Godsbeeld

Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Godsbeeld

Bericht door Vervolgde »

In het topic over de Gereformeerde Gemeenten kwam het onderwerp van de rechtvaardiging van eeuwigheid aan de orde. Valcke heeft daarop een zeer te waarderen reactie, met een door hem zelf gezochte beperking, gegeven. In de vraagstelling die ik hieronder opneem liggen meerdere onderwerpen opgesloten. De vraagstelling relevant voor dit topic is de volgende:
Simon0612 schreef: Wat ik me dan afvraag/ niet goed begrijp. In mensen oogpunt is het zoals bovenstaand, het wordt in het leven van een uitverkoren mens uitgewerkt in de tijd. Maar God heeft de uitverkorenen toch van eeuwigheid liefgehad? Hoe kan dat dan? Hij heeft ze dan toch in Christus lief van eeuwigheid? Dat kan toch niet als die mens toch ook niet van eeuwigheid door God gerechtvaardigd is in Christus?
Op basis van de laatste zin zou ik hier graag een gedachten wisseling zien ontstaan omtrent het Godsbeeld. Om het meer concreet te maken, het gaat niet over:
- wat doet God voor mij?
- wat betekent God voor mij?
- wie is God voor mij?
Het gaat ook niet over rechtvaardigmaking op zich. Het onderwerp voor mij is: hoe heeft God Zichzelf in Zijn Woord aan ons geopenbaard?

Om het terug te leiden tot de hiervoor weergegeven vraagstelling: Heeft God zich geopenbaard als een God die alleen gerechtvaardigde mensen kan liefhebben?
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2039
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Godsbeeld

Bericht door Arja »

Vervolgde schreef:In het topic over de Gereformeerde Gemeenten kwam het onderwerp van de rechtvaardiging van eeuwigheid aan de orde. Valcke heeft daarop een zeer te waarderen reactie, met een door hem zelf gezochte beperking, gegeven. In de vraagstelling die ik hieronder opneem liggen meerdere onderwerpen opgesloten. De vraagstelling relevant voor dit topic is de volgende:
Simon0612 schreef: Wat ik me dan afvraag/ niet goed begrijp. In mensen oogpunt is het zoals bovenstaand, het wordt in het leven van een uitverkoren mens uitgewerkt in de tijd. Maar God heeft de uitverkorenen toch van eeuwigheid liefgehad? Hoe kan dat dan? Hij heeft ze dan toch in Christus lief van eeuwigheid? Dat kan toch niet als die mens toch ook niet van eeuwigheid door God gerechtvaardigd is in Christus?
Op basis van de laatste zin zou ik hier graag een gedachten wisseling zien ontstaan omtrent het Godsbeeld. Om het meer concreet te maken, het gaat niet over:
- wat doet God voor mij?
- wat betekent God voor mij?
- wie is God voor mij?
Het gaat ook niet over rechtvaardigmaking op zich. Het onderwerp voor mij is: hoe heeft God Zichzelf in Zijn Woord aan ons geopenbaard?

Om het terug te leiden tot de hiervoor weergegeven vraagstelling: Heeft God zich geopenbaard als een God die alleen gerechtvaardigde mensen kan liefhebben?
God richt zijn genegenheid op Zijn uitverkorenen op een manier waarop hij zijn genegenheid niet op anderen richt. Het Nieuwe Testament vertelt ons herhaaldelijk dat Gods speciale liefde gericht is op degenen die Zijn lichaam vormen: zijn gemeente.

We moeten vermijden om één Bijbelse uitdrukking van Gods liefde te verabsoluteren. Exclusieve nadruk leggen op Gods verkiezende liefde kan leiden tot een koud hypercalvinisme. Ik las dat we eigenlijk alles nodig hebben wat de Schrift over dit onderwerp zegt, anders zullen de leerstellige en pastorale gevolgen rampzalig blijken te zijn.

En daarnaast ... Gods liefde voor zondaars moet ons altijd verbazen en vernederen.

Bron: Does God love everyone the same?
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Godsbeeld

Bericht door -DIA- »

Elihi, toch een heel groot Godgeleerde moest zeggen: God is groot en wij begrijpen het niet.
Zie, God is groot, en wij begrijpen het niet; her is ook geen onderzoeking van het getal Zijner jaren.
Te weten in Wezen, eigenschappen en werken; doch hier wordt voornamelijk van Zijn werken gesproken.

Groot = Voornamelijk in dit leven, alwaar onze kennis maar stuksgewijze is, Hebr. wij weten het niet.
Enkele Verwijsteksten
1 Kor. 13:10 Doch wanneer het volmaakte zal gekomen zijn, dan zal hetgeen dat ten dele is, tenietgedaan worden.
1 Kor. 13:12 Want wij zien nu door een spiegel in een duistere rede, maar alsdan zullen wij zien aangezicht tot aangezicht; nu ken ik ten dele, maar alsdan zal ik kennen gelijk ook ik gekend ben.
Ps. 90:2 Eer de bergen geboren waren, en Gij de aarde en de wereld voortgebracht hadt, ja, van eeuwigheid tot eeuwigheid zijt Gij God.
Ps. 92:9 Maar Gij zijt de Allerhoogste, in eeuwigheid de HEERE.
Ps. 93:2 Van toen aan is Uw troon bevestigd; Gij zijt van eeuwigheid af.
Ps. 102:13 Maar Gij, HEERE, blijft in eeuwigheid, en Uw gedachtenis van geslacht tot geslacht.
Jes. 63:16 Gij zijt toch onze Vader, want Abraham weet van ons niet en Israël kent ons niet; Gij, o HEERE, zijt onze Vader, onze Verlosser vanouds af is Uw Naam.
Klgld. 5:19 Gij, o HEERE, zit in eeuwigheid, Uw troon is van geslacht tot geslacht.
Dan. 6:27 Van mij is een bevel gegeven, dat men in de ganse heerschappij mijns koninkrijks beve en siddere voor het aangezicht van den God van Daniël; want Hij is de levende God en bestendig in eeuwigheden, en Zijn Koninkrijk is niet verderfelijk, en Zijn heerschappij is tot het einde toe.
Hebr. 1:12 En als een dekkleed zult Gij ze ineenrollen, en zij zullen veranderd worden; maar Gij zijt Dezelfde, en Uw jaren zullen niet ophouden.

Van God kunnen wij geen voorstelling maken. Daarom mogen en kunnen wij Hem niet afbeelden. Hij is een eeuwige Majesteit, hij is groot en hoog verheven, Hij is heilig, en kan geen gemeenschap hebben de zonde in een gevallen schepsel, Hij is het hoogste Goed, Hij is ten hoogste Rechtvaardig, Hij is ten hoogste Heilig en gedoogd het kwaad niet, zelf niet een verkeerde gedachte. Onmetelijk: Hij vervult de Hemel en waar zou het huis zijn dat een nietig mens Hem zou bouwen?
Ik heb vele malen opgemerkt op dit forum dat er maar al te menselijk van de Hemelse Majesteit wordt gedacht en gesproken.

Vreest 's HEEREN macht en dient Zijn Majesteit;
Juicht, bevend op het gezicht van Zijn vermogen,
En kust den Zoon, van ouds u toegezegd,
Eer u Zijn toorn verdelge voor aller ogen;
U op uw weg tot stof doe wederkeren,
Wanneer Zijn wraak, getergd door uw gedrag,
U, onverhoeds, zou door haar gloed verteren,
Tot staving van Zijn lang gehoond gezag.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Godsbeeld

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:Elihi, toch een heel groot Godgeleerde moest zeggen: God is groot en wij begrijpen het niet.
Zie, God is groot, en wij begrijpen het niet; her is ook geen onderzoeking van het getal Zijner jaren.
Te weten in Wezen, eigenschappen en werken; doch hier wordt voornamelijk van Zijn werken gesproken.

Groot = Voornamelijk in dit leven, alwaar onze kennis maar stuksgewijze is, Hebr. wij weten het niet.
Enkele Verwijsteksten
1 Kor. 13:10 Doch wanneer het volmaakte zal gekomen zijn, dan zal hetgeen dat ten dele is, tenietgedaan worden.
1 Kor. 13:12 Want wij zien nu door een spiegel in een duistere rede, maar alsdan zullen wij zien aangezicht tot aangezicht; nu ken ik ten dele, maar alsdan zal ik kennen gelijk ook ik gekend ben.
Ps. 90:2 Eer de bergen geboren waren, en Gij de aarde en de wereld voortgebracht hadt, ja, van eeuwigheid tot eeuwigheid zijt Gij God.
Ps. 92:9 Maar Gij zijt de Allerhoogste, in eeuwigheid de HEERE.
Ps. 93:2 Van toen aan is Uw troon bevestigd; Gij zijt van eeuwigheid af.
Ps. 102:13 Maar Gij, HEERE, blijft in eeuwigheid, en Uw gedachtenis van geslacht tot geslacht.
Jes. 63:16 Gij zijt toch onze Vader, want Abraham weet van ons niet en Israël kent ons niet; Gij, o HEERE, zijt onze Vader, onze Verlosser vanouds af is Uw Naam.
Klgld. 5:19 Gij, o HEERE, zit in eeuwigheid, Uw troon is van geslacht tot geslacht.
Dan. 6:27 Van mij is een bevel gegeven, dat men in de ganse heerschappij mijns koninkrijks beve en siddere voor het aangezicht van den God van Daniël; want Hij is de levende God en bestendig in eeuwigheden, en Zijn Koninkrijk is niet verderfelijk, en Zijn heerschappij is tot het einde toe.
Hebr. 1:12 En als een dekkleed zult Gij ze ineenrollen, en zij zullen veranderd worden; maar Gij zijt Dezelfde, en Uw jaren zullen niet ophouden.

Van God kunnen wij geen voorstelling maken. Daarom mogen en kunnen wij Hem niet afbeelden. Hij is een eeuwige Majesteit, hij is groot en hoog verheven, Hij is heilig, en kan geen gemeenschap hebben de zonde in een gevallen schepsel, Hij is het hoogste Goed, Hij is ten hoogste Rechtvaardig, Hij is ten hoogste Heilig en gedoogd het kwaad niet, zelf niet een verkeerde gedachte. Onmetelijk: Hij vervult de Hemel en waar zou het huis zijn dat een nietig mens Hem zou bouwen?
Ik heb vele malen opgemerkt op dit forum dat er maar al te menselijk van de Hemelse Majesteit wordt gedacht en gesproken.

Vreest 's HEEREN macht en dient Zijn Majesteit;
Juicht, bevend op het gezicht van Zijn vermogen,
En kust den Zoon, van ouds u toegezegd,
Eer u Zijn toorn verdelge voor aller ogen;
U op uw weg tot stof doe wederkeren,
Wanneer Zijn wraak, getergd door uw gedrag,
U, onverhoeds, zou door haar gloed verteren,
Tot staving van Zijn lang gehoond gezag.
Ben ik niet met je eens, dat er te goed over gesproken wordt.
Maar als je het alleen maar over heilig hebt kan het je beklemmen.
Dan wordt je haast nog banger voor God dan voor de duivel.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Godsbeeld

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:Elihi, toch een heel groot Godgeleerde moest zeggen: God is groot en wij begrijpen het niet.
Zie, God is groot, en wij begrijpen het niet; her is ook geen onderzoeking van het getal Zijner jaren.
Te weten in Wezen, eigenschappen en werken; doch hier wordt voornamelijk van Zijn werken gesproken.

Groot = Voornamelijk in dit leven, alwaar onze kennis maar stuksgewijze is, Hebr. wij weten het niet.
Enkele Verwijsteksten
1 Kor. 13:10 Doch wanneer het volmaakte zal gekomen zijn, dan zal hetgeen dat ten dele is, tenietgedaan worden.
1 Kor. 13:12 Want wij zien nu door een spiegel in een duistere rede, maar alsdan zullen wij zien aangezicht tot aangezicht; nu ken ik ten dele, maar alsdan zal ik kennen gelijk ook ik gekend ben.
Ps. 90:2 Eer de bergen geboren waren, en Gij de aarde en de wereld voortgebracht hadt, ja, van eeuwigheid tot eeuwigheid zijt Gij God.
Ps. 92:9 Maar Gij zijt de Allerhoogste, in eeuwigheid de HEERE.
Ps. 93:2 Van toen aan is Uw troon bevestigd; Gij zijt van eeuwigheid af.
Ps. 102:13 Maar Gij, HEERE, blijft in eeuwigheid, en Uw gedachtenis van geslacht tot geslacht.
Jes. 63:16 Gij zijt toch onze Vader, want Abraham weet van ons niet en Israël kent ons niet; Gij, o HEERE, zijt onze Vader, onze Verlosser vanouds af is Uw Naam.
Klgld. 5:19 Gij, o HEERE, zit in eeuwigheid, Uw troon is van geslacht tot geslacht.
Dan. 6:27 Van mij is een bevel gegeven, dat men in de ganse heerschappij mijns koninkrijks beve en siddere voor het aangezicht van den God van Daniël; want Hij is de levende God en bestendig in eeuwigheden, en Zijn Koninkrijk is niet verderfelijk, en Zijn heerschappij is tot het einde toe.
Hebr. 1:12 En als een dekkleed zult Gij ze ineenrollen, en zij zullen veranderd worden; maar Gij zijt Dezelfde, en Uw jaren zullen niet ophouden.

Van God kunnen wij geen voorstelling maken. Daarom mogen en kunnen wij Hem niet afbeelden. Hij is een eeuwige Majesteit, hij is groot en hoog verheven, Hij is heilig, en kan geen gemeenschap hebben de zonde in een gevallen schepsel, Hij is het hoogste Goed, Hij is ten hoogste Rechtvaardig, Hij is ten hoogste Heilig en gedoogd het kwaad niet, zelf niet een verkeerde gedachte. Onmetelijk: Hij vervult de Hemel en waar zou het huis zijn dat een nietig mens Hem zou bouwen?
Ik heb vele malen opgemerkt op dit forum dat er maar al te menselijk van de Hemelse Majesteit wordt gedacht en gesproken.

Vreest 's HEEREN macht en dient Zijn Majesteit;
Juicht, bevend op het gezicht van Zijn vermogen,
En kust den Zoon, van ouds u toegezegd,
Eer u Zijn toorn verdelge voor aller ogen;
U op uw weg tot stof doe wederkeren,
Wanneer Zijn wraak, getergd door uw gedrag,
U, onverhoeds, zou door haar gloed verteren,
Tot staving van Zijn lang gehoond gezag.
Ben ik niet met je eens, dat er te goed over gesproken wordt.
Maar als je het alleen maar over heilig hebt kan het je beklemmen.
Dan wordt je haast nog banger voor God dan voor de duivel.
Juicht bevend! Juicht! met de gepaste eerbied en besef hoe groot de Schepper van hemel en aarde is. Wij zijn immers minder dan een stofje aan de weegschaal? We lijken Hem niet te kennen,. ook niet meer in zijn heilige openbaring. Nee, dan spreken we niet van angst als het de levende Kerk betreft. Vaak is het wel zo dat zij die vrezen niet hoeven te vrezen en die niet vrezen alle reden hebben om te vrezen.
Wie klimt de berg des Heeren op
Hij is groot en hoog verheven
Buigt u dan in het stof en verheft met lof het Heilige Opperwezen
Hoe groot, hoe vrees'lijk zijt Gij alom
Groot en machtig Opperwezen, zeer te vrezen
enz.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Godsbeeld

Bericht door Zonnebloem »

Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, Die in den schoot des Vaders is, Die heeft Hem ons verklaard.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Godsbeeld

Bericht door Van Ewijk »

Mijn beeld van God is dat ik hem nooit kan bevatten en dat iedere voorstelling die ik me van hem maak, qua eigenschappen, zijn gedachten, zijn gangen, en zijn rechtvaardigheid altijd volledig in het niet vallen met hoe hij werkelijk is.
Dat vind ik genoeg en meer heb ik niet nodig.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Godsbeeld

Bericht door Vervolgde »

Want wie der mensen zou niet gaarne rusten in zichzelf?
Wie ook rust niet in zichzelf, zolang hij aan zichzelf onbekend is, dat wil zeggen, zich met zijn eigen gaven vergenoegt en onwetend is van zijn eigen ellende of aan haar niet denkt?
Zo wordt eenieder door kennis van zichzelf niet alleen aangezet tot het zoeken van God, maar ook als het ware aan de hand ertoe geleid om Hem te vinden.

Daarentegen staat het vast, dat de mens nooit tot een zuivere kennis van zichzelf geraakt, tenzij hij eerst Gods aangezicht aanschouwd heeft, en van diens aanblik afdaalt tot het beschouwen van zichzelf.
Want door de ons allen ingeboren hovaardij schijnen wij onszelf steeds rechtvaardig toe en rechtschapen en wijs en heilig, tenzij wij door stellige bewijzen van onze onrechtvaardigheid, verdorvenheid, dwaasheld en onreinheid overtuigd worden.

Hiervan worden wij echter niet overtuigd; indien wij slechts zien op onszelf en niet ook op de Here, die het enige richtsnoer is, naar hetwelk dat oordeel moet worden afgemeten. Want daar wij allen van nature tot huichelarij geneigd zijn, is ons in plaats van de gerechtigheid ruimschoots voldoende een ijdel beeld van de gerechtigheid.
En dewijl niets in ons of om ons zichtbaar is, dat niet met de grootste vuilheid besmeurd is, lacht ons iets, dat een weinig minder bezoedeld is, toe als iets geheel reins, zolang wij onze geest houden binnen de perken der menselijke bevlekking.

Calvijn.
Institutie, boek 1
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Godsbeeld

Bericht door samanthi »

Ik begrijp de eerste zinnen niet, ik zou niet eens kunnen rusten in mezelf, er is niéts waarop ik zou kunnen rusten.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Erskinees
Berichten: 2742
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Godsbeeld

Bericht door Erskinees »

Wellicht heb je hier dan wat aan:
"Want wie wil er nu niet graag op zichzelf vertrouwen? Sterker nog, wie vertrouwt er inderdaad niet op zichzelf, zolang hij zichzelf niet kent? Zolang hij tevreden is met zijn eigen gaven en zich niet bewust is van zijn ellende of daar niet op let? Ieder die zichzelf leert kennen, wordt daarom niet alleen aangespoord om God te zoeken, maar ook als het ware bij de hand geleid om Hem te vinden.

Aan de andere kant is het duidelijk dat de mens zichzelf nooit echt leert kennen als hij niet eerst het gelaat van God gezien heeft. Pas daarna kan hij naar zichzelf kijken. We zijn van onszelf zo trots, dat we altijd vinden dat we rechtvaardig, ongeschonden, wijs en heilig zijn. Totdat we door duidelijk bewijs overtuigd worden van onze onrechtvaardigheid, weerzinwekkendheid, dwaasheid en onreinheid.

Maar we worden nooit overtuigd als we alleen naar onszelf kijken en niet ook naar de Heer. Hij is de enige norm die ons tot dit oordeel kan brengen. We zijn allemaal geneigd tot hypocrisie. Daarom zoeken we geen rechtvaardigheid, maar zijn we al tevreden met alles wat er maar een beetje op lijkt. Alles in ons of onze omgeving is enorm besmeurd met onzedelijkheid. Dus zolang we onze gedachten binnen de perken van de menselijke besmetting houden, zijn we blij met alles wat ook maar iets minder smerig lijkt. Zoals een grijswitte tint of zelfs donkerbruine vlekken er volmaakt wit uitzien voor een oog dat alleen maar zwart gezien heeft."
Bron: https://www.gerritveldman.nl/
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Godsbeeld

Bericht door Mara »

Ik denk dat we het vertalen van Calvijn beter aan Dr. de Niet kunnen overlaten. :hum
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8895
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Godsbeeld

Bericht door J.C. Philpot »

Mara schreef:Ik denk dat we het vertalen van Calvijn beter aan Dr. de Niet kunnen overlaten. :hum
Heb jij de betreffende passage uit de vertaling van De Niet paraat dan?

Overigens vind ik de vertaling van Veldman helemaal niet verkeerd, en zeer goed te lezen (ik heb hem zelf) (hij heeft geen bezwaar tegen de term parafrase overigens).

En prijstechnisch is de vertaling van Veldman (25 euro als ebook, 40 euro als paperback, 50 euro voor paperback+ebook) veel goedkoper als die van de Niet (170 euro*)

* https://www.hertog.nl/artikel/978903312 ... -de-Niet)/
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Godsbeeld

Bericht door Mara »

J.C. Philpot schreef:
Mara schreef:Ik denk dat we het vertalen van Calvijn beter aan Dr. de Niet kunnen overlaten. :hum
Heb jij de betreffende passage uit de vertaling van De Niet paraat dan?
Nee ik ben niet in het bezit van dit boekwerk.
Maar ik heb recensies gehoord van mensen die dit boek wel hebben aangeschaft, (o.m. een paar predikanten) en die waren zonder uitzondering lovend. Vakwerk!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Erskinees
Berichten: 2742
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Godsbeeld

Bericht door Erskinees »

En omdat je goede verhalen hebt gehoord keur je zonder enige praktijkervaring een andere vertaling af? Logisch.
J.C. Philpot schreef: Overigens vind ik de vertaling van Veldman helemaal niet verkeerd, en zeer goed te lezen (ik heb hem zelf) (hij heeft geen bezwaar tegen de term parafrase overigens).

En prijstechnisch is de vertaling van Veldman (25 euro als ebook, 40 euro als paperback, 50 euro voor paperback+ebook) veel goedkoper als die van de Niet (170 euro*)

* https://www.hertog.nl/artikel/978903312 ... -de-Niet)/
Helemaal eens!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Godsbeeld

Bericht door Mara »

Erskinees schreef:En omdat je goede verhalen hebt gehoord keur je zonder enige praktijkervaring een andere vertaling af? Logisch.
Nee.
Maar als je vertaalt naar meer hedendaagse taal, moet je wel de oorspronkelijke tekst respecteren!
Zodat je Calvijn nog kunt herkennen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie