Gelezen (geloofsopbouwend)

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Het is beter om met onze wonden tot Christus te komen dan door het chloroform van de wereld bedwelmd te worden. Het is beter in het ziekenhuis van de Heere God te liggen dan met twee benen rond te lopen op een wijze waarop gij van de top van eer straks in de eeuwige vergetelheid en in de eeuwige nacht neerstort. En wat is dat een uitnodiging voor ons om met al onze ziekten en kwalen, met al onze ontwrichtingen van lichaam, ziel en geest onder de Hoogtezon Christus te komen! Met al die wonden, opgelopen in onze zonden. Onder de Hoogtezon die bestraalt, Die geneest.

Ds. G. Boer
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Hij maakt ook zalig. Dat wil zeggen: Hij neemt de vloek van de zonde in Zijn vlees. O, die vloeken Gods kunnen je door merg een been gaan. O, die veroordelingen Gods! Hij heeft de vloek der zonden, het oordeel Gods en de zonde waarop dat oordeel rustte, in Zijn vlees gedragen aan het hout. Kunt u een betere Zaligmaker uitdenken?

Hij is zo bekwaam om zondaren zalig te maken. Geen aangeklede zondaren, geen opgepoetste zondaren, geen nagemaakte zondaren. Echte. Die precies komen zoals ze zijn. Die in hun zonden en ellenden to Hem zich ter genezing wenden. Dat mag. Daar wordt u toe genodigd. Het is nodig om uws levens wil. Hij is zo bekwaam. Het is zeker: voor het eerst slaat het in. Hoe dan ook. Maar het is een doorgaande daad tot de dag van uw dood. Al maar zalig maken van hun zonden. Van de schud van de zonde en ook van de smet van de zonde.

Er zijn wel eens huisvrouwen die ik weet niet welk bureau opbellen omdat zij in een kostbaar kleed een vlek hebben gemaakt Althans, er is een vlek in gekomen. Dan vragen zij: wel middel moet ik gebruiken om die vlek eruit te krijgen? Dat is soms een heel gezoek en gepas. Nu is het ook zo met de zonde. O, die smet van de zonde. Die vlek, die u er nooit uit krijgt. Al poetst u de hele dag. Maar de Heere zegt: Ik weet raad. Want Hij is gegeven tot rechtvaardiging en heiliging. O, die oefeningen in de heiliging. Kennen we die? Dat wij altijd opnieuw ons laten reinigen door het bloed van Christus en, hoe wonderlijk het ook klinkt, Hij maakt de zwarte zonde sneeuwwit. Die smet van de zonde waar je altijd mee bezig bent: Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden.

Ds. G. Boer
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Bedenk dat de grootste zonden verborgen kunnen zijn onder de grootste plichtsbetrachting en de grootste verschrikkingen. Let erop dat de wond, die de zonde in uw ziel heeft gemaakt, volkomen genezen wordt door het bloed van Christus en niet met een huid overtrokken door middel van plichtsbetrachting, verootmoediging, verruimingen, enz. Wat u ook maar zou willen toepassen naast het bloed van Christus, het zal de wond vergiftigen. U zult merken dat de zonde nooit werkelijk werd gedood, als u Christus niet voor u hebt zien bloeden aan het kruis. Niets kan het doden dan slechts het zien op de gerechtigheid van Christus.

Ds. T. Wilcox
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Joël 2:32 - En het zal geschieden, al wie den Naam des HEEREN zal aanroepen, zal behouden worden;

Het is een groot geheimenis waarom niet allen deze grote uitnodiging aannemen, maar de tekst zelf vertelt ons dat slechts een overblijfsel deze ontvangt (onder het overblijfsel dat de HEERE roept). Toch worden allen die wel komen zeker gered. Stel dat wij, die alleen op Jezus vertrouwen, zouden omkomen, wat dan? Wel, dat zou zijn tot eeuwige oneer van de Heere op Wie wij vertrouwden. Wij zouden zeker onze zielen verliezen, maar Hij zou zijn eer verliezen. Stel je voor dat iemand van ons in de hel zou kunnen zeggen: "Ik vertrouwde op de hulp van de geprezen Zaligmaker en steunde op God, en toch ben ik verloren." Heren, de hemel zelf zou verduisterd worden, en de kroonjuwelen van God zouden hun glans verliezen, als dat eens het geval zou zijn! Maar het kan niet zo zijn. Als u vertrouwt op de almachtige Heere God, zal Hij u redden, zo zeker als Hij God is.

Ds. C.H. Spurgeon
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Ieder ziekbed is een voorbode van het sterfbed. Hoe kan een mens op zijn ziekbed als het ware worden neergeslagen. Ondanks alle pogingen om zichzelf op de been te houden, moet hij zich tenslotte overgeven aan de machte van de ziekte, die sterker is dan hij. En zo zal een mens zich eens moeten overgeven aan de macht van de dood. Wat een roepstem gaat er dan toch uit van een ziekbed.
Dit bed is een prediking, die soms meer kracht kan doen dan de prediking van de kansel.
Zo kan de ziekte een gave Gods zijn, die een mens voor al de schatten der wereld, zelfs voor de gezondheid, niet wil ruilen. In de tegenwoordige groepen van de ‘gebedsgenezing’ leert men openlijk dat de ziekten van de duivel zijn. Heeft men dan nooit willen verstaan dat ziekte een zalige gift van God kan zijn, die men niet graag zou willen missen? David getuigt er tenminste van in Psalm 41, dat het beter op het ziekbed kan zijn, dan in de gezonde dagen. In zijn krankheid verandert Gij zijn ganse leger (vers 4b).
De Heere legt Zijn volk wel eens op het ziekbed om hen met een hemels bezoek te vereren. Hij trekt ze wel eens uit de sleur van het dagelijkse en ook van het godsdienstige leven om Zichzelf aan hen te openbaren. God wil Zijn kinderen wel eens alleen hebben. Dan wordt het woord uit deze Psalm waar: In zijn krankheid verandert Gij zijn ganse leger. Want waar God neerdaalt en indaalt, daar wordt alles veranderd. Wie wil dan van zijn ziekbed af? Dat zijn ogenblikken dat hij niet meer terug zou willen in het aards gedruis. Altijd zou hij daar willen blijven. Wat is de hemel dan toch laag. O, die zalige overkomst Gods. Dat hemelse afdalende bezoek. Aan een onwaardige, een bederver, een diep ingezonkene. Hoe is het mogelijk dat de Allerhoogste zo diep afdaalt om een in zichzelf zinkend volk nog op te trekken. Ja, dan verandert alles.

Ds F. Bakker

Bron: nieuwsbrief
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

God verafschuwt hen, die zichzelf het meest aanbidden. Trots is geen Bethel, dat wil zeggen een huis waar God woont, maar een Babel, dat wil zeggen een luidruchtige kerker waarin Satan verblijft. Het is niet alleen een zeer hatelijk kwaad, maar het is een radicaal kwaad. Alle andere begeerten wonen er in, en ontspruiten er aan.

Ds. W. Secker, The Nonsuch Professor
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Er bestaat geen beter en onweerlegbaarder bewijs van een vernieuwde natuur dan het gebed. De afwezigheid daarvan is een onmiskenbaar bewijs van de dood. Haar bestaan is een duidelijk en kennelijk bewijs van het leven. Het gebed is een zeer levenskrachtig, geestelijk en zuiver resultaat van de inwoning van de Geest in de ziel. Als wij de geringste aanwijzing van leven opmerken, de meest voorzichtige opheffing van het hart zien, het lichtste bewasemen van het oppervlak van een spiegel, dan zouden wij dat zeker moeten toejuichen als een bewijs van het aanwezig zijn van een levend beginsel. We zouden niet moeten vragen om een sterkere werking, en we moeten de sluimerende klopping aansporen. (...)

Het gebed is het geestelijk leven van de vernieuwde ziel. De afwezigheid van een diepgeestelijje kennis kan er zijn, net als een verdieping van christelijke bevinding, een heilige ijver en reusachtige kracht; niettemin, indien er van een blijkbaar slapende ziel word gezegd: "wat zie, hij bidt" (hand. 9:11), wanneer in de stilte een gemeenschap met God bestaat, een samenzijn met de Onzienlijke, dan is er het leven, geloofsleven, geestelijk leven, en een eeuwig leven tot in eeuwigheid.

Ds. O. Winslow
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

The goal of faithfulness is not that we will do work for God, but that He will be free to do His work through us.

Oswald Chambers
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Dus, dit is de eerste reden waarom mensen niet verder gaan in de belijdenis van de godsdienst, dan bijna christenen te zijn. Het is omdat zij zich in hun staat vergissen, en denken dat die goed is, terwijl dat niet zo is; deze vergissing heeft vijf oorzaken: - een bedrieglijk hart: een trotse geest; het aannemen van algemene genade voor redding; uiterlijke reformatie, voor ware wedergeboorte: gebrek aan persoonlijke toepassing van de wet van God op het hart en geweten.

Ds. M. Mead
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Elk waar zaligmakend geloof is zonde-belijdend, zichzelf-verloochenend, Christus-omhelzend, eigen wil-overgevend en wereld-afzwerend.
Ds. S. Lawson

------------------

All true saving faith is sin-confessing, self-denying, Christ-embracing, will-surrendering, and world-renouncing.
Steven Lawson
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door -DIA- »

Wat ik nog eens wil opmerken: er staan hier vaak mooie stukjes, die het lezen wel waard zijn.
Vooral het stukje van ds. F. Bakker trof me.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Gemeente, uw kenmerk duid ik dan aan met één woord: u bidt niet. Er zijn er helaas nu al onder ons die verzuimen om hun morgen en avondgebed te doen. Ook zijn er in ons midden die wel van tijd tot tijd de handen vouwen, de ogen sluiten en hun knieën buigen, maar toch niet van harte weten om de noden van hun ziel aan de Heere bekend te maken, om bij Hem genade te zoeken. Waarom kent u de noden van uw ziel niet? Wel, u bent rijk en verrijkt en hebt nergens gebrek aan, dus, waarom zou u bidden? Noden van de ziel, wat zijn dat? Is dat belangrijk? Bij u gaan tijdelijke belangen voor. U belijdt: ik zoek eerst de dingen van deze wereld en daarna volgt de rest. Noden van de ziel? U weet wel dat ze bestaan, maar benauwen doen ze u persoonlijk niet. Waarom zouden ze u benauwen? U voelt ze niet en u heult met de vijanden: de zonde, de wereld en het ongeloof. En daarom bidt u niet om de overwinning in de strijd. U strijd niet. U wilt niet strijden. O ongelukkigen! De oorlog des Heeren is van geslacht tor geslacht tegen Amalek, ja, tegen allen die Hem ongehoorzaam zijn.

Ds. D. Gildemeester
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4029
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Maanenschijn »

J.C. Philpot schreef:Gemeente, uw kenmerk duid ik dan aan met één woord: u bidt niet. Er zijn er helaas nu al onder ons die verzuimen om hun morgen en avondgebed te doen. Ook zijn er in ons midden die wel van tijd tot tijd de handen vouwen, de ogen sluiten en hun knieën buigen, maar toch niet van harte weten om de noden van hun ziel aan de Heere bekend te maken, om bij Hem genade te zoeken. Waarom kent u de noden van uw ziel niet? Wel, u bent rijk en verrijkt en hebt nergens gebrek aan, dus, waarom zou u bidden? Noden van de ziel, wat zijn dat? Is dat belangrijk? Bij u gaan tijdelijke belangen voor. U belijdt: ik zoek eerst de dingen van deze wereld en daarna volgt de rest. Noden van de ziel? U weet wel dat ze bestaan, maar benauwen doen ze u persoonlijk niet. Waarom zouden ze u benauwen? U voelt ze niet en u heult met de vijanden: de zonde, de wereld en het ongeloof. En daarom bidt u niet om de overwinning in de strijd. U strijd niet. U wilt niet strijden. O ongelukkigen! De oorlog des Heeren is van geslacht tor geslacht tegen Amalek, ja, tegen allen die Hem ongehoorzaam zijn.

Ds. D. Gildemeester
Zo waar, dank voor het plaatsen. Het raakt me, tot mijn schaamte.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Neen, werpt uzelve niet weg, alsof uw zonde te groot, alsof uw goddeloosheid te schrikkelijk ware. Niet gerechtigen immers, maar zondaren zoekt de groote Herder en juist die erkennen het niet te zijn, ze zijn het immers voor God. Niet tot hen die in zelfverheffing zeggen zijn volk te zijn, maar tot Lo ammi zegt de Heer „gij zijt mijn volk." Voelt ge u gebroken. Hij wil u verbinden; juist naar het weggedrevene breidt zich de hand Zijner liefde uit. De barmhartigheden Gods zijn grondeloos! Al gaf God mij engelentaai op de lippen, nog zou ik u de helft niet kunnen uitspreken van de onuitputtelijke volheid Zijner ontferming, u den rijkdom niet melden kunnen van Zijn eeuwige vertroosting. Alleen de ziel verstaat deze dingen, en daarom opent zelf uw hart en leg uw ziel te luisteren of ge zelf een enkelen toon van dat lied der erbarming op mocht vangen. Uw heil is bereid, uw verzoening, ze is verworven, gereed ligt uw vergeving voor den troon. O! dat ge ze dan grijpen mocht met den krachtigen arm des geloofs , en er uit het zaad dat ook nu weer in de aarde viel een vrucht des geloofs voor u mocht ontkiemen. Ik vraag het u voor uzelven, maar voor hen die ge hefhebt evenzeer. Beweeg ze tot geloof, hun voorhoudende het Woord Gods. Want neen, dat is geen liefde, zoo ge, meenende zelf verzekerd te zijn, hen laat leven, laat sterven in onbekeerlijkheid. Ingebeeld is dan de liefde van uw hart, gehuicheld uw vertroosting bij hun graf, zonder steun of vastigheid uw hope des wederziens. Neen , knielt niet zelven alleen, maar bidt de uwen, dat ze met u knielen, voor dat kruis van den Man van smarten. Ook bij uw graf staat de Christus u op te wachten , ook op de graven der uwen zal Hij met u zijn, maar dit blijft onwankelbaar: dat het geloof alleen beslissen zal, of uw graf door hem ontsloten of in den tweeden dood zal bezegeld worden. Amen

Ds. A. Kuyper
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Bertiel »

Het interview in de kerst editie van de Terdege met ds. j. C. Den Ouden over de heilige algemene Christelijke kerk is hierbij aanbevolen ter lezing.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie