Kerkgang

Plaats reactie
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Kerkgang

Bericht door Vervolgde »

In een ander topic werd aandacht gegeven aan deze column https://visie.eo.nl/artikel/2020/05/goo ... -kerken-nu
Hierin komt de volgende voor mij opvallende uitspraak voor:
Ik ga naar de kerk in de hoop God te ontmoeten.
Ik vraag me af of meer mensen zich herkennen in deze manier van kerkgang?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8893
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kerkgang

Bericht door J.C. Philpot »

Dat herken ik wel. De kerkdienst heeft meerdere aspecten, bijvoorbeeld het zingen, het gebed, verootmoediging, het brengen van de lof des Heeren. Als het enige aspect het zoeken van een ontmoeting met de Heere zou zijn, dan zou het individualistisch en zelfgericht kunnen worden.

Maar we mogen ook naar de kerk gaan in de hoop en de verwachting dat de Heere door Zijn Woord en Geest tot onze ziel zal spreken. Dat ons kerkbezoek zal zijn in de gestalte van een Samuel: "spreek Heere, want Uw knecht hoort".
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1452
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Kerkgang

Bericht door Delftenaar »

Naar de kerk gaan is inderdaad een ontmoeting met God. Die door middel van Zijn Woord tot ons komt. En natuurlijk doordeweeks via stille tijd enz..

In elke kerkdienst zit wel iets waardoor je gesticht wordt. Zelfs al spreekt de preek je niet aan (als je eerlijk naar jezelf kijkt weet je dat nietszeggende preken er zijn, door welke oorzaak dan ook), dan is er nog de voorbede of de liederen die iets meegeven waardoor je gesterkt wordt.

En als zelfs dat niets doet is er, tenslotte, nog de votum en groet voor de dienst en de zegen na de dienst. Waarin God Zijn trouw belooft en Zijn zegen wil meegeven. Zelfs als wij, als wederhorig kroost, niet willen luisteren. Alleen dat is al een bemoediging. En dan komt de preek er nog bij, die gelukkig vrijwel altijd iets te zeggen heeft.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Kerkgang

Bericht door Vervolgde »

Ik herken wel een aantal aspecten die hierboven door beiden benoemd worden. Ook een aantal die op mij vreemd overkomen. Wat mij in het bijzonder trof is het spreken over hoop op een ontmoeting. De houding die hieruit spreekt bij het naar de kerkgaan. Hoe ben ik als ik naar de kerkga, met welke instelling ga ik daarnaartoe? Hoop is geen zekerheid. Ik kan dan dus naar Gods huis gaan en Hem niet ontmoeten, hoewel ik daar wel naar verlang. Dat is wat mij trof en ik niet begrijp. Of laat ik het zo zeggen: het staat heel ver af hoe ik onderwezen ben en wat mijn ervaring is.

De kerkgang is een opgaan naar het huis van God, waar God zelf spreekt. God is daar! Het is Zijn instelling. Opdat de mens goed weet waar hij is, wordt hij bij aanvang onder de tucht en de belofte van de wet geplaatst. Als er naar de kerk wordt gegaan, dan plaatsen we ons dus voor het aangezicht van de Almachtige. Het is God zelf die met ons spreekt en wil spreken. Daar ontmoet de mens God. De mens is niet op zijn plaats als er geen ontmoeting is. Mogelijk is het zelfs de hele gemeente, die niet op haar plaats is. Maar laat het toch niet de gedachte zijn dat God geen ontmoeting zou willen!

Onder de wet geplaatst, is er het grote wonder van de liefde Gods dat Hij tot ons spreekt in de Zoon. En hoe groot is dan de wijsheid Gods dat Hij de waarheid tot ons brengt in het gewaad van het woord. Aan het gehoorde kunnen we ons nooit meer onttrekken! De waarheid is tot ons ingegaan, we kunnen het niet terugdraaien, ons er niet aan onttrekken. Dan zijn er maar twee mogelijkheden. Of de waarheid vindt erkenning als waarheid en wordt gehoorzaamd of de waarheid wordt verworpen.

Kerkgang is een handeling van levensbelang. Hoe vaak hebben we die handeling geplaatst voor het oordeel van ons geweten?
Hoe vaak hebben we God ontmoet?
Hoe vaak hebben we de waarheid verworpen?
Of denken we dat zoiets als een neutrale kerkgang mogelijk is?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kerkgang

Bericht door refo »

Hoop is in de Bijbel wel zekerheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8893
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kerkgang

Bericht door J.C. Philpot »

Er is weinig in wat je schrijft waar ik me niet in kan vinden, Vervolgde. Dank voor de uitvoerige uitleg. De manier van spreken in de column staat ook ver van mij af, maar ik reageerde slechts op het onderdeel dat de kerkdienst mede bedoelt is om God te ontmoeten. Maar je kunt dat inderdaad ook heel postmodern en vrijblijvend invullen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerkgang

Bericht door Herman »

Onder ons wordt ook wel gewenst 'dat er nog eens een woordje bij mag zitten'. Ik lees de column op dat niveau. En daar zit genoeg waars in om er niet van slag van te zijn.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkgang

Bericht door eilander »

Ik las een mooi stukje in de Waarheidsvriend, geschreven door ds. Verhoeven en het ging over dr. J. Koopmans. Daar moest ik even aan denken. Voor het overige voel ik best met Van den Brink mee....
Koopmans leert je preken. We houden geen bijbelstudie. Wij belichten niet deskundig de achtergrond van een tekst. We weiden niet al te zeer uit over wat het Woord al of niet teweegbrengt in onze ziel of wat de Bijbel allemaal bij ons oproept aan vragen en bezwaren.
Dat is er allemaal wel, maar daar kunnen we niet van leven. Wij verkondigen het Woord dat God gesproken heeft. Heel de verkondiging roept oordeel en vrijspraak uit over de goddeloze mensen en over deze wereld. De verkondiging roept uit: God staat in Zijn recht. Zijn doen is enkel majesteit. Wie Hem gelooft, leeft! Alles is te danken aan Christus' werk voor ons, aan ons en in ons. In die volgorde.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Kerkgang

Bericht door Isala »

Vervolgde schreef:Opdat de mens goed weet waar hij is, wordt hij bij aanvang onder de tucht en de belofte van de wet geplaatst. Als er naar de kerk wordt gegaan, dan plaatsen we ons dus voor het aangezicht van de Almachtige.
We plaatsen ons niet alleen in de kerk voor het aangezicht van de Almachtige. Elke keer als we bidden (dus ook thuis) zoeken we het aangezicht van God.
In de kerk zijn gelovige en ongelovige mensen. Bij de gelovige is de wet innerlijk toegepast in het hart, en hoewel de normen van de wet voortdurend van kracht zijn, is het voor de gelovige niet nodig om onder de tucht van de wet gestelt te worden. Hij leeft door de Geest, die hem leidt en overtuigt.
Vervolgde schreef:Onder de wet geplaatst, is er het grote wonder van de liefde Gods dat Hij tot ons spreekt in de Zoon.
Helemaal mee eens. Maar ook voor de gelovige is en blijft het genade te ervaren dat God tot hem spreekt door Zijn Woord en door Zijn Geest.
Vervolgde schreef:De kerkgang is een opgaan naar het huis van God
Het huis van God is de tempel in het OT. Na de uitstorting van de Heilige Geest is gelovige een levende steen in het bouwwerk van God, een tempel van de Heilige Geest. (1 Petrus 2 vers 5)
Het gebouw waar we samenkomen is niet de tempel of huis van God. We leven na pinksteren, het is goed om dit Bijbelse gegeven mbt levende stenen, te hanteren. Anders plaatsen we onszelf onder de oude bedeling. Wij zijn geen Joden die opdracht hebben gekregen om naar de tempel te gaan.
Delftenaar schreef:En als zelfs dat niets doet is er, tenslotte, nog de votum en groet voor de dienst en de zegen na de dienst. Waarin God Zijn trouw belooft en Zijn zegen wil meegeven. Zelfs als wij, als wederhorig kroost, niet willen luisteren. Alleen dat is al een bemoediging.
Als wij de zegen niet willen ontvangen, en niet willen luisteren, zal dat zeker niets uitwerken. Het zal eerder tegen ons getuigen. Ik vind dat beslist geen bemoediging.
Hora est!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkgang

Bericht door Mara »

Vervolgde schreef: De kerkgang is een opgaan naar het huis van God, waar God zelf spreekt. God is daar! Het is Zijn instelling. Opdat de mens goed weet waar hij is, wordt hij bij aanvang onder de tucht en de belofte van de wet geplaatst. Als er naar de kerk wordt gegaan, dan plaatsen we ons dus voor het aangezicht van de Almachtige. Het is God zelf die met ons spreekt en wil spreken. Daar ontmoet de mens God.
Dat is ook wat mij geleerd is. Door mijn vader, op catechisatie. Daar zijn o.m. de kledingregels op gefundeerd.
Als je naar de kerk gaat, kleed je je netjes alsof je naar de koning gaat.
Mensen zeggen soms: ach, het is maar een stenen gebouw. Dat is wel zo en een gemeente kan ook samenkomen in een "tijdelijke" kerk. Een aula van een school, een pakhuis, een grote huiskamer.
Isala schreef:Het gebouw waar we samenkomen is niet de tempel of huis van God. We leven na pinksteren, het is goed om dit Bijbelse gegeven mbt levende stenen, te hanteren. Anders plaatsen we onszelf onder de oude bedeling. Wij zijn geen Joden die opdracht hebben gekregen om naar de tempel te gaan.
Tussen die levende stenen zitten ook dode en mislukte dan?
Vervolgde schreef:Kerkgang is een handeling van levensbelang. Hoe vaak hebben we die handeling geplaatst voor het oordeel van ons geweten?
Hoe vaak hebben we God ontmoet?
Hoe vaak hebben we de waarheid verworpen?
Of denken we dat zoiets als een neutrale kerkgang mogelijk is?
Ik ben bang dat deze discussie in 2020 niet alom meer gevoerd kan worden. Gezien het feit dat veel kerken (in de zomer) alleen nog een ochtenddienst hebben, omdat de middagdienst slechts nog bezocht werd door een paar ouderen.

Ook als je ziet dat mensen trouwen in de kerk, omdat het traditie is, of wel leuk, of sfeervol.
Ze krijgen de zegen van God, maar ze doen er daarna niets meer mee.
Welk voorbeeld is dat dan voor hun (onkerkelijke) familie en vrienden?
Vervolgde schreef:...wordt hij bij aanvang onder de tucht en de belofte van de wet geplaatst.
We zijn niet meer onder de Wet, is een (forum)stelling van nu. Niet op dit forum!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Kerkgang

Bericht door Vervolgde »

@ Isala Hoewel je zaken aan de orde stelt die het doorspreken beslist wel waard zijn, wil ik in dit topic het onderwerp toch graag beperkt houden tot de instelling waarmee wij opgaan naar de kerk.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Kerkgang

Bericht door Isala »

Vervolgde schreef:@ Isala Hoewel je zaken aan de orde stelt die het doorspreken beslist wel waard zijn, wil ik in dit topic het onderwerp toch graag beperkt houden tot de instelling waarmee wij opgaan naar de kerk.
Ik reageer inhoudelijk op je post. En ik denk dat het zeker te maken heeft met hoe wij opgaan.
Mara schreef:We zijn niet meer onder de Wet, is een (forum)stelling van nu. Niet op dit forum!
Een gelovige is niet meer onder de wet, dat is niet wat ik zeg, of wat een stelling van tegenwoordig is.
Maar dit is wat de Bijbel er zelf over zegt:

Romeinen 7:6
Maar nu zijn wij ontslagen van de wet, gestorven aan dat waaraan wij vastgebonden zaten, zodat wij in nieuwheid van Geest dienen, en niet in oudheid van letter.
1 Timotheüs 1:9a
en als men dit weet: dat de wet niet bestemd is voor de rechtvaardige.
Dit zijn twee teksten, er zijn er meer.
Mara schreef:Tussen die levende stenen zitten ook dode en mislukte dan?
Nee, in het geestelijke bouwwerk zitten alleen levende stenen. En Christus is de Hoeksteen waar het (levendgemaakte) gebouw op rust.
Vervolgde schreef:In een ander topic werd aandacht gegeven aan deze column https://visie.eo.nl/artikel/2020/05/goo ... -kerken-nu
Hierin komt de volgende voor mij opvallende uitspraak voor:
Ik ga naar de kerk in de hoop God te ontmoeten.
Ik vraag me af of meer mensen zich herkennen in deze manier van kerkgang?
Maar om specifiek hier op in te gaan: Het is goed om onder het Woord te zijn, want het Woord is levend en krachtig. De Heere wil er zo kennenlijk door spreken, en Hij zal zeker spreken tot het hart dat naar Hem uitgaat. Het is noodzakelijk om je voor te bereiden op de dienst, voor de predikant te bidden, voor een ontvankelijk hart, voor de krachtige werking van de Heilige Geest. En voor een goede ontmoeting met de gemeente. De ontmoeting met God kan er dan al zijn, voordat we in de kerk zitten.
De diensten op zondag zijn momenten dat je uit de drukte van thuis kunt gaan, en je in stilheid kunt richten op wat God spreken wil. In die zin begrijp ik Thijs vd Brink wel.
Hora est!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkgang

Bericht door Mara »

Isala schreef:
Mara schreef:Tussen die levende stenen zitten ook dode en mislukte dan?
Nee, in het geestelijke bouwwerk zitten alleen levende stenen. En Christus is de Hoeksteen waar het (levendgemaakte) gebouw op rust.
O jij bedoelde het zo. Dan begreep ik je verkeerd. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie