Zondekennis als voorwaarde? (Uit gelezen, gedacht, gehoord)

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zondekennis als voorwaarde? (Uit gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Posthoorn »

samanthi schreef:Hebreeën 11

6 Maar zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen. Want die tot God komt, moet geloven, dat Hij is, en een Beloner is dergenen, die Hem zoeken.

Hier blijf is bij, ook al is er een wettische zondekennis en ook al gebruikt de Heere dat weleens, echte droefheid naar God kan nooit zonder geloof zijn, waar ben je dan bedroefd voor? Droefheid naar God is dat je tegen een goeddoend God gezondigd heb, dat door jouw zonden de Heere Jezus heeft moeten lijden.
Vernederd worden gaat vóór het 'komen tot God'. Het is juist zo dat de zondaar zonder die vernedering niet komt. Is het vernederd zijn dan zélf al geloof? Dat wordt een lastige vraag. Ik kom daar in elk geval niet uit.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Zondekennis als voorwaarde? (Uit gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door samanthi »

@ posthoorn

Als je dat stelt krijg je mensen die denken dat zr het waard zijn omdat ze zo diep vernederd zojn, óf mensen die nooit durven gaan omdat ze denken niet genoeg vernedering te zijn.
God nodigt mensen die dorsten ook mensen die dorsten naar de wereld.
Jesaja 55

1 O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk! 2 Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen geen brood is, en uw arbeid voor hetgeen niet verzadigen kan? Hoort aandachtiglijk naar Mij, en eet het goede, en laat uw ziel in vettigheid zich verlustigen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Zondekennis als voorwaarde? (Uit gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Vervolgde »

Valcke schreef:Vervolgde, misschien moet je nalezen wat je eerder over Samanthi geschreven hebt. Je hebt haar vraag helemaal niet laten staan, maar je hebt bij herhaling gesteld dat zij leerde dat een mens uit zichzelf tot God kan gaan. Of moet ik de quotes voor je opdiepen? Wel eerlijk blijven, graag.
Valcke, ik wordt een beetje moe van het gedraai en beschuldigingen. Dit is dus ook echt mijn laatste reactie op jou in dit topic.

De vraag heeft als vooronderstelling een gaande mens, anders heeft het wel of niet welkom zijn geen betekenis.
Ik heb dat dus niet gesteld, dat deed Samanthi zelf d.m.v. haar vraagstelling.
En de beantwoording van de vraag met "ja" of "nee" heeft evenzovele theologische complicaties, o.a. voor de prediking.

Van jou zou ik graag zien dat je een eerlijk antwoord geeft op de vraag zoals die er ligt, met een eenvoudig "ja" of "nee".
Dan weet iedereen tenminste waar je staat.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Posthoorn »

samanthi schreef:Er komen ja maars als mensen genodigd worden om aan de voeten van de Heere Jezus te komen.

Steeds weer andere, als de Heere Jezus Zicjh aanbiedt als het Brood des Levens, lopen mensen weg en zeggen ze deze rede is hard.

Dat vraagt de Heere Jezus willen jullie ook niet weggaan?
Nee zeggen de discipelen dan, want Gij hebt de woorden des eeuwige levens.
Jezus nodigt de dorstigen, de vermoeiden en belasten. Hij zegt tegen hen: Kom tot Mij. Dus op het moment dat ze dorstig zijn, vermoeid en belast zijn, zijn ze nog niet 'gekomen', anders hoefde Jezus hen daartoe niet op te wekken. Het is gepluis op de millimeter, ik weet het, maar de vraagstelling dringt er ons toe.
Iemand zegt toch niet op een goede dag 'Kom, laat ik eens tot Jezus gaan', zonder dat er enige behoefte is gewekt in zijn ziel?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Zondekennis als voorwaarde? (Uit gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Valcke »

Vervolgde schreef:
Valcke schreef:Vervolgde, misschien moet je nalezen wat je eerder over Samanthi geschreven hebt. Je hebt haar vraag helemaal niet laten staan, maar je hebt bij herhaling gesteld dat zij leerde dat een mens uit zichzelf tot God kan gaan. Of moet ik de quotes voor je opdiepen? Wel eerlijk blijven, graag.
Valcke, ik wordt een beetje moe van het gedraai en beschuldigingen. Dit is dus ook echt mijn laatste reactie op jou in dit topic.

De vraag heeft als vooronderstelling een gaande mens, anders heeft het wel of niet welkom zijn geen betekenis.
Ik heb dat dus niet gesteld, dat deed Samanthi zelf d.m.v. haar vraagstelling.
En de beantwoording van de vraag met "ja" of "nee" heeft evenzovele theologische complicaties, o.a. voor de prediking.

Van jou zou ik graag zien dat je een eerlijk antwoord geeft op de vraag zoals die er ligt, met een eenvoudig "ja" of "nee".
Dan weet iedereen tenminste waar je staat.
1. Ik zal enkele quotes van je geven.
2. Welke vraag moet ik precies beantwoorden?
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Zondekennis als voorwaarde? (Uit gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Jeremiah »

@Samanti

Jesaja 55 spreekt volgens de ktb over degenen die dorsten naar God..

"O (2)allen gij dorstigen"

2 Gij allen die naar de gerechtigheid zeer verlangt, gevoelende uw zonden en ellenden, Ps. 42:3. Matth. 5:6. Joh. 7:37.
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Zondekennis als voorwaarde? (Uit gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Bertiel »

dat is iedereen, als we het als voorwaarde stellen dat we het moeten voelen gaan we weer de mist in

M'Cheyne heeft er een preek over gehouden...
al dorst je naar de wereld dan moet nog onomwonden de oproep gelden
http://theologienet.nl/documenten/Mac%2 ... 0deel2.pdf
pagina 21
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Zondekennis als voorwaarde? (Uit gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door samanthi »

Jeremiah schreef:@Samanti

Jesaja 55 spreekt volgens de ktb over degenen die dorsten naar God..

"O (2)allen gij dorstigen"

2 Gij allen die naar de gerechtigheid zeer verlangt, gevoelende uw zonden en ellenden, Ps. 42:3. Matth. 5:6. Joh. 7:37.
Jesaja 55

1 O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk! 2 Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen geen brood is, en uw arbeid voor hetgeen niet verzadigen kan? Hoort aandachtiglijk naar Mij, en eet het goede, en laat uw ziel in vettigheid zich verlustigen.

Deze mensen worden toch echt genodigd hoor
Die dorsten echt niet naar God.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zondekennis als voorwaarde? (Uit gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Posthoorn »

Bertiel schreef:dat is iedereen, als we het als voorwaarde stellen dat we het moeten voelen gaan we weer de mist in

M'Cheyne heeft er een preek over gehouden...
al dorst je naar de wereld dan moet nog onomwonden de oproep gelden
http://theologienet.nl/documenten/Mac%2 ... 0deel2.pdf
pagina 21
Dat zeg ik ook niet. Maar je kunt zo druk met de niet-dorstigen die ook genodigd worden, dat je überhaupt vergeet dat er wel degelijk 'dorstende' mensen zijn. Mensen die dorsten naar God en Zijn gemeenschap, maar die Hem nog niet 'gevonden' hebben. Over die mensen heb ik het. Samanthi slaat die categorie als het ware over: je dorst niet en je voelt niets, en dan ineens ben je gelovig en behouden.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Zondekennis als voorwaarde? (Uit gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Valcke »

Vervolgde, omdat ik slecht tegen oneerlijkheid kan, ga ik toch even terug in de discussie. Hoe kun je nu zeggen dat je Samanthi's vraag niet vertaald hebt, maar gewoon hebt laten staan?? Lees dan bijvoorbeeld dit (er waren overigens meer van dergelijke postings):
Vervolgde schreef:
eilander schreef:
Jeremiah schreef:Robert Trail
Bedankt voor het prachtige citaat. Ik denk dat @samanthi niets anders bedoelt dan wat hier staat, en dat ze ageert tegen de lijdelijkheid. Het zou best kunnen dat ze daardoor eenzijdig wordt, en ik zie ook het gevaar dat er van geloven een 'nieuwe wet' wordt gemaakt. Daar op wijzen is nog iets anders dan wat er nu door @huisman gebeurt. Ik vind dat echt niet goed.
Wat Trail hier schrijft is geheel in lijn met wat ik heb betoogd. Maar het raakt telkens het onderwerp niet! Het onderwerp is niet de prediking.

De eerste vraag van Samanthi raakte al niet het onderwerp dat ik aansneed.
Haar vraag betreft de aktie van mensen om buiten de zondekennis om, tot God te gaan. M.a.w. dit zijn mensen die God zoeken, tegen de Bijbel in die zegt dat er niemand is die God zoekt. Dit staat dus helemaal los van de prediking. De bediening van het verbond is een heel ander onderwerp.
In relatie tot de vraag van Samanthi doet zich gelijk de vraag voor naar de rechtvaardigheid van God. Want deze mensen komen welbewust buiten een middelaar om, want ze hebben geen zondekennis! Om in deze situatie te stellen dat deze mensen zondermeer welkom zijn, betekent dat God van Zijn Recht en rechtvaardigheid afstand zou moeten doen. Want God ziet de mens alleen in Christus aan. En Christus te denken zonder de zonde van de mens is niet doenlijk.

Het zou toch heel fijn zijn als deze spits van de vraagstelling van Samanthi, namelijk het God ontdoen van Zijn Rechtvaardigheid, onderkent zou worden.

En wat de prediking betreft. Ook daar komt men niet uit onder het Recht van God. De apostelen hadden als grond de schrik des Heeren.
En om meer bij de geciteerde personen te blijven. Erskine schrijft dat men niet Christus kan prediken en de wet missen.
Vervolgde schreef:
Erskinees schreef:Jullie blijven langs elkaar heenpraten.
Huisman heeft een allergie voor het makkelijk aannemen van Jezus zonder enige zondekennis.
Samanthi heeft een allergie voor het stellen van voorwaarden om tot Jezus te gaan.
Ik kan jullie beiden begrijpen en jullie hebben beiden een wezenlijk punt. Het lijkt bij jullie best diep te zitten, waardoor je langs elkaar heen blijft praten en er geen discussie ontstaat. Ook in andere topics.
Dan heb je denk het probleem niet voldoende in beeld.
Het verschil is of Jezus zondaren en alleen zondaren zaligt, of dat Hij een soort weldoener is die een goed voorbeeld geeft. Maar nodig tot zondeverlossing is Hij niet.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Zondekennis als voorwaarde? (Uit gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door samanthi »

Posthoorn schreef:
Bertiel schreef:dat is iedereen, als we het als voorwaarde stellen dat we het moeten voelen gaan we weer de mist in

M'Cheyne heeft er een preek over gehouden...
al dorst je naar de wereld dan moet nog onomwonden de oproep gelden
http://theologienet.nl/documenten/Mac%2 ... 0deel2.pdf
pagina 21
Dat zeg ik ook niet. Maar je kunt zo druk met de niet-dorstigen die ook genodigd worden, dat je überhaupt vergeet dat er wel degelijk 'dorstende' mensen zijn. Mensen die dorsten naar God en Zijn gemeenschap, maar die Hem nog niet 'gevonden' hebben. Over die mensen heb ik het. Samanthi slaat die categorie als het ware over: je dorst niet en je voelt niets, en dan ineens ben je gelovig en behouden.
Dat is een karikatuur van wat ik schrijf, je bent idd van het een op het andere moment behouden, maar ik denk dat iemand niet meteen overal zicht op heeft.
Mijn pleegzoon zegt weleens
Reformatorische mensen moeten voor hun bekering een hele boel, evangelische mensen erna, terwijl de Heere Jezus overal voor gezorgd heeft.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Online
Marco
Berichten: 3587
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Zondekennis als voorwaarde? (Uit gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Marco »

Mara schreef:
Marco schreef: Kom tot Jezus met alles wat je dwars zit.
Dat prediken ze op de EO jongerendag ook.
Maar daarmee kun je gewoon onbekeerd blijven voortleven.
Dat ligt eraan hoe je het opvat.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Zondekennis als voorwaarde? (Uit gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Valcke »

Fisher, Het merg, Uitgave 2015 schreef:Nomista: Maar, mijnheer, u ziet toch dat Christus een dorsten vereist, voordat iemand tot Hem kan komen. En dat kan, denk ik, niet zonder ware boetvaardigheid.

Evangelista: In het laatste hoofdstuk van de Openbaring (vs. 17), doet Christus dezelfde algemene nodiging: ‘die dorst heeft, kome’. En alsof de Heilige Geest zo lange tijd geleden dezelfde tegenwerping als de uwe beantwoordde, volgt op deze woorden: ‘en die wil, die neme het water des levens om niet’ (dus zelfs zonder dorsten). ‘Want die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen’ (Joh. 6:37). Maar omdat u van mening schijnt te zijn dat hij zich behoorde te bekeren voordat hij geloven zal, vraag ik u mij eens te zeggen, wat u onder de bekering verstaat.

Nomista: Ik denk dat de bekering bestaat in de vernedering van zichzelf voor God, in een droefheid dat men door zijn zonden Hem beledigd heeft, en in een afkering van de zonde tot de Heere.

Evangelista: Wilt u dan dat iemand dit alles werkelijk zou moeten doen, voordat hij tot Christus komt door het geloof?

Nomista: Jazeker, ik denk dat het zeer gepast is om dit te doen.

Evangelista: Wel, dan zeg ik u dat u hem wilt laten doen hetgeen onmogelijk is (DYKE). Want:
1. De vernedering voor God in de ware boetvaardigen komt voort uit de liefde tot God, hun goedertieren Vader, en dus uit haat tegen die zonden die Hem mishaagd hebben. En dit kan niet zonder geloof.
2. De droefheid naar God omdat wij Hem beledigd hebben door onze zonden, bewijst al dat er een liefde tot God moet zijn (DYKE). Nu is het onmogelijk dat wij God zouden liefhebben voordat wij door het geloof weten dat wij door God geliefd zijn.
3. Niemand kan zich tot God bekeren, tenzij hij eerst door God bekeerd wordt. En nadat hij bekeerd is, heeft hij berouw, zo zei Efraim (Jer. 31:19): ‘Zekerlijk, nadat ik bekeerd ben, heb ik berouw gehad’ (STOCK). De waarheid is dat een zondaar die zich bekeert, eerst gelooft dat God zal doen hetgeen Hij beloofd heeft, namelijk zijn zonden vergeven en zijn ongerechtigheid wegnemen. En dan berust hij in de hoop daarvan, en verlaat uit dien hoofde de zonde en zijn oude levenskoers (STOCK), omdat deze God mishagen; en hij gaat doen hetgeen Hem behagelijk en aangenaam is. Dus eerst wordt Gods liefde aangenomen en de vergeving der zonden geloofd, en daarop volgt dan een verandering van de levenswandel.

Nomista: Maar, mijnheer, naar mijn gevoelen stelt de Schrift toch dat de Heere verordend heeft dat de bekering aan het geloof vooraf gaat. Want er wordt immers gezegd: ‘Bekeert u, en gelooft het Evangelie’ (Mark. 1:15).

Evangelista: Opdat u een goed en voldoende antwoord zou mogen ontvangen op deze tegenwerping, vraag ik u op de volgende twee dingen acht te willen geven.
1. Het woord bekeren betekent in de grondtekst een verandering van ons verstand van valse wegen tot rechte wegen, en een verandering van ons hart van het kwade tot het goede. Zoals die zoon in het evangelie zei, dat hij niet wilde werken in de wijngaard van zijn vader; maar daarna berouw hebbende, ging hij heen (Matth. 21:29), dat wil zeggen hij veranderde van gedachte en ging heen.
2. In de dagen dat Johannes de Doper en onze Zaligmaker predikten, dwaalden bijna al hun toehoorders in hun verstand en oordeel. Want zij waren besmet met de zuurdesem of de leer van de farizeeërs en van de sadduceeërs, waarvoor de Zaligmaker Zijn discipelen beval zich te wachten en toe te zien (Matth. 16:6 en 12). De mees¬ten waren daardoor van gevoelen dat de Messias die zij verwachtten een groot en machtig monarch zou zijn die hen van hun tijdelijke dienstbaarheid verlossen zou, zoals ik tevoren al getoond heb. Ook waren er velen de mening van de farizeeërs toegedaan, die stelden dat zoals een uitwendige gelijkvormigheid aan de letter van de wet voldoende was om de gunst en de achting van de mensen te verkrijgen, deze ook genoegzaam was voor hun rechtvaardigmaking en aangenaamheid bij God, en daarom ook om hen in de hemel en tot de eeuwige gelukzaligheid te brengen. Tot dit doel waren zij dus zeer ijverig in vasten en bidden (Luk. 18:12), en zeer zorgvuldig in het ‘vertienden van de munt, en de dille, en het komijn, maar lieten na het zwaarste van de wet, namelijk het oordeel, de barmhartigheid, het geloof; en de liefde Gods’ (Matth. 23:23 en Luk. 11:42). En zo reinigden zij het buitenste van de drinkbeker en van de schotel; maar van binnen waren zij vol van roof en onmatigheid, zoals de Zaligmaker van hen zegt (Matth. 23:25). Er waren ook verscheidenen van hen van het gevoelen van de sadduceeërs (Hand. 23:8), die zeiden dat er geen opstanding is, noch geest, noch engel; en die daarom al hun hoop en troost hadden in de dingen van dit leven, in geen ander leven gelovend.
Toen onze Zaligmaker nu voor dit volk predikte, zei Hij: ‘De tijd is vervuld, en het Koninkrijk Gods is nabij gekomen; bekeert u, en gelooft het Evangelie’. Daarmee zegt Hij dat de tijd door de profeten voorzegd tot de openbaring van de Messias, is vervuld; en Zijn Koninkrijk dat een geestelijk en hemels Koninkrijk is, is nabij gekomen. Verander daarom uw verstand van valse tot rechte wegen, en uw hart van het kwade tot het goede. Verbeeld u zich niet langer dat de Messias naar Wie u uitziet, Iemand zal zijn die u zal verlossen van uw tijdelijke vijanden, maar juist van uw geestelijke vijanden, namelijk van uw zonden, van de toorn van God en van de eeuwige verdoemenis. Vertrouw daarom niet langer op uw eigen gerechtigheid, al wandelt u nog zo stipt naar de letter van de wet; maar geloof de blijde boodschap die u nu wordt gebracht, namelijk dat deze Messias u zal verlossen van de zonde, van de toorn, van de duivel en van de hel, en u brengen tot het eeuwige leven en de heerlijkheid. Laat ook niemand van u zich langer verbeelden dat er geen opstanding der doden zal zijn, en zo zijn verwachting alleen maar op dit leven stellen, maar geloof deze blijde boodschap van de Messias die u nu gebracht wordt, en Hij zal u opwekken ten uitersten dage en u een eeuwig leven geven. Ik wil mij onderwerpen aan een beter oordeel, maar ik geloof toch dat als er in de Heilige Schrift tot enige bekering vermaand wordt, vóór het geloof in Christus, of als er enige bekering, hetzij in orde van natuur of van tijd, aan het geloof in Christus voorafgaat, het alleen zo’n bekering is als hierboven vermeld.

Nomista: Maar, mijnheer, denkt u dat er ook tegenwoordig bij de mensen zulk een bekering is, die aan het geloof in Christus voorafgaat?

Evangelista: Dat denk ik zeker. Als voorbeeld noem ik u een onheilig vleselijk mens die leeft alsof hij met de sadduceeërs niet in een opstanding der doden, een hemel en een hel gelooft, en die in zijn geweten ervan overtuigd wordt dat als hij zo doorgaat met zijn buik te stellen tot zijn god en met alleen maar aardse dingen te bedenken, zijn einde dan het verderf zal zijn. Daarop verandert zo’n mens soms van gedachte en wordt van een wereldse mens een stipte farizeeër, of (zoals sommigen deze noemen) een wettische belijder. Maar wordt hij er verder van overtuigd dat al zijn eigen gerechtigheid in het stuk van de rechtvaardigmaking hem niet zal baten, en dat het alleen de gerechtigheid van Christus is die hierin gelden kan, dan verandert hij van gedachte en begeert hij met de apostel ‘om in Christus gevonden te worden, niet hebbende zijn rechtvaardigheid die uit de wet is, maar die door het geloof van Christus is, namelijk de rechtvaardigheid die uit God is, door het geloof’ (Filipp. 3:9). Nu denk ik, dat een mens die dit doet, van oordeel verandert en zich afkeert van verkeerde tot rechte wegen, en zijn hart verandert van het kwade tot het goede, en zich dus op zijn manier in waarheid bekeert (hoewel niet zaligmakend).

Nomista: Maar, mijnheer, wilt u dan stellen dat de bekering volgens mijn beschrijving, niet aan het geloof in Christus voorafgaat, maar daarop volgt?

Evangelista: Jazeker, ik stel dat de bekering niet aan het geloof voorafgaat, maar erop volgt. Want wanneer iemand de liefde van God in Christus tot hém gelooft, dan heeft hij God lief, omdat Hij hem eerst heeft liefgehad. En die liefde dringt hem om zich te vernederen voor Gods voetbank, en te erkennen dat hij veel geringer is dan al deze weldadigheden. Ja, ‘dan gedenkt hij zijn boze wegen, en zijn handelingen, die niet goed waren; en heeft een walg van zichzelf vanwege zijn ongerechtigheden en zijn gruwelen’ (Ezech. 36:31). Dan wil hij ook zichzelf reinigen van alle besmetting des vleses en des geestes, en zo de heiligmaking voleindigen in de vreze Gods, acht gevende op al Gods geboden (2 Kor. 7:1 en Ps. 119:6).

Nomista: Welnu, mijnheer, ik ben door uw antwoord voldaan.
Hoe staan we hier tegenover? Zijn we het hiermee wel of niet eens of ten dele?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zondekennis als voorwaarde? (Uit gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Posthoorn »

samanthi schreef:
Posthoorn schreef:Samanthi slaat die categorie als het ware over: je dorst niet en je voelt niets, en dan ineens ben je gelovig en behouden.
Dat is een karikatuur van wat ik schrijf, je bent idd van het een op het andere moment behouden, maar ik denk dat iemand niet meteen overal zicht op heeft.
Mijn pleegzoon zegt weleens
Reformatorische mensen moeten voor hun bekering een hele boel, evangelische mensen erna, terwijl de Heere Jezus overal voor gezorgd heeft.
Kijk, dit is al een nuancering. Maar wat bedoel je met 'niet meteen overal zicht op hebben'?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Zondekennis als voorwaarde? (Uit gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door samanthi »

Posthoorn schreef:
samanthi schreef:
Posthoorn schreef:Samanthi slaat die categorie als het ware over: je dorst niet en je voelt niets, en dan ineens ben je gelovig en behouden.
Dat is een karikatuur van wat ik schrijf, je bent idd van het een op het andere moment behouden, maar ik denk dat iemand niet meteen overal zicht op heeft.
Mijn pleegzoon zegt weleens
Reformatorische mensen moeten voor hun bekering een hele boel, evangelische mensen erna, terwijl de Heere Jezus overal voor gezorgd heeft.
Kijk, dit is al een nuancering. Maar wat bedoel je met 'niet meteen overal zicht op hebben'?
Wat verstaat iemand onder gered zijn, wat onder droefheid naar God.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie