Gelezen (geloofsopbouwend)

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

De Geest van Christus getuigt niet met een hoorbare stem, zoals God sprak uit de hemel over Christus, noch door een engel, zoals Hij sprak tot de maagd Maria, maar op een innerlijke, verborgen, heerlijke en onuitsprekelijke wijze zegt Hij tegen de gelovigen dat ze goede moed moeten hebben en dat hun zonden vergeven zijn (...).

Deze waarheid moeten we met ernst verdedigen tegenover die arme, bedrogen en misleide zielen in deze dagen die de wereld willen doen geloven dat hun zulke heerlijke dingen zijn bekend gemaakt door een hoorbare stem uit de hemel. Het is zeer te vrezen dat deze pochers en grootsprekers die zo zwaar rusten op een uiterlijk getuigenis, nooit het innerlijke, kostelijke, verborgen en krachtige getuigenis van de Geest van Christus hebben gehoord.

Thomas Brooks, hemel op aarde, p 353.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Heiligheid verschilt in geen enkel opzicht van geluk, behalve in de naam. Heiligheid is geluk in de knop en geluk is heiligheid in volle bloei. Geluk is niets anders dan het wezen van heiligheid. (...)

Elke belijdenis zonder heiligheid is leeg en ijdel. Heiligheid is het merg en wezen van alle godsdienst. Heiligheid is God gegraveerd en afgedrukt in de ziel. Heiligheid is Christus geformeerd in het hart. Heiligheid is ons licht, ons leven, onze schoonheid, onze heerlijkheid, onze vreugde, onze kroon, onze hemel, ons alles. De heilige ziel is gelukkig in het leven, zalig in het sterven, en zal een allesovertreffende heerlijkheid ontvangen in de morgen van de opstanding.

Thomas Brooks, De hemel op aarde, p375
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Every time we look at the cross of Christ seems to be saying to us "I am here because of you. It is your sin I am bearing, your curse I am suffering, your debt I am paying, your death I am dying." Nothing in history or in the universe cuts us down to size like the cross. All of us have inflated views of ourselves, especially in self-righteousness, until we have visited a place called Calvary. It is there, at the foot of the cross, that we shrink to our true size.

John Stott
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door KDD »

Ds. Lamain schreef: Vijanden van God en van de vrije genade zijn wij geworden in de val. In de goddeloosheid is dat waar, maar ook niet minder in de godsdienst. Denk alleen maar aan de oudsten zoon uit Lukas 15. Ik heb nooit uw gebod overtreden en heb nooit een bokje gehad om met mijn vrienden vrolijk te zijn. Die oudste zoon wilde een bok, maar heeft nooit betrekking gehad op het gemeste kalf. En bokken deelt God niet uit, maar het gemeste kalf wordt geslacht voor degenen, die als de verloren zoon terugkeren.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

No matter how extensive one's scriptural knowledge, or how amazing one's memory, it is self-deception if that is all there is. True knowledge is the prelude to action, and it is the obedience to the Word that counts in the end

Peter Davids in his commentary on James
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Many people will pray when they are required by cultural or social expectations, or perhaps by the anxiety caused by troubling circumstances. Those with a genuine lived relationship with God as Father, however, will inwardly WANT to pray and therefore will pray even though nothing on the outside is pressing them to do so. They pursue it even during times of spiritual dryness, when there is no social or experiential payoff.

Ds. T. Keller
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Ik had toen, en op andere momenten, een grote vreugde in de Heilige Schrift, meer dan in welk boek dan ook. Vaak leek bij het lezen elk woord mijn hart te raken. Ik voelde een harmonie tussen iets in mijn hart, en die zoete krachtige woorden. Ik scheen dikwijls zoveel licht te zien, tentoongespreid door elke zin, en zulk een verkwikkend en verrukkend voedsel medegedeeld, dat ik niet kon doorgaan met lezen. Ik bleef dikwijls lang stilstaan bij één zin, om de wonderen te zien die erin vervat waren; en toch scheen bijna elke zin vol wonderen te zijn.

Ds. J. (Jonathan) Edwards
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Toen ik in 1737 voor mijn gezondheid het bos inreed en van mijn paard stapte op een afgelegen plaats, zoals mijn gewoonte was, om te wandelen in goddelijke overdenking en gebed, had ik eens een gezicht dat voor mij buitengewoon was. Ik zag de heerlijkheid van de Zoon van God, als Middelaar tussen God en de mens, en Zijn wonderbaarlijke, grote, volle, zuivere en zoete genade en liefde, en zachtmoedige en milde neerbuigendheid. Deze genade die zo rustig en zoet scheen, was ook groot boven de hemelen. De persoon van Christus scheen onuitsprekelijk uitmuntend, met een uitnemendheid die groot genoeg was om alle gedachte en bevatting te verzwelgen - dit duurde, voor zover ik kan beoordelen, ongeveer een uur. Dit hield mij het grootste deel van de tijd in een vloed van tranen, en hardop wenend. Ik voelde een vurigheid van ziel om, wat ik niet anders weet uit te drukken, ontledigd en teniet gedaan te worden. Ik wilde in het stof liggen en vol zijn van Christus alleen; Hem liefhebben met een heilige en reine liefde; op Hem vertrouwen, van Hem leven, Hem dienen en volgen, en volmaakt geheiligd en rein gemaakt worden met een goddelijke en hemelse reinheid.

Ds. J. (Jonathan) Edwards
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Marck »

Ben wel blij met de bijdragen van Philpot. Krijg ze niet allemaal gelezen maar op zijn tijd eentje. Vaak inderdaad opbouwend. Thanks.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Bezorgd »

Mooi stukje van ds Paauwe, getweet door ds W. Visscher: https://twitter.com/wvisscher4/status/1 ... 8063771650
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door TSD »

Bezorgd schreef:Mooi stukje van ds Paauwe, getweet door ds W. Visscher: https://twitter.com/wvisscher4/status/1 ... 8063771650
En hoe bepaal je dan dat Ds. W Visscher hier achter zit? Ik heb even gekeken, maar ik heb echt geen idee. Een accountnaam zegt niet zoveel.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door -DIA- »

Marck schreef:Ben wel blij met de bijdragen van Philpot. Krijg ze niet allemaal gelezen maar op zijn tijd eentje. Vaak inderdaad opbouwend. Thanks.
De meest kan ik ook hartelijk onderschrijven. Beetje jammer dat sommige in het Engels zijn, want van vertalen komt dan niet altijd. Maar doorgaans wel goed om te lezen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Bezorgd »

TSD schreef:
Bezorgd schreef:Mooi stukje van ds Paauwe, getweet door ds W. Visscher: https://twitter.com/wvisscher4/status/1 ... 8063771650
En hoe bepaal je dan dat Ds. W Visscher hier achter zit? Ik heb even gekeken, maar ik heb echt geen idee. Een accountnaam zegt niet zoveel.
Gezien zijn tweetgeschiedenis en bewondering voor ds Paauwe, ga ik er wel vanuit.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Job »

Bezorgd schreef:
TSD schreef:
Bezorgd schreef:Mooi stukje van ds Paauwe, getweet door ds W. Visscher: https://twitter.com/wvisscher4/status/1 ... 8063771650
En hoe bepaal je dan dat Ds. W Visscher hier achter zit? Ik heb even gekeken, maar ik heb echt geen idee. Een accountnaam zegt niet zoveel.
Gezien zijn tweetgeschiedenis en bewondering voor ds Paauwe, ga ik er wel vanuit.
Hij schrijft in een antwoord aan iemand dat hij al jaren preekt. Zou zomaar kunnen dus.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: RE: Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Job schreef:
Bezorgd schreef:
TSD schreef:
Bezorgd schreef:Mooi stukje van ds Paauwe, getweet door ds W. Visscher: https://twitter.com/wvisscher4/status/1 ... 8063771650
En hoe bepaal je dan dat Ds. W Visscher hier achter zit? Ik heb even gekeken, maar ik heb echt geen idee. Een accountnaam zegt niet zoveel.
Gezien zijn tweetgeschiedenis en bewondering voor ds Paauwe, ga ik er wel vanuit.
Hij schrijft in een antwoord aan iemand dat hij al jaren preekt. Zou zomaar kunnen dus.
Het is zo.
Zie dit fragment en dan vanaf minuut 4: https://youtu.be/foPwFLfcx9A
Plaats reactie