Gelezen (geloofsopbouwend)

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Schatgraven nieuwsbrief schreef:
Ds. R.M. McCheyne schreef:Verblijd u, o jongeling! in uw jeugd, en laat uw hart zich vermaken in de dagen uwer jongelingschap, en wandel in de wegen uws harten, en in de aanschouwingen uwer ogen; maar weet, dat God, om al deze dingen, u zal doen komen voor het gericht. Prediker 11:9

Velen menen dat er geen blijdschap in de dienst van God te smaken is. Zij hebben de indruk dat het een naargeestige zaak is. Als een jong iemand christen wordt, zegt men gewoonlijk: Helaas, nu moet hij afstand doen van alle vreugde. Al zijn vermaken moet hij nu inwisselen voor het lezen in de Bijbel en het leven in strenge ingetogenheid.

Ja, zo spreekt de wereld. maar hoe spreekt Gods Woord erover? ‘Ik heb grote lust in Zijn schaduw en zit eronder’ (Hooglied 2:3). God is waarachtig en alle mensen zijn leugenachtig!

Jonge vrienden, laat u toch niet misleiden. De wereld heeft veel zinnelijke en zondige vermaken. De wereld kent het genot van een weelderig leven, en het vermaak van spel en dans. Elk redelijk mens zal erkennen dat deze uitlokkende genoegens bekoorlijk zijn voor het natuurlijke hart. Maar ach! Zij verderven de mens en zullen eindigen in een eindeloze rampzaligheid. ‘Verblijd u, o jongeling, in uw jeugd, en laat uw hart zich vermaken in de dagen van uw jongelingschap, en wandel in de wegen uws harten en in de aanschouwing uwer ogen; maar weet, dat God om al deze dingen u zal doen komen in het gericht’, zo sprak Salomo. Ik raad u een heerlijke vreugde, namelijk vermoeid van Gods toorn en uitgeput van het zoeken naar andere verlossers, neder te zitten onder de schaduw van Christus. Bij Hem zult u rust vinden. Bij Hem is een heerlijke vreugde!

Er zijn mensen die menen dat zij behouden zullen worden omdat zij zich een verstandelijke kennis van Christus eigen gemaakt hebben. Zij lezen over Christus in de Bijbel, zij horen van Hem in Gods huis, en daardoor menen zij dat zij christenen zijn. Helaas, mijn vrienden, welk voordeel zou u ervan hebben als u een appelboom kon beschrijven, als u kon zeggen hoe mooi hij was en hoe zwaar hij met heerlijke vruchten beladen was, en u had nooit gegeten van zijn vruchten of nooit onder zijn schaduw gezeten? Zo is het ook met Christus. Welk nut zou Hij u doen als u alleen van Hem hoorde in boeken en predikaties? O, mijn vrienden, u moet ieder persoonlijk nederzitten onder Zijn schaduw als u door Hem behouden wenst te worden! Bij Hem is zo’n veilige rustplaats voor een doemwaardige zondaar.

Mogelijk zijn er onder u die zeggen: ik heb onder Zijn schaduw gezeten. En toch hebt u Christus verlaten. Ach, u bent wellicht van Christus weggegaan om uw eigen lusten weer te volgen? Keer weder, keer weder! Er is geen andere schuilplaats voor uw ziel. Kom, en zit weer neder onder de schaduw van uw Verlosser. Alleen die in de schuilplaats des Allerhoogsten is gezegen, die zal vernachten in de schaduw van de Almachtige!
Auteur: R.M. McCheyne (1813-1843).
Titel: Geef Mij uw hart, dagboek
Uitg.: Den Hertog
ISBN: 9033116863
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. D.M. Lloyd-Jones schreef:De toestand van de wereld van vandaag is niets anders dan een afschuwelijk monument van het menselijke falen. De mens in zonde is een pygmee die vecht tegen de Almachtige God - als een vlieg die zich opstelt tegen atoomkracht!” Hoe zullen we dan begrijpen dat op een kleine heuvel genaamd Golgotha, Jezus Christus, onze Schepper en Heere, die Immanuel is geworden, Zijn bloed vergoot en gekweld werd en stierf voor helwaardige rebellen, verachtelijke mislukkingen en zondige pygmeeën zoals wij om ons te redden van de rechtvaardige toorn van God, om ons vrede en een doel in het leven te geven, en om ons voor te bereiden om voor altijd met Hem te trouwen in het ware volmaakte huwelijk in de hemel (Openb. 19:6-9)! Waarlijk, Zijn bloed is, zoals Thomas Brooks zei, "de sleutel van de hemel.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Johannes S »

En hij, zijn mantel afgeworpen hebbende, stond op, en kwam tot Jezus. Markus 10:50

De blinde te Jericho bleef niet halverwege staan, maar door Jezus’ woord opgewekt, ging hij recht op Hem af. Hij hield zich niet op bij Petrus of Johannes of Jakobus, maar ging regelrecht tot Jezus. Onze Heere wist wel dat deze man Zijn Naam en macht kende, daarom richtte Hij, zonder verder onderricht, deze vraag tot hem: „Wat wilt gij, dat Ik u doen zal?” De woorden die de Heere tot mensen sprak, waren meestal aan hun toestand ontleend. Daarom lokte Hij door deze vraag een openbaar antwoord uit. „Wat wilt gij, dat Ik u doen zal?” „Rabboni”, zei de blinde, „dat ik ziende mag worden.”

Ga daarom ook tot Jezus, hetzij ontmoedigd of aangemoedigd, en vertel Hem wat u begeert. Beschrijf uw omstandigheden met oprechte woorden. Zeg niet: „Ik kan niet bidden. Ik kan geen woorden vinden.” Ieder woord is goed, mits u meent wat u zegt. Gebruik die woorden die u het eerst voor de geest komen wanneer uw begeerte levendig wordt. Zeg Hem dat u zonder Zijn soevereine genade een ellendeling bent. Zeg Hem dat u een doodschuldig zondaar bent, dat u een hard hart hebt, dat u een dronkaard, een vloeker bent, indien dat zo is.

C.H.Spurgeon.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Charles »

Altaria BWV 45
https://youtu.be/KiH6hgis2zc

Wer Gott bekennt
Aus wahrem Herzensgrund,
Den will er auch bekennen.
Denn der muß ewig brennen,
Der einzig mit dem Mund
Ihn Herren nennt.


Wie God erkent
uit de grond van zijn hart,
die wil Hij ook erkennen.
Want hij moet eeuwig branden,
die alleen met zijn mond
Hem Heer noemt.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. C.H. Spurgeon schreef: Ziende op Jezus. Hebreeën 12:2

Het is altijd het werk van de Heilige Geest om ons oog van onszelf weg te treken en het op Jezus te richten. Het werk van de satan is juist het tegenovergestelde: hij probeert zonder ophouden om ons naar ons zelf te laten kijken, in plaats van naar Christus. Hij fluistert ons in: ‘Jouw zonden zijn te groot om vergeven te worden; je hebt niet genoeg berouw; je zult niet tot het einde toe kunnen volharden; je hebt geen deel aan de vreugde van Gods kinderen; je klemt jezelf zo weinig aan Jezus vast….’ Dit zijn allemaal gedachten die betrekking hebben op jezelf, en nooit zul je troost of zekerheid krijgen door naar binnen te kijken. Maar de Heilige Geest trekt ons oog helemaal van onszelf af. Hij zegt ons, dat wij niets zijn, maar dat Christus alles in allen is! Denk eraan: het is niet jouw vastklemmen aan Christus dat je redt; het is Christus Zelf. Het is niet jouw blijdschap in Hem, die jou verlost; het is Christus; het is zelfs niet jouw geloof in Christus, hoewel dit het middel is. Het zijn het bloed en de verdiensten van Christus. Zie dus niet zoveel op de hand waarmee je Christus aanneemt. Zie wel veel op Jezus. Hij is de bron van je hoop. Kijk niet naar je geloof, maar naar Jezus, de overste Leidsman en Voleinder van het geloof. Wij zullen nooit gelukkig worden door op onze gebeden, onze daden of gevoelens te zien. Wat Jezus is, niet wat wij zijn, geeft rust aan onze ziel. Als wij satan onmiddellijk willen overwinnen en vrede met God willen hebben, dan moet het alleen zijn door op Jezus te zien. Houd je oog eenvoudig op Hem gericht. Laat Zijn dood, Zijn lijden, Zijn verdiensten, Zijn heerlijkheid, Zijn voorspraak je steeds voor de geest staan. Zie als je ’s morgens wakker wordt, op Hem. En als je ’s avonds gaat liggen, zie op Hem! Laat je hoop noch je vrees zich tussen jou en de Heere Jezus plaatsen. Ga dicht achter Hem aan, en Hij zal je nooit verlaten.

Mijn hoop en troost is te aller stond
op Jezus en Zijn bloed gegrond.
‘k Betrouw niet op bevinding, nee,
Ik steun op Jezus’ Naam alleen!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Johannes S »

Mooi. Dankjewel.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. G. Whitefield schreef:Toen ik zestien was, begon ik twee keer per week te vasten, zesendertig uur aaneen. Ik bad vele malen per dag. Ik ontving het sacrament elke dag des Heeren. Ik vastte mijzelf bijna dood gedurende de veertig dagen van de vasten, gedurende welke ik het tot mijn plicht maakte om nooit minder dan drie maal per dag naar de openbare eredienst te gaan, naast zeven maal per dag naar het privé-gebed; toch wist ik niet meer dat ik als een nieuw schepsel in Christus Jezus geboren moest worden, dan wanneer ik helemaal nooit geboren zou zijn.

Ik moet getuigenis afleggen aan mijn oude vriend, Mr. Charles Wesley. Hij gaf mij een boek in handen, genaamd Het leven Gods in de ziel des mensen, waardoor God mij toonde dat ik wedergeboren of verdoemd moest worden. Ik ken de plaats; het is misschien bijgelovig, maar telkens wanneer ik naar Oxford ga, kan ik niet nalaten naar die plaats te gaan waar Jezus Christus zich voor het eerst aan mij openbaarde en mij de nieuwe geboorte gaf.

Ik leerde dat een man naar de kerk kan gaan, zijn gebeden opzeggen, het avondmaal ontvangen, en toch geen christen zijn. Hoe mijn hart zich verhief. Mijn hart sloeg over als een arme man die bang is om in zijn grootboek te kijken, omdat hij anders failliet zou gaan.

En toch, zal ik dat boek verbranden? Zal ik het neergooien? Zal ik het naast me neerleggen? Zal ik er in zoeken? Ik heb het doorzocht, en met het boek in mijn hand richtte ik mij tot de God van hemel en aarde: "Heer, als ik geen christen ben, laat mij dan omwille van Jezus Christus zien wat christendom is, opdat ik uiteindelijk niet verdoemd zal zijn.

Ik lees nog wat verder. O, zegt de schrijver, dat zij ook maar iets van godsdienst weten, weet dat het een vitale vereniging is met de Zoon van God - Christus gevormd in het hart. O, wat een straal van goddelijk licht brak er door in mijn ziel!

Ik schreef naar al mijn broeders en naar mijn zusters. Ik sprak met de studenten als ze in mijn kamer kwamen. Ik legde alle onbeduidende gesprekken naast me neer. Ik legde alle onbeduidende boeken weg, en was vastbesloten te studeren om een heilige te worden, en daarna om een geleerde te zijn.

Vanaf dat moment heeft God Zijn gezegende werk in mijn ziel voortgezet. Ik ben nu vijfenvijftig jaar oud en zal u over een paar dagen verlaten. Maar ik zeg u broeders, ik ben er meer en meer van overtuigd dat dit de waarheid van God is, en dat u zonder dit nooit door Jezus Christus behouden kunt worden.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 14 jul 2021, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:
Ds. G. Whitefield schreef:Toen ik zestien was, begon ik twee keer per week te vasten, zesendertig uur aaneen. Ik bad vele malen per dag.
Mooi. Ik las dit gisteren of eergisteren ook zoals dat door Joseph Tracy is weergegeven in zijn boek 'The Great Awakening'.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:Mooi. Ik las dit gisteren of eergisteren ook zoals dat door Joseph Tracy is weergegeven in zijn boek 'The Great Awakening'.
Ik zie dat dat boek ook door Lloyd Jones werd aanbevolen. Hoe leest het boek? Een flinke pil zeker?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:
Herman schreef:Mooi. Ik las dit gisteren of eergisteren ook zoals dat door Joseph Tracy is weergegeven in zijn boek 'The Great Awakening'.
Ik zie dat dat boek ook door Lloyd Jones werd aanbevolen. Hoe leest het boek? Een flinke pil zeker?
Het is in 1842 geschreven. Ik heb het gekocht als ebook voor 99 cent. De moeilijkheidsgraad van de taal valt mee, mogelijk omdat de versie die ik heb moderne spelling heeft en misschien nog meer aanpassingen maar de verantwoording daarvan ontbreekt.
Verder is het heel gedetailleerd. Zelfs de collecteopbrengsten voor het weeshuis worden tot 2 cijfers achter de komma genoteerd. Maar daartussen staan de mooie anekdotes. En de geschiedenis van de Great Awakening zelf is verkwikkend om te lezen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. J. Calvijn schreef:

Bidden op vaste tijden


Hierboven heb ik al gezegd dat je altijd met een tot God opgeheven hart moet zuchten en zonder ophouden moet bidden. Maar wij zijn zo zwak dat we door vele hulpmiddelen ondersteund moeten worden. En we zijn zo slap dat we steeds moeten worden aangespoord. Daarom is het toch gepast dat we ieder voor zich specifieke momenten vaststellen voor training. Die momenten mogen niet zonder bidden voorbijgaan. Heel ons hart moet er dan aan gewijd en door in beslag genomen worden.

Deze momenten zijn: als we ’s morgens opstaan, voordat we aan ons werk beginnen, als we gaan zitten om te eten, als we dankzij Gods zegen gegeten hebben en als we ons klaarmaken om te gaan slapen.

Alleen moeten we ons niet op een bijgelovige manier aan deze momenten houden. We moeten niet denken dat we daardoor als het ware een schuld aflossen voor God en voor de rest van de tijd onze plicht volbracht hebben. Het moet juist een steun zijn voor onze zwakheid om die te trainen en nu en dan aan te sporen. We moeten er vooral voor zorgen dat we meteen naar God toe lopen – niet met snelle voeten, maar met een snel hart – zo vaak we zelf door tegenslagen in het nauw zitten of anderen daardoor in het nauw zien zitten. Bovendien mogen we geen enkele voorspoed van onszelf of anderen voorbij laten gaan zonder door lof en dankzegging te verklaren dat we zijn hand daarin erkennen.

Ten slotte moeten we bij elk gebed goed oppassen dat we God niet willen binden aan bepaalde omstandigheden en Hem niet voorschrijven wanneer, waar en hoe Hij iets moet doen. Want dit gebed leert ons dat we Hem niet de wet mogen voorschrijven en Hem geen voorwaarde mogen opleggen. We moeten het aan zijn goeddunken overlaten om wat Hij doet, te doen op zijn manier, tijd en plaats, zoals Hij het goed vindt. Daarom bidden we, voordat we ook maar iets voor ons zelf bidden, of zijn wil mag gebeuren. Daarmee onderwerpen we onze wil al aan die van Hem. We houden onze wil als het ware met een teugel in bedwang om te voorkomen dat we God vooraf aanwijzingen zouden geven. En we stellen Hem aan als rechter en bestuurder van al onze verlangens.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Isala »

De HEERE zal in eeuwigheid regeren; uw God, o Sion, is van geslacht tot geslacht. Hallelujah! (Ps.146:10)

Hoe zal het gaan in de wereld? De tijd is immers uiterst bang. Men hoort van oorlogen en aardbevingen. Bovendien is de aarde met wrevel vervuld. Elk ogenblik kan de wereld in brand vliegen. Geen wonder, dat velen met zorg zijn bezet.

Toch is er een volk, dat niet bezorgd hoeft te zijn, want alle dingen moeten voor hen meewerken ten goede, daar zij naar Gods eeuwig voornemen geroepen zijn. Zij liggen voor Gods rekening naar lichaam en ziel, voor tijd en eeuwigheid. Dat volk wordt door de dichter aangesproken, als hij zegt: Uw God, o Sion, is van geslacht tot geslacht! Hoe bevoorrecht is dat Sion, omdat het zulk een God heeft. Nooit roepen ze tot Hem tevergeefs, want altijd schenkt Hij hen hulp en redt hen keer op keer. Zo deze God voor u is, wie en wat zou dan tegen u kunnen zijn? Hoe zoet is de ervaring van Zijn gunst en de betoning van Zijn goedertierenheid. Als je daarvan iets mag ondervinden, kun je zelfs zingen in de grootste smarten.

Hij zal in eeuwigheid regeren. Ook daarin ligt rijke troost, want dat betekent dat Sion niet overgeleverd is aan het toeval of het noodlot. O nee! Uw God, o Sion, is Koning en Zijn koninkrijk heerst over alles. Niets is aan Zijn regering onttrokken. Hij is het immers, Die het gans heelal heeft geschapen en Hij houdt het in stand net zo lang tot Hij Zijn doel ermee bereikt heeft. Aan die regering zijn ook de duivelen onderworpen. Satan kan maar niet doen wat hij wil. Soms schijnt het van wel. Als wij vandaag om ons heen zien, lijkt het er op, dat satan het voor het zeggen heeft. En zeker, zijn troon staat in deze wereld, en hij heeft grote macht. Duizenden hitst hij op tegen God en Zijn kerk. De afval neemt dan ook ontstellend toe, de ongerechtigheid vermenigvuldigt, de liefde verkilt en de zonde wordt vrij uitgesproken als in de dagen van Sodom. Ja, als wij vandaag om ons heen zien, kan men wel eens verwonderd vragen: In wat voor een wereld leven wij? Wat moet er van worden? En toch, ook nu is het waar, dat God regeert. Wat is het tot rijke troost te weten, dat al wat gebeurt, door Hem van tevoren bepaald is en dat het Hem niet uit de hand loopt. Het is de HEERE, de getrouwe Verbondsgod Die regeert. De Sionieten hoeven niet bevreesd te zijn, want hoe bang de tijd ook is en wordt, Gods rechterhand is hoog verheven, maar houdt ook door haar kracht Gods volk in stand. Ja, Sions God is van geslacht tot geslacht! Dat betekent, dat er verwachting is voor ons nageslacht.

Maar als het dan zo is, dat de Heere in eeuwigheid zal regeren en dat Sions God is van geslacht tot geslacht, hoe past het ons dan de Heere te prijzen. Verwonderd over Gods goedheid en trouw, voelt de dichter zich gedrongen God groot te maken en wekt daar ook anderen toe op. Als ons oog zo op de Heere gevestigd mag zijn, dan kunnen wij inderdaad zingen. Want wat er dan ook mag gebeuren, dan zal de Heere uitkomst geven en mogen wij in dat vertrouwen leven en het melden in ons lied. Ja, op Gods lof loopt alles uit.

Dat wij niet al te zeer op de omstandigheden zouden letten, maar dat wij boven de omstandigheden uit op God zouden letten, want Hij regeert en zal Zijn almacht tonen! Dan zal de lof ook bij ons niet ontbreken. Omdat de Heere in eeuwigheid zal regeren en omdat uw God, o Sion, is van geslacht tot geslacht. Hallelujah!
Vertroost dan elkander met deze woorden.


Auteur: ds. J. van Haaren

bron: Schatgraven GG Terneuzen
Hora est!
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Johannes S »

Deze brief staat in een oude catechisant.



Millmont, Union Country, Pennsylvania, 28 april 1932


Aan de heer en mevrouw Horace Coleman,

Geliefde broeder en zuster in Christus,

Hartelijke groeten in de gezegende Naam van Hem Die
ons beveelt (Efeziers 5 vers 20): 'Dankende te allen tijd
over alle dingen God en de Vader, in de Naam van onze
Heere Jezus Christus.'

Wat een hoog bevel wordt ons hier voorgehouden! Toch
moeten we hier steeds biddend naar streven.

Het is zowel tot Zijn eer als tot ons nut wanneer we dit
doen. Want er is een wonderlijke kracht in de lofprijzing
om het hart boven alle teleurstellingen en beproevingen
van de aarde op te heffen. lk ben er grondig van overtuigd
dat een belangrijke reden, waarom zo velen van Gods
dierbare kinderen zo veel in Mesech wonen, is omdat zij
zo weinig lofzingen!

Pas vroeg een broeder mij, wat de beste manier was om
de koudheid van zijn hart te overwinnen en de gebondenheid-
held van zijn geest, wanneer hij wilde bidden. lk vertelde
hem om te beginnen met de Heere te prijzen, zo gauw
hij op zijn knieën viel. En als hij aan niets anders kon denken,
om dan te te beginnen met Hem te danken dat hij nog niet
in de hel was.

Pas las ik van een knappe jonge man die uit de oorlog
terug was gekomen en zijn rechterarm miste. Zijn
vrienden en familieleden kwamen bij elkaar om hem te beklagen
en zij betreurden zijn gemis. Maar hij zei: 'Help mij
om God te danken, dat ik mijn linkerarm nog heb!'


'Dankende te allen tijd over alle dinqen God en de Vader,
in de Naam van onze Heere Jezus Christus.' Let op de
overeenkomst tussen deze oproep en de taal van Psalm
34 vers 2: 'lk zal de HEERE loven te allen tijd; Zijn lof zal
gedurig in mijn mond zijn. Dit toont ons de overeen-
komst tussen de Testamenten. Vergelijk ook Handelingen 16 vers 25!

lk denk dat ik je bijna kan horen fluisteren: 'Maar broeder
Pink. Wij kunnen ons niet tot de lofprijzing van God
brengen en ook in ons niet de geest van ware dankbaarheid
voortbrengen, net zomin als we ervoor kunnen zorgen
dat de regen neerstort op het verschroeide land. En dat is
helemaal waar. Maar stil blijven staan bij onze onmacht brengt ons nergens
en het brengt geen vrucht voort tot Gods eer.

Luister, het is waar: ik kan mijn lichaam niet gezond
maken, net zomin als ik een boom kan maken; maar ik
kan wel mijn gezondheid, die ik reeds heb, vernielen en
ondermijnen; én ik kan zulke middelen gebruiken die
-onder Gods zegen- meewerken aan een goede ge-
zondheid. Zo is het geestelijk ook. Waarom zou ik niet de
tien laatste Psalmen lezen of de brief aan de Efeziërs?
Waarom zou ik niet peinzen over Gods barmhartigheden
en zegeningen?
...
Wat zijn er ontzettend weinig mensen die werkelijk God
kennen op een bevindelijke en intieme manier!
Ik zie uit naar een oprechte en wijdverspreide opwekking.
Psalm 107 geeft ons veel hoop. Bovenal, Jehovah is op de
Troon en Zijn arm is niet verkort!


Met Christelijke liefde, hartelijke groeten en veel gebeden,

de uwe door de verdraagzame genade van God,

A.W. Pink
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Johannes S »

Spurgeon schreef: Ik herinner me ook hoe ik de schande van de zonde begon te zien. Zoals mijn Heere bespuwd, belasterd en kwaadaardig behandeld werd, zo begon mijn ziel alle trots van zonde te verfoeien, zijn belofte van plezier te verachten en hem van duizend misdaden te beschuldigen. Hij had me bedrogen, me richting de afgrond geleid, me bijna vernietigd. Ik verafschuwde hem en verfoeide zijn omkoperijen en alles wat hij aan genoegen en plezier aanbood. O zonde, wat een schandelijke indruk maakte u op mij! Alles wat laag, gemeen en verachtelijk is, zag ik in u samengebald. Mijn hart geselde de zonde door berouw, sloeg hem met berispingen en kwelde hem met zelfverloochening. Toen werd hij tot een voorwerp van schande en minachting gemaakt.

Maar dit was niet voldoende: de zonde moest sterven. Mijn hart treurde om wat de zonde had gedaan, en ik was besloten om de dood van de Heere op mijzelf te wreken. Mijn ziel zong zijn besluit als volgt uit:

‘O, wat haat ik deze lusten van mezelf,
die mijn God kruisigden; die zonden die
Zijn vlees doorboorden en aan het
kruishout nagelden.
Ja, mijn Verlosser, ze zullen sterven,
zo besloot mijn hart.
Noch zal ik de schuldige zaken sparen
die mijn Zaligmaker lieten bloeden.’

Toen leidde ik mijn zonden verder naar de kruisigingsplek. Ze wilden graag ontsnappen, maar de kracht van God verhinderde dit en begeleidde ze als een soldatenwacht naar de dodelijke galg. De hand van de Heere was aanwezig en Zijn alles openbarende Geest ontkleedde mijn zonden zoals Christus ontkleed was. Hij stelde ze mij voor ogen, zelfs mijn verborgen zonden in het licht van Zijn aangezicht. O, wat een schouwspel was het terwijl ik ernaar keek! Ik had eerder zijn bevallige kleding gezien en de kleuren waarmee hij zichzelf had opgesmukt, om er even mooi uit te zien als Izebel toen zij haar gezicht verfde. Nu echter zag ik zijn naaktheid en verschrikking en ik was de wanhoop nabij. Maar mijn geest richtte me op, want ik wist dat ik vergeving had ontvangen en ik zei: ‘Christus Jezus heeft mij vergeven, want ik heb in Hem geloofd, en ik zal het vlees ter dood brengen door het aan Zijn kruis te laten sterven.’

Ik herinner me het inslaan van de spijkers, en hoe het vlees worstelde om zijn vrijheid te behouden. Een, twee, drie, vier, de spijkers gingen erin en bevestigden de vervloekte zonde aan het hout met Christus, zodat hij niet kon vluchten noch regeren. En nu, lof zij God: ook al is mijn zonde niet dood, hij is gekruisigd en moet uiteindelijk sterven. Daar hangt hij. Ik kan zien hoe het leven eruit wegstroomt. Soms worstelt hij om naar beneden te komen en probeert hij de spijkers los te wrikken, want hij zou graag ijdelheid najagen. Ach, hij sterft een trage dood, die samengaat met veel pijn en worstelen. Toch sterft hij. Spoedig zal zijn hart met de speer van de liefde van Christus doorboord zijn en zal hij geheel de geest geven. Dan zal onze onsterfelijke natuur niet meer door het lichaam dezes doods belast worden, maar ze zal zuiver en smetteloos opwaken en voor eeuwig Gods gelaat aanschouwen.

Welnu, ik spreek niet allegorisch over dingen die werkelijkheid behoren te worden maar die in de praktijk slechts ideeën blijven. Ik beschrijf in beeldspraak wat in werkelijkheid gebeurt. Ieder mens die in Jezus gelooft, gaat namelijk onmiddellijk aan het werk om van de zonde af te komen. En u kunt weten of iemand in Jezus Christus heeft geloofd of niet, door te zien of er een verandering zichtbaar is in zijn motieven, gevoelens, leven en gedrag.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Susanna »

Wat mijzelf betreft, lukt het mij niet altijd om zonder omweg gelovig tot Christus te komen, maar ik kan er altijd komen via de zonde. De zonde is het handvat, waardoor ik Christus kan aangrijpen. Ik wend me tot een tekst waarin God, de zonde en Christus samengevoegd heeft. Ik kan niet altijd mijn hand op Christus leggen en zeggen ‘Christus is de mijne’, maar ik kan wel altijd mijn hand op de zonde leggen en zeggen ‘de zonde is mijne’. Als ik bijvoorbeeld de tekst neem ‘De Zoon des mensen is gekomen om zalig te maken wat verloren was’, Ja, verloren, verloren…ik ben verloren!, dan leg ik mijn hand op dat vers en zeg: ‘ik ben die verlorene’ en als ik dan zie dat de Zoon des mensen is gekomen om het verlorene te behouden, kan mijn hart gelovig tot Christus komen…en roep ik uit: ‘Wat God heeft samengevoegd, scheide de mens niet! John Duncan
Plaats reactie