Gelezen (geloofsopbouwend)

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

„God roept allen die onder de bediening van het Woord verkeren. Als je zondags onder de bediening zit, dan hoor je Christus. En als je die prediking verwerpt, dan verwerp je Christus. Het is niet zo dat iedereen mag komen, iedereen móet komen”.

„Wat is de eerste vrucht van de wedergeboorte? Het ware geloof in Jezus Christus. In de wedergeboorte ontsteekt de Heilige Geest het geloof, dat Christus gaat omhelzen. Niet de overtuiging is de eerste vrucht. Voor de wedergeboorte is de zondaar dood”.

„Het eerste kenmerk van de wedergeborene is het geloof in Christus. Wanneer wij hiervoor andere kenmerken gaan zetten, zijn we onbijbels bezig. Kenmerken zijn op hun plaats van levensgroot belang, maar niet vóór het geloof Ze zijn vrucht van dat geloof”.

Ds. C. Stelwagen (1945 - 2019)

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 029157cd8c
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Mannetje »

Wat verstond ds. Stelwagen exact onder "het geloof in Christus"? Dat maakt nogal wat uit voor hoe je deze citaten leest...
-
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door KDD »

Philpot schreef:
Want drie zijn er, Die getuigen in de hemel: de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze drie zijn één.
1 Johannes 5:7

Al Gods kinderen worden geleid tot de kennis der Drie-eenheid, waarlijk niet door bespiegelende redenering of spitsvondigheid van het verstand. De Geest onderwijst hen niet door blote verstands- beschouwing, maar door de kracht en de bedauwing der Goddelijke waarheid in het hart. Al Gods kinderen leren het leerstuk van de Drie-eenheid in hun ziel. Zij leren door Goddelijke onderwijzing de autoriteit, rechtvaardigheid, majesteit en heiligheid kennen, en te bestemder tijd de liefde van God de Vader. Zij leren de Godheid van Christus kennen in hun ziel door het gevoel van de kracht van Zijn bloed als het bloed van God, Hand. 20 : 28, en Zijn gerechtigheid als de gerechtigheid van God. En zij leren de Godheid en het persoonsbestaan van de Heilige Geest door de bevinding van de Goddelijke kracht Zijner werkingen in hun harten. Zij leren ook, dat Hij God is, door het waarnemen hoe Hij al hun handelingen beproeft, elk hunner verborgen gedachten aan het licht brengt, en gedeelten van het Woord Gods in hun zielen toepast, die niemand dan God kan voortbrengen of zo juist geschikt kan toepassen. En wanneer zij aldus door Goddelijke onderwijzing geleid worden in de drie Personen van de Godheid, dan leren zij kennen en ontwaren in het binnenste van hun consciënties, dat er drie Personen zijn, gelijk in macht, wil, wezen en heerlijkheid, en nochtans maar één Jehova. Nu, deze waarheden kan niemand tot zaligheid leren, dan alleen door deze bijzondere onderwijzing. Men moge dit alles weten en nog veel meer dan dit met zijn verstand en oordeel; maar een tastbare bevinding van de kracht dezer dingen in de consciëntie, met een Goddelijke vernedering des harten daaronder, met een verwijding des harten en een bevindelijke genieting daarvan, is alleen vrucht van de onderwijzing Gods, die ons geschonken wordt, waardoor wij worden een nieuw schepsel in Christus.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Mannetje schreef:Wat verstond ds. Stelwagen exact onder "het geloof in Christus"? Dat maakt nogal wat uit voor hoe je deze citaten leest...
Geloof in Christus, is geloof in Christus.
Ds. Stelwagen volgde erg de theologie van voor 1800 hij waarschuwde ook regelmatig voor theologie van na 1800, omdat er toen allerlei dwalingen opgekomen zijn.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. A. Comrie schreef:De bekering is een bovennatuurlijke kennis, die wij door de onmiddellijke werking van de Heilige Geest door het Woord moeten ontvangen. Dit blijkt uit de bevinding van de heiligen, die allen moeten getuigen dat — hoever zij ook in de letterkunde zijn gevorderd — wanneer zij in zielsangsten kwamen en in hun ellendige akelige en rampzalige toestand van nature waren ingedommeld, hun letterkennis hun ontviel en zij zich met geen aangeleerde waarheden meer konden behelpen.

Ik heb dit duidelijk gezien in een professor onder wie ik studeerde; die eens terwijl ik bij hem was zulke vreselijke zielsangsten had dat hij — hier dus op aarde zijnde — reeds in het diepst van de hel scheen te wezen, daar hij als een worm langs de grond kroop, roepende: ’o God, is er nog een weg van ontkoming, maak hem mij bekend’.

En deze man had reeds vóór die tijd zijn Gratia Victrix (De overwinnende genade van God) uitgegeven.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door KDD »

Philpot schreef:
Wat klaagt dan een levend mens? Een ieder klage vanwege zijn zonden. Laat ons onze wegen onderzoeken, en doorzoeken, en laat ons wederkeren tot de Heere.

Ik houd mij vast overtuigd, dat er duizenden professoren zijn, die gedurende de gehele loop van hun godsdienstige arbeid niet geweten hebben, wat het is „hun wegen te hebben onderzocht”; in de weegschalen der Goddelijke rechtvaardigheid gewogen te zijn, of terneer geslagen en in hun eigen gevoel veroordeeld te hebben gestaan voor God als de hartdoorzoekende Jehovah. Voor zulk een beproevende smeltkroes, voor zulk een onfeilbare toetssteen zijn zij altijd teruggedeinsd. En waarom? Omdat zij inwendig bewust zijn, dat hun godsdienst geen gestreng en nauwkeurig onderzoek kan doorstaan. Gelijk een bedriegelijk winkelier zijn klanten in een donkere hoek van zijn winkel lokt, om niet ontdekt te worden, als hij zijn voddige, opgemaakte goederen voor hen uitspreidt, zo ook schuwen zij het licht, die zich inwendig bewust zijn, dat hun godsdienst geen hemelse oorsprong heeft. Het is zoals de Heere zegt: „Een iegelijk, die het boze doet, haat het licht, noch komt tot het licht, opdat zijn daden niet zouden afgekeurd worden; maar hij, die de waarheid doet, komt tot het licht, opdat zijn daden openbaar mogen worden, dat zij door God zijn gewrocht.” Zo gij er nu geen kennis aan hebt, dat uw wegen van tijd tot tijd worden onderzocht en doorzocht, of er komt bitterheid in u op onder een bevindelijke, hartonderzoekende prediking, die voor u dat doorzoeken wilde instellen, dan is er voorzeker een vuile plaats in u, iets dat gij niet aan het licht durft brengen. De kaars des Heeren heeft de schuilhoeken van uw hart niet doorzocht; ook hebt gij niet met David gebeden: „Doorgrond mij, o God! en ken mijn hart; beproef mij en ken mijn gedachten. En zie of er bij mij een schadelijke weg zij, en leid mij op de eeuwige weg.”
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. A. Comrie schreef:U hebt geen goed begrip over de groei en wasdom in de genade, en daarom kunt u de vruchten die u zo graag wilt ondervinden, niet bij u bespeuren, hoewel u die in werkelijkheid wel hebt. U denkt dat de vruchten moeten bestaan in een toenemen in kennis, in gebedsgaven en dergelijke. Deze kunnen er echter zijn zonder zaligmakende genade. Maar kijk eens of u de kracht van uw verdorvenheid niet des te inniger leert kennen, en ook de totale machteloosheid, de noodzaak van de vrije genade om het allerminste te kunnen doen. Dat is groei! De bomen brengen niet altijd knoppen, bladeren, nieuwe takken en vruchten voort. Maar toch worden ze dikker, en wortelen ze dieper. Trek daarom uit uw gebreken nu niet de conclusie dat u geen groei kent, maar geloof nu juist dat het zien en treuren over uw gebreken werkelijk groei betekent.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Bertiel »

Ten laatste
zegt de Heere: “Ik eis uw hart", al zou u zeggen: "Heere, zou ik U mijn hart geven? Het is zo loos, het is
geesteloos, het is zo mismoedig, het is zo verslagen, het is zulk een goddeloos hart, het is zulk een hard
wederstrevig hart: zou ik U dat ook al geven?" "Ja", zegt de Heere. "Ach Heere, het is te allen dage
alleenlijk boos; het is zulk een diep hart, er zijn diepten in die niet te doorgronden zijn: wat zou u met zo'n
hart doen?" "Wel, geef het Mij evenwel," zegt de Heere, "Ik zal het heiligen en reinigen." "Ach Heere, uit
mijn hart komen boze bedenkingen en raadslagen!" "Ik zal Mijn Heilige Geest in uw hart geven", zegt de
Heere, "Die zal het er allemaal uithalen."
Ds. B. Smijtegelt
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door KDD »

Philpot schreef:
Leid mij in uw Waarheid, en leer mij. Psalm 25:5

Welke wonderbare dingen vertoont God ons somtijds in zijn Woord! Hoe schijnt het dikwijls alsof onze ogen gezalfd zijn met ogenzalf, „om de wondere dingen Gods te aanschouwen.” Soms gebeurt het, als wij een hoofdstuk lezen dat wij er zulk een schoonheid, zulk een volheid, zulk een liefelijkheid, zulk een heerlijkheid in opmerken, dat onze harten als geheel ervan vervuld zijn. En wat onze zielen behoeven (mijn ziel althans behoeft het, en het is mijn voortdurend roepen in stilte tot de Heere het te mogen gevoelen) is, dat die gezegende Waarheid uit Gods Woord genomen en op onze harten toegepast en bezegeld worde door de Geest Gods. Ik wens geen nieuwe openbaring. Ik word er dagelijks meer in bevestigd, dat alle zaligende Waarheid is in het Woord van God. Ik zoek geen gezichten, ik vraag geen dromen, ik wil geen visioenen in de lucht; maar als mijn hart maar liggen mag aan de voetbank der genade, schijnt dit het vurig, hijgend verlangen mijner ziel te zijn om, bij ervaring en geestelijk de gezegende waarheden te doen kennen, die mijn oog in Gods Woord ziet, ze geopend te zien voor mijn verstand, gebracht in mijn hart, gegrift in mijn ziel, toegepast aan mijn geweten, en met zulk een bovennatuurlijke en hemelse kracht geopenbaard, dat de Waarheid, zoals ze in Jezus is, in mij een plechtige en zaligende werkelijkheid worde, die met zich zulk een Goddelijke zegen brengt, dat mijn ziel vervuld worde met genade, mijn hart verruimd door het genot van het Evangelie, mijn lendenen omgord met geestelijke kracht, het geloof geschonken en vermeerderd, de hoop medegedeeld en bemoedigd, de liefde uitgestort en verspreid, en ik zelf vervuld met blijdschap en vrede, door het geloof.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Arja »

Bertiel schreef:
Ten laatste
zegt de Heere: “Ik eis uw hart", al zou u zeggen: "Heere, zou ik U mijn hart geven? Het is zo loos, het is
geesteloos, het is zo mismoedig, het is zo verslagen, het is zulk een goddeloos hart, het is zulk een hard
wederstrevig hart: zou ik U dat ook al geven?" "Ja", zegt de Heere. "Ach Heere, het is te allen dage
alleenlijk boos; het is zulk een diep hart, er zijn diepten in die niet te doorgronden zijn: wat zou u met zo'n
hart doen?" "Wel, geef het Mij evenwel," zegt de Heere, "Ik zal het heiligen en reinigen." "Ach Heere, uit
mijn hart komen boze bedenkingen en raadslagen!" "Ik zal Mijn Heilige Geest in uw hart geven", zegt de
Heere, "Die zal het er allemaal uithalen."
Ds. B. Smijtegelt
Dank je wel voor dit stukje.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door KDD »

Philpot schreef:

Die overwint, Ik zal hem geven te eten van het manna, dat verborgen is
.
Openbaring 2:17

Wat is dit verborgen manna? Is het niet Gods Woord dat met kracht aan het hart wordt toegepast? Wat zegt Jeremia? ‘Als Uw woorden gevonden zijn, zo heb ik ze opgegeten, en Uw Woord is mij geweest tot vreugde en tot blijdschap mijns harten’ (Jer. 15:16). Als het de Heere belieft een Woord van Zijn eigen lippen in het hart te laten vallen; een belofte toe te passen; een dierbaar gedeelte van Zijn Woord te onthullen; een heilige tekst zachtjes in het hart te fluisteren — is dat geen manna? Waar vandaan stroomde het manna? Werd het door mensenhand gekweekt? Werd het geplukt, zoals ongelovigen ons vertellen, uit de essen die in de woestijn groeiden? Nee, het viel uit de hemel. En geldt dit niet voor het Woord van de Heere dat met kracht aan het hart wordt toegepast? Het is niet door de Heilige Schrift te onderzoeken, ofschoon het goed is de Heilige Schrift te onderzoeken; het is niet door verschillende passages met elkaar te vergelijken; maar het is de Heere Zelf die het belieft een dierbaar gedeelte van de waarheid aan ons hart toe te passen. En als dit gebeurt, is het ‘manna’. Het is zoet, verfrissend, versterkend, troostend, bemoedigend; ja, het is engelenvoedsel; het vlees en bloed van het Lam, waarmee het de Heere belieft hongerige zielen af en toe te spijzen en te laven.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Marck »

J.C. Philpot schreef:
Ds. A. Comrie schreef:U hebt geen goed begrip over de groei en wasdom in de genade, en daarom kunt u de vruchten die u zo graag wilt ondervinden, niet bij u bespeuren, hoewel u die in werkelijkheid wel hebt. U denkt dat de vruchten moeten bestaan in een toenemen in kennis, in gebedsgaven en dergelijke. Deze kunnen er echter zijn zonder zaligmakende genade. Maar kijk eens of u de kracht van uw verdorvenheid niet des te inniger leert kennen, en ook de totale machteloosheid, de noodzaak van de vrije genade om het allerminste te kunnen doen. Dat is groei! De bomen brengen niet altijd knoppen, bladeren, nieuwe takken en vruchten voort. Maar toch worden ze dikker, en wortelen ze dieper. Trek daarom uit uw gebreken nu niet de conclusie dat u geen groei kent, maar geloof nu juist dat het zien en treuren over uw gebreken werkelijk groei betekent.
Thanks!
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door KDD »

Gisteren gelezen uit de De wijde en de smalle poort:
Th. Boston schreef:
Zo ziet u de poort waardoor men komt op de nauwe weg. Wij gaven u een algemeen overzicht. Om haar meer in bijzonderheden te beschrijven, willen wij zeven stappen noemen.
(1.) De eerste is de overtuiging, overtuiging van zonde en ellende. Dit is de eerste stap, de ontwaking van een zondaar, het komen tot zichzelf en het zien dat hij in alles schuldig is. De mens, bij een nieuw licht, schijnende van de hemel, ziet zijn zonde zoals hij ze nooit tevoren zag. Zijn zonden worden ordelijk voor hem gesteld, en zij staren hem in het aangezicht als een geest. Hij ziet zijn dadelijke zonde en zijn erfzonde. Hij ziet het kwaad dat er in is en haar tegenstrijdigheid tegen de heilige natuur en wet van God. Hij ziet zijn ellende, hij beschouwt zichzelf als verwoest en verloren, onder de toorn Gods, onder de vloek van de verbroken wet en in banden van de dood.
(2.) Hij ontvangt zaligmakende verlichting in de kennis van Christus. Hier vindt de koopman de parel van grote waarde. Hierbij ziet de zondaar de voortreffelijke heer- lijkheid van een Zaligmaker in Zijn Persoon en ambten, bekwaam en gewillig om hem uit de staat van zonde en ellende te redden. Hij ziet een Zaligmaker die hem betaamt, bekwaam om te voldoen aan de goddelijke volmaaktheden en bekwaam om hem te verlossen, waarom hij zijn zaligheid vrijmoedig op Hem mag wagen. Dit is een hogere stap van de poort, waarop de zondaar wordt gebracht in het gezicht van de nauwe weg.
(3.) Zijn wil wordt vernieuwd, waardoor de zondaar volgzaam wordt gemaakt tot de evangelieroeping. De ijzeren zenuw in zijn nek wordt hierdoor gebroken. De zondaar geroepen door het evangelie, wordt hierdoor getrokken met koorden der liefde en mensenzelen. Christus in Zijn heerlijkheid gezien, neemt het hart gevangen. Door dit zaligmakend werk op het hart en de wil, wordt de dode zondaar verlevendigd. Er wordt een levendig beginsel in de ziel geschonken, waardoor de ziel overreed en bekwaam wordt om een stap verder te gaan.
(4.) Hij ontvangt geloof in Jezus Christus, gelovende in Zijn Naam. Daar koopt de koopman de Parel van grote waarde. De ziel getrokken wordende komt tot Christus, en gaat vrijmoedig tot Hem over. Zij neemt Hem aan boven alles, en in plaats van alles. De ziel roept een eeuwig vaarwel toe aan de weg van ijdelheid en zonde, en zij wil zich daarheen nooit weer begeven om er enig genoegen te zoeken. Om de voorziening in alle haar behoeften ziet zij alleen op tot Christus, want door het geloof worden wij aan Christus ondertrouwd en zo komen wij in Hem tot rust.
(5.) Hij ontvangt een nieuwe betrekking op de hemel. Dit is een heerlijke stap, waartoe een zondaar verwaardigd wordt door het geloof. Het is hierin gelegen. De zondaar gebracht tot het geloof in Christus, is met Hem verenigd. Met Hem verenigd zijnde, is hij gerechtvaardigd. Gerechtvaardigd zijnde, is hij met God verzoend. Verzoend zijnde, wordt hij aangenomen tot het hemelse gezin. Aangenomen zijnde, is God zijn God. Welk een verandering! Eertijds zonder Christus, was hij een veroordeeld schepsel, een vijand van God, een kind des duivels, zonder God in de wereld.
(6.) Een blijvende heiligmaking wordt ons deel, de heiliging van onze natuur. Hierdoor wordt des zondaars natuur vernieuwd, zijn gehele persoon, ziel en lichaam, wordt geheiligd. Nieuwe eigenschappen worden ingestort in het verstand, wil en genegenheden. Daardoor wordt hij een nieuw schepsel, gevormd naar het beeld van God, omdat hij gevormd wordt in de gelijkenis van de mens Christus, door uit Zijn volheid genade voor genade te ontvangen. Zo worden de zaden van alle genaden in hem geplant, nieuwe hebbelijkheden, hebbelijkheden van genade, welke de onmiddellijke beginselen van elk goed werk zijn.
(7.) De laatste stap die wij zullen noemen is bekering ten leven, ware evangeliebekering. Dit is de hoogste en laatste stap in de enge poort. Deze zet de mens onmiddellijk op de nauwe weg die tot het leven leidt. Het is niet die wettische bekering, die een vrucht is van overtuiging door de wet, waardoor de zondaar wordt geoordeeld en veroordeeld. Maar het is die bekering waardoor een zondaar, niet alleen overtuigd wordt van zijn zonde en ellende, maar verlicht wordt in de kennis van Christus, zijn wil vernieuwd wordt, hij tot het geloof wordt gebracht en een nieuwe betrekking op de hemel krijgt. Zijn natuur wordt geheiligd, hij wordt bekeerd van de zonde tot God en tot een haten van de zonde, als strijdende tegen de heilige wil en natuur van God. Dit is de enige bekering welke bij God aangenaam is. Het is onmogelijk die te bereiken, zonder kennis en bevinding van de zaken die wij als voorafgaand genoemd hebben.
Doch niemand kan een voet zetten op de nauwe weg die tot het leven leidt, zo hij niet gebracht is tot deze bekering. Niemand kan de rechte weg betreden, zo hij zich daar niet heen keert. Hij kan nooit recht bekeerd worden van de zonde tot God indien hij niet veranderd wordt door de vernieuwing zijns gemoeds. De poort tot het leven is een enge poort, en dit is een nauwe stap. Wie niet eerst waarlijk bekeerd is, zal nooit één stap op de nauwe weg doen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. A. Comrie schreef:Maar ik hoor enige van zonden overtuigde mensen zeggen: ‘O, dit is het waarnaar onze ziel verlangt, namelijk om met Jezus verenigd te worden.’ Maar de een zegt: ‘Ik ben zo’n gering, nietig en onwaardig mens, dat ik niet durf.’ Maar daarvoor is Hij juist gekomen om door Hem de meest geringe zalig te maken en te verlossen. Een ander zegt: ‘Ik wil mij wel met Hem verenigen maar ik twijfel of Hij mij wel in zo’n nauwe band met Hem wil aannemen.’ O ja, ziel, Hij is duizend keer gewilliger dan uzelf! Daarvan verzekert Hij u door Zijn Woord: ‘Die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.’ Hij verzekert u daarvan ook door Zijn eedzweren en door Zijn tranen die Hij stort vanwege uw onwilligheid. Weer een ander zegt: ‘Mijn zonden en schulden zijn zo groot en zo zwaar dat ik voor Hem moet sidderen.’ Ik zeg: Laat ze als scharlaken zijn en als karmozijn, Hij wil ze uitdelgen ter wille van Zijn Naam.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Arja »

KDD schreef:Gisteren gelezen uit de De wijde en de smalle poort:
Th. Boston schreef:
(6.) Een blijvende heiligmaking wordt ons deel, de heiliging van onze natuur. Hierdoor wordt des zondaars natuur vernieuwd, zijn gehele persoon, ziel en lichaam, wordt geheiligd. Nieuwe eigenschappen worden ingestort in het verstand, wil en genegenheden. Daardoor wordt hij een nieuw schepsel, gevormd naar het beeld van God, omdat hij gevormd wordt in de gelijkenis van de mens Christus, door uit Zijn volheid genade voor genade te ontvangen. Zo worden de zaden van alle genaden in hem geplant, nieuwe hebbelijkheden, hebbelijkheden van genade, welke de onmiddellijke beginselen van elk goed werk zijn.
Dat ga ik opzoeken. Mooi! Ik borduur verder op nummer 6 en stap over naar John Owen, (over de heiligmaking).
Dadelijke genade tot elke heilige daad en plicht wordt ons toegedeeld zoals de belofte van het Evangelie ons belooft. God zei tegen Paulus: Mijn genade is u genoeg. God werkt in ons, beide te willen en te doen naar Zijn welbehagen, Filip 2:13. Zodat we alles kunnen doen door Hem die ons bekwaamt. De toedeling van deze genade hangt geheel af van Gods genade en getrouwheid. Wanneer ze op de rechte wijze gezocht wordt, door geloof en gebed, zal ze ons niet onthouden worden. John Owen, een verhandeling aangaande de Heilige Geest.
Ik vond er wel goed bij passen. Hoe gaat het verder, na de inplanting van de zaden van alle genaden?
Plaats reactie