Gelezen (geloofsopbouwend)

Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Geytenbeekje »

Karlstad1970 schreef:
Ad Anker schreef:Arme zondaar, die nog buiten Christus leeft het het geheim van de tekst niet kent. De zon van uw leven is nog niet ondergegaan. Wees overtuigd dat het komen tot Christus een zaak van uw hart moet zijn. Het vuur van Gods toorn brandt op u zolang u niet in Christus gelooft. (Joh. 3:36). Gebruik geen vreemd vuur zoals de zonen van Aäron die daardoor stierven. Stel uw bekering niet uit tot latere tijd. Onthoud toch dat 'morgen' de kalender van de Satan is. Christus roept u toe: Heden. Heden zo gij Zijn stem hoort, verhardt uw harten niet. (Hebr. 3:7,8)
Lees toch met aandacht Wie Christus is, Die het vuur van Gods toorn door Zijn bloed heeft uitgeblust en Die u tot zaligheid moet kennen! Christus noemt zondaars welkom en Zijn nodiging is welgemeend. Ieder die tot Hem in waarheid komt, zal Hij nooit uitwerpen. Het komen tot Christus is de vrucht van Goddelijke verlichting. Mocht Gods Geest nu met het licht van ontdekking in uw ziel schijnen, zodat ual een verloren zondaar om genade leert smeken! Och, dat u zou weten hoe genadig Jezus, de dierbare Zaligmaker is, Die u niet uitwerpt maar juist uitnodigt om tot Hem te komen en in Hem rust te vinden! Nogmaals, vrees dan niet om tot Christus te gaan Die zegt: Wendt u naar Mij toe, wordt behouden (Jes. 45:22) Ga en wend u tot Hem; want u staat aan der and van de tijd om de eeuwigheid aan te doen!

Al beëindigen wij dan het overdenken van het Joodse reukaltaar, maar Christus heeft als die dierbare Voorbidder geen amen gezegd. We hebben met innerlijk vermaak over deze hooggeprezen Zaligmaker en het reukaltaar geschreven ondanks allerlei moedbenemende omstandigheden. We hebben Christus meer lief dan we Hem al lief hadden!

Ds. J. Roos
Ben heel benieuwd naar de rest van deze preek, en of Ds Roos hier vind dat die arme zondaar al levend is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door eilander »

Wat een prachtig stukje, Ad!
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door pierre27 »

Karlstad1970 schreef:
Ad Anker schreef:Arme zondaar, die nog buiten Christus leeft het het geheim van de tekst niet kent. De zon van uw leven is nog niet ondergegaan. Wees overtuigd dat het komen tot Christus een zaak van uw hart moet zijn. Het vuur van Gods toorn brandt op u zolang u niet in Christus gelooft. (Joh. 3:36). Gebruik geen vreemd vuur zoals de zonen van Aäron die daardoor stierven. Stel uw bekering niet uit tot latere tijd. Onthoud toch dat 'morgen' de kalender van de Satan is. Christus roept u toe: Heden. Heden zo gij Zijn stem hoort, verhardt uw harten niet. (Hebr. 3:7,8)
Lees toch met aandacht Wie Christus is, Die het vuur van Gods toorn door Zijn bloed heeft uitgeblust en Die u tot zaligheid moet kennen! Christus noemt zondaars welkom en Zijn nodiging is welgemeend. Ieder die tot Hem in waarheid komt, zal Hij nooit uitwerpen. Het komen tot Christus is de vrucht van Goddelijke verlichting. Mocht Gods Geest nu met het licht van ontdekking in uw ziel schijnen, zodat ual een verloren zondaar om genade leert smeken! Och, dat u zou weten hoe genadig Jezus, de dierbare Zaligmaker is, Die u niet uitwerpt maar juist uitnodigt om tot Hem te komen en in Hem rust te vinden! Nogmaals, vrees dan niet om tot Christus te gaan Die zegt: Wendt u naar Mij toe, wordt behouden (Jes. 45:22) Ga en wend u tot Hem; want u staat aan der and van de tijd om de eeuwigheid aan te doen!

Al beëindigen wij dan het overdenken van het Joodse reukaltaar, maar Christus heeft als die dierbare Voorbidder geen amen gezegd. We hebben met innerlijk vermaak over deze hooggeprezen Zaligmaker en het reukaltaar geschreven ondanks allerlei moedbenemende omstandigheden. We hebben Christus meer lief dan we Hem al lief hadden!

Ds. J. Roos
Ben heel benieuwd naar de rest van deze preek, en of Ds Roos hier vind dat die arme zondaar al levend is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wat schiet je ermee op als je dat weet? Ik bedoel dit opbouwend trouwens!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Karlstad1970
Verbannen
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 mei 2021, 09:51

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Karlstad1970 »

pierre27 schreef:
Karlstad1970 schreef:
Ad Anker schreef:Arme zondaar, die nog buiten Christus leeft het het geheim van de tekst niet kent. De zon van uw leven is nog niet ondergegaan. Wees overtuigd dat het komen tot Christus een zaak van uw hart moet zijn. Het vuur van Gods toorn brandt op u zolang u niet in Christus gelooft. (Joh. 3:36). Gebruik geen vreemd vuur zoals de zonen van Aäron die daardoor stierven. Stel uw bekering niet uit tot latere tijd. Onthoud toch dat 'morgen' de kalender van de Satan is. Christus roept u toe: Heden. Heden zo gij Zijn stem hoort, verhardt uw harten niet. (Hebr. 3:7,8)
Lees toch met aandacht Wie Christus is, Die het vuur van Gods toorn door Zijn bloed heeft uitgeblust en Die u tot zaligheid moet kennen! Christus noemt zondaars welkom en Zijn nodiging is welgemeend. Ieder die tot Hem in waarheid komt, zal Hij nooit uitwerpen. Het komen tot Christus is de vrucht van Goddelijke verlichting. Mocht Gods Geest nu met het licht van ontdekking in uw ziel schijnen, zodat ual een verloren zondaar om genade leert smeken! Och, dat u zou weten hoe genadig Jezus, de dierbare Zaligmaker is, Die u niet uitwerpt maar juist uitnodigt om tot Hem te komen en in Hem rust te vinden! Nogmaals, vrees dan niet om tot Christus te gaan Die zegt: Wendt u naar Mij toe, wordt behouden (Jes. 45:22) Ga en wend u tot Hem; want u staat aan der and van de tijd om de eeuwigheid aan te doen!

Al beëindigen wij dan het overdenken van het Joodse reukaltaar, maar Christus heeft als die dierbare Voorbidder geen amen gezegd. We hebben met innerlijk vermaak over deze hooggeprezen Zaligmaker en het reukaltaar geschreven ondanks allerlei moedbenemende omstandigheden. We hebben Christus meer lief dan we Hem al lief hadden!

Ds. J. Roos
Ben heel benieuwd naar de rest van deze preek, en of Ds Roos hier vind dat die arme zondaar al levend is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wat schiet je ermee op als je dat weet? Ik bedoel dit opbouwend trouwens!
Omdat dat een groot verschil maakt hoe dat uitgelegd word, maar ik ga het eerst lezen eerder is het niet eerlijk een oordeel te geven.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door eilander »

@Karlstad1970, zou je je onderschrift in Tapatalk uit willen zetten? Het staat nu bij elk bericht, en dat is storend.
Karlstad1970
Verbannen
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 mei 2021, 09:51

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Karlstad1970 »

eilander schreef:@Karlstad1970, zou je je onderschrift in Tapatalk uit willen zetten? Het staat nu bij elk bericht, en dat is storend.
Hoe doe ik dat? Ben niet zo handig met dit soort dingen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Maanenschijn »

Karlstad1970 schreef:
eilander schreef:@Karlstad1970, zou je je onderschrift in Tapatalk uit willen zetten? Het staat nu bij elk bericht, en dat is storend.
Hoe doe ik dat? Ben niet zo handig met dit soort dingen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
In Tapatalk, naar ‘profiel’ (het poppetje). Daar naar ‘instellingen’. Daar naar ‘handtekening’. Dan naar ‘Refoforum’ en daar het schuifje omzetten achter ‘show signature’.

Dan zou het moeten lukken.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. J. Stott schreef:Were you there when they crucified my Lord? the old negro spiritual asks. And we must answer, ‘Yes, we were there.’ Not as spectatorsonly but as participants, guilty participants, plotting, scheming, betraying, bargaining, and handing him over to be crucified. We may try to wash our hands of responsibility like Pilate. But our attempt will be as futile as his. For there is blood on our hands. Before we can begin to see the cross as something done for us (leading to faith and worship), we have to see it as something done by us (leading us to repentance). Indeed, ‘only the man who is prepared to own his share in the guilt of the cross’, wrote Canon Peter Green, ‘may claim his share in its grace.’ Horatius Bonar (1808-89), who has been called ‘the prince of Scottish hymnwriters’ expressed it well:

‘Twas I that shed the sacred blood;
I nailed him to the tree;
I crucified the Christ of God;
I joined the mockery.

Of all that shouting multitude
I feel that I am one;
And in that din of voices rude
I recognise my own.

Around the cross the throng I see,
Mocking the Sufferer’s groan
Yet still my voice it seems to be
As if I mocked alone.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. J. Flavel schreef:Afflictions come not by casualty, but by counsel. By this counsel of God they are ordained as means of much spiritual good to saints. “By this shall the iniquity of Jacob be purged,” and “But he for our profit,” and “All things work together for good,” etc. They are God’s workmen upon our hearts, to pull down the pride and carnal security of them. And being so, their nature is changed. They are turned into blessings and benefits. “It is good for me that I have been afflicted,” says David. Surely then thou hast no reason to quarrel with God, but rather to wonder that he should concern himself so much in thy good as to use any means for accomplishing it.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Er is geen geloof zonder affecties/gevoel.
Ds. J. (Jonathan) Edwards schreef:Als de grote dingen van de godsdienst goed verstaan worden, zullen die het hart veranderen. Dus de reden waarom mensen niet veranderd worden door zulke oneindige grote, belangrijke en heerlijke dingen die zij zo vaak in het Woord van God tegenkomen, is ongetwijfeld dat zij blind zijn.

Het devalueren van religieuze affecties is de manier om de harten van de mensen te verharden, en om hen aan te moedigen in hun dwaasheid en gevoelloosheid. Dit houdt hen in een staat van geestelijke dood, zolang ze nog leven, en brengt hen tenslotte de eeuwige dood. Dus het heersende vooroordeel tegen religieuze affecties dat er nu is, heeft het verschrikkelijke effect dat het de harten van zondaars verhardt, en de genade doet bekoelen bij vele heiligen, en ieder terugbrengt tot een staat van matheid en apathie. Het smaden van en schreeuwen tegen alle religieuze affecties is een zekere weg om alle religie uit het hart te bannen en om zielen te verwoesten. (...) Degenen die weinig religieuze affecties hebben, hebben erg weinig religie.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Bertiel »

Geeft Edwards ok een omschrijving van affecties?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Bertiel schreef:Geeft Edwards ok een omschrijving van affecties?
Hij heeft er een heel boek over geschreven. Dat boek is onovertroffen als het over dat onderwerp gaat.

https://www.omsionswil.nl/boek/religieu ... n-edwards/

Edwards strijd op twee fronten: tegen hen die tijdens de opwekkingen hysterie verheerlijken en helemaal (op) het gevoel drijven, en tegen hen die rationalistisch alle gevoelens afwijzen. Een stukje context:
Dr. Van Vlastuin vertelde dat er fikse kritiek op deze opwekking kwam – ook van de zijde van puriteinen. Ze werd bestempeld als geestdrijverij en massahysterie. Edwards verdedigde de opwekking, maar bestreed tegelijkertijd de emotionele uitwassen. Een van de belangrijkste argumenten daarvoor was dat er geen twee­deling mocht ontstaan tussen verstand en wil, maar dat ze naast elkaar staan.

Een belangrijke vraag is hoe het verschil tussen goede affecties en verkeerde emoties te zien is. „Edwards zei dat het bij de gevoelens moet gaan om de heerlijkheid van God en dat ze gepaard moeten gaan met een gevoel van nederigheid. De affecties laten voorts een begeerte naar meer kennis van God zien. De emoties dienen te worden opgeroepen door de inhoud van de boodschap, en niet door de emotie van de voor­ganger.”

De hersteld hervormde docent concludeerde dat bij Jonathan Edwards de affectie het hart van het geestelijk leven is en dat de affectie er tevens een graadmeter van is. „Alle nadruk ligt op de inwoning van de Heilige Geest. De Geest krijgt het primaat boven het Woord.”
Bron: https://www.rd.nl/artikel/580296-geloof ... bij-elkaar
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. R. Erskine schreef:Zie hieraan, dat men in het door ongeloof verwerpen van het Evangelie, niet te verontschuldigen is, nu het tot een ieder, die het hoort, gezonden is. De mensen hebben geen dekmantel voor hun ongeloof, geen grond om te zeggen: "Dit woord der zaligheid is niet tot mij gezonden". Ja, wie u ook bent, het is tot u gezonden; het is een touw, dat uw verdrinkende ziel wordt toegeworpen, om het aan te grijpen.

Zie hieruit hoe schuldig u zich maakt, die de deur nauw maakt en de roeping van het Evangelie belemmert, in werkelijkheid zeggende: Als u niet zulke en zulke eigenschappen hebt, is dit Woord der zaligheid niet voor u; als u die en die kenmerken en kentekenen niet hebt, is het niet voor u; het is alleen voor u op zulke en zulke voorwaarden. Hierdoor maakt u het Evangelie tot geen Evangelie. Het is alsof Christus gekomen is om heiligen, en niet om zondaren zalig te maken. Zij weerspreken het eigenlijke doel van het Evangelie, dat is een Woord van zaligheid te brengen aan allerlei soort van zondaren. "Tot u is het woord dezer zaligheid gezonden"; voor u, o zondaar is de deur van de zaligheid geopend. Alles wat deze deur nauwer maakt; elke leer, die u hoort, die het evangelieaanbod belemmert of beperkt, en strekt om u te doen veronderstellen, dat er voor u geen plaats, geen toegang is, die mag u verdenken, dat het óf geen evangelieleer is, óf, dat er zoveel wettischheid onder vermengd is, dat u die behoort te schuwen als de duivel; want die zou u ver van Christus en de zaligheid houden.

(...)

Als wij stellen, dat het Woord van God de regel en de volmacht van het geloof, en van iedere bijzondere plicht is, dan zullen sommigen zeggen: "Wij moeten wachten totdat de Geest op ons uitgegoten wordt; zolang de Geest niet komt is er niets te verrichten, daarom moeten wij, hetzij ten opzichte van het werk van onze zaligheid, of, dat het persoonlijk of openbaar werk betreft, stil zitten en niets doen." Wel, hier schuilt een bedrog, hier is geestdrijverij, dat men de Geest, en niet het Woord van God, tot de regel van geloof en plicht maakt. Toen God aan de Rode Zee tot Mozes sprak: "Zeg de kinderen Israëls, dat zij voorttrekken;" kon het ongeloof zeggen: Wat! Voorttrekken, in de zee, en daar allen verdrinken? Nee, blijft hier, totdat de wateren gekliefd zijn. "Nee", zegt God, "Zeg de kinderen Israëls, dat zij voorttrekken." In deze weg, dat zij op het Woord en de roeping Gods voorttrokken, dat zij Zijn roeping en Zijn Woord als de regel van hun geloof en plicht beschouwden, zouden zij ervaren, dat de zee voor hen gekliefd werd. Te wachten op hetgeen God werkt, hetzij uitwendig of inwendig, zonder naar de roepstem van Zijn Woord te luisteren en in de weg van plicht voort te gaan, is, te wachten zonder machtiging; dat is bedrog en een verzoeken van God. U moet er naar streven het Woord der zaligheid. dat tot u is gezonden, te geloven.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Mara »

Omgang met anderen

We hebben het allemaal wel eens: met bepaalde mensen heb je nooit een goed gesprek. Moet je dan ook maar niet met hen omgaan? We mogen wel eerst de vraag stellen, of wij wel een goed gezelschap zijn voor die ánder! Maar dan staan we ook voor deze vraag. John Newton geeft het volgende advies:
‘U vroeg wat over gezelschappen waarin niet een geur van de beste dingen gevonden wordt. Het is niet uw vrije keuze om die bij te wonen. Daarom zou ik u aanraden om dit, als u het niet kunt vermijden, te dragen als een kruis. Wij kunnen geen nadeel lijden als we daar moeten zijn. Behalve dan door ons eigen ongeduld.

Wij zijn ook iets aan vrienden en familieleden schuldig. Ik meen daarom dat we, als we door Gods voorzienigheid geroepen worden om met wereldse mensen om te gaan, die uren niet als volstrekt verloren hoeven te worden beschouwd. Er kan niets voorkomen waarvan niet een nuttig gebruik gemaakt kan worden.
Het onverschilligste gesprek kan ons een nieuw inzicht verschaffen in het menselijke hart. Nieuwe bewijzen voor de waarheden die de Schrift ons aanreikt. En een vernieuwd gevoel van onze verplichting jegens Gods onderscheidende genade, die de enige oorzaak is van ons verschil met anderen.

Ik zou u aanraden om, als u zich in het gezelschap van uw vrienden bevindt, er niet zozeer op bedacht te zijn hoe u het beste zonder nadeel van hen ontslagen kunt worden.
Nee, hoop dat u wellicht door Gods voorzienigheid gezonden mocht zijn om voor enigen van hen iets goeds te betekenen. U kunt niet zeggen wat voor uitwerking een woord of een gezichtsuitdrukking kan hebben, als het God behaagt zoiets te zegenen.

Ik denk dat wij nederig hopen moeten dat Hij – terwijl wij oprecht wensen de Heere te behagen en in alles door Hem geleid te worden – niet toelaten zal dat wij één enkele reis doen of zelfs een bezoek afleggen zonder dat dit in één of ander opzicht nuttig kan zijn. Voor onszelf, voor anderen of voor allebei. Terwijl uw oppervlakkige vrienden zich proberen te vermaken met grappen, kan de Heere u een verborgen getuigenis geven in hun gemoed. Zij kunnen iets in u opmerken of van u horen dat hen – misschien pas als u al lang bij hen weg bent – tot ernstig nadenken zal brengen’.

John Newton, eerder gepubliceerd in de Veluwse Kerkbode (HHK Oldebroek)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door DDD »

Een mooi artikel. En goed om over na te denken voordat je op bezoek gaat.
Plaats reactie