Lekkere opening. Waar is de ruimte om verheldering door Jantje?Geytenbeekje schreef: Aangezien Jantje de GG helemaal geweldig vind, moet hij mijns inziens het besluit van de GG ook respecteren.
De 2 visies op het verbond in de GG
Re: De 2 visies op het verbond in de GG
-
- Berichten: 8297
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: De 2 visies op het verbond in de GG
Hij mag altijd reageren.Piet Puk schreef:Lekkere opening. Waar is de ruimte om verheldering door Jantje?Geytenbeekje schreef: Aangezien Jantje de GG helemaal geweldig vind, moet hij mijns inziens het besluit van de GG ook respecteren.
Re: De 2 visies op het verbond in de GG
Reageren, maar het besluit van de GG(zoals jij dit ziet) te respecterenGeytenbeekje schreef:Hij mag altijd reageren.Piet Puk schreef:Lekkere opening. Waar is de ruimte om verheldering door Jantje?Geytenbeekje schreef: Aangezien Jantje de GG helemaal geweldig vind, moet hij mijns inziens het besluit van de GG ook respecteren.
-
- Berichten: 8297
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: De 2 visies op het verbond in de GG
Ja, maar goed ik ben toch de enige hier dus ik houd er over op.Piet Puk schreef:Reageren, maar het besluit van de GG(zoals jij dit ziet) te respecterenGeytenbeekje schreef:Hij mag altijd reageren.Piet Puk schreef:Lekkere opening. Waar is de ruimte om verheldering door Jantje?Geytenbeekje schreef: Aangezien Jantje de GG helemaal geweldig vind, moet hij mijns inziens het besluit van de GG ook respecteren.
Of Jantje moet wat te melden hebben.
Re: De 2 visies op het verbond in de GG
Maar goed, mijn mening is dat er volgens mij geen verschil zit tussen ds. Kersten en Calvijn. Wat je wel vaak ziet is dat wat oudvaders vaak open lieten(ruimer) door bijvoorbeeld ds. G.H. Kersten en ds. Mallan e.d. is dichtgetimmerd wegens dwalingen die zij zagen.
- Ora et labora
- Berichten: 321
- Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10
Re: De 2 visies op het verbond in de GG
Dat merkt u. Waarom nemen we de Bijbel zelf niet als richtsnoer? Achter dominee's of leraars staan daar komenGeytenbeekje schreef:Waarom ik reageer :
Ik merk dat er in de GG een tweespalt is tussen hen die de visie van Calvijn aanhangen en een visie van ds G.H. Kersten
De GG heeft gezegd en zegt nog steeds, we staan achter Calvijn.
Maar dan wordt er wel een preek aanbevolen van en dominee waar je duidelijk kunt zien aan de drie punten dat hij ds Kersten aanhangt.
Aangezien Jantje de GG helemaal geweldig vind, moet hij mijns inziens het besluit van de GG ook respecteren.
we uiteindelijk mee om. Als ze van God geleerd zijn dan gaat het inderdaad ook over Zijn Woord als het goed is.
Visie dit visie dat.... het klinkt allemaal indrukwekkend maar de Bijbel Zijn Woord dat moet spreken tot een ieders hart.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
- Ora et labora
- Berichten: 321
- Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10
Re: De 2 visies op het verbond in de GG
Ora et labora schreef:Dat merkt u. Waarom nemen we de Bijbel zelf niet als richtsnoer? Achter dominee's of leraars staan daar komenGeytenbeekje schreef:Waarom ik reageer :
Ik merk dat er in de GG een tweespalt is tussen hen die de visie van Calvijn aanhangen en een visie van ds G.H. Kersten
De GG heeft gezegd en zegt nog steeds, we staan achter Calvijn.
Maar dan wordt er wel een preek aanbevolen van en dominee waar je duidelijk kunt zien aan de drie punten dat hij ds Kersten aanhangt.
Aangezien Jantje de GG helemaal geweldig vind, moet hij mijns inziens het besluit van de GG ook respecteren.
we uiteindelijk mee om. Als ze van God geleerd zijn dan gaat het inderdaad ook over Zijn Woord als het goed is.
Visie dit visie dat.... het klinkt allemaal indrukwekkend maar de Bijbel Zijn Woord dat moet spreken tot een ieders hart
Ik neem van deze gelegenheid gebruik om te melden dat sommige antwoorden van mij realistische antwoorden worden verwijderd door dit forum. Vandaar dat ik maar weinig meer zal reageren op dit forum. Ik ben intellectueel genoeg om normaal te kunnen antwoorden.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Re: De 2 visies op het verbond in de GG
Als ik me niet vergis, dit is toch een discussie die al vaker is gevoerd? Doop->belofte->pleiten/eisen? Of is dit draadje alleen toegespitst op de visie van een deel van de GG en moeten @Jantje en @DIA daar verantwoording over afleggen?
@Geytenbeekje: Natuurlijk zijn er in de Gereformeerde Gemeenten dominees die verschillende visies op het verbond hebben. Zoals in het draadje van de preekluisterkring aangegeven enerzijds ds Harinck e.d. en anderzijds ds Beens e.d. Dat is toch helemaal niets nieuws onder de zon?
Ps: Ik wil de PB die ik naar je gestuurd heb over dit onderwerp wel in dit draadje bijvoegen hoor. Dat ging natuurlijk wel over de visie van de GGiN maar ik lees dat ds Beens dezelfde visie heeft.
@Geytenbeekje: Natuurlijk zijn er in de Gereformeerde Gemeenten dominees die verschillende visies op het verbond hebben. Zoals in het draadje van de preekluisterkring aangegeven enerzijds ds Harinck e.d. en anderzijds ds Beens e.d. Dat is toch helemaal niets nieuws onder de zon?
-
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: De 2 visies op het verbond in de GG
Eens. Ik houd me verder dan ook afzijdig. In dit geval is het inderdaad de zoveelste rotonde die we anders gaan ronddraaien.Hoopvol schreef:Als ik me niet vergis, dit is toch een discussie die al vaker is gevoerd? Doop->belofte->pleiten/eisen? Of is dit draadje alleen toegespitst op de visie van een deel van de GG en moeten @Jantje en @DIA daar verantwoording over afleggen?
@Geytenbeekje: Natuurlijk zijn er in de Gereformeerde Gemeenten dominees die verschillende visies op het verbond hebben. Zoals in het draadje van de preekluisterkring aangegeven enerzijds ds Harinck e.d. en anderzijds ds Beens e.d. Dat is toch helemaal niets nieuws onder de zon?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: De 2 visies op het verbond in de GG
Wijs besluit Jantje!Jantje schreef:Eens. Ik houd me verder dan ook afzijdig. In dit geval is het inderdaad de zoveelste rotonde die we anders gaan ronddraaien.Hoopvol schreef:Als ik me niet vergis, dit is toch een discussie die al vaker is gevoerd? Doop->belofte->pleiten/eisen? Of is dit draadje alleen toegespitst op de visie van een deel van de GG en moeten @Jantje en @DIA daar verantwoording over afleggen?
@Geytenbeekje: Natuurlijk zijn er in de Gereformeerde Gemeenten dominees die verschillende visies op het verbond hebben. Zoals in het draadje van de preekluisterkring aangegeven enerzijds ds Harinck e.d. en anderzijds ds Beens e.d. Dat is toch helemaal niets nieuws onder de zon?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: De 2 visies op het verbond in de GG
Piet Puk schreef:Maar goed, mijn mening is dat er volgens mij geen verschil zit tussen ds. Kersten en Calvijn. Wat je wel vaak ziet is dat wat oudvaders vaak open lieten(ruimer) door bijvoorbeeld ds. G.H. Kersten en ds. Mallan e.d. is dichtgetimmerd wegens dwalingen die zij zagen.
Dit impliceert dat Calvijn de kleine kinderen als 'kinderen Gods' beschouwt! Dat zal ds. Kersten hem niet snel nazeggen.Calvijn schreef:Daaruit volgt, dat de kinderen der gelovigen niet daarom gedoopt worden, opdat ze dan eerst kinderen Gods worden, terwijl ze vroeger vreemd waren aan de kerk, maar dat ze veeleer daarom door een openbaar teken in de kerk worden opgenomen, omdat ze door de weldaad der belofte reeds te voren tot het lichaam van Christus behoorden.
Re: De 2 visies op het verbond in de GG
Heb je voor mij ook het gedeelte voorafgaand aan 'daaruit volgt'?Posthoorn schreef:Piet Puk schreef:Maar goed, mijn mening is dat er volgens mij geen verschil zit tussen ds. Kersten en Calvijn. Wat je wel vaak ziet is dat wat oudvaders vaak open lieten(ruimer) door bijvoorbeeld ds. G.H. Kersten en ds. Mallan e.d. is dichtgetimmerd wegens dwalingen die zij zagen.Dit impliceert dat Calvijn de kleine kinderen als 'kinderen Gods' beschouwt! Dat zal ds. Kersten hem niet snel nazeggen.Calvijn schreef:Daaruit volgt, dat de kinderen der gelovigen niet daarom gedoopt worden, opdat ze dan eerst kinderen Gods worden, terwijl ze vroeger vreemd waren aan de kerk, maar dat ze veeleer daarom door een openbaar teken in de kerk worden opgenomen, omdat ze door de weldaad der belofte reeds te voren tot het lichaam van Christus behoorden.
Re: De 2 visies op het verbond in de GG
Dat staat op theologienet.nlPiet Puk schreef:Heb je voor mij ook het gedeelte voorafgaand aan 'daaruit volgt'?Posthoorn schreef:Piet Puk schreef:Maar goed, mijn mening is dat er volgens mij geen verschil zit tussen ds. Kersten en Calvijn. Wat je wel vaak ziet is dat wat oudvaders vaak open lieten(ruimer) door bijvoorbeeld ds. G.H. Kersten en ds. Mallan e.d. is dichtgetimmerd wegens dwalingen die zij zagen.Dit impliceert dat Calvijn de kleine kinderen als 'kinderen Gods' beschouwt! Dat zal ds. Kersten hem niet snel nazeggen.Calvijn schreef:Daaruit volgt, dat de kinderen der gelovigen niet daarom gedoopt worden, opdat ze dan eerst kinderen Gods worden, terwijl ze vroeger vreemd waren aan de kerk, maar dat ze veeleer daarom door een openbaar teken in de kerk worden opgenomen, omdat ze door de weldaad der belofte reeds te voren tot het lichaam van Christus behoorden.
Re: De 2 visies op het verbond in de GG
Lees de Institutie, boek IV, H. 15 (en 16). Inderdaad te lezen op theologienet.nlPiet Puk schreef:Heb je voor mij ook het gedeelte voorafgaand aan 'daaruit volgt'?Posthoorn schreef:Dit impliceert dat Calvijn de kleine kinderen als 'kinderen Gods' beschouwt! Dat zal ds. Kersten hem niet snel nazeggen.Calvijn schreef:Daaruit volgt, dat de kinderen der gelovigen niet daarom gedoopt worden, opdat ze dan eerst kinderen Gods worden, terwijl ze vroeger vreemd waren aan de kerk, maar dat ze veeleer daarom door een openbaar teken in de kerk worden opgenomen, omdat ze door de weldaad der belofte reeds te voren tot het lichaam van Christus behoorden.
Re: De 2 visies op het verbond in de GG
Dit is (wat betreft Calvijn althans) een eenzijdige voorstelling van zaken. Het lichaam van Christus betekent hier de kerk, de gemeente. Calvijn zegt hier niet dat de kinderen van de gelovigen werkelijk/wezenlijk kinderen van God zijn, maar hij zegt hier dat ze op grond van Gods belofte tot de gemeente Gods behoren. En dat de doop daarvan een openbaar teken is. Dat is niet anders dan wat we vinden in antwoord 74 van de Heidelbergse Catechismus.Posthoorn schreef:Piet Puk schreef:Maar goed, mijn mening is dat er volgens mij geen verschil zit tussen ds. Kersten en Calvijn. Wat je wel vaak ziet is dat wat oudvaders vaak open lieten(ruimer) door bijvoorbeeld ds. G.H. Kersten en ds. Mallan e.d. is dichtgetimmerd wegens dwalingen die zij zagen.Dit impliceert dat Calvijn de kleine kinderen als 'kinderen Gods' beschouwt! Dat zal ds. Kersten hem niet snel nazeggen.Calvijn schreef:Daaruit volgt, dat de kinderen der gelovigen niet daarom gedoopt worden, opdat ze dan eerst kinderen Gods worden, terwijl ze vroeger vreemd waren aan de kerk, maar dat ze veeleer daarom door een openbaar teken in de kerk worden opgenomen, omdat ze door de weldaad der belofte reeds te voren tot het lichaam van Christus behoorden.