Gelezen (geloofsopbouwend)

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door eilander »

Maar is er enige bekommering, is er enige begeerte om uit de hel verlost en eeuwig zalig te worden, hoort dan en laat de raad Gods u welgevallen.
De rechtvaardige en goede God heeft Zijn Zoon Jezus Christus, God en mens, tot een Borg gegeven. Die heeft door Zijn lijden en sterven een eeuwige verzoening en verlossing teweeggebracht, en door Zijn heilige gehoorzaamheid een volmaakte gerechtigheid verworven.

Die Borg bied ik, als Zijn dienaar, in Zijn Naam u aan. Ja u, die dit leest en hoort lezen. De God van de hemel roept u, om deze Borg vrijelijk aan te nemen tot uw rantsoen en gerechtigheid. De goede en waarachtige Jezus nodigt u op 't vriendelijkste om Hem aan te nemen, en uzelven geheel aan Hem over te geven, met verzekering dat Hij u niet zal verstoten, maar zeker tot Hem in de eeuwige zaligheid zal opnemen, indien gij komt.

Zult gij naar zulk een roepende God, naar zulk een vriendelijk nodigende Jezus niet horen?

Wilhelmus à Brakel, in De Redelijke Godsdienst - hoofdstuk over 'Het leven des geloofs op de beloften' (in de oude uitgave van De Banier, pag. 1062 van deel I).
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Ukkie »

eilander schreef:Maar is er enige bekommering, is er enige begeerte om uit de hel verlost en eeuwig zalig te worden, hoort dan en laat de raad Gods u welgevallen.
De rechtvaardige en goede God heeft Zijn Zoon Jezus Christus, God en mens, tot een Borg gegeven. Die heeft door Zijn lijden en sterven een eeuwige verzoening en verlossing teweeggebracht, en door Zijn heilige gehoorzaamheid een volmaakte gerechtigheid verworven.

Die Borg bied ik, als Zijn dienaar, in Zijn Naam u aan. Ja u, die dit leest en hoort lezen. De God van de hemel roept u, om deze Borg vrijelijk aan te nemen tot uw rantsoen en gerechtigheid. De goede en waarachtige Jezus nodigt u op 't vriendelijkste om Hem aan te nemen, en uzelven geheel aan Hem over te geven, met verzekering dat Hij u niet zal verstoten, maar zeker tot Hem in de eeuwige zaligheid zal opnemen, indien gij komt.

Zult gij naar zulk een roepende God, naar zulk een vriendelijk nodigende Jezus niet horen?

Wilhelmus à Brakel, in De Redelijke Godsdienst - hoofdstuk over 'Het leven des geloofs op de beloften' (in de oude uitgave van De Banier, pag. 1062 van deel I).
Prachtig @Eilander! Aan de Heere zal het niet liggen, Hij wacht om genadig te zijn.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Roos2018 »

Mara schreef:Gebed voor de relschoppers

Naast alle terechte afschuw en verontwaardiging vanwege de rellen die in de achterliggende dagen op verschillende plaatsen in ons land ontstonden, trof mij het gebed dat een collega op zijn blog plaatste. Ik geef het hierbij ongewijzigd door:

‘O God, ik wil helemaal niet voor die ellendelingen bidden.
Ik haat dat vernielen en stelen
En ben bang voor het geweld van de groep – samen durven ze het wel.
Nee, ik bid liever voor politiemensen, bewakers, bestuurders, winkeliers met kapotte ramen en lege schappen, en buurtbewoners die sinds zondag slecht slapen.
Liever bid ik nog om Uw zegen over wapenstok, traangas en waterkanon, dan voor die lafaards, verscholen in hoodies en achter maskers.
En toch bid ik U ook voor de relschoppers.
Ik geloof dat ik niet anders kan en mag –
heb je vijanden lief’, leerde ons Uw Zoon.
Daarom, bid ik, voor hen, o God,
Dat ik hun gezicht mag zien –
Hun menselijk gezicht.
En ik ze in hun jonge ogen kijken kan.
Doe hun hoodies af, o God,
Blaas hun maskers weg,
Dat hun gezicht verschijnt,
En zij ook Uw gezicht zullen zien.
Amen.

ds. A.A.F. van de Weg, eerder gepubliceerd in de Veluwse Kerkbode (HHK Apeldoorn)
Een mooi en eerlijk gebed.
Dat doet me denken aan de woorden in Spreuken 29 : 10: Bloedgierige lieden haten den vrome; maar de oprechten zoeken zijn ziel.

KT 25: Te weten om die van het verderf te bevrijden.

In de grondtekst staat voor het woord "zoeken" יְבַקְשׁ֥וּ (jivaqshoe), wat betekent: het goede zoeken, het goede smeken.
Datzelfde werkwoord staat ook in Psalm 122 : 9: אֲבַקְשָׁ֖ה ט֣וֹב לָֽךְ (avaqshah tov lach), het goede voor u zoeken.

Matthew Henry zegt in zijn commentaar op Spr. 29 : 10 het volgende:
Good men love their worst enemies: The just, whom the bloody men hate, seek their soul, pray for their conversion, and would gladly do any thing for their salvation. This Christ taught us. Father, forgive them.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8895
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. B. Smytegeld schreef:Onbekeerde, mogen wij u nog wel een vraag doen? Waarom beeldt ge u in, dat u
ook deel aan deze erfenis hebt? Er mogen hier bekommerde harten zijn, die
overtuigd zijn, die zeggen: ik vrees dat ik er geen deel aan heb. Maar een
onbekeerde beeldt het zich in, en waarom? U bent immers niet heilig, u spot met
heiligheid, u spot met vroomheid, u hebt God tot uw Vader niet. Gaat u wel met
God om, gelijk als een kind doet met zijn vader en moeder? Doet u het niet, dan
bent u niet bekwaam gemaakt. U dankt ook God niet.

U zult zeggen: ik dank wel.
Ja maar, u zult met uw dankzegging verloren gaan. Hoe menige Israëliet is er met
zijn dankoffer verloren gegaan! U dankt God zonder grond. Hoe menig christen
zal er met zijn dankzegging naar de hel gaan! U bent niet bekwaam tot deze
erfenis, u bent slechts bekwaam tot een andere erfenis, met de onheiligen en de
duivelen, in een stikdonker land. U zult een erfenis met de duivels hebben, met
hen zult u moeten verkeren, gelijk u op de wereld gedaan hebt in het bedrijven der
zonden. En gelijk u op de wereld met zondige mensen verkeerd hebt, zo zult u er
dan eeuwig bij moeten zijn.

U zult zeggen: dat hoop ik niet.
Maar uw hoop, daar zult u mee vergaan, en het zal ermee gaan gelijk met Agag: de
man meende te leven, en hij werd terstond in stukken gehouwen. Het zal met u
gaan gelijk met de inwoners van de eerste wereld: zij hoopten dat er, geen vloed
zou komen, maar zij kwam evenwel. Wij vrezen dat er zijn die waarlijk denken: ik
geloof dat niet; dat is maar een taal van kinderen en verwarde gemoederen. En zal
uw ongeloof Gods waarheid tenietdoen? Kan dat? Zonder bekering en
heiligmaking zal niemand God zien, Hebr. 12:14.

U zult zeggen: ik hoop het op het laatst nog eens te doen.
En dan zal er geen ontkomen aan zijn. Hoe zult u het ontvlieden, zo u op zo grote
zaligheid geen acht neemt? Hebr. 2:3. Dan zult u uzelf verfoeien, schreien, u
beklagen, als het te laat zal zijn, en dan zal er geen tijd meer zijn, Openb. 10:6.
Dan zal het u gaan gelijk Korach, Dathan en Abíram: zij schreiden zo, dat heel
Israël vlood; en wat hielp dat nare gehuil toen, als het te laat was?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door newton »

The Wrong Sort of Knowledge

Knowledge puffeth up, but charity edifieth.
1 CORINTHIANS 8:1

It’s better, and brings greater benefit, to be a simple, uneducated man or woman, and to become akin to God through love, than to be well-read and clever (in our own conceited opinion) and to blaspheme the God who made us, by making up some imaginary God and Father of our own. As Paul cries out, “Knowledge puffs up, but love builds up” (1 Cor. 8:1). Not that Paul wished to condemn the true knowledge of God, or he would have had to condemn himself. But he knew that some people fall away from God’s love by making conceited pretensions to knowledge, imagining themselves to have found some sort of perfection — and then proclaiming a
Creator who is less than perfect! To strike down the self-importance in which these folk wallow through their so—called knowledge, Paul
says, “Knowledge puffs up, but love builds up.”
There can be no notion more self—conceited than this — to imagine that you are better and more perfect than the God who created you, formed you, put the breath of life into you, and decreed that you should exist. What good will it do you to have knowledge even of a single reason why anything in creation was made, if you then become proudly puffed-up with this kind of knowledge, and fall away from God’s love which is the very life of the human soul? Far better to believe in God and keep yourself in His love. We should seek no other knowledge but the knowledge of Jesus Christ, the Son of God, who for our sakes was crucified, rather than go downhill into ungodliness through super-smart inquiries and nitpicking explanations.

Uit Daily Readings, The Early Church Fathers, 24 februari. De stukjes van februari zijn gebaseerd op werken van St Irenaeus.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8895
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. Obadiah Sedgwick schreef:
Het bestrijden van ketterij behoort tot de ware heiligheid

Als een lezer nu zo ongelukkig is in zijn naastenliefde dat hij het aan de kaak stellen van ketterijen en godslasteringen beschuldigt van een pijl te zijn die subtiel is ontworpen tegen heiligheid en tegen oprechte mensen: op zo iemand zou ik alleen dit willen antwoorden;
  1. De zekerste vrienden van heiligheid, zijn tegelijkertijd de scherpste vijanden van dwalingen geweest; Christus en zijn apostelen waren zijn hier voorbeelden van.
  2. Ik heb nog nooit kennisgenomen van ook maar enig voordeel wat ware heiligheid zou hebben van het geduldig verdragen van ketterij en godslastering.
  3. Ook kan ik niet zo onbarmhartig zijn te denken dat iemand die oprecht heilig is, of de voortgang van heiligheid beoogt, een vriend zou kunnen zijn van zulke verdoemelijke en zielvernietigende dwalingen.
Het doel dat ik aan allen in deze tijd van Reformatie zou willen aanbevelen, is dit, dat waarheid en heiligheid (die zo vanzelfsprekend met elkaar overeenkomen, en zo met elkaar verboden zijn) gewetensvol bevorderd mogen worden met gelijke ijver: moedig heiligheid aan, maar strijd ook voor de waarheid; handhaaf de waarheid, maar sta ook heiligheid toe: hij die heiligheid pretendeert, maar de waarheid niet in acht neemt; en hij die de waarheid pretendeert, maar de heiligheid niet in acht neemt, geen van beiden is een hartelijke vriend, noch van de waarheid, noch van de heiligheid.

Dat het u, Edelachtbare, moge behagen, voort te gaan, zoals gij begonnen zijt, om hen beiden krachtig te ondersteunen: Beide zijn noodzakelijk met betrekking tot Gods heerlijkheid; beide zijn noodzakelijk met betrekking tot het heil van de mens; beide zijn noodzakelijk met betrekking tot onze huidige Reformatie; beide zullen de veiligheid van het Koninkrijk bewijzen, uw geweten troost, en de kroon van al uw lange en grote arbeid.
Obadiah Sedgwick, The nature and danger of heresies: opened in a sermon before the Honourable House of Commons, January 27. 1646. at Margaret's Westminster, being the day of their solemn monthly fast (Londen: Samuel Gellibrand, 1647).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Vervolgde »

Maar nu, 0 mens, zult gij dan hier eeuwig leven? zult gij dan nooit sterven? Bevindt gij u niet elke minuut in doodsgevaar? Hangt uw leven niet aan een zeer dunne draad? hoe ras kan het er mee gedaan zijn! Wanneer het Woord eenmaal spreekt: snijd af die draad, - dan doorvlijmt het zwaard des doods uw hart. En wat zijt gij dan?
Een lijk, een prooi der wormen. Ja een prooi der wormen in uw doodkist, in uw graf!

En nu ja, dat is u om het even, nietwaar? Is het u echter ook om het even, of gij weldra met al de duivelen in de hel eeuwig, eeuwig wenen en op de tanden knersen zult, en nimmer, nimmer Gods aangezicht zult aanschouwen? Is het u ook om het even, of gij dan horen zult, hoe daar hoog boven u een eeuwig loflied ruist; en gij, hoog boven u, bazuingeschal verneemt en het geluid der cimbalen en fluiten? - zie, daar zijn zij, die gij hier hebt gekend, die u hier hebben omringd, die u in hartelijke liefde het Woord der bekering, het Woord van genade hebben voorgehouden, en gij, en gij, ... niet bij hén, maar gij in de eeuwige pijn!

0, bedenk het toch, laat het ernstig Woord der waarheid u het hart verbrijzelen, opdat gij opstaat uit uw dood, en in het verborgene tot God roept en vraagt: God! 0 God! ik ben verloren, wat moet ik doen om zalig te worden?
0, gij hebt verstand genoeg om de dingen dezes levens te beoordelen, zo hebt gij dan toch ook een geweten om te verstaan, wat het Woord u in dit ogenblik betuigt.

Dr. H.F. Kohlbrugge
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8895
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. M. Luther schreef:
Dorsten naar genade

God, U bent mijn God, ik ontwaak vroeg om U (te zoeken), mijn ziel dorst naar U, mijn vlees verlangt naar U in een droog en dor land, waar geen water is.
PSALM 63:2 (weergave DB 1545)

"Zoals het droge en dorre land naar een goede regenbui dorst, zo maakt de wet dat de bevreesde en benauwde mensen dorsten naar Christus. Voor hen smaakt Christus bijzonder zoet; voor hen is Christus enkel vreugde, troost en leven. Dit gebruik van de wet is dus het beste, namelijk in zoverre het ons vernedert en doet uitzien naar Christus.

Deze armen worden door Hem getroost en genezen. Hij wil geen andere zielen of gewetens bij Zich hebben, dan die moe en dorstig zijn. Dat zijn de zielen die Hij roept en vriendelijk lokt. Tot hen zegt Hij: 'Kom tot Mij allen die vermoeid en beladen zijn, en ik zal u verkwikken' (Mattheüs 11:28).

Hoe graag regent Hij op zulke dorre en droge landen! Dat betekent: zulke verslagen en bange gewetens wil Hij graag en van harte troosten. Hij giet het water niet uit over landen die al doorweekt en vruchtbaar zijn. Zijn genadegoederen zijn onmetelijk groot, daarom deelt Hij deze alleen uit onder hen die ze echt nodig hebben.

Aan armen predikt Hij het Evangelie (Mattheüs 11:5). Hij geeft de dorstigen te drinken: ‘Indien iemand dorst heeft’ – zegt Hij – ‘die mag bij Mij komen en drinken’ (Johannes 7:37). En Hij geneest hen die een verbroken en verslagen hart hebben (Psalm 147:3). Dat zijn allen die door de wet geplaagd en gekweld zijn, die wil Hij troosten en helpen."
[Ausführliche Erklärung der Epistel an die Galater, W(1), 8, 2296 ff (WA 40.1, S. 509)]

Wilt u deze Luthercitaten ter kennismaking doorsturen aan familie en vrienden?
Er zijn geen kosten aan verbonden als iemand deze wekelijkse citaten zelf ook graag wil ontvangen

Aan- en afmelden: Bij voorkeur via e-mail:
info@maartenluther-citaten.nl of via de homepage van www.maartenluther.com
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8895
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

J.C. Philpot schreef:Dus, indien wij de zaligheid beschouwen, zoo zullen wij bevinden dat zij in drie deelen bestaat, in verledene, tegenwoordige en toekomende zaligheid. Verledene zaligheid is onze namen geschreven te hebben in het boek des levens des Lams, van voor de grondlegging der wereld. Tegenwoordige zaligheid bestaat in de openbaring van Christus in de ziel, waarbij Hij zich haar ondertrouwt. En toekomende zaligheid bestaat in de eeuwige genieting van Christus, wanneer de uitverkorenen aan het bruiloftsmaal van Christus zullen aanzitten en altijd met den Heere zullen zijn. Gelijk nu niemand de toekomende zaligheid zal genieten, die geen deel heeft in de verledene zaligheid; met andere woorden, gelijk niemand ooit met Christus in de eeuwige heerlijkheid zal zijn, wiens naam niet is geschreven in het boek des levens van alle eeuwigheid, alzoo zal niemand de toekomende zaligheid genieten, die leeft en sterft zonder het genot van de tegenwoordige zaligheid;—met andere woorden, niemand zal voor eeuwig met Christus in heerlijkheid leven, die Hij in dit leven niet ondertrouwd heeft, door openbaring van zich zelf aan zijne ziel.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8895
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. C.H. Spurgeon schreef:U moet opnieuw geboren worden. Johannes 3 vers 7

Op de bodem van de zaligheid ligt de wedergeboorte. Wij moeten ons zelf heel goed onderzoeken om te weten te komen of wij werkelijk wedergeboren zijn. Er zijn namelijk veel mensen die denken dat zij het zijn, maar zij zijn het niet. Als je de naam van een christen draagt, wil het nog niet zeggen dat je ook de natuur van een christen hebt. Het feit dat je geboren bent in een christelijk land en lid bent van een kerk, helpt je niets, behalve wanneer je door de kracht van de Heilige Geest wedergeboren wordt.

Dit is zo’n wonderlijk iets, dat menselijke woorden het niet kunnen beschrijven. ‘De wind waait waarheen hij wil en u hoort zijn geluid, maar u weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat; zo is het met iedereen die uit de Geest geboren is.’ Toch weet en voel je het wel als je deze verandering meemaakt. Je levenswandel verandert. Het is een heerlijke ervaring. Dit bijzondere gebeuren is bovennatuurlijk, en kan niet door een mens worden verricht. Je ontvangt een nieuw beginsel, wat in je hart werkt en je ziel nieuw maakt. Het doortrekt je hele mens. Het is geen naamsverandering, maar een vernieuwing van je natuur, zodat je niet meer dezelfde mens bent, die je eerder was. In Christus Jezus ben je een nieuwe schepping.

Een lijk wassen en aankleden is iets heel anders dan het levend maken. Een mens kan het eerste doen, God alleen het laatste. Als je wedergeboren bent, is dit je belijdenis: ‘U, o Heere Jezus, Vader der eeuwigheid, bent mijn geestelijke Vader. Als Uw Geest geen nieuw, heilig en geestelijk leven in mij had uitgestort, was ik vandaag nog dood in zonden en misdaden. Mijn hemelse leven heeft zijn oorsprong in U; U alleen geef ik er de eer van. Mijn leven is met Christus verborgen in God. Ik leef, maar ik ben het niet meer; Christus leeft in mij!’ Moge de Heere ons zekerheid geven over de belangrijke levensvraag of wij wedergeboren zijn. Als wij niet wedergeboren zijn, zijn we verloren, zonder vergeving, zonder God en zonder hoop.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door John Galt »

Ds Bobby Schuller schreef:In Jezus' dagen werden Samaritanen gehaat en verguisd. Samaria was een gebied dat was overgebleven van de Assyrische verovering. De bloeddorstige Assyriërs waren ooit Noord-Israël binnengevallen; hadden daar gemoord, verkracht, verwoest en alles verbrand. Ze voegden aan de tien stammen hun eigen DNA toe. Daardoor ontstond er een mix van Joden en Assyriërs en een soort Jodendom dat niet echt Joods was: het Samaritanisme. Het zijn min of meer verre neven en nichten van de Joden. Ze hebben de Samaritaanse Tora, die wat verschilt van de Joodse. Ze hebben een andere heilige berg, een ander verbond en geen zuiver Joods verbondsbloed, maar vermengd met Assyrisch bloed. Hun naam is eigenlijk synoniem voor 'buitenstaander'. Joden koesterden diepe minachting voor deze noorderburen.

In dit verhaal wordt de Samaritaan de naaste genoemd omdat hij begrijpt wat het doel van godsdienstoefening is: mededogen voor iedereen. Zowel binnen als buiten ons eigen kringetje. Ik zeg niet dat we geen principes moeten hebben, dingen waarin wij geloven. Zeker wel. Maar zodra we op grond daarvan anderen met minachting bejegenen, houden we op christen te zijn. De vraag die we onszelf moeten stellen, is: hoe kijk ik aan tegen andere groepen? Zie je hen als ‘Samaritanen’? Ik stel mezelf die vraag ook. Als het antwoord ‘ja’ is, dan blijft iedereen buiten mijn eigen groep verstoken van mijn liefde, vriendschap en mededogen. Als je het slechtste ziet in mensen, komt het slechtste eruit. Als je het beste ziet, haal je het beste uit hen.
Who is John Galt? :quoi
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Ukkie »

John Galt schreef:
Ds Bobby Schuller schreef:In Jezus' dagen werden Samaritanen gehaat en verguisd. Samaria was een gebied dat was overgebleven van de Assyrische verovering. De bloeddorstige Assyriërs waren ooit Noord-Israël binnengevallen; hadden daar gemoord, verkracht, verwoest en alles verbrand. Ze voegden aan de tien stammen hun eigen DNA toe. Daardoor ontstond er een mix van Joden en Assyriërs en een soort Jodendom dat niet echt Joods was: het Samaritanisme. Het zijn min of meer verre neven en nichten van de Joden. Ze hebben de Samaritaanse Tora, die wat verschilt van de Joodse. Ze hebben een andere heilige berg, een ander verbond en geen zuiver Joods verbondsbloed, maar vermengd met Assyrisch bloed. Hun naam is eigenlijk synoniem voor 'buitenstaander'. Joden koesterden diepe minachting voor deze noorderburen.

In dit verhaal wordt de Samaritaan de naaste genoemd omdat hij begrijpt wat het doel van godsdienstoefening is: mededogen voor iedereen. Zowel binnen als buiten ons eigen kringetje. Ik zeg niet dat we geen principes moeten hebben, dingen waarin wij geloven. Zeker wel. Maar zodra we op grond daarvan anderen met minachting bejegenen, houden we op christen te zijn. De vraag die we onszelf moeten stellen, is: hoe kijk ik aan tegen andere groepen? Zie je hen als ‘Samaritanen’? Ik stel mezelf die vraag ook. Als het antwoord ‘ja’ is, dan blijft iedereen buiten mijn eigen groep verstoken van mijn liefde, vriendschap en mededogen. Als je het slechtste ziet in mensen, komt het slechtste eruit. Als je het beste ziet, haal je het beste uit hen.
Heel mooi en leerzaam!
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8895
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. C.H. Spurgeon schreef:
De mens is kort van dagen en zat van onrust. Job 14:1

Het kan ons van groot nut zijn, om dit bedroevende feit te herinneren, alvorens wij ons ter ruste begeven; want het kan dienen om ons losser te maken van de aardse dingen. Er ligt niet iets zeer aangenaams in de herinnering, dat wij niet beveiligd zijn tegen de pijlen van de tegenspoed, maar zij kan ons verootmoedigen en ons verhinderen te roemen, gelijk de psalmist in ons morgenstukje: “mijn berg is vastgezet, ik zal niet wankelen in eeuwigheid.” De herinnering aan dit woord kan ons verhinderen ons te vast te wortelen in deze grond, waaruit wij zo spoedig moeten overgeplant worden in de hemelse hof. Laat ons bedenken, dat wij de tijdelijke zegeningen ter leen hebben ontvangen.

Indien wij bedachten, dat al de bomen van de aarde door de bijl des houthakkers getekend zijn, zouden wij niet zo gereedelijk onze nesten daarin bouwen. Wij zouden liefhebben, maar met een liefde die de dood verwacht en op scheiding rekent. Onze dierbare betrekkingen zijn ons slechts geleend, en het uur, waarop wij ze moeten teruggeven in de hand van Hem, die ze ons leende, kan zeer nabij zijn. Hetzelfde geldt evenzeer van onze aardse goederen. Heeft niet de rijkdom vleugelen om weg te vliegen? Onze gezondheid is even onzeker. Wij zijn tedere bloemen des velds, en moeten niet menen altijd te zullen bloeien. Er zijn ook tijden van zwakheid en ziekte, waarin wij God moeten verheerlijken door het lijden, en niet door ernstige werkzaamheid.

Geen enkele wijze is er, waarop wij kunnen hopen te ontkomen aan de scherpe pijlen van de droefheid; van de weinige dagen van ons leven is er niet een enkele tegen smarten beveiligd. Het leven van de mens is als een vat met bittere wijn; wie daarin vreugde denkt te vinden, moet liever naar honing zoeken in het zilte water van de zee. Lieve lezer! zet niet uw hart op de dingen dezer aarde, maar zoek de dingen die boven zijn, want hier verteert de mot, en breken de dieven door, maar daar is alle vreugde onophoudelijk en eeuwig. Het moeilijke pad is de weg naar huis. Heer! laat deze gedachten een kussen zijn voor het vermoeide hoofd van menigeen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8895
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. O. Winslow schreef:
“O you of little faith, wherefore did you doubt?” Matthew 14:31.

Doubting faith is not doubtful faith. If the believer has not the faith of assurance, he may have the faith of reliance, and that will take him to heaven. All the doubts and fears that ever harassed a child of God cannot erase his name from the Lamb’s book of life, nor take him out of the heart of God, nor shut him out of glory.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8895
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. J.C. Ryle schreef:I do not hesitate to warn every man who wants to live a Christian life to be very careful how he spends his evenings. Evening is the time when we are naturally disposed to relax after the labors of the day; and evening is the time when the Christian is too often tempted to lay aside his armor, and consequently brings trouble on his soul. "Then comes the devil," and with the devil the world. Evening is the time when the poor man is tempted to go to the bar and fall into sin. Evening is the time when the workman too often sits for hours hearing and seeing things which do him no good. Evening is the time which the higher classes choose for dancing, gambling, and the like; and consequently never get to bed till late at night. If we love our souls, and would not become worldly, let us be careful how we spend our evenings. Tell me how a man spends his evenings, and I can generally tell what his character is.

The true Christian will do well to make it a settled rule never to "waste" his evenings. Whatever others may do, let him resolve always to make time for quiet, calm thought-for Bible-reading and prayer. The rule will prove a hard one to keep. It may bring on him the charge of being unsociable and overly strict. Let him not mind this. Anything of this kind is better than habitual late hours in company, hurried prayers, slovenly Bible reading, and a bad conscience. Even if he stands alone in his church or town let him not depart from his rule. He will find himself in a minority, and be thought an eccentric man. But this is genuine Scriptural separation.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie