Gelezen (geloofsopbouwend)

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Mattheus 11:12 En van de dagen van Johannes den Doper tot nu toe, wordt het Koninkrijk der hemelen geweld aangedaan, en de geweldigers nemen hetzelve met geweld.

Er wordt vaak geklaagd en verbazing geuit door personen die nooit een zegen hebben gevonden op iets wat zij in de dienst van God hebben geprobeerd te doen. "Ik ben vele jaren zondagsschoolmeester geweest," zegt iemand, "en ik heb nog nooit een van mijn meisjes of jongens zich zien bekeren. Nee, en de reden is hoogstwaarschijnlijk dat u er nooit gewelddadig aan gewerkt hebt; u bent nooit door de Goddelijke Geest gedwongen om te besluiten dat zij zich moesten bekeren, en geen middel onbeproefd moest laten totdat dat wel het geval was. U bent nooit door de Geest tot zulk een hartstocht geleid dat u hebt gezegd: "Ik kan niet leven tenzij God mij zegent. Ik kan niet bestaan tenzij ik sommige van deze kinderen gered zie worden. Dan zou u, op uw knieën vallend in de pijn van het gebed, en vervolgens uw vertrouwen aan de hemel uitsprekend met dezelfde intensiteit, nooit teleurgesteld zijn geweest: "Want de geweldigen nemen het met geweld.""

Ds. C.H. Spurgeon
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

De natuur van de mens sinds de val is zo corrupt en verdorven, dat zelfs wanneer Christus aan hem bekend wordt gemaakt en gepredikt, hij niet tot Hem zal komen en in Hem zal geloven, zonder de bijzondere genade van God die zijn wil neigt en hem een aanleg geeft om te komen. Morele overtuiging en advies alleen zullen hem niet brengen. Hij moet "getrokken" worden. Dit is ongetwijfeld een zeer vernederende waarheid, die in elk tijdperk de haat en het verzet van de mens heeft opgeroepen.

De leer van de menselijke onmacht, of de mens het nu leuk vindt of niet, is de uniforme leer van de Bijbel. De natuurlijke mens is dood en moet opnieuw geboren en tot leven gewekt worden. (Efeziërs ii. 1.) Hij heeft noch kennis, noch geloof, noch neiging tot Christus, totdat de genade in zijn hart komt. De mens begint nooit uit zichzelf met God. God moet eerst met de mens beginnen. En dit begin is juist de "tekening" van de tekst.

Hoe meer de heiligste christenen worden onderzocht, hoe meer algemeen hun getuigenis wordt gevonden dat zij zich zonder genade nooit zouden hebben bekeerd, en dat God hen "trok", anders zouden zij nooit tot Christus zijn gekomen. En het is bovendien een merkwaardig feit, dat velen die zeggen de onmacht van de mens in theorie te ontkennen, dit vaak wel belijden in hun gebeden en lofprijzingen, bijna ondanks zichzelf. Veel mensen zijn Arminianen in druk of op de preekstoel, maar uitstekende Calvinisten op hun knieën.

Ds. J.C. Ryle
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Bertiel »

Maar Hij wil zijn beide Alpha en Omega.
Christus, die is het begin en het einde, de Eerste en de Laatste.
Het eenvoudige Evangelie is gewoon dit: “Zie op Mij en wordt behouden, alle gij einden der aarde.” “Maar Heere, ik kan niets zien.”

“Zie op Mij.”
“Maar Heere, ik voel niets.”
“Zie op Mij.”
“Maar Heere, ik kan niet zeggen dat ik mijn nood voel.”
“Zie op Mij, niet op uzelf; dit alles is naar uzelf zien.”
“Maar Heere, ik voel soms dat ik iets zou kunnen doen, maar een week gaat voorbij en dan ben ik weer hard van hart.”
“Zie op Mij.”
“Maar Heere, dat heb ik vaak geprobeerd.”
“Probeer het niet meer, zie op Mij.”
“O, maar Heere, u weet het.”
“Ja, Ik weet alle dingen, Ik weet alles, al uw ongerechtigheid en uw zonden, maar zie op Mij.”
“O, maar vaak, Heere, als ik een preek hoorde, was ik onder de indruk, toch is het als de morgenwolk en als de vroege dauw; het gaat voorbij.”
“Zie op Mij, niet op uw gevoelens of uw indrukken, zie op Mij.”
“Wel,” zegt iemand, “maar zal dat mij werkelijk redden, gewoon op Christus zien?”
Mijn lieve ziel, als dat u niet redt, dan ben ik ook niet gered.
De enige manier waarop ik gered ben en het enige goede Evangelie, dat ik in de Bijbel kan vinden, is op Christus te zien!
Een gedeelte van een preek geciteerd in een kerkblad
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bertiel schreef:
Maar Hij wil zijn beide Alpha en Omega.
Christus, die is het begin en het einde, de Eerste en de Laatste.
Het eenvoudige Evangelie is gewoon dit: “Zie op Mij en wordt behouden, alle gij einden der aarde.” “Maar Heere, ik kan niets zien.”

“Zie op Mij.”
“Maar Heere, ik voel niets.”
“Zie op Mij.”
“Maar Heere, ik kan niet zeggen dat ik mijn nood voel.”
“Zie op Mij, niet op uzelf; dit alles is naar uzelf zien.”
“Maar Heere, ik voel soms dat ik iets zou kunnen doen, maar een week gaat voorbij en dan ben ik weer hard van hart.”
“Zie op Mij.”
“Maar Heere, dat heb ik vaak geprobeerd.”
“Probeer het niet meer, zie op Mij.”
“O, maar Heere, u weet het.”
“Ja, Ik weet alle dingen, Ik weet alles, al uw ongerechtigheid en uw zonden, maar zie op Mij.”
“O, maar vaak, Heere, als ik een preek hoorde, was ik onder de indruk, toch is het als de morgenwolk en als de vroege dauw; het gaat voorbij.”
“Zie op Mij, niet op uw gevoelens of uw indrukken, zie op Mij.”
“Wel,” zegt iemand, “maar zal dat mij werkelijk redden, gewoon op Christus zien?”
Mijn lieve ziel, als dat u niet redt, dan ben ik ook niet gered.
De enige manier waarop ik gered ben en het enige goede Evangelie, dat ik in de Bijbel kan vinden, is op Christus te zien!
Een gedeelte van een preek geciteerd in een kerkblad
Je kan beter de preek helemaal citeren of helemaal niet. Met dit citaat kun je een heleboel gevaarlijke kanten uit.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Herman »

GerefGemeente-lid schreef:Je kan beter de preek helemaal citeren of helemaal niet. Met dit citaat kun je een heleboel gevaarlijke kanten uit.
Ik sla weer eens stijl achterover dat de zien op Christus in eerste instantie wordt opgevat als een gevaarlijke kant.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Herman schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Je kan beter de preek helemaal citeren of helemaal niet. Met dit citaat kun je een heleboel gevaarlijke kanten uit.
Ik sla weer eens stijl achterover dat de zien op Christus in eerste instantie wordt opgevat als een gevaarlijke kant.
Ik zeg niet dát het een gevaarlijke kant is, maar dat je met dit citaat een heleboel gevaarlijke kanten uit kunt gaan.
Je wilt toch zeker niet beweren dat ik nog moet uitleggen wat ik daarmee bedoel?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Herman »

GerefGemeente-lid schreef:Je wilt toch zeker niet beweren dat ik nog moet uitleggen wat ik daarmee bedoel?
Nee, ik leg er de vinger bij dat je reactie slechts waarschuwend is en niet instemmend.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Herman schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Je wilt toch zeker niet beweren dat ik nog moet uitleggen wat ik daarmee bedoel?
Nee, ik leg er de vinger bij dat je reactie slechts waarschuwend is en niet instemmend.
Dat klopt. Ik vind het, gelet de tijdsomstandigheden en de invloeden die er op onze gezindte afkomen, niet goed als er zulke citaten worden gedeeld. We moeten ook hierin evenwichtig blijven.

Voor alle duidelijkheid: ik spreek in het algemeen!
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Waar Christus komt, komt lied, want Jezus Christus is een zingende Verlosser. "Ik zal uw naam verkondigen aan mijn broeders, in het midden van de gemeente zal ik hun lof zingen" (Hebr. 2:12).

De schrijver van de Hebreeën schrijft deze woorden uit Psalm 22 aan Jezus toe. Die psalm begint met de uitroep: "Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten?". Jezus maakte die kreet tot de zijne aan het kruis. Maar de Hebreeënpassages herinneren ons eraan dat de hele Psalm van Christus is - let op de schreeuw van verlatenheid aan het begin, maar ook de overwinningsbelofte op het hoogtepunt (v. 22).

Jezus had die Psalm vaak gezongen voordat Hij naar het kruis ging. Sterker nog, Hij kende en zong alle Psalmen in de gemeente van Gods volk. Denk aan de betekenis die de Psalmen hadden toen Hij ze zong! Als u een nieuwe ervaring van aanbidding wilt openen, mediteer dan over de Psalmen als de Psalmen van Jezus.

Jezus Christus is de zingende overwinnaar van de Psalmen, de Zoon (Ps. 2:7). gezeten aan Gods rechterhand (Ps. 110:1). Hij is tegelijk de rechtvaardige die opgaat naar de berg des Heeren (Ps. 24:3-5) en de Koning der heerlijkheid voor wie de eeuwige poorten zijn geopend (Ps. 24:7-10).

Toen Jezus in de bovenzaal met Simon Petrus, en Jakobus en Johannes de Pesach-psalmen zong, hoorde zijn Vader en luisterde de hele hemel: "De Heere is mijn kracht en mijn lied, en Hij is mijn heil geworden" (Ps. 118:14). Het lied van Mozes (Ex. 15:2) en van de profeten (Jes. 12:2) werd het lied van het Lam. Zelfs het lied van de engelen in de velden van Bethlehem kon het lied van de Zondedrager niet evenaren.

Maar nu zingt de opgestane Heiland in heerlijkheid. Hij is de zoete zanger van Israël, de koordirigent van de hemel. Hij schaamt zich er niet voor ons broeders te noemen, maar zingt te midden van zijn verzamelde heiligen in het hemelse Sion en op aarde waar twee of drie in zijn naam bijeen zijn.

U hoeft geen lofzang te neuriën om uw persoonlijke getuigenis tegen een naaste te beginnen, maar als uw hart lof zingt, zal uw getuigenis klinken. En een lovende kerk, vol evangeliegezang, is een kerk waarin bezoekers zullen zeggen: "God is inderdaad onder u!". (1 Kor. 14:25).

Ds. Edmund P. Clowney
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Bertiel »

https://drpdevries.com/2023/02/06/een-v ... -dorothea/

John Duncan die brieven aan zijn dochter schrijft
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Bezorgd »

GerefGemeente-lid schreef:
Bertiel schreef:
Maar Hij wil zijn beide Alpha en Omega.
Christus, die is het begin en het einde, de Eerste en de Laatste.
Het eenvoudige Evangelie is gewoon dit: “Zie op Mij en wordt behouden, alle gij einden der aarde.” “Maar Heere, ik kan niets zien.”

“Zie op Mij.”
“Maar Heere, ik voel niets.”
“Zie op Mij.”
“Maar Heere, ik kan niet zeggen dat ik mijn nood voel.”
“Zie op Mij, niet op uzelf; dit alles is naar uzelf zien.”
“Maar Heere, ik voel soms dat ik iets zou kunnen doen, maar een week gaat voorbij en dan ben ik weer hard van hart.”
“Zie op Mij.”
“Maar Heere, dat heb ik vaak geprobeerd.”
“Probeer het niet meer, zie op Mij.”
“O, maar Heere, u weet het.”
“Ja, Ik weet alle dingen, Ik weet alles, al uw ongerechtigheid en uw zonden, maar zie op Mij.”
“O, maar vaak, Heere, als ik een preek hoorde, was ik onder de indruk, toch is het als de morgenwolk en als de vroege dauw; het gaat voorbij.”
“Zie op Mij, niet op uw gevoelens of uw indrukken, zie op Mij.”
“Wel,” zegt iemand, “maar zal dat mij werkelijk redden, gewoon op Christus zien?”
Mijn lieve ziel, als dat u niet redt, dan ben ik ook niet gered.
De enige manier waarop ik gered ben en het enige goede Evangelie, dat ik in de Bijbel kan vinden, is op Christus te zien!
Een gedeelte van een preek geciteerd in een kerkblad
Je kan beter de preek helemaal citeren of helemaal niet. Met dit citaat kun je een heleboel gevaarlijke kanten uit.
Zozo...
Wat vind je van deze preek dan?
https://www.tabernakel.nl/storage/data/ ... geloof.pdf
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Ditbenik »

GerefGemeente-lid schreef:
Bertiel schreef:
Maar Hij wil zijn beide Alpha en Omega.
Christus, die is het begin en het einde, de Eerste en de Laatste.
Het eenvoudige Evangelie is gewoon dit: “Zie op Mij en wordt behouden, alle gij einden der aarde.” “Maar Heere, ik kan niets zien.”

“Zie op Mij.”
“Maar Heere, ik voel niets.”
“Zie op Mij.”
“Maar Heere, ik kan niet zeggen dat ik mijn nood voel.”
“Zie op Mij, niet op uzelf; dit alles is naar uzelf zien.”
“Maar Heere, ik voel soms dat ik iets zou kunnen doen, maar een week gaat voorbij en dan ben ik weer hard van hart.”
“Zie op Mij.”
“Maar Heere, dat heb ik vaak geprobeerd.”
“Probeer het niet meer, zie op Mij.”
“O, maar Heere, u weet het.”
“Ja, Ik weet alle dingen, Ik weet alles, al uw ongerechtigheid en uw zonden, maar zie op Mij.”
“O, maar vaak, Heere, als ik een preek hoorde, was ik onder de indruk, toch is het als de morgenwolk en als de vroege dauw; het gaat voorbij.”
“Zie op Mij, niet op uw gevoelens of uw indrukken, zie op Mij.”
“Wel,” zegt iemand, “maar zal dat mij werkelijk redden, gewoon op Christus zien?”
Mijn lieve ziel, als dat u niet redt, dan ben ik ook niet gered.
De enige manier waarop ik gered ben en het enige goede Evangelie, dat ik in de Bijbel kan vinden, is op Christus te zien!
Een gedeelte van een preek geciteerd in een kerkblad
Je kan beter de preek helemaal citeren of helemaal niet. Met dit citaat kun je een heleboel gevaarlijke kanten uit.
Ja, dat gebeurt heel vaak dat er uit een preek geciteerd wordt niet de hele preek wordt vermeld. Hier nog een:
Johannes 1:29 De volgende dag zag Johannes Jezus naar zich toe komen en hij zei: Zie het Lam van God, Dat de zonde van de wereld wegneemt!
30. Híj is het van Wie ik gezegd heb: Na mij komt een Man Die voor mij geworden is, want Hij was er eerder dan ik.
31. En ik kende Hem niet, maar opdat Hij aan Israël geopenbaard zou worden, daarom ben ik gekomen om te dopen met het water.
32. En Johannes getuigde: Ik heb de Geest zien neerdalen uit de hemel als een duif, en Hij bleef op Hem.
33. En ik kende Hem niet, maar Hij Die mij gezonden heeft om te dopen met water, Die had tegen mij gezegd: Op Wie u de Geest zult zien neerdalen en op Hem blijven, Die is het Die met de Heilige Geest doopt.
34. En ik heb gezien en getuigd dat Híj de Zoon van God is.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Bezorgd »

En hier trouwens de hele preek GGL (citaat Bertiel) : https://charlesspurgeon.nl/heb-ik-te-weinig-berouw/
Voluit Evangelie. Zonder kleine lettertjes.
Spurgeon schreef:Maar Hij wil zijn beide Alpha en Omega. Christus, die is het begin en het einde, de Eerste en de Laatste. Het eenvoudige Evangelie is gewoon dit: “Zie op Mij en wordt behouden, alle gij einden der aarde.” “Maar Heere, ik kan niets zien.” “Zie op Mij.” “Maar Heere, ik voel niets.” “Zie op Mij.” “Maar Heere, ik kan niet zeggen dat ik mijn nood voel.” “Zie op Mij, niet op uzelf; dit alles is naar uzelf zien.” “Maar Heere, ik voel soms dat ik iets zou kunnen doen, maar een week gaat voorbij en dan ben ik weer hard van hart.” “Zie op Mij.” “Maar Heere, dat heb ik vaak geprobeerd.” “Probeer het niet meer, zie op Mij.” “O, maar Heere, u weet het.” “Ja, Ik weet alle dingen, Ik weet alles, al uw ongerechtigheid en uw zonden, maar zie op Mij.” “O, maar vaak, Heere, als ik een preek hoorde, was ik onder de indruk, toch is het als de morgenwolk en als de vroege dauw; het gaat voorbij.” “Zie op Mij, niet op uw gevoelens of uw indrukken, zie op Mij.” “Wel,” zegt iemand, “maar zal dat mij werkelijk redden, gewoon op Christus zien?”

Mijn lieve ziel, als dat u niet redt, dan ben ik niet gered. De enige manier waarop ik gered ben en het enige goede Evangelie, dat ik in de Bijbel kan vinden, is op Christus te zien. “Maar als ik doorga in zonde?” zegt iemand. Maar u kunt niet in de zonde blijven; uw zien op Christus zal u van die gewoonte van zonde genezen. “Maar als mijn hart hard blijft?” Het kan niet hard blijven; u zult ontdekken dat het zien op Christus u zal afhouden van het hebben van een hard hart. U zult nooit voelen zoals u behoort te voelen totdat u niet voelt wat u behoort te voelen. U zult nooit tot Christus komen totdat u niet voelt dat u kunt komen. Kom zoals u bent; kom in al uw armoede en koppigheid en hardheid, gewoon zoals u nu bent, neem Christus om uw alles in allen te wezen. Laat klinken uw liederen, gij engelen, pluk uw gouden harpen gij verlosten; er zijn zondaren van de hel weggerukt vandaag; er zijn mensen vanmorgen die Christus vertrouwd hebben. Hoewel zij het haast niet weten, zijn hun zonden alle vergeven; hun voeten staan op de rots; het nieuwe lied zal spoedig in hun mond zijn en hun gangen zullen vast zijn. Vaarwel, gij broeders, wend u tot God vanmorgen, God moge u bewaren, en u zult Zijn aangezicht in eeuwige heerlijkheid zien.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Ditbenik »

Bezorgd schreef:En hier trouwens de hele preek GGL (citaat Bertiel) : https://charlesspurgeon.nl/heb-ik-te-weinig-berouw/
Voluit Evangelie. Zonder kleine lettertjes.
Het lijkt wel alsof hij de eerste alinea als reactie op de discussie op dit forum heeft uitgesproken...
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ditbenik schreef:
Bezorgd schreef:En hier trouwens de hele preek GGL (citaat Bertiel) : https://charlesspurgeon.nl/heb-ik-te-weinig-berouw/
Voluit Evangelie. Zonder kleine lettertjes.
Het lijkt wel alsof hij de eerste alinea als reactie op de discussie op dit forum heeft uitgesproken...
Dat is misschien ook wel de oorzaak dat ik wat sceptisch ben. Ds. Visscher reageert op dr. Van den Brink en vervolgens wordt er een citaat van internet geplukt om dr. Van den Brink te steunen.

Sorry, maar dan begrijp je niets van de gevaren die ds. Visscher signaleert.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie