De 2 visies op het verbond in de GG

Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

De 2 visies op het verbond in de GG

Bericht door Geytenbeekje »

Hierbij nieuwe topic.
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De 2 visies op het verbond in de GG

Bericht door Geytenbeekje »

Waarom ik reageer :
Ik merk dat er in de GG een tweespalt is tussen hen die de visie van Calvijn aanhangen en een visie van ds G.H. Kersten
De GG heeft gezegd en zegt nog steeds, we staan achter Calvijn.
Maar dan wordt er wel een preek aanbevolen van en dominee waar je duidelijk kunt zien aan de drie punten dat hij ds Kersten aanhangt.
Aangezien Jantje de GG helemaal geweldig vind, moet hij mijns inziens het besluit van de GG ook respecteren.
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De 2 visies op het verbond in de GG

Bericht door Geytenbeekje »

Daar heeft Luther eens iets over geschreven naar aanleiding van de herdoop van twee predikanten. Zij meenden dat hun (kinder)doop niet geldig was, omdat zij toen nog niet het ware geloof bezaten. En dat, zo meenden zij, moest er toch eerst zijn, wilde de doop geldig zijn. Deze stelling bestrijdt Luther met onder andere deze opmerking: Stel u voor, zegt hij, dat ik meen het ware geloof te bezitten en nu om de doop vraag. Ik laat mij dopen. De volgende dag kom ik er achter, dat ik gisteren toch nog niet het ware geloof had. De Heere toont mij dit. Is dan de doop ongeldig? Moet ik dan de volgende dag opnieuw gedoopt worden? Maar o, de dag daarop kan dezelfde gedachte in mij leven: ik meende wel voor de tweede herdoop dat ik het ware geloof had, maar nu begin ik toch steeds duidelijker te zien, dat ik mij ook die tweede keer vergist heb. O, nu zie ik dat ik mij twee keer heb bedrogen. Moet ik dan voor de derde keer herdoopt worden, omdat ik nu pas het ware geloof heel echt bezit? Wel, zegt Luther dan, dan mag ik mij wel elke dag laten dopen, want ik word gedurig aangevochten of ik wel werkelijk het ware geloof heb...

U ziet, lezer, dat de doop aan een volwassene weliswaar alleen op belijdenis van geloof mag worden bediend, maar dat dit geloof geen pleitgrond is voor de doop of houvast geeft aan de doop. Het ware geloof heeft immers dit kenmerk, dat het nog al eens wordt aangevochten. Daarom heeft het bestreden gemoed van de wankelende gelovige een zekerheid nodig om op te rusten, die buiten hemzelf is, namelijk in de vaste en onwankelbare beloften van God.

Daarom mocht Luther eens in zulke benauwdheid en aanvechting, toen satan hem al zijn zonden voorhield en hem verschrikte, tegen hem zeggen: baptizatus sum, ik ben gedoopt!

De doop is voor Luther niet het entreekaartje voor de hemel, maar het bewijs dat Gods beloften waar, volledig betrouwbaar en geloofwaardig zijn. In de strijd om de zekerheid of de Heere ook Maarten Luther, die grote booswicht, genadig wilde zijn, klampte Luther zich vast aan van de door God Zelf ingestelde doop, waarin de Heere hem had gezegd: zo werkelijk als je bent gedoopt, zó werkelijk is Mijn belofte van zondevergeving voor jou. Werp je gelovig aan Mijn voeten, en Ik zal je volkomen zaligen.

Ds. W. Pieters
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: De 2 visies op het verbond in de GG

Bericht door Simon0612 »

Graag wat beter omschrijven waar je allemaal op doelt. Welke twee visies je dan ziet en waarom dit verschillende visies zijn. Nu gooi je er een paar kreten uit en plakt er een tekst van dominee Pieters achteraan en licht het niet toe. Alsof je met een pook even flink in een vuur roert, waardoor je hoop dat de vlammen er straks weer uitslaan. En mensen dus overkoken...
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De 2 visies op het verbond in de GG

Bericht door Geytenbeekje »

Simon0612 schreef:Graag wat beter omschrijven waar je allemaal op doelt. Welke twee visies je dan ziet en waarom dit verschillende visies zijn. Nu gooi je er een paar kreten uit en plakt er een tekst van dominee Pieters achteraan en licht het niet toe. Alsof je met een pook even flink in een vuur roert, waardoor je hoop dat de vlammen er straks weer uitslaan. En mensen dus overkoken...
Forummers als Jantje en DIA hebben de visie dat je niet mag pleiten op wat God doet aangaande het verbond.
Die zijn het daarmee niet eens met de visie van de GG die dat wel heeft. En die verschillende dominees ook verwoorden zoals ds Tuinier, Vreugdenhil, Harinck.
Ik vind het gewoon ernstig dat men niet de woorden en de leer van de reformatoren overnemen die in de Dordtse Leerregels/Doopformulier vermeld staan. dan kan je zeggen ja, dat is een reactie op de moderne-orthodoxen van die tijd, maar je hebt eenmaal ja gezegd op de 3FVE. En je gebruikt ook de doopformulier, dan moet je een nieuwe maken speciaal voor diegene die niet eens zijn met Calvijn.
En ook Calvijn wordt weinig meer genoemd terwijl het toch 1 van de grondleggers is van de reformatie.
Het Godsbeeld is ook een stuk eenzijdig geworden en door preken aan te bevelen die sterk de nadruk leggen op oordeel en wet, vergroot je dit ook.
En ik vind dat een manco, omdat er ook bepaalde gemeenten zijn in de GG die predikanten uitnodigen die niet hetzelfde denken over dit onderwerp wat mijn inziens toch een groot iets is.
En dan toch heel verontwaardigd zijn waarom er een grote uitstroom is uit de GG, ook al is de ledental gestegen.
Ik vind dat je als kerkenraad 1 mening moet hanteren.
En als dat betekend dat je maar weinig predikanten uit kan nodigen dan is dat smartelijk, maar dan kan je beter een extra leesdienst houden zodat het duidelijk blijft welke prediking de koers is van de kerkenraad, dan iedereen uitnodigen maar niet weten welke koers je gemeente aanhangt.
Ik denk dat duidelijkheid een belangrijk iets is dus vandaar.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: De 2 visies op het verbond in de GG

Bericht door Simon0612 »

viewtopic.php?f=6&t=14146&start=105&hil ... +evangelie

In het boekje wat hier besproken wordt wordt hier ook uitvoerig op ingegaan.
Wellicht een aanrader als je wilt weten waar de rechterflank zich op beroept, ik vermoed dat de rechterflank van de GG zich ook wel kan vinden in dit boekje.

Ik denk (weet wel zeker) dat er binnen de GG verschillend over gedacht wordt.
Bewijst ook o.a. dit artikel van ds. de Heer:
http://oud.puntuit.nl/interessant/menen ... p_1_568042

En enige tijd geleden heeft ook ds. Labee hier dingen over geschreven in de Saambinder.
Alleen heb ik die niet, misschien dat iemand anders je daar aan kan helpen.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De 2 visies op het verbond in de GG

Bericht door Geytenbeekje »

Simon0612 schreef:viewtopic.php?f=6&t=14146&start=105&hil ... +evangelie

In het boekje wat hier besproken wordt wordt hier ook uitvoerig op ingegaan.
Wellicht een aanrader als je wilt weten waar de rechterflank zich op beroept, ik vermoed dat de rechterflank van de GG zich ook wel kan vinden in dit boekje.

Ik denk (weet wel zeker) dat er binnen de GG verschillend over gedacht wordt.
Bewijst ook o.a. dit artikel van ds. de Heer:
http://oud.puntuit.nl/interessant/menen ... p_1_568042

En enige tijd geleden heeft ook ds. Labee hier dingen over geschreven in de Saambinder.
Alleen heb ik die niet, misschien dat iemand anders je daar aan kan helpen.
Maar vind men die verschillen niet zo erg ?
Tom
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: De 2 visies op het verbond in de GG

Bericht door Tom »

Dan moet je jezelf er in verdiepen. Binnen de HHK zijn misschien wel 4 of 5 visies... Daar maken we toch ook geen apart topic over
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5377
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: De 2 visies op het verbond in de GG

Bericht door pierre27 »

Tom schreef:Dan moet je jezelf er in verdiepen. Binnen de HHK zijn misschien wel 4 of 5 visies... Daar maken we toch ook geen apart topic over
Ja zou dat echt zo zijn?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De 2 visies op het verbond in de GG

Bericht door Geytenbeekje »

Tom schreef:Dan moet je jezelf er in verdiepen. Binnen de HHK zijn misschien wel 4 of 5 visies... Daar maken we toch ook geen apart topic over
Zo veel visies niet.
Ik denk hetzelfde als in de GG, maar wij hebben geen officieel standpunt.
Ieder predikant die in ieder geval in onze gemeente komt preekt hetzelfde als het over doop en het verbond gaat.
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De 2 visies op het verbond in de GG

Bericht door Geytenbeekje »

pierre27 schreef:
Tom schreef:Dan moet je jezelf er in verdiepen. Binnen de HHK zijn misschien wel 4 of 5 visies... Daar maken we toch ook geen apart topic over
Ja zou dat echt zo zijn?
Nee hoor max 3
Piet Puk
Berichten: 5411
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: De 2 visies op het verbond in de GG

Bericht door Piet Puk »

Mogelijk onderzoek je veel, maar krijg al enige tijd het idee dat je aan karikatuurvorming doet of zaken anders doet overkomen dan ze zijn. Dat vind ik persoonlijk vervelend
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De 2 visies op het verbond in de GG

Bericht door Geytenbeekje »

Piet Puk schreef:Mogelijk onderzoek je veel, maar krijg al enige tijd het idee dat je aan karikatuurvorming doet of zaken anders doet overkomen dan ze zijn. Dat vind ik persoonlijk vervelend
Ik denk dat er meer zijn die hetzelfde beeld hebben dan ik.
En we moeten als christenen onderzoeken of het juist is.
We kunnen allemaal wel dominees napraten.
Maar dat is niet wat de Bijbel leert.
Ik zal het voorzichtiger aan doen, excuses als ik zaken heb verdraaid.
Maar ik wil gewoon bepaalde zaken blootleggen.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: De 2 visies op het verbond in de GG

Bericht door Simon0612 »

Geytenbeekje schreef:
Tom schreef:Dan moet je jezelf er in verdiepen. Binnen de HHK zijn misschien wel 4 of 5 visies... Daar maken we toch ook geen apart topic over
Zo veel visies niet.
Ik denk hetzelfde als in de GG, maar wij hebben geen officieel standpunt.
Ieder predikant die in ieder geval in onze gemeente komt preekt hetzelfde als het over doop en het verbond gaat.
En komt ds. van den Brink ook bij jullie in de gemeente? En leren alle predikanten die bij jullie komen hetzelfde als ds. van den Brink voor wat betreft de doop? Volgens mij zit daar al een verschil in visie.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De 2 visies op het verbond in de GG

Bericht door Geytenbeekje »

Simon0612 schreef:
Geytenbeekje schreef:
Tom schreef:Dan moet je jezelf er in verdiepen. Binnen de HHK zijn misschien wel 4 of 5 visies... Daar maken we toch ook geen apart topic over
Zo veel visies niet.
Ik denk hetzelfde als in de GG, maar wij hebben geen officieel standpunt.
Ieder predikant die in ieder geval in onze gemeente komt preekt hetzelfde als het over doop en het verbond gaat.
En komt ds. van den Brink ook bij jullie in de gemeente? En leren alle predikanten die bij jullie komen hetzelfde als ds. van den Brink voor wat betreft de doop? Volgens mij zit daar al een verschil in visie.
Nee die niet.
Maar wel ds Dubbeldam, R. van Kooten.
Maar die verschillen in visie niet met ds Pieters/ dr Vlastuin bijvoorbeeld.
Plaats reactie