Gelezen (geloofsopbouwend)

Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Hoopvol »

Misschien dubbel, maar dat lijkt me niet zo erg. Vandaag plaatste Valcke een bijzonder stukje in een ander topic:
Valcke schreef:
Ziet hieruit ook, waarin, zowel de hoop van een zondaar, als het deel van een heilige gelegen is; te weten: in de vrije belofte van God in Christus, waarvan de gelovigen kinderen zijn. (…)

O zondaar! Ziet hier dan voor u een deur der hoop geopend. Die zelfde belofte, welke de schat is van een heilige, en welke in zich begrijpt God, Christus, de Geest, de genade en de heerlijkheid, die zelfde belofte wordt u ook voorgesteld in het Evangelie. Dat geschiedt door een goedertieren God in Christus, opdat u die voor uw schat zou aannemen, welke zijn: de onnaspeurlijke rijkdommen van Christus. Het is waar, de belofte is niet uw eigen en bijzondere schat, vóórdat u door de genade die als uw eigendom aanneemt. Maar u mag zijn, wie u ook bent, u bent zo welkom, om hem als uw eigendom aan te nemen, als het aanbod van het Evangelie, en het gebod van de God des hemels u maken kunnen. Ik spreek zelfs tot u, o genadeloze, onchristelijke en tot nog toe verharde, ongelovige zondaar! U hebt even zulk een goed recht, om te mogen komen, en om de belofte, met Christus in haar, aan te nemen, als ooit een gelovige had, een dag of een uur vóór hij geloofde. Het is waar, niemand zal komen, tenzij de Heere hem trekke, door Zijn krachtdadige genade, “Want het vaste fundament Gods staat, hebbende dit zegel: de Heere kent degenen, die de Zijne zijn,” 2 Tim. 2:19, alsook die, welke Hij voorgenomen heeft te trekken. Maar daar Hij door zulke middelen trekken wil, te weten: door het aanbod des Evangelies, en door de algemeen roeping tot zondaren, overal waar het Evangelie komt; en omdat de Heere ons geboden heeft, het Evangelie te prediken “aan alle creaturen,” Markus 16:15, opdat Hij uit hen trekken zou, die het Hem behaagt, en om de anderen onverschoonlijk te laten liggen in hun gewillige vijandschap, om alzo te tonen, hoe rechtvaardig Hij met hen handelen zal in het oordeel; en eindelijk omdat Hij voorheeft, Zijn barmhartigheid te verheerlijken aar de vaten der barmhartigheid, zo stelt Hij zichzelf ook als eer barmhartig en belovend God aan u voor, en opent voor u al Zijn schatten in Zijn vrije beloften. Deze “schat heeft God in aarden vaten gelegd, opdat de uitnemendheid der kracht zij Godes en niet uit ons,” 2 Kor. 4:7. Want, wat zijn wij, arme leraren anders, dan aarden vaten, gezonden, om aan u allen de Goddelijke schatten des Evangelies voor te stellen? Hetzij u dan de schatten aannemen wilt of niet, nochtans zij het u bekend o zondaar!, dat er geen andere deur of grond der hoop voor u is met betrekking tot het eeuwige leven en de zaligheid, dan deze belofte des levens, in Christus Jezus. Deze wordt door de barmhartigheid Gods aan u voorgesteld als een schat om u voor eeuwig te verrijken, door of in zulk een aarden vat als ik ben, die heden dit, in Gods Naam, aan u voordraag.

O ellendig zondaar, die God verloren, en door het verlies van Hem, alles goeds verbeurd hebt! Hier is een schat om daartoe te komen, in deze belofte: Ik zal u tot een God zijn.

O verdwaald zondaar, die uw weg tot God verloren hebt, en die niet weet, waar u Hem vinden zult! Er is een schat voor u in deze belofte: “Ik zal de blinden leiden door de weg, dien zij niet geweten hebben,” Jer. 42:16, dat is: door Christus, Die Zichzelf een weg genoemd heeft; zeggende: “Ik ben de weg, enz. Joh. 14:6.

O ongelovig en onkundig zondaar, die deze weg niet zien kunt, noch Christus kent, tenzij u een leidsman en bestierder hebt! Er is een schat voor u in deze belofte, die Christus van Zijn geest gedaan heeft: “Ik zal de trooster tot u zenden, enz. Die zal van mij getuigen,” Joh. 15:26, “en die, gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen, van zonde, van gerechtigheid en, van oordeel,” enz. Job. 16:8. “Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijn nemen, en het u verkondigen,” Joh. 16: 14.

O schuldig zondaar, wiens zonden als scharlaken zijn, of van een zeer hoge verf! Hier is een schat van vergevende genade aan u voorgesteld in deze belofte; “Komt dan, en laat ons tezamen rechten, zegt de HEERE; al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw; al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol,” Jes. 1:18, “Ik zal hun ongerechtigheid vergeven,” Jer. 31:31, en Ik ben het, die uw overtredingen uitdelg,” Jes. 43:25.

O vuil en walgelijk zondaar, wiens hart anders niet is, dan een kooi van onreine duivelen, en wiens levenswijze anders niet is geweest, dan een hoop of massa van onreine praktijken en betrachtingen! Hier is een schat van reinigende genade; indien u dien niet verwerpt, zo mag u dien aannemen in deze belofte: “Te dien dage zal er een fontein geopend zijn voor het huis van David, en voor de inwoners van Jeruzalem, tegen de zonde en tegen de onreinheid,” Zach. 13:1; dat is, niet alleen tegen de zonde en schuld, maar ook tegen onreinheid en besmetting. Die geopende fontein is anders niet, dan de fontein van het bloed des Lams: “Het bloed van Jezus Christus dat ons van alle zonden reinigt,” Joh. 1:7.

O gruwelijk zondaar! Wiens zonden van zulk een aard en natuur zijn, dat u mogelijk denkt, dat God u door dit aanbod van genade niet roept, omdat er misschien sommige verborgen gruwelen bij u zijn, die u dekt dat bij niemand in de wereld gevonden worden. Bij mij, zegt u mogelijk, is iets vreselijks en iets monsterachtigs, door niemand dan door God en mijn eigen geweten gekend; en dat iemand het haar te bergen zou doen rijzen, wanneer hij het hoorde verhalen. Ja, als het bekend was, wat ik ben, dan zou ik een schandvlek voor alle levenden, een smaad der mensen en een spel der duivelen zijn. Mij dunkt, mijn naburen zouden mij óf dood stenigen, óf levend doen verbranden, zo zij wisten, wat ik ben. Zelfs aan u, o mens, zeg ik, is hier een schat van verwelkomende genade, aan u voorgesteld in het aanbod en in de belofte des Evangelies! Want “die wil, die neme het water des levens om niet,” Openb. 22:17, “en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen,” Joh. 6:37, dat is: Ik zal hem, om generlei oorzaak, uitwerpen; Ik zal hem niet uitwerpen om enige schuld, dwaasheid of lastering, waaraan hij ooit schuldig geweest is. Indien u de genade verwelkomt, welke u verwelkomt, dan zult u bevinden, op des Heeren tijd, dat u zo vriendelijk verwelkomd zult worden, als ooit aan een zondaar te beurt gevallen is, sedert de val van ADAM, of ooit aan enig zondaar, welke reeds verheerlijkt is.
Ralph Erskine, Uit: De zwangere belofte en haar vrucht
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Daniël 2:17-19 - Toen ging Daniël naar zijn huis, en hij gaf de zaak zijn metgezellen, Hananja, Misael, en Azarja te kennen; Opdat zij van den God des hemels barmhartigheden verzochten over deze verborgenheid, dat Daniël en zijn metgezellen met de overige wijzen van Babel niet omkwamen. Toen werd aan Daniël in een nachtgezicht de verborgenheid geopenbaard;

O, de kracht van eenparig gebed! Zelden of nooit mist het zijn doel. Terwijl de apostelen samen baden, werd het huis waar ze baden bewogen; om te tonen dat de hemel zelf bewogen werd, en God ingewonnen werd door zo'n geweld.

Toen loofde Daniël den God des hemels.

Die zijn "gebed niet heeft afgewend, noch Zijn goedertierenheid van hem."(Psalm 66:20). Zij die met hun hart bidden zal nooit stof tot loven ontbreken, en dat zal altijd heilige onderhandelingen tussen hemel en aarde aandrijven, totdat ze eens zullen stoppen met bidden; maar God zullen loven in alle eeuwigheid.

Ds. J. Trapp
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. P. de Vries schreef:Wat is het karakter van onze godsdienst?

In mijn preken haal ik graag gezangen met een bijbelse inhoud aanhaal. Volgens mijn confessionele collega’s op de Veluwe deed ik het meer dan zij, zo werd eens gezegd op een ringvergadering die plaats vond vóór mei 2004. Geen van de predikanten citeerden bij hun weten zoveel gezangen in hun preken als ik. Kwalijk genomen is hij mij nooit. In welke gemeente ik voorging.

Ik leerde op de School met de Bijbel naast de Psalmen meerdere klassieke gezangen. Vanaf mijn middelbare schooltijd werd ik aangetrokken tot de hymns in de Engelse taal. Als predikant heb ik de zogenaamde Gadsby’s Hymnbundel wel als dagboek gebruikt en nog altijd begin ik vaak de dag met het lezen en overdenken van een Engelse hymn.

In de kring waarbinnen ik opgroeide hoorde ik reeds als kind ds. Hofman, als hij doordeweeks in Ablasserdam voorging, in zijn preken meer dan eens een gezang citeren. Bij de bediening van het Heilig Avondmaal in zijn eigen gemeente te Schiedam, klonk het meer dan eens:

Ik mag bij Hem in ’t wijnhuis zijn,
Daar laaft Hij mij met zoete wijn,
Die voortstroomt uit Zijne wonden.
En daar, terwijl `k mijzelf vergeet,
Is dit het enigst dat ik weet:
Hij stierf voor mijne zonden.

Het bewuste gezang is in de Bijbelverklaring van Dächsel te lezen bij de uitleg van Hooglied 2:4 en daar zal Hofman het gevonden hebben.

Mijn waardering voor goede en bijbelse gezangen neemt niet weg dat ik mij graag wil houden aan het beginsel om in de erediensten alleen de Psalmen te zingen. Gaat het om gezangen, dan pleit ik ervoor dat bij allerlei gelegenheden en vooral ook thuis en persoonlijk de echte klassieke gezangen te zingen zoals ‘Vaste Rots van mijn behoud’, ‘Beveel gerust Uw wegen’, ‘Alle roem is uitgesloten’ en niet te vergeten ons volkslied. Ik vertel in verband hiermee een voorval. Het speelde in de Vrije Oud Gereformeerde Gemeente van Hendrik-Ido-Ambacht die jarenlang door ds. G. van de Breevaart is bediend.

Het is al weer een aantal jaren geleden dat ik een lezing hield voor de studievereniging Koinonia in Lienden. Zoals gebruikelijk is, was er ook die keer, zeker wat leeftijd betreft, een gemêleerd gezelschap aanwezig. Ik meen dat ik die keer gesproken hebt over John Newton, een predikant die ook als dichter van gezangen bekend is. In ieder geval kwam bij de vragenbespreking de betekenis naar voren van samenkomsten waarin gesproken wordt over – maar vooral vanuit – de verborgen omgang met God.

Zelf noemde ik toen als voorbeeld de avondmaalsgezelschappen die ds. Van de Breevaart na de tweede dienst van de avondmaalszondag hield. Men besloot dan zo’n samenkomst met zingen en gebed. Ik vertelde dat de avond altijd afgesloten werd met iets wat mevr. Van de Breevaart graag zong en liet de aanwezigen raden.

De één dacht Ps. 89:1 ‘Ik zal eeuwig zingen van Gods goedertierenheen’. De ander noemde Ps. 84:6 ‘Want God de Heer’’, zo goed, zo mild is ’t allen tijd een zon en schild.’ Toch was dit niet juist. Het was ‘Jezus, Uw verzoenend sterven blijft het rustpunt van ons hart.’ Men zong op dat avondmaals-gezelschap alleen Psalmen, maar omdat mevr. Van de Breevaart dit lied zo nauw aan het hart lag, werd het aan het slot van elke avondmaalsbijeenkomst gezongen.

Eén van de afwezigen bij de lezing die ik voor Koinonia kon zich onmogelijk voorstellen dat zoiets in oud-gereformeerde kring mogelijk was. Toen gebeurde er iets heel opmerkelijks. Een oudere stemmig geklede dame nam het woord en zei: ‘Ds. De Vries heeft wel gelijk. Mevr. Van de Breevaart was een tante van mij. Ik heb meer dan eens zelf deze avondmaalsbijeenkomsten meegemaakt en mee-gezongen met ‘Jezus, Uw verzoenend sterven blijft het rustpunt van ons hart.’

Na afloop van de samenkomst van Koinonia heb ik nog even met de bewuste dame gepraat. Zij woonde inmiddels al vele jaren buiten Hendrik-Ido-Ambacht. Toen ds. en mevr. Van de Breevaart nog leefden, had zij altijd met enige regelmaat hen opgezocht. Mevr. Van de Breevaart liet dan nooit na te vragen hoe het geestelijk tussen nu en het vorige bezoek was geweest. Er werd niet alleen naar de lichamelijke omstandigheden gevraagd, maar ook naar de toestand van de ziel.

Deze dame vertelde ook dat als zij dan iets uit haar geestelijke leven meedeelde, mevr. Van de Breevaart uitdrukkelijk vroeg, of er over de afgelopen week nog iets was te zeggen. Mevr. Van de Breevaart wilde weten of er sprake was van dagelijkse omgang en of er iets kon worden verteld over de vreugde die dat geeft.

Zij wist zelf van een nauwe omgang met God. Vandaar dat zij deze vragen stelde. De bewuste dame zei mij ook dat als ik deze dingen vertel in de kerkelijke kring waartoe ik nu behoor, zij denken dat zoiets half evangelisch is. De werkelijkheid is dat deze dingen bij een gezond bevindelijk geestelijk leven naar Schrift en belijdenis behoren. Laat ons gebed zijn dat deze zaken meer worden gevonden. Dat wij er niet van kunnen zwijgen dat het verzoenend sterven van de Heere Jezus Christus het rustpunt blijft van ons hart.
Bron: https://drpdevries.com/2022/11/07/wat-i ... odsdienst/
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

The saving power of faith resides thus not in itself, but in the Almighty Saviour on whom it rests. It is never on account of its formal nature as a psychic act that faith is conceived in Scripture to be saving,—as if this frame of mind or attitude of heart were itself a virtue with claims on God for reward, or at least especially pleasing to Him (either in its nature or as an act of obedience) and thus predisposing Him to favour, or as if it brought the soul into an attitude of receptivity or of sympathy with God, or opened a channel of communication from Him. It is not faith that saves, but faith in Jesus Christ: faith in any other saviour, or in this or that philosophy or human conceit (Col. ii.16, 18, I Tim. iv.1), or in any other gospel than that of Jesus Christ and Him as crucified (Gal. i.8, 9), brings not salvation but a curse. It is not, strictly speaking, even faith in Christ that saves, but Christ that saves through faith. The saving power resides exclusively, not in the act of faith or the attitude of faith or the nature of faith, but in the object of faith; and in this the whole biblical representation centres, so that we could not more radically misconceive it than by transferring to faith even the smallest fraction of that saving energy which is attributed in the Scriptures solely to Christ Himself…

So little indeed is faith conceived as containing in itself the energy or ground of salvation, that it is consistently represented as, in its origin, itself a gratuity from God in the prosecution of His saving work. It comes, not of one’s own strength or virtue, but only to those who are chosen of God for its reception (2 Thess. ii.13), and hence is His gift (Eph. 6.23, cf. 2.8, 9; Phil. i.29), through Christ (Acts iii.16; Phil. i.29; II Peter i.21; cf. Heb. xii.2), by the Spirit (II Cor. iv.13; Gal. v.5), by means of the preached word (Romans x:17; Galatians iii:2, 5); and as it is thus obtained from God (II Peter i.1; Jude 3; I Peter 1.21), thanks are to be returned to God for it (Col. i.4; II Thess. 1.3). Thus, even here all boasting is excluded, and salvation is conceived in all its elements as the pure product of unalloyed grace, issuing not from, but in, good works (Eph. ii.8-12). The place of faith in the process of salvation, as biblically conceived, could scarcely, therefore, be better described than by the use of the scholastic term “instrumental cause.” Not in one portion of the Scriptures alone, but throughout their whole extent, it is conceived as a boon from above which comes to men, no doubt through the channels of their own activities, but not as if it were an effect of their energies, but rather, as it has been finely phrased, as a gift which God lays in the lap of the soul.

–B.B. Warfield, Works, Vol. 2: Biblical Doctrines
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Geloof is kennis die overgaat in overtuiging, en het is overtuiging die overgaat in vertrouwen. Geloof kan niet anders dan zichzelf aan Christus toevertrouwen, een over gaan van vertrouwen op onszelf en alle menselijke middelen naar vertrouwen op Christus alleen voor verlossing. Het is een ontvangen en rusten op Hem. Het is hier dat de meest kenmerkende daad van het geloof verschijnt; het is de verbintenis van persoon tot persoon, de verbintenis van de zondaar als verlorene met de persoon van de Redder die in staat en bereid is te redden. Geloof is immers geen geloof in waarheden over de Verlosser, hoe essentieel zo'n geloof ook is. Geloof is vertrouwen in een persoon, de persoon van Christus, de Zoon van God en Redder van de verlorenen. Het is het toevertrouwen van onszelf aan hem. Het is niet alleen Hem te geloven; het is geloven in Hem en op Hem.

Ds. J. Murray
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Wij zien dus dat de nadruk die de Schrift legt op het geloof als voorwaarde voor de zaligheid, niet moet worden opgevat alsof het geloof de enige voorwaarde was. De verschillende oefeningen of reacties van onze geest hebben hun eigen bijzondere functie. Bekering is datgene wat de reactie beschrijft van het zich afkeren van de zonde tot God. Dit is het specifieke karakter ervan, net zoals het specifieke karakter van het geloof bestaat in het ontvangen van en rusten op Christus alleen voor verlossing. Berouw herinnert ons eraan dat als het geloof dat wij belijden een geloof is dat ons toestaat te wandelen in de wegen van deze huidige boze wereld, in de begeerte van het vlees, de begeerte van de ogen en de trots van het leven, in de gemeenschap van de werken der duisternis, ons geloof slechts schijn en bedrog is. Echt geloof is doordrongen van berouw. En net zoals geloof niet slechts een kortstondige daad is, maar een blijvende houding van vertrouwen op de Verlosser, zo resulteert berouw in voortdurend berouw. De gebroken geest en het berouwvolle hart zijn blijvende kenmerken van de gelovige ziel. Zolang de zonde blijft bestaan, moet het bewustzijn ervan aanwezig zijn, en deze overtuiging van onze eigen zondigheid zal zelfverafschuwing, belijdenis en de smeekbede van vergeving en reiniging afdwingen. Het bloed van Christus is het wasvat van de eerste reiniging, maar het is ook de fontein waarnaar de gelovige voortdurend moet terugkeren. Bij het kruis van Christus begint het berouw; bij het kruis van Christus moet het zijn hart blijven uitstorten in tranen van belijdenis en berouw. De weg van heiliging is de weg van berouw over de zonde van het verleden en van het heden. De Heere vergeeft onze zonden en de vergeving wordt bezegeld door het licht van zijn aangezicht, maar wij vergeven onszelf niet.

Ds. J. Murray
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Bertiel »

Mooi!
Uit welk boek komt dit?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Bertiel »

Ik was bijzonder verrast door het artikel van dhr Vd Tang in het erdee van hedenmorgen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Bertiel schreef:Mooi!
Uit welk boek komt dit?
Ik vond het op internet, naar aanleiding van een citaat in een preek.

https://www.the-highway.com/articleAug1 ... 20on%20him.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Ad Anker »

Bertiel schreef:Ik was bijzonder verrast door het artikel van dhr Vd Tang in het erdee van hedenmorgen
Ik vond het lezenswaardig idd. Net als het artikel van Enny de Bruijn.
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door newton »

Laten wij ook zien op de oneindige liefde van onzen God daarin, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven en om onzentwil niet heeft gespaard, zoals dat staat in Joh. 3. God kon ons wel door een ander middel vrijkopen en ook wel helemaal zonder middel (want Zijn Woord alleen was genoeg), maar om Zijn onbegrijpelijke liefde uit te drukken, welke Hij ons toedraagt, en de onwaardeerbare zorg, die Hij draagt
voor onze veiligheid, heeft Hij gewild, dat Zijn enige Zoon Zich bekleedde met ons vlees.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Susan »

"Hoe onuitsprekelijk dankbaar ben ik nu voor de ondersteunende genade die me overeind heeft gehouden, en die me in staat stelde om uit eigen ervaring tot hen [predikanten, studenten die boeken van haar ontvingen] te getuigen dat elke belofte van God waar is, en dat zelfs in de diepte van verdriet en duisternis, Zijn licht schijnt op hen die hun vertrouwen in Hem stellen!" Susannah Spurgeon
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Oh! That you studied your Bibles more! Oh! That we all did! How we could plead the promises! How often we should prevail with God when we could hold him to his word, and say, ‘Fulfill this word unto thy servant, whereon thou hast caused me to hope.’ Oh! It is grand praying when our mouth is full of God’s word, for there is no word that can prevail with him like his own.

Ds. C.H. Spurgeon




Oh! Dat ge uw Bijbels meer bestudeerde! O! Dat we dat allen deden! Hoe zouden we op de beloften kunnen pleiten! Hoe menigmaal zouden we bij God kunnen zegevieren als we Hem aan Zijn woord konden houden en zeggen: "Vervul dit woord voor Uw dienaar, waarop Gij mij hebt doen hopen. O! Het is groots bidden als onze mond vol is van Gods woord, want er is geen woord dat bij Hem kan zegevieren als het Zijne.

Ds. C.H. Spurgeon
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Daniel prayed as a patriot — but a patriot more of the Kingdom of God than the Kingdom of Israel. We should pray with similar patriotism for the Kingdom of God. Let it never be said that the Church of God has no feeling of patriotism for the Holy City, for the Heavenly Land and for her glorious King enthroned above. To us, Christian patriotism means love to the Church of God.

(...)

Oh, that we might learn how to pray so that God should be the subject as well as the object of our supplications! O God, thy Church needs thee above everything else! A poor, little, sick, neglected child needs fifty things; but you can put all those needs into one if you say that the child needs its mother. So, the Church, of God needs a thousand things, but you can put them all into one if you say, ‘The Church of God needs her God.

Ds. C.H. Spurgeon
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door -DIA- »

Zekerlijk, de fundamenten worden omgestoten; wat heeft de rechtvaardige bedreven?
De HEERE is in het paleis Zijner heiligheid, des HEEREN troon is in den hemel; Zijn ogen aanschouwen, Zijn oogleden proeven de mensenkinderen.

Psalm 11:3

David werd opgedreven als een veldhoen op de bergen. Zelfs zo, dat hij moedeloos werd, en dat hij sprak: ik zal nog één dezer dagen in de hand van Saul omkomen.
Maar in Psalm 11 mag hij getuigen van de hoop die in hem is. Ondanks de moeilijke omstandigheden. Ondanks alles wat zich tegen hem keert. Zelfs zijn vrienden, zijn schoonvader, de soldaten waarmee hij gevochten heeft, alles en iedereen die zich tegen hem keert. Het kan hem ontmoedigen, en toch… in die diepe nood geeft de Heere zulk een toevlucht, zulk een vertrouwen op de Heere: De Heere regeert. De Heere beschermt David te midden van alle omstandigheden. Hij mag door het ware geloof afzien van zichzelf en opzien tot de HEERE. Dat is heel eenvoudig het ware geloof. Dat we niet meer op onszelf vertrouwen, dat we niet op onszelf zien, maar dat we leren opzien tot God, Die de Getrouwe en Onveranderlijke is, de Jehova, de Drie-enige God: de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. En over Die HEERE, met vijf hoofdletters, spreekt David in deze Psalm.

Ds. D.E. van der Kieft (uitgesproken te Grafhorst)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie