Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door Johannes S »

Johann Gottfried Walther schreef: Zoals William Fenner (de 17de eeuwse Puritein) terecht zegt, in ongeloof de grofste zelfmoord, het is waar dat u niet kunt geloven, maar u wilt ook niet geloven, en omdat u niet wilt geloven kunt u niet, en dat is tot schuld en aanklacht.
(Ik heb verder dit topic niet gelezen)
Over ongeloof. Ongeloof wordt genoemd in Johannes 16:8,9 waar de Heere Jezus spreekt over de Trooster, de Heilige Geest, Die komen zal, en Die gekomen zijnde zal de wereld overtuigen van zonde,(....) van zonde, omdat zij in Mij niet geloven.

De Heere Jezus zegt in Johannes 5: 37 En de Vader, Die Mij gezonden heeft, Die heeft Zelf van Mij getuigd. Gij hebt noch Zijn stem ooit gehoord, noch Zijn gedaante gezien. 38 En Zijn woord hebt gij niet in u blijvende; want gij gelooft Dien niet, Dien Hij gezonden heeft. 39 Onderzoekt de Schriften; want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben; en die zijn het, die van Mij getuigen. 40 En gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben.

In je verlorenheid in Hem geloven en tot Hem komen om behouden te worden en om het leven te mogen ontvangen is geloven.

Jezus zeide: De Geest is het, Die levend maakt; het vlees is niet nut. De woorden, die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven.

En Hij zeide: Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij dat het hem gegeven zij van Mijn Vader. Van toen af gingen velen Zijner discipelen terug, en wandelden niet meer met Hem.
Jezus dan zeide tot de twaalven: Wilt gijlieden ook niet weggaan? Simon Petrus dan antwoordde Hem: Heere, tot Wien zullen wij heengaan? Gij hebt de woorden des eeuwigen levens. En wij hebben geloofd en bekend, dat Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods. (Johannes 6)
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door Susanna »

DDD schreef:Zondag jl. was ik in Capelle aan den IJssel-Middelwatering en heb ik de kerkdienst van de GG meegemaakt. Daar werd gedoopt, maar de dooptoespraak en de preek en zelfs de knip in de schriftlezing waren allemaal hypercalvinistisch en vrijwel baptistisch.

De nadruk lag erg op de doodsstaat van de mens, er was enige aandacht voor de verantwoordelijkheid van de mens, maar het verbond werd ontkracht, het doopformulier van zijn kracht beroofd door het te laten buikspreken en van een heilig evangelie was zelfs helemaal geen sprake. De doopvisie van de dominee lijkt wel wat op die van Posthoorn: er bleef (vrijwel) niets van over. Om er toch nog wat van te maken, vertelde hij driemaal hetzelfde, maar drie maal niets is nog steeds niets.

Voor de mensen die nog niet geloven dat in de GG baptistische leringen aan de orde zijn is het wellicht goed om de preek na te luisteren of kijken. En daarnaast zou het een mooie preek zijn voor de preekluisterkring, want het is haast onmogelijk om alle dwalingen in de preek in orde te verhalen zonder enkele a-4tjes vol te typen.

De dominee bestond het om te preken over de inlijving in Christus en in plaats van een toepasselijk bijbeldeel te zoeken (die zijn er immers genoeg) liet hij voorlezen uit Johannes 3, 1-8.

Maar goed, omdat ik nog aan iemand (ik weet niet meer aan wie) bewijs schuldig was over baptisme in de Gereformeerde Gemeenten: ds. Verschuure is daar nog steeds een duidelijk bewijs van. De enige reden die ik zo snel kan bedenken om hem nog gereformeerd te noemen is dat hij de uitverkiezing leert.
Als hij baptist was zou hij geen kinderen dopen.

Als hij van mening is dat het genadeverbond rust op het verbond der verlossing en alleen de uitverkorenen aangaat, is het zeker heel moeilijk om te zeggen dat kinderen in Christus geheiligd zijn. Ze moeten dan in Christus geheiligd moeten wórden.
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door DDD »

Nee, dat kun je zo niet zeggen. Het kan ook zijn dat je dat nu eenmaal moet omdat je in een kerkverband predikant bent waar dat de afspraak is.

Je kunt niet op alle punten je eigen zin doen. Maar goed, wellicht is hij geen baptist, maar er is weinig tot geen verschil, behalve dan dat hij vindt dat kinderen gedoopt behoren te zijn.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef:
Ik ben erg benieuwd naar de bevindingen van Jantje.
Ik ook.
Want ik herken nl wel wat je zegt over deze doopvisie.
Dan kun je inderdaad beter geloofsdoper worden.
Gebruikersavatar
johannes
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2010, 11:48
Locatie: holland

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door johannes »

Dat is ook de conclusie van dr. R. van Kooten in zijn boek: " Aan zijn voeten".
Hij haalde deze doop visie ook aan en komt tot de conclusie dat ze beter de geloofd doop kunnen toepassen.
Plaats reactie