Zondekennis als voorwaarde? (Uit gelezen, gedacht, gehoord)

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Zondekennis als voorwaarde? (Uit gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:Hierboven staat het. Wat we heel algemeen opmerken. En als we het niet opmerken, dan zien we niet. Zo is het bij elk mens van nature. Maar als er dan ook geen ontdekkende preek meer klinkt gaan we ons heel gerust voelen. Dan valt heel ons godsdienstig bouwwerk vroeg of laat in, en overdoen is een onmogelijkheid. Daarom is het zo onderzoekwaard of we op een grond hebben die zeker blijft staan.
Dat wordt toch niet niet ontkend ?
Ik dacht dat we moeten vaststellen dat dit in de meeste kerken wel het geval is. Neem me niet kwalijk. Dat geeft ook de verwarring en verdeeldheid die we overal zien. Lees het stukje van Comrie maar eens rustig door. Zowel het eerste als dat wat Samanthi postte. Beter heel Comrie lezen dan alleen wat oneliners gebruiken. De zaken in het verband houden.
Toch is het waar dat voorwaarde stellen om tot de Heere Jezus te gaan een uitvinding van de duivel is, ook Boston zegt dat.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:Hierboven staat het. Wat we heel algemeen opmerken. En als we het niet opmerken, dan zien we niet. Zo is het bij elk mens van nature. Maar als er dan ook geen ontdekkende preek meer klinkt gaan we ons heel gerust voelen. Dan valt heel ons godsdienstig bouwwerk vroeg of laat in, en overdoen is een onmogelijkheid. Daarom is het zo onderzoekwaard of we op een grond hebben die zeker blijft staan.
Dat wordt toch niet niet ontkend ?
Ik dacht dat we moeten vaststellen dat dit in de meeste kerken wel het geval is. Neem me niet kwalijk. Dat geeft ook de verwarring en verdeeldheid die we overal zien. Lees het stukje van Comrie maar eens rustig door. Zowel het eerste als dat wat Samanthi postte. Beter heel Comrie lezen dan alleen wat oneliners gebruiken. De zaken in het verband houden.
Toch is het waar dat voorwaarde stellen om tot de Heere Jezus te gaan een uitvinding van de duivel is, ook Boston zegt dat.
Ja maar.... dat heb je die ja-maars weer.... ik weet het. Zou ds. A. Comrie ook iets kennen van Zondag 5? Is dat nu niet wat te zwaar aangezet? Ik krijg heel sterk het idee dat de Heidelberger wel erg wantrouwend jegens een mens is... Of zouden we moeten zeggen dat de opstellers van de Heidelberger juist de mens en zichzelf zo goed hadden leren kennen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door samanthi »

Er komen ja maars als mensen genodigd worden om aan de voeten van de Heere Jezus te komen.

Steeds weer andere, als de Heere Jezus Zicjh aanbiedt als het Brood des Levens, lopen mensen weg en zeggen ze deze rede is hard.

Dat vraagt de Heere Jezus willen jullie ook niet weggaan?
Nee zeggen de discipelen dan, want Gij hebt de woorden des eeuwige levens.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Vervolgde »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:Hierboven staat het. Wat we heel algemeen opmerken. En als we het niet opmerken, dan zien we niet. Zo is het bij elk mens van nature. Maar als er dan ook geen ontdekkende preek meer klinkt gaan we ons heel gerust voelen. Dan valt heel ons godsdienstig bouwwerk vroeg of laat in, en overdoen is een onmogelijkheid. Daarom is het zo onderzoekwaard of we op een grond hebben die zeker blijft staan.
Dat wordt toch niet niet ontkend ?
Ik dacht dat we moeten vaststellen dat dit in de meeste kerken wel het geval is. Neem me niet kwalijk. Dat geeft ook de verwarring en verdeeldheid die we overal zien. Lees het stukje van Comrie maar eens rustig door. Zowel het eerste als dat wat Samanthi postte. Beter heel Comrie lezen dan alleen wat oneliners gebruiken. De zaken in het verband houden.
Toch is het waar dat voorwaarde stellen om tot de Heere Jezus te gaan een uitvinding van de duivel is, ook Boston zegt dat.
Samanthi,

Het zou wel fijn zijn als je bij het onderwerp blijft. Zowel Comrie, zie je eigen bijdrage, als Boston zeggen dat het zonder zonde kennis niet gaat. Lees bijv. zijn boek over het genadeverbond eens rustig door. Maar ook het boek over de viervoudige staat van de mens is heel helder. Zoek de eerste bijl slag maar eens op!

En de uitvinding van een voorwaarde, die heb jezelf bedacht en ingebracht.
De vraag is: gaat iemand zonder zondenkennis tot Jezus, en wat voor zaligmaker is Hij dan als er geen zonden zijn?
Want zonden bestaan niet voor iemand die geen zondenkennis heeft!

Ik begrijp werkelijk die tegenstand tegen de leer van de wet niet.
Laatst gewijzigd door Vervolgde op 14 jul 2020, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17209
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door huisman »

samanthi schreef:Er komen ja maars als mensen genodigd worden om aan de voeten van de Heere Jezus te komen.

Steeds weer andere, als de Heere Jezus Zicjh aanbiedt als het Brood des Levens, lopen mensen weg en zeggen ze deze rede is hard.

Dat vraagt de Heere Jezus willen jullie ook niet weggaan?
Nee zeggen de discipelen dan, want Gij hebt de woorden des eeuwige levens.
Waarom denken mensen dat het Evangelie is als je zegt dat je ook zonder zondekennis bij Christus mag komen?
Wat komen zulke mensen dan doen?
Kijk naar die eenvoudige gelijkenis van de verloren zoon. Wanneer laat de Heere Jezus hem terugkeren?
Als hij alles verteerd had , dus blut was ?.....nee hij komt niet terug.
Als er grote hongersnood in het land komt ?....nee hij komt niet terug.
Als hij begon gebrek te lijden ? .....nee hij komt niet terug.
Als hij de zwijnen moet weiden ?....nee hij komt niet terug.
Maar als hij tot zichzelf gekomen is . Wat McCheyne zo Bijbels verwoord: Maar toen mij Gods Geest aan mijzelf had ontdekt. Toen werd in mijn ziele de vreeze gewekt. Toen voelde ik wat eisen Gods heiligheid deed.Daar werd al mijn deugd een wegwerpelijk kleed.

Toen vluchtte ik tot Jezus.

Alleen in de weg van ontdekking van onze ellendige staat komt er die heilige vlucht. Zonder door de Heilige Geest gewerkte zondekennis zal niemand tot Jezus gaan . Of ze volgen Hem alleen vanwege Zijn wonderen maar dat zal tekort zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door samanthi »

Als je geloofd dat je niet welkom bij de Heere Jezus bent, wat is het dan voor evangelie?

De Heere Jezus nodigt iedereen komt allen tot Mij, is er iemand hiet op het forum die beweerd dat hij of zij geen zondaar is?

Ik zie mensen in de Bijbel die meteen na dat de Heere Jezus hen geroepen heeft naar Hem toegaan en meteen hun zonden belijden, ik zie mensen waat de Heere Jezus prikkelende vragen stelt waardoor zij gaan nadenkt over hun bestaan, zie de Samaritaanse vrouw, ik zie ook een Levi in het tolhuis opstaan en gaan.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17209
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door huisman »

samanthi schreef:Als je geloofd dat je niet welkom bij de Heere Jezus bent, wat is het dan voor evangelie?

De Heere Jezus nodigt iedereen komt allen tot Mij, is er iemand hiet op het forum die beweerd dat hij of zij geen zondaar is?

Ik zie mensen in de Bijbel die meteen na dat de Heere Jezus hen geroepen heeft naar Hem toegaan en meteen hun zonden belijden, ik zie mensen waat de Heere Jezus prikkelende vragen stelt waardoor zij gaan nadenkt over hun bestaan, zie de Samaritaanse vrouw, ik zie ook een Levi in het tolhuis opstaan en gaan.
in Zijn Naam moet gepreekt worden bekering en vergeving der zonden. Natuurlijk mag je gaan zonder zondekennis maar wat moet Hij dan voor je doen? Je gaat dan als een dwaze maagd.
Begrijpen wij nog wat in Jesaja 53:10 staat? Doch het behaagde den HEERE Hem te verbrijzelen; Hij heeft Hem krank gemaakt. De volle toorn van God was op Hem. God toornt verschrikkelijk over de zonde.

Zouden wij dan vrolijk huppelend naar Jezus gaan of gaan ze beladen met een niet te dragen zondepak?. Voor die laatsten is er dat wonderlijke Evangelie dat er genade is en vergeving voor de grootste der zondaren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Geytenbeekje »

huisman schreef:
samanthi schreef:Als je geloofd dat je niet welkom bij de Heere Jezus bent, wat is het dan voor evangelie?

De Heere Jezus nodigt iedereen komt allen tot Mij, is er iemand hiet op het forum die beweerd dat hij of zij geen zondaar is?

Ik zie mensen in de Bijbel die meteen na dat de Heere Jezus hen geroepen heeft naar Hem toegaan en meteen hun zonden belijden, ik zie mensen waat de Heere Jezus prikkelende vragen stelt waardoor zij gaan nadenkt over hun bestaan, zie de Samaritaanse vrouw, ik zie ook een Levi in het tolhuis opstaan en gaan.
in Zijn Naam moet gepreekt worden bekering en vergeving der zonden. Natuurlijk mag je gaan zonder zondekennis maar wat moet Hij dan voor je doen? Je gaat dan als een dwaze maagd.
Begrijpen wij nog wat in Jesaja 53:10 staat? Doch het behaagde den HEERE Hem te verbrijzelen; Hij heeft Hem krank gemaakt. De volle toorn van God was op Hem. God toornt verschrikkelijk over de zonde.

Zouden wij dan vrolijk huppelend naar Jezus gaan of gaan ze beladen met een niet te dragen zondepak?. Voor die laatsten is er dat wonderlijke Evangelie dat er genade is en vergeving voor de grootste der zondaren.
Gaan met grote zondepak wordt vaak verkeerd begrepen door veel refo's
Online
Bertiel
Berichten: 4538
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bertiel »

Hoe zit het dan met Levi, of Zacheus, of de stokbewaarder?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Online
Bertiel
Berichten: 4538
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bertiel »

Dit zegt M’Cheyne trouwens ook:
III. Allen zijn genodigd om tot Christus te komen en te drinken. „Zo iemand dorst, die kome tot Mij en drinke.”
1. Onverschillige zondaren worden hier genodigd tot Christus te komen en te drinken. De mens is in zijn natuurstaat geheel onverschillig omtrent zijn ziel en omtrent Jezus Christus. Hij dorst naar vermaak, naar geld, naar de wereld. Maar hij dorst niet naar Christus en naar hemelse dingen. Nochtans wil Jezus, dat wij tot de zodanigen luid zullen roepen: „Zo iemand dorst, dat hij tot Mij kome en drinke.” Tot hen wil ik nu spreken. U bent niet bekommerd over uw ziel, u hebt geen begeerte naar Jezus Christus, geen verlangen de Heilige Geest te ontvangen. U dorst slechts
22

naar de wateren van de wereld, u bent zeer gelukkig waar u bent en zoals u bent. Toch zal de dag komen dat u vermoeid en dorstende zult zijn. Och! dat het weldra was! Welnu, Jezus zegt: „Indien u ooit dorst, weet, dat u tot Mij kunt komen en drinken.” „Gij slechten! hoe lang zult gij de slechtigheid beminnen, en de spotters voor zich de spotternij begeren, en de zotten wetenschap haten? Keert u tot Mijn bestraffing; ziet, Ik zal Mijn Geest overvloediglijk uitstorten; Ik zal Mijn woorden u bekend maken.”
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17209
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door huisman »

Bertiel schreef:Dit zegt M’Cheyne trouwens ook:
III. Allen zijn genodigd om tot Christus te komen en te drinken. „Zo iemand dorst, die kome tot Mij en drinke.”
1. Onverschillige zondaren worden hier genodigd tot Christus te komen en te drinken. De mens is in zijn natuurstaat geheel onverschillig omtrent zijn ziel en omtrent Jezus Christus. Hij dorst naar vermaak, naar geld, naar de wereld. Maar hij dorst niet naar Christus en naar hemelse dingen. Nochtans wil Jezus, dat wij tot de zodanigen luid zullen roepen: „Zo iemand dorst, dat hij tot Mij kome en drinke.” Tot hen wil ik nu spreken. U bent niet bekommerd over uw ziel, u hebt geen begeerte naar Jezus Christus, geen verlangen de Heilige Geest te ontvangen. U dorst slechts
22

naar de wateren van de wereld, u bent zeer gelukkig waar u bent en zoals u bent.
Toch zal de dag komen dat u vermoeid en dorstende zult zijn. Och! dat het weldra was! Welnu, Jezus zegt: „Indien u ooit dorst, weet, dat u tot Mij kunt komen en drinken.” „Gij slechten! hoe lang zult gij de slechtigheid beminnen, en de spotters voor zich de spotternij begeren, en de zotten wetenschap haten? Keert u tot Mijn bestraffing; ziet, Ik zal Mijn Geest overvloediglijk uitstorten; Ik zal Mijn woorden u bekend maken.”
Precies. Indien u ooit dorst!! Daarvoor zeer gelukkig waar u bent en zoals u bent. Die gezond zijn hebben de medicijnmeester niet nodig. De Heere Jezus is niet gekomen om rechtvaardigen te roepen maar zondaren tot bekering.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
Bertiel
Berichten: 4538
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bertiel »

En hoe zit het met m’n vraag Huisman?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door samanthi »

Vervolgede schreef
Samanthi,

Het zou wel fijn zijn als je bij het onderwerp blijft. Zowel Comrie, zie je eigen bijdrage, als Boston zeggen dat het zonder zonde kennis niet gaat. Lees bijv. zijn boek over het genadeverbond eens rustig door. Maar ook het boek over de viervoudige staat van de mens is heel helder. Zoek de eerste bijl slag maar eens op!

En de uitvinding van een voorwaarde, die heb jezelf bedacht en ingebracht.
De vraag is: gaat iemand zonder zondenkennis tot Jezus, en wat voor zaligmaker is Hij dan als er geen zonden zijn?
Want zonden bestaan niet voor iemand die geen zondenkennis heeft!

Ik begrijp werkelijk die tegenstand tegen de leer van de wet niet.
[/quote]

Ik heb dit niet verzonnen
Vervolgde schreef:
Waarom dit vragen naar de bekende weg? Iedereen weet toch dat je dan niet welkom bent? Onze God is een verterend vuur.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door eilander »

Volgens mij is het eenvoudig, en volgens Boston ook:
Hoewel zondaren niet tot Christus zullen komen als zij hun behoefte aan Hem niet zien,
zal ik toch altijd blijven preken dat allen vanwege de last van de verdoemenis verplicht zijn om tot Hem te komen
en zij bij Hem welkom zullen zijn, wat hun geval ook zijn moge.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:Volgens mij is het eenvoudig, en volgens Boston ook:
Hoewel zondaren niet tot Christus zullen komen als zij hun behoefte aan Hem niet zien,
zal ik toch altijd blijven preken dat allen vanwege de last van de verdoemenis verplicht zijn om tot Hem te komen
en zij bij Hem welkom zullen zijn, wat hun geval ook zijn moge.
Exact dit spanningsveld. Er zal geen waar kind van God ooit kunnen zeggen: ‘ik ben tot Hem gegaan’. Echt niet. Maar ondanks dat is het wel onze plicht.
Plaats reactie