Gelezen (geloofsopbouwend)

Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Charles »

Hoewel Satan een meester-inquisiteur is, weten we dat niet al onze berispingen van hem komen. Gods Woord stelt duidelijk dat 'wie de Heer liefheeft, hij kastijdt' (Hebr. 12:6). Hoe kunnen we dan de hatelijke beschuldigingen van Satan onderscheiden van de liefdevolle berispingen van God en Zijn Geest?
Probeer deze test: Als zulke berispingen in tegenspraak zijn met enig eerder werk van de Geest in uw ziel, zijn ze van Satan en niet van de Geest. Satans doel bij het benadrukken van uw zonde is om te proberen u onheilig te maken en u ervan te overtuigen dat u slechts een hypocriet bent. 'O,' sist Satan, 'nu heb je je ware aard getoond! Zie die afschuwelijke vlek op je jas - welke andere heilige heeft ooit zo'n zonde begaan! Je hele leven is een schijnvertoning! God wil niets te maken hebben met zo'n wanhopig slecht persoon als jij.' En met een enkele slag slaat Satan alles aan stukken. Het hele huis van genade dat God vele jaren in uw ziel heeft gebouwd en alle speciale troost die de Heilige Geest heeft gebracht, wordt door één windstoot uit zijn boosaardige mond geblazen. Hij laat je leven een puinhoop, en zegt dat het je eigen schuld is. Wanhoop niet. Breng uw angsten tot bedaren met deze kostbare waarheid: Als de Geest van God eenmaal een heiligend werk is begonnen, waardoor u op Zijn barmhartigheid gaat hopen, zal Hij nooit tegengesteld nieuws aan uw ziel brengen. Zijn taal is niet 'ja en nee', maar 'ja en amen' voor altijd. Als je de verloren zoon speelt, zal God je fronsen en je ronduit berispen voor je zonde, zoals Hij deed met David via Nathan: 'Jij bent de man!' (2 Sam. 12:7). Toch wordt er geen woord gehoord van Nathan die David zegt dat hij zichzelf moet ontheiligen en het werk van God in zijn ziel in twijfel moet trekken. Die profeet had zo'n opdracht niet van de Heer. Hij werd gestuurd om David te laten treuren over zijn zonde - niet vanwege zijn zonde om zijn staat van genade, die God zo vaak buiten twijfel had gesteld, in twijfel te trekken.

The Christian in complete armour - William Gurnall
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Terri »

Bijzonder vertroostend stukje en leerzaam!
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Susanna »

Trekken drukt niet alleen Zijn liefde tot vereniging met zondaren uit, maar ook, dat Hij de zondaar draagt, hem overzet. (Gr. metestese) Hij neemt hem op, om hem uit ene land in een ander, in een veel uitnemender land, uit een land van de dood in het koninkrijk van de Zoon van Zijn liefde over te zetten. (1 Col. 1:13) Christus zal de lammetjes, die nog niet staan kunnen, tot voeten zijn. (Jes. 40:11) Hij zal de lammetjes in Zijn armen vergaderen en in Zijn schoot dragen. Ik zou buiten de hemel geen hoger zaligheid begeren, dan binnen de omtrek van Christus' armen gedragen te worden en met de lammetjes in Zijn schoot te liggen en verwarmd te worden met de hartsliefde, die uit Zijn borst komt. (Hebr. nasha) is op de schouders dragen en van Aäron wordt met hetzelfde gezegd dat Hij de namen van de zonen van Israël op zijn hart zal dragen, evenals men van een man zegt, dat hij zijn kind in zijn armen draagt. Als Christus (Lukas 15:5 het) verloren schaap vindt, legt Hij het op Zijn schouders, verblijd zijnde."

'Voeten heb ik niet, zegt de zondaar, en dus kan ik niet naar het nieuwe koninkrijk gaan.'
'Wel, zegt Christus, ik heb voor u beide voeten en armen, om u te dienen. Ik zal u dragen, wanneer geleid of gedreven worden u te zwaar zou vallen. Wanneer Christus' liefde trekt, dan zullen wij getrokken worden.

Uit: Christus stervende en zondaren tot Zich trekkende
Samuel Rutherford
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Susanna »

U hebt veel gezegd over Dr. Carey en zijn werk. Als ik weg ben, zeg dan niets over Dr. Carey maar spreek over Dr. Carey's Verlosser.

William Carey
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Charles »

Nogmaals een stukje uit Gurnall nadat hij de macht van de Satan uiteen heeft gezet.
Ik twijfel er niet aan - en jij ook niet - dat Satans macht het moeilijker maakt om de hemel te verwerven. Als de duivel zo machtig is en de weg naar de hemel zo vol met zijn onheilsmakers, dan zal het ons zeker iets kosten voordat we onze banieren op de muren van het nieuwe Jeruzalem kunnen tonen. Als je iemand een lange, verraderlijke reis alleen en onbeschermd ziet maken, concludeer je dat hij geen dieven verwacht op de weg en je zou zijn wijsheid in twijfel kunnen trekken. Veel pretendenten tot het christendom reizen op een vergelijkbare manier. Ze vertellen je dat ze op weg zijn naar de hemel, maar toch tonen ze weinig neiging om in het gezelschap van de heiligen te reizen - alsof ze geen behoefte hadden aan gemeenschap op de reis! De meesten van hen gaan onversterkt, zonder iets dat zelfs maar op bepantsering lijkt. Anderen zwaaien met een ijdele, vluchtige hoop op de barmhartigheid van God, zonder ook maar een enkele Schriftplaats voor munitie. Zo'n 'hoop' is een roestig pistool en vliegt in het gezicht van de dwaas als hij het probeert te gebruiken.

Deze mannen, van wie velen naar wereldse maatstaven zeer succesvol zijn, hebben hun aardse fortuin nooit met zo weinig inspanning verkregen als ze verwachten de hemel te krijgen. Ze weten uit ervaring dat fortuinen niet worden gewonnen tijdens het slapen, en families worden ook niet verzorgd door met hun handen in de zakken te staan. Hoe verder op de weg naar succes, hoe meer boeven je zullen proberen te bedriegen. En hoe dichter de christen bij de hemel komt, hoe meer er zijn die zullen proberen zijn ziel te bedriegen en zijn gloriekroon te stelen als ze kunnen. Let goed op: je kunt jezelf nooit alleen verdedigen tegen Satan; noch met Satan tegen God. Maar breng uzelf op één lijn met Christus, en u zult verlost worden van zowel uzelf als Satan.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Marck »

Is er een Nederlandse uitgave van, Charles?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door -DIA- »

Dhr. L. van der Tang schrijft in het jongste nummer van DWS een leerzaam artikel, getiteld "Leugengeest"
Het gaat over de tijd waarin wij leven, een tijd waarin de leugen meer geloofd wordt dan in vorige tijden. Wat me opviel was dat de schrijver, evenals ik hier eerder op dit forum, de tijd markeert van de Verlichting. Ik heb hierin dezelfde gedachten. Ik zal een klein deel hier citeren, want het is, mijns inziend, wel noodzaak om onze tijd te verstaan. Een klein gedeelte dus:

LEUGENGEEST
In 2 Thes.2 wordt gesproken over de tijden die vooraf gaan aan het laatste oordeel. Die tijd wordt beschreven als een tijd van afval, waarin velen verleidt worden door de mens der zonde, de zoon des verderfs – de antichrist dus – wiens toekomst is naar de werking des satans.
In die tijd zal God zenden een kracht der dwaling, zodat de leugen geloofd wordt opdat zij allen veroordeeld worden die de waarheid niet geloofd hebben, maar een welgevallen hebben gehad in de ongerechtigheid (vers 11, 12)
De mens wordt in die laatste tijden dus niet alleen verleid tot afval van de waarheid, maar God zal in die tijd toelaten om zijn kracht van verleiding te gebruiken, om mensen zo aan hun eigen begeerte over te geven, waardoor zij krachtiglijk tot dwaling zullen gebracht worden. (kantt. 43).
Misschien kan gesteld worden dat er in de westerse wereld nooit een tijd was waarin dit zo nadrukkelijk zichtbaar werd als in de onze. Een belangrijke stap daartoe was – al eeuwen geleden – de Verlichting. De menselijke rede begon centraal te staan. Dit leidde er uiteindelijk toe dat de waarheid gereduceerd werd tot wat ‘wetenschappelijk bewezen’ kan worden. Alleen datgene werd tot waarheid gerekend wat door mensen proefondervindelijk vastgesteld kon worden. Dat werd het synoniem voor ‘wetenschappelijk bewijs’. Alleen wat bewezen wordt is waar.
Het behoeft weinig betoog dat met deze definitie van waarheid, de Bijbel het etiket krijgt van ‘onwaar’. De christelijke leer is echter geen begripsleer maar een geloofsleer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Maanenschijn »

-DIA- schreef:Dhr. L. van der Tang schrijft in het jongste nummer van DWS een leerzaam artikel, getiteld "Leugengeest"
Het gaat over de tijd waarin wij leven, een tijd waarin de leugen meer geloofd wordt dan in vorige tijden. Wat me opviel was dat de schrijver, evenals ik hier eerder op dit forum, de tijd markeert van de Verlichting. Ik heb hierin dezelfde gedachten. Ik zal een klein deel hier citeren, want het is, mijns inziend, wel noodzaak om onze tijd te verstaan. Een klein gedeelte dus:

LEUGENGEEST
In 2 Thes.2 wordt gesproken over de tijden die vooraf gaan aan het laatste oordeel. Die tijd wordt beschreven als een tijd van afval, waarin velen verleidt worden door de mens der zonde, de zoon des verderfs – de antichrist dus – wiens toekomst is naar de werking des satans.
In die tijd zal God zenden een kracht der dwaling, zodat de leugen geloofd wordt opdat zij allen veroordeeld worden die de waarheid niet geloofd hebben, maar een welgevallen hebben gehad in de ongerechtigheid (vers 11, 12)
De mens wordt in die laatste tijden dus niet alleen verleid tot afval van de waarheid, maar God zal in die tijd toelaten om zijn kracht van verleiding te gebruiken, om mensen zo aan hun eigen begeerte over te geven, waardoor zij krachtiglijk tot dwaling zullen gebracht worden. (kantt. 43).
Misschien kan gesteld worden dat er in de westerse wereld nooit een tijd was waarin dit zo nadrukkelijk zichtbaar werd als in de onze. Een belangrijke stap daartoe was – al eeuwen geleden – de Verlichting. De menselijke rede begon centraal te staan. Dit leidde er uiteindelijk toe dat de waarheid gereduceerd werd tot wat ‘wetenschappelijk bewezen’ kan worden. Alleen datgene werd tot waarheid gerekend wat door mensen proefondervindelijk vastgesteld kon worden. Dat werd het synoniem voor ‘wetenschappelijk bewijs’. Alleen wat bewezen wordt is waar.
Het behoeft weinig betoog dat met deze definitie van waarheid, de Bijbel het etiket krijgt van ‘onwaar’. De christelijke leer is echter geen begripsleer maar een geloofsleer.
De tijd van de leugengeest is de tijd waarin de antichrist geloofd zal worden. Zie de verzen 9-11 met de kanttekeningen.

Is ds. van der Tang (en jij met hem?) van mening dat de antichrist reeds gekomen is of leven we wel in een leugenachtige tijd (wat zeker zo is) maar niet de tijd waar 2 Tess. 2 over spreekt?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Erik1960 »

Ik kan niet zoveel met gefantaseer over de eindtijd. Bovendien: het aantal Christenen is wereldwijd nog altijd aan het stijgen. Staren we ons niet blind op Europa of ons eigen kikkerlandje?
De slotzin vind ik wel intrigerend. 'De christelijke leer is een geloofsleer en geen begripsleer'. Hoe mag ik dat interpreteren?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Herman »

Erik1960 schreef:Bovendien: het aantal Christenen is wereldwijd nog altijd aan het stijgen. Staren we ons niet blind op Europa of ons eigen kikkerlandje?
Het is tamelijk logisch dat ik de directe wereld om mij heen wil verklaren. Dus nee, dat elders in de wereld het christendom groeit is geen enkele reden om in Nederland een kritische of apocalyptische toon aan te slaan.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Posthoorn »

Herman schreef:
Erik1960 schreef:Bovendien: het aantal Christenen is wereldwijd nog altijd aan het stijgen. Staren we ons niet blind op Europa of ons eigen kikkerlandje?
Het is tamelijk logisch dat ik de directe wereld om mij heen wil verklaren. Dus nee, dat elders in de wereld het christendom groeit is geen enkele reden om in Nederland een kritische of apocalyptische toon aan te slaan.
Niet of wel een kritische toon aan te slaan?
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Charles »

Marck schreef:Is er een Nederlandse uitgave van, Charles?
Er is een Nederlandse vertaling uit 1893. Deze is bij MTH reprints nog 'nieuw' te bestellen. Ik heb zelf gekozen voor de ingekorte, gemoderniseerde Engelse versie van The banner of the truth trust. Mede om mn (theologische) Engels op te vijzelen en vanwege de prijs (20 euro inclusief verzenden via Amazon). Snap niet dat dit boek het moet doen met één Nederlandse vertaling uit 1893. Onderstrepen heeft geen zin in dit boek want dan kun je letterlijk het hele boek wel onderstrepen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Maanenschijn »

Erik1960 schreef:…..
De slotzin vind ik wel intrigerend. 'De christelijke leer is een geloofsleer en geen begripsleer'. Hoe mag ik dat interpreteren?
Ik wil een voorzichtige poging wagen om op je vraag in te gaan.

Het is een zin/uitdrukking die in mijn omgeving te pas of te onpas wordt aangehaald. Twee voorbeelden: recent gaf iemand aan tijdens een huisbezoek de oude taal van de gelezen preken en de daarin genoemde uitdrukkingen niet goed te begrijpen. Desbetreffende was daarin ook niet opgegroeid. Die oprechte vraag is afgedaan met het antwoord dat ze het ook niet hoeft te begrijpen: we hebben een geloofsleer, geen begripsleer. In mijn optiek is dit een te onpas gebruik.

Een gepast gebruik is: als we met ons verstand de leer van zonde en genade, maar ook bijvoorbeeld de schepping of andere ons aangereikte waarheden willen begrijpen (met ons verstand) komen we al snel tot de conclusie dat we dat niet kunnen. Denk hierbij alleen al aan het wonder van de menswording van Christus, Zijn lijden, sterven, opstandig en hemelvaart. In die zin hebben we geen begripsleer, maar een geloofsleer. Het is zaak dat we dat geloven. Dat geloven gaat dieper dan een verstandelijk toestemmen (het staat er zo, dus zal het wel waar zijn) maar gaat het om een innerlijke overeenstemming dat alles wat de Heere God ons leert, waar is. Dit omvat ook eigen doodstaat en redding in Christus.

Ik hoop dat ik het wat heb kunnen duiden, graag ter correctie of aanvulling van medeforumleden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Erik1960 schreef:Bovendien: het aantal Christenen is wereldwijd nog altijd aan het stijgen. Staren we ons niet blind op Europa of ons eigen kikkerlandje?
Het is tamelijk logisch dat ik de directe wereld om mij heen wil verklaren. Dus nee, dat elders in de wereld het christendom groeit is geen enkele reden om in Nederland een kritische of apocalyptische toon aan te slaan.
mooi!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Herman »

Posthoorn schreef:
Herman schreef:
Erik1960 schreef:Bovendien: het aantal Christenen is wereldwijd nog altijd aan het stijgen. Staren we ons niet blind op Europa of ons eigen kikkerlandje?
Het is tamelijk logisch dat ik de directe wereld om mij heen wil verklaren. Dus nee, dat elders in de wereld het christendom groeit is geen enkele reden om in Nederland een kritische of apocalyptische toon aan te slaan.
Niet of wel een kritische toon aan te slaan?
Tja, hoe repareer ik die zin? Altijd lastig met die dubbele ontkenningen.

Ik kan beter formuleren: de groei van het christendom wereldwijd is geen argument om de Nederlandse situatie niet kritisch te beoordelen.
Plaats reactie