’s in deel xix/xx van Al de werken.
Het genoemde werk is helaas niet in mijn bezit.
Ik heb zelf ds. J.D. Barth nooit gekend. Maar ik neem aan dat hij in dat geval niet met opzet heeft gedwaald. De inhoud van DE SAAMBINDER werd waarschijnlijk wel door de hoofdredacteur gekeurd. En daar we geen herroeping van dit artikel vinden (tot nu toe) neem ik aan dat ook ds Kersten dit schrijven niet als verkeerd beschouwde.
Dit artikel van ds Barth is ook geplaatst in DWS oktober 1974.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Methodisme geheel aanvaard?

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:
Hollander schreef:Whitefield zelf dacht in ieder geval zeer zachtmoedig over Wesley. Na het overlijden van Wesley werd aan Whitefield gevraagd of hij Wesley in de hemel zou zien. Whitefield dacht van niet, want Wesley zou zoveel dichter bij Gods troon zou staan, dat hij hem niet zou kunnen zien.
In DE SAAMBINDER van 1997 lezen we dit zo:
Wesley was uitgesproken arminiaan, hoewel gematigd. Het verhaal gaat dat een volgeling van de calvinistische Whitefield (1714-1770) hem vroeg: "Zullen wij Wesley wel in de hemel zien? " Whitefield zou daarop hebben geantwoord: "Ik vrees van niet". Maar voor de ander zich kon verheffen op zijn zuiverheid in de leer en zich kon verblijden, voegde Whitefield er ootmoedig aan toe: "Want Wesley zal heel dicht bij Gods troon zijn en wij op zulk een afstand dat het hem zien ons moeilijk zal vallen".

Verder valt me wel op dat de schrijvers over het Methodisme niet uit de rechterflank komen. In de Saambinder lezen we ervan in artikelen van ds. H. Rijksen en K. van der Zwaag. Nu wil ik daar verder niets over zeggen, maar vraag me wel af wat ds. J.D. Barth bewoog om zo waarschuwend te schrijven?
Ik vind dit werkelijk een hele schokkende post, de laatste alinea dan.

Ik zou zeggen: Schoenmaker, blijf bij je leest, en sluiten dit forum. Het is Refoforum-onwaardig, althans op deze verdachtmakende toon. :lock
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Methodisme geheel aanvaard?

Bericht door -DIA- »

Uit een boekbespreking in DWS schrijft ds Mallan wel positief! En zo leren we iets van de achtergronden kennen,

WANDELEN MET GOD
van George Whitefield

Boekbespreking door ds. F. Mallan
Whitefield was ook een rechtzinnig predikant. Dat is ook wel gebleken als hij zich zo scherp tegen Wesley stelde die zich wel duidelijk als onrechtzinnig deed kennen door het niet eens te zijn met de voornaamste stukken der Christelijke leer als de uitverkiezing en verwerping en wat er gekend moet worden tot de zaligheid der ziel. Maar het blijkt ook uit de inhoud van dit boekje dat Whitefield een man was met ware Godsvrucht bedeeld. De vijandschap is tegen hem ook niet uitgebleven, want men mag immers van velen nog wel godsdienstig zijn, maar de Godsvreze kan men nu eenmaal niet verdragen. Toch mocht de prediking van Whitefield rijk gezegend zijn en mocht hij op een wonderlijke wijze zijn dienst beëindigen, als hij tot het laatste toe onder veel lichamelijke zwakheden zijn werk nog heeft mogen verrichten. Ook dit boekje kost € 9, 90.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Methodisme geheel aanvaard?

Bericht door Jantje »

Nou, over Wesley klonk hij anders bepaald níet positief.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Methodisme geheel aanvaard?

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Nou, over Wesley klonk hij anders bepaald níet positief.
De reden staat er ook bij, zou u dat positief willen noemen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Methodisme geheel aanvaard?

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:
Jantje schreef:Nou, over Wesley klonk hij anders bepaald níet positief.
De reden staat er ook bij, zou u dat positief willen noemen?
Ik oordeel niet over mensen, ik spreek liever Whitefield zelf na:
Hollander schreef:Whitefield zelf dacht in ieder geval zeer zachtmoedig over Wesley. Na het overlijden van Wesley werd aan Whitefield gevraagd of hij Wesley in de hemel zou zien. Whitefield dacht van niet, want Wesley zou zoveel dichter bij Gods troon zou staan, dat hij hem niet zou kunnen zien.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK
Berichten: 2178
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Methodisme geheel aanvaard?

Bericht door GGotK »

Het artikel van ds Barth moet ook in zijn context gelezen worden, mede gezien zijn persoonlijke leven. Blijft onverlet dat felheid vaak niet samengaat met het scherp en juist zien van bepaalde zaken. Ik herken dat trouwens ook in mezelf tot bepaalde zaken, dus wie ben ik om daar te hard over te oordelen.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Methodisme geheel aanvaard?

Bericht door -DIA- »

Hier werd ook weer nogal fel gereageerd. Maar die felheid, of wellicht een soort van wantrouwen schijn ik op te roepen, hoewel er helemaal niets is. Als er iets is kan men beter in alle rust vragen en zeggen waar de eventuele fout ligt, dan om meteen in de stress te schieten. Want dat laatste maakt men zich ook niet aangenaam. Het is voor mijzelf ook een nogal pijnlijke gewaarwording dat men aanvalt alsof ik de kerken wilde afbreken. En dat niet incidenteel, maar al de tijd dat ik hier post. Maar men schijnt me toch niet te leren kennen, hoewel ik toch een wel een uitgesproken en vaste mening heb. Mening zou ik het ook niet willen noemen, want meningen kunnen veranderen, maar ik heb een vaste overtuiging. Ik weet ook niet hoe ik dat kreeg, maar sinds mijn jonge kinderjaren trok ik op het levende volk van God, Dat kan ik ook niet verklaren. Maar het heeft wel een vast en zekere overtuiging gewerkt en een weinig onderscheiding in nabijkomend werk. Dat is niet iets wat ik zelf geleerd heb, maar dat is in me gegroeid, hoewel ik dat zelf niet kan verklaren. Het heeft mijn leven gestempeld, en dan mag men wensen dat ik anders ware, ik vrees dat zo'n wens niet zal ingewilligd kunnen worden. Dat houdt wel in dat veel van mijn leven in het teken van strijd staat, en niet dat ik dat zoek, maar de strijd lijkt mij te zoeken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Methodisme geheel aanvaard?

Bericht door Nasrani »

-DIA- schreef:In het topic over de brief die ds. Hoogerland schreef komen we wat zaken tegen die in feite schokkend mogen worden genoemd.
Wat voor zaken bedoel je dan?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Plaats reactie