Precies en daarom vind ik het naar dat er een aantal zijn afgeweken.Valcke schreef:Dit is (wat betreft Calvijn althans) een eenzijdige voorstelling van zaken. Het lichaam van Christus betekent hier de kerk, de gemeente. Calvijn zegt hier niet dat de kinderen van de gelovigen werkelijk/wezenlijk kinderen van God zijn, maar hij zegt hier dat ze op grond van Gods belofte tot de gemeente Gods behoren. En dat de doop daarvan een openbaar teken is. Dat is niet anders dan wat we vinden in antwoord 74 van de Heidelbergse Catechismus.Posthoorn schreef:Piet Puk schreef:Maar goed, mijn mening is dat er volgens mij geen verschil zit tussen ds. Kersten en Calvijn. Wat je wel vaak ziet is dat wat oudvaders vaak open lieten(ruimer) door bijvoorbeeld ds. G.H. Kersten en ds. Mallan e.d. is dichtgetimmerd wegens dwalingen die zij zagen.Dit impliceert dat Calvijn de kleine kinderen als 'kinderen Gods' beschouwt! Dat zal ds. Kersten hem niet snel nazeggen.Calvijn schreef:Daaruit volgt, dat de kinderen der gelovigen niet daarom gedoopt worden, opdat ze dan eerst kinderen Gods worden, terwijl ze vroeger vreemd waren aan de kerk, maar dat ze veeleer daarom door een openbaar teken in de kerk worden opgenomen, omdat ze door de weldaad der belofte reeds te voren tot het lichaam van Christus behoorden.
De 2 visies op het verbond in de GG
-
- Berichten: 8297
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: De 2 visies op het verbond in de GG
Re: De 2 visies op het verbond in de GG
Maar de Bijbel leert dat we enkel op grond van geloof tot de gemeente van God (het werkelijke lichaam van Christus) behoren. Een openbaar teken wat voorafgaat aan de vervulling van deze belofte staat mijns inziens niet in Gods Woord. Dat we tot een kerkgemeenschap behoren, wil niet per definitie zeggen dat er ook geloof is of komt. Hoe kan er dan toch al op voorhand een openbaar teken gegeven worden? We gaan ook niet op grond van Gods belofte aan het H. Avondmaal, maar alleen als we weten dat we van Christus zijn.Valcke schreef:Dit is (wat betreft Calvijn althans) een eenzijdige voorstelling van zaken. Het lichaam van Christus betekent hier de kerk, de gemeente. Calvijn zegt hier niet dat de kinderen van de gelovigen werkelijk/wezenlijk kinderen van God zijn, maar hij zegt hier dat ze op grond van Gods belofte tot de gemeente Gods behoren. En dat de doop daarvan een openbaar teken is. Dat is niet anders dan wat we vinden in antwoord 74 van de Heidelbergse Catechismus.
Galaten 3:29 En als u van Christus bent, dan bent u Abrahams nageslacht en overeenkomstig de belofte erfgenamen.
Dus inderdaad overeenkomstig de belofte, maar alléén IN Christus is de belofte vervuld.
Hora est!
Re: De 2 visies op het verbond in de GG
@Geytenbeekje, volgens mij lees ik in de reactie van Valcke precies wat ds. Kersten ook leerde. Of ik lees verkeerd?
Re: De 2 visies op het verbond in de GG
Dat leert de bijbel helemaal niet. Maar goed, deze discussie is al heel vaak gevoerd.Isala schreef:Maar de Bijbel leert dat we enkel op grond van geloof tot de gemeente van God (het werkelijke lichaam van Christus) behoren. Een openbaar teken wat voorafgaat aan de vervulling van deze belofte staat mijns inziens niet in Gods Woord. Dat we tot een kerkgemeenschap behoren, wil niet per definitie zeggen dat er ook geloof is of komt. Hoe kan er dan toch al op voorhand een openbaar teken gegeven worden? We gaan ook niet op grond van Gods belofte aan het H. Avondmaal, maar alleen als we weten dat we van Christus zijn.Valcke schreef:Dit is (wat betreft Calvijn althans) een eenzijdige voorstelling van zaken. Het lichaam van Christus betekent hier de kerk, de gemeente. Calvijn zegt hier niet dat de kinderen van de gelovigen werkelijk/wezenlijk kinderen van God zijn, maar hij zegt hier dat ze op grond van Gods belofte tot de gemeente Gods behoren. En dat de doop daarvan een openbaar teken is. Dat is niet anders dan wat we vinden in antwoord 74 van de Heidelbergse Catechismus.
Galaten 3:29 En als u van Christus bent, dan bent u Abrahams nageslacht en overeenkomstig de belofte erfgenamen.
Dus inderdaad overeenkomstig de belofte, maar alléén IN Christus is de belofte vervuld.