Gelezen (geloofsopbouwend)

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Is uw uw hart daarover weleens vol vreugde geweest? Hebt u blij gezegd: mij is een Christus, een Zaligmaker geboren? Dat is het feest van een kind van God. Dat feest kan op elke dag gehouden worden, en overal, al was het op een eenzaam eiland of op zee. Dat feest bestaan uit het overdenken van die ondoorgrondelijke zee van liefde, dat God Zijn Zoon aan de gelovigen heeft gegeven.

Ds. J. van Lodenstein
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 24 dec 2022, 06:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Gods kinderen handelen soms ook niet goed. Zij willen alles terstond hebben: de grootste mate van geloof en heiligheid. Hebben ze dat niet dan zijn ze moedeloos, vol twijfel, hopeloos, troosteloos en zij verwerpen hun staat. Zodoende zijn ze erger dan de gelovigen van het oude verbond, zoals Zacharias en Simeon. Zij hoopten en wachtten, en Jezus kwam toen alle hoop afgesneden scheen te zijn.

Ik hoor u al zeggen: mij is de belofte niet gedaan, want ik ben te slecht. Als ik wist dat God mij bedoelde, dan wou ik wel graag, maar nu kan ik niet geloven.

Ik vraag u: wie sluit u uit en zegt, dat de belofte u niet toekomt? God bedoeld u wél! Hoopt en verwacht dan; arbeidt en bidt erom. (...) Gedraagt u als een gespeend kind en wacht op de Heere in de weg van Gods gerichten, als Hij Zijn aangezicht verbergt, in de duister van leven en dood en in elke toestand. Uw hoop moet zijn als een sterke toren tegen al uw vrees, aanvechting, ongerustheid uw gebreken, uw sterke lusten en zonden. Wacht op de Heere, zijt sterk en Hij zal uw hart versterken. Kijk niet naar uw dodigheid. Tegen alle noden en zonden hebt u beloften.

Ds. J. van Lodenstein
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

O Lord Jesus Christ, draw thou our hearts unto thee;
join them together in inseparable love,
that we may abide in thee and thou in us,
and that the everlasting covenant between us may stand sure for ever.

Let the fiery darts of thy love pierce through
all our slothful members and inward powers,
that we, being happily wounded,
may so become whole and sound.

Let us have no lover but thyself alone;
let us seek no joy nor comfort except in thee.
Amen

Ds. M. Cloverdale
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

De Joodse leraren waren verwonderd. Dat is heel wat, maar niet genoeg. Want zolang alles maar bleef op het discussievlak, waren de leraren van Israel best te benaderen. Dat is vandaag nog zo. Zolang je met de leraren van de kerk in gesprek blijft en dat kan bijzonder boeiend zijn, dan kan dat allemaal nog wel goed gaan. Maar weet u wanneer het fout gaat? Als Jezus aan een ruwhouten kruis bloedend sterft. Dan gaat het mis. Als Jezus ook de leraren van Israel duidelijk maakt dat zij wederom geboren moeten worden. Als Hij tot hen zegt dat zij achter Hem aan moeten komen. Dan gaat het mis.

Ds. G. Boer
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Christus is geboren in een stal. Gelegd in een beestenkribbe, de enige ledige plaats in een slecht logement; gewonden in doeken. Het hart waarin Jezus geboren wordt is ledig en slecht; de windselen waarin Jezus gewonden wordt zijn dikwijls een gekrookt riet des geloofs. Het was het lege hart van een wenende zondares, waarin Jezus zich neerlegde, tot heling en vertroosting. Het was het hongerige hondeke, de Kananese vrouw, die het Brood des levens kreeg. Het zijn de kleine kinderen, waarover Jezus zich ontfermt. Het was niet de rijke Farizeeër, maar de arme tollenaar, die door Jezus gerechtvaardigd werd. Zolang Paulus rijk was, was hij arm; maar toen hij leeg en arm gemaakt werd, was hij rijk. Het wenende geloof windt Jezus in de ziel. De tedere lammeren draagt Jezus in Zijn armen, terwijl Hij het vette en sterke laat lopen. Dit zijn Gods wondere wegen die hoger zijn dan onze wegen en gedachten. Hij vernederd het hoge, en verheft het nederige. Hij doet voor Zich overblijven een arm en ellendig volk, dat op de Naam des Heeren vertrouwt.

Ds. J. van Lodenstein
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door KDD »

Philpot schreef: En Gideon zeide tot God: Uw toorn ontsteke niet tegen mij, dat ik alleenlijk ditmaal spreke; laat mij toch alleenlijk ditmaal met het vlies verzoeken: daar zij toch droogte op het vlies alleen, en op de ganse aarde zij dauw. En God deed alzo in dezelve nacht: want de droogte was op het vlies alleen, en op de ganse aarde was dauw.
Richteren 6:39, 40

Velen van ’s Heeren volk gaan gebukt onder twijfeling en vrees, vragende of het wel het werk der genade aan hun harten zou zijn, of hun bevindingen niet maar bevindingen waren van het natuurlijk geweten en of hun vreugde iets anders was dan de vreugde van de huichelaar. „O”, zeggen zij, „wat zou ik niet willen geven om een Goddelijke getuigenis te hebben, dat de goede Geest mij op de ware weg heeft geleid!” Twijfel leidt tot roepen en zuchten om een Goddelijke getuigenis, en in antwoord op dat roepen ontvangt men de hemelse getuigenis. Een man zonder twijfelingen is zonder getuigenissen. Twijfelingen is voor getuigenissen, wat de vijzel is voor de stamper, het slot voor de sleutel. Getuigenissen zijn Eben-Haëzers, „stenen der hulpe” (1 Sam. 7:12); maar er moet een gat zijn voor de steen om in te staan, en dat gat is twijfel. Twijfel aan behoud is voor de openbaring van behoud, wat de honger is voor het voedsel; de naaktheid voor de kleding; een donderbui voor een schuilplaats; de galg voor een kwijtschelding van straf, en de dood voor een opstanding. Het eerste van deze dingen gaat vooraf, bereidt voor en opent een weg voor het tweede. Het eerste is niets zonder het laatste, noch het laatste zonder het eerste. Dus gaat de geestelijke twijfel aan de getuigenissen vooraf. Te weten, dat wij gelijk hebben, is het beste; te vrezen, dat wij ongelijk hebben, is op een na het beste. De getuigenis des Geestes te genieten, is de zaligste zaak aan deze zijde van het graf; te smachten naar dat genot is de grootste zegen na gene. Bedenk wel, ik spreek slechts van geestelijke twijfel; dat is, twijfel in een geestelijk mens, want natuurlijke twijfel is even ver van de zaligheid als natuurlijke hoop. Het pad door de vallei van Baca is „van kracht tot kracht”, dat is, naar de Oosterse wijze van reizen, van de ene rustplaats naar de andere, waar waterputten zijn gegraven, „die door de regen gevuld zijn” (Psalm 84:6, 7).

’t Hijgend hert, der jacht ontkomen,
schreeuwt niet sterker naar ’t genot enz.
Ps. 42:1
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Ad Anker »

Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Rom. 8:35a
Alles wat Jezus voor Zijn kerk deed was de uiting en ontvouwing van die liefde. Ga ik naar Bethlehem, dan zie ik daar de liefde, gekomen in het vlees. Volg ik Zijn voetstappen als Hij goeddoende het land doorgaat, zie ik de liefde van Zijn arbeid. Bezoek ik het huis te Bethanië, dan zie ik daar hoe de liefde gemeenschap oefent met vrienden. Sta ik aan het graf van Lazarus, dan zie ik de liefde wenen. Betreed ik de sombere hof van Gethsémané, daar zie ik de liefde in diepe smart. Ga ik verder naar Golgotha, daar zie ik de liefde lijden, bloeden en sterven. Het gehele beeld van Zijn leven is de ontvouwing van de diepe, indrukwekkende, hartaangrijpende verborgenheid van de verlossende liefde. (Octavius Winslow)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Weet gij niet, dat het in het laatste bitterheid zal zijn. 2 Samuel 2:26

Als u slechts een naambelijder bent, mijn lezer, en geen erfgenaam van het geloof, dat in Christus Jezus is, dan bevatten de volgende regels een getrouwe beschrijving van uw einde. U bent een trouwe kerkganger; u gaat omdat anderen gaan, niet omdat uw hart recht is voor God. Dit is uw begin. Ik wil veronderstellen, dat u nog twintig of dertig jaar gespaard zult blijven om voort te gaan zoals u thans doet, de schijn van godsdienst vertonende door een uitwendig bijwonen van de genademiddelen, zonder met het hart daaraan deel te nemen. Kom zachtjes dichterbij, want ik moet u het sterfbed tonen van iemand, die net als u is. Wij staren zachtjes op hem. Een angstig doodzweet bedekt zijn gezicht, en hij schrikt op met de uitroep: “O God, het sterven valt zwaar. Hebt u de dominee geroepen?” “Ja hij komt.” De leraar verschijnt. “Mijnheer! ik vrees, dat ik ga sterven.” “Hebt u enige grond van de hoop?” “Ik kan niet zeggen, dat ik die heb. Ik vrees voor Gods aangezicht te verschijnen, o! bid voor mij.” Het gebed wordt met diepe ernst opgezonden, en de weg van de zaligheid wordt hem voor de tienduizendste maal voorgesteld, maar eer hij nog het touw heeft aangegrepen, zie ik hem wegzinken. Ik kan die strakke oogleden sluiten, want hier op aarde zullen zij nooit meer iets zien. Maar waar is de man, en waar zijn de man zijn ware ogen? Er staat geschreven: “In de hel opende hij zijn ogen, zijnde in de pijn.” O! Waarom opende hij ze niet vroeger? Omdat hij zo gewend was het Evangelie te horen, dat zijn ziel er onder bleef slapen. Helaas! indien u daar uw ogen moet openen, hoe bitter zal uw gekerm zijn! Dat de Heiland Zijn eigen woorden het u bekend maken. “Vader Abraham, zend Lazarus, opdat hij het uiterste van zijn vingers in het water doopt en verkoelt mijn tong, want ik lijd smarten in deze vlam.” Daar is een ontzettende betekenis in deze woorden. Nimmer wordt het uw deel, die te leren verstaan bij het vreselijk licht van de toorn van de Heere. 

Ds. C.H. Spurgeon
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door -DIA- »

Niet meer toornen
Want dat zal Mij zijn als de wateren Noachs, toen Ik zwoer, dat de wateren Noachs niet meer over de aarde zouden gaan; alzo heb Ik gezworen, dat Ik niet meer op u toornen, noch u schelden zal.
Jesaja 54:9

*Laatste deel meditatie uit De Saambinder mei 1958:
Israël komt uit Babel terug. En in die verlossing van het oude bondsvolk is de behoudenis in Christus getekend van Gods uitverkorenen. Zij is er bewijs van, in die verlossing ligt het behoud van Gods kinderen van de dood. Ja, zo gewis is die behoudenis, als het verbond met Noach is.
Aan Noach heeft de Heere gezworen, dat de wateren de aarde niet meer bedekken zullen. Welk een vreselijk is over de eerste wereld in die wateren gekomen. Noachs tijd was allerverschrikkelijkst. Eén leuze kende men slechts: Eten, drinken en vrolijk zijn. Los van God leefden de bewoners der eerste wereld, wentelend in de zonde, alsof geen oordeel hen wachtte. Zelfs de nodiging tot de gerechtigheid van Christus werd stout versmaad, en met de toebereiding van de ark werd de spot gedreven. Onder al de gezinnen, was er slechts één, waarin de vreze Gods woonde. Zo diep was de wereld weggezonken in de poel van zonde en ellende.
O, met vreze moeten wij de tegenwoordige wereld aanschouwen. Het doorbreken in het kwaad kent schier geen grenzen. Alles is geoorloofd; de zedeloosheid neemt hand over hand toe; spel en dans vermoorden duizenden, ja tien- en honderdduizenden zielen. Wat zal van zulk een leven het einde zijn? Zal Gods gramschap kunnen blijven ingebonden? Vreze en beven moet ons vervullen. Wat staat wellicht ons, wat staat onze kinderen te wachten? Wat zal een land geworden, als het onze, waaraan God van oude tijden af zo rijkelijk Zijn wonderen heeft verheerlijkt?
Dat wij in het stof bogen en onze Rechter om genade mochten bidden. Verlaat de slechtigheden en leeft! Er mocht verlenging van onze vrede zijn. Zo niet, wij moeten Gods straffen vrezen. Want o, wie zal bestaan voor Zijn toorn. Hij zendt Zijn paarden daarhenen, rode, zwarte en hagelvlekkige; van Hem is de oorlog en de honger en de pestilentie en allerlei oordeel, waarvan onze dagen getuigen. O, krimp ineen van vreze voor die lang getergde God der goden. Zoek ontkoming eer dat het te laat is. Want er komt eens een einde aan Zijn lang getergd geduld, gelijk ook aan Noachs vermaningen een einde gekomen is.
O, ik mag niet aflaten te waarschuwen en te vermanen. Ouders, gedenkt met uw kinderen, dat de zonde niet anders baart dan de dood. Jongelingen en jonge dochters, verzaakt de wereld met al haar lusten. Niemand kan twee heren dienen. Die in twee wegen wandelt zal in één van die vallen. Gij kunt God niet dienen en de mammon.
Ds. G.H. Kersten
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door pierre27 »

Ik vind dit met afstand het mooiste topic van Refoforum. De bevinding van de ouden die uit vele bijdragen blijkt is een heerlijke getuigenis. Dank aan de posters.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Stel u eens voor wat er dan allemaal zal eindigen. De zwakheden van het lichaam. Het lichaam kan zoveel behoeften hebben, het kan zo tot een last zijn. Het lichaam kan zo weerspannig zijn, het wil zo dikwijls niet mee naar de kerk.

Bovendien zal alle kommer eindigen; mijn zorgen over de kerk, land en familie, beroep, ziel en lichaam, waarvan ik zo dikwijls niet heb kunnen slapen zullen dan voorbij zijn.

Het lichaam der zonde en des doods zullen er niet meer zijn. Dan zal ik in eeuwigheid niet meer zondigen.

Ik ben zo vergankelijk. Waarom zal ik toch zo ongerust zijn? Ik zal spoedig voor altijd bij de Heere zijn, waar alle kruis, alle strijd en alle valsheid zullen ophouden. Daar zal geen duivel zijn die als een briesende leeuw mij probeert te verslinden. Daar zal geen verberging van Gods aangezicht zijn, geen bestrijdingen, geen donkerheid, niets van de moeiten en het verdriet die mij hier overkomen.

Heere, laat mij dan moed houden. Ik zal dan genieten alles wat vreugde kan geven. Wat zal dat zijn? De kennis van een drie-enig God, de kennis van Gods voorzienigheid over mij, die dikwijls zo wonderlijk was. Dan zal ik de nabijheid van God ondervinden die mij hier zo dikwijls verheugde. En de nabijheid van de Heere Jezus, die goede Borg en Middelaar van Zijn kerk. Daar zal een gezelschap zijn waarover ik mijn mond en tong niet meer zal hoeven bewaren. Zij zullen hetzelfde doel hebben, en dat is: God eeuwig verheerlijken. Laat ik dan wat verdragen en goedsmoeds zijn, daar ik zo vergankelijk ben.

Ds. B. Smytegeld



Die hoop moet al ons leed verzachten.
Komt, reisgenoten, 't hoofd omhoog!
Voor hen, die 't heil des Heren wachten,
zijn bergen vlak en zeeën droog.
O zaligheid niet af te meten,
o vreugd, die alle smart verbant!
Daar is de vreemd'lingschap vergeten,
en wij, wij zijn in 't Vaderland!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door huisman »

J.C. Philpot schreef:Stel u eens voor wat er dan allemaal zal eindigen. De zwakheden van het lichaam. Het lichaam kan zoveel behoeften hebben, het kan zo tot een last zijn. Het lichaam kan zo weerspannig zijn, het wil zo dikwijls niet mee naar de kerk.

Bovendien zal alle kommer eindigen; mijn zorgen over de kerk, land en familie, beroep, ziel en lichaam, waarvan ik zo dikwijls niet heb kunnen slapen zullen dan voorbij zijn.

Het lichaam der zonde en des doods zullen er niet meer zijn. Dan zal ik in eeuwigheid niet meer zondigen.

Ik ben zo vergankelijk. Waarom zal ik toch zo ongerust zijn? Ik zal spoedig voor altijd bij de Heere zijn, waar alle kruis, alle strijd en alle valsheid zullen ophouden. Daar zal geen duivel zijn die als een briesende leeuw mij probeert te verslinden. Daar zal geen verberging van Gods aangezicht zijn, geen bestrijdingen, geen donkerheid, niets van de moeiten en het verdriet die mij hier overkomen.

Heere, laat mij dan moed houden. Ik zal dan genieten alles wat vreugde kan geven. Wat zal dat zijn? De kennis van een drie-enig God, de kennis van Gods voorzienigheid over mij, die dikwijls zo wonderlijk was. Dan zal ik de nabijheid van God ondervinden die mij hier zo dikwijls verheugde. En de nabijheid van de Heere Jezus, die goede Borg en Middelaar van Zijn kerk. Daar zal een gezelschap zijn waarover ik mijn mond en tong niet meer zal hoeven bewaren. Zij zullen hetzelfde doel hebben, en dat is: God eeuwig verheerlijken. Laat ik dan wat verdragen en goedsmoeds zijn, daar ik zo vergankelijk ben.

Ds. B. Smytegeld



Die hoop moet al ons leed verzachten.
Komt, reisgenoten, 't hoofd omhoog!
Voor hen, die 't heil des Heren wachten,
zijn bergen vlak en zeeën droog.
O zaligheid niet af te meten,
o vreugd, die alle smart verbant!
Daar is de vreemd'lingschap vergeten,
en wij, wij zijn in 't Vaderland!
Bedankt. Ontroerend mooi. Smaakt naar meer. Komt dit uit één van zijn preken? Zo ja, welke?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

huisman schreef:Bedankt. Ontroerend mooi. Smaakt naar meer. Komt dit uit één van zijn preken? Zo ja, welke?
Ik heb het uit een boekje "de erfenis van onze vaderen" uit 1967 met 6 preken van oudvaders, wat ik op een kerkmarkt kocht. Het is uit een oudejaarspreek over psalm 39:5-7.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1094
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Anselmus »

huisman schreef:
J.C. Philpot schreef:Stel u eens voor wat er dan allemaal zal eindigen. De zwakheden van het lichaam. Het lichaam kan zoveel behoeften hebben, het kan zo tot een last zijn. Het lichaam kan zo weerspannig zijn, het wil zo dikwijls niet mee naar de kerk.

Bovendien zal alle kommer eindigen; mijn zorgen over de kerk, land en familie, beroep, ziel en lichaam, waarvan ik zo dikwijls niet heb kunnen slapen zullen dan voorbij zijn.

Het lichaam der zonde en des doods zullen er niet meer zijn. Dan zal ik in eeuwigheid niet meer zondigen.

Ik ben zo vergankelijk. Waarom zal ik toch zo ongerust zijn? Ik zal spoedig voor altijd bij de Heere zijn, waar alle kruis, alle strijd en alle valsheid zullen ophouden. Daar zal geen duivel zijn die als een briesende leeuw mij probeert te verslinden. Daar zal geen verberging van Gods aangezicht zijn, geen bestrijdingen, geen donkerheid, niets van de moeiten en het verdriet die mij hier overkomen.

Heere, laat mij dan moed houden. Ik zal dan genieten alles wat vreugde kan geven. Wat zal dat zijn? De kennis van een drie-enig God, de kennis van Gods voorzienigheid over mij, die dikwijls zo wonderlijk was. Dan zal ik de nabijheid van God ondervinden die mij hier zo dikwijls verheugde. En de nabijheid van de Heere Jezus, die goede Borg en Middelaar van Zijn kerk. Daar zal een gezelschap zijn waarover ik mijn mond en tong niet meer zal hoeven bewaren. Zij zullen hetzelfde doel hebben, en dat is: God eeuwig verheerlijken. Laat ik dan wat verdragen en goedsmoeds zijn, daar ik zo vergankelijk ben.

Ds. B. Smytegeld



Die hoop moet al ons leed verzachten.
Komt, reisgenoten, 't hoofd omhoog!
Voor hen, die 't heil des Heren wachten,
zijn bergen vlak en zeeën droog.
O zaligheid niet af te meten,
o vreugd, die alle smart verbant!
Daar is de vreemd'lingschap vergeten,
en wij, wij zijn in 't Vaderland!
Bedankt. Ontroerend mooi. Smaakt naar meer. Komt dit uit één van zijn preken? Zo ja, welke?
Het roept een verlangen op naar de toekomst. Toch vind ik persoonlijk dat de mens teveel in het midden van de bevinding staat. Tien keer gaat het over 'ik'. Ook gaat het over 'ik' die de nabijheid van God ervaar en in Zijn nabijheid zal zijn. Niet om te zeuren, maar waarom gaat het niet wat minder over 'ik' en wat meer over God? Twee zinnen over de Heere Jezus, waarbij het dan gaat over waar 'ik' dan ben (bij Hem, maar 'ik' is ook in die zin het onderwerp). Het klinkt dierbaar, maar nu ik het drie keer heb gelezen zou ik liever wat meer over Gods grootheid, goedheid en genade lezen in plaats van wat het 'mij' oplevert in de eeuwigheid. Dit is precies waarom ik bevindelijkheid niet altijd positief waardeer. Het klinkt dierbaar, maar de mens staat nog steeds vaak centraal zoals ook in dit gedeelte. Toch ben ik blij dat ik dit vandaag las. Om na te denken hoe het God in mijn eigen leven en spreken de eer krijgt en om na te denken over de verhouding van mijn eigen 'ik' en de Heere in mijn leven. Ben ik zelf wel op God gericht of heb ik ook de neiging om alles vanuit mezelf te bezien? Ik hoop dat het lied vandaag niet meer uit mijn hoofd gaat, zo het nieuwe jaar in!
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door helma »

C.H. Spurgeon

Tot hiertoe heeft de HEERE ons geholpen. 1 Samuël 7:12
De woorden ‘tot hiertoe’ zijn als een hand die naar het verleden wijst. Twintig jaar, of zeventig jaar, en toch geldt: ‘Tot hiertoe heeft de HEERE ons geholpen.’ Door armoede of overvloed, in ziekte of gezondheid, thuis en in den vreemde, in benauwdheid en vreugde, in beproeving en overwinning, in gebed en verzoeking: ‘Tot hiertoe heeft de HEERE ons geholpen!’ Het is prachtig om aan het begin van een lange laan met bomen te staan. Zo’n laan lijkt op een groenende tempel, met pilaren van takken en bogen van loof. Overzie zo de jaren van je leven eens, en let dan bijzonder op het groene dak van Gods genade, dat zich boven je hoofd bevindt. En naast je, aan beide zijden, vind je de pilaren van Gods trouw en goedertierenheid. Je zult bovendien vast een aantal vogels ontdekken, die hun lied zingen. Zij zingen van alle zegeningen die je tot hiertoe ontvangen hebt. Maar deze woorden wijzen ons ook vooruit. Want als iemand een bepaalde grens bereikt en schrijft: ‘Tot hiertoe’, is hij nog niet aan het einde van zijn reis. Hij moet nog een bepaalde afstand afleggen. Er zullen nog meer beproevingen volgen, maar er zal ook nieuwe vreugde zijn. Meer verzoekingen, meer overwinningen; meer gebeden, meer verhoringen; meer moeite, meer kracht; meer strijd, meer overwinning. En dan zullen ziekte, ouderdom, zwakheid en de dood komen. Is het dan voorbij? Nee! Er is nog meer! Een ontwaken naar Jezus’ beeld; tronen, harpen, gezangen, psalmen, witte kleding, het aangezicht van Jezus, de gemeenschap met de heiligen, de heerlijkheid van God, de volheid van de eeuwigheid, een oneindige zaligheid. O gelovige, heb goede moed, en bouw met dankbaar vertrouwen een ‘Eben-Haëzer’!
Plaats reactie