Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door refo »

De scherpte en waarschuwing is meestal bedoeld voor de ander, niet voor ons, wij zitten goed. En dat is precies datgene waar Jezus voor waarschuwt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door Jantje »

Ik protesteer zeer tegen de stellingname van @huisman.

Het lijkt wel alsof hij beweert dat er afval der heiligen mogelijk is. Het moet toch niet gekker worden. :bobo

Overigens sluit ik me voor de tweede maal vandaag aan bij de woorden van @refo. Dat is een zeer bijzonder unicum. Maar dat geheel terzijde.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door Valcke »

huisman schreef:
Valcke schreef:
Arja schreef:Ik begrijp dat je de scherpte erin wilt houden en de waarschuwing wilt laten staan. Dat wil ik ook. Maar dat kunnen we niet doen door het "zijn in Abraham" gelijk te stellen aan het "zijn in Christus". Dat is niet naar het Woord.

De discipelen mochten dan ingeënt zijn in Jezus als de ware Wijnstok; niet alle Joden waren in Hem ingeënt. Het gaat hier niet over het verbondsmatig Abrahams kinderen zijn maar over het in-zijn in de ware Wijnstok. Dat is op te maken uit wat de Heere Jezus in het verband zegt.

Daarnaast: wie is Abrahams zaad? Paulus zegt het glashelder tegen de Galaten: En indien gij van Christus zijt, zo zijt gij dan Abrahams zaad, en naar de beloftenis erfgenamen. Dat geldt voor Jood en heiden.
Ik kan dit onderschrijven. In het begin van Johannes 15 spreekt Jezus niet tot de Joden, maar tot de discipelen. Daarbij waarschuwt Jezus voor een uitwendig geloof en uitwendige belijdenis, dat geen vrucht draagt. Daarmee komt dit gedeelte uit Johannes 15 m.i. in essentie overeen met de gelijkenis van de zaaier en andere vergelijkbare gedeelten.

(@Huisman:) Om een Bijbelgedeelte verbondsmatig te lezen, moet daar wel een aanleiding voor zijn. De gelijkenis van de zaaier lezen we toch ook niet verbondsmatig? In deze en andere gedeelten gaat het erom dat het ware en het valse onderscheiden wordt: de ware vereniging met Christus of slechts een uitwendige belijdenis, een waar geloof of een vals geloof, het wel of het niet vrucht dragen, enzovoort. De scherpte van de waarschuwing in Johannes 15:2 wordt er niet minder door, integendeel!
Het verschil:
De gelijkenis van de zaaier gaat over de prediking aan alle creaturen en de uitwerking van die prediking.
De gelijkenis uit Joh 15 gaat over ingeënt zijn in de ware Wijnstok (dat geldt niet voor alle creaturen)en toch geen vruchten dragen van bekering en geloof. Deze die uitgehouwen worden waren toch verbonden met Christus. Wat ons doopformulier zegt: ze waren in Christus geheiligd op grond van het genadeverbond.
Wat Paulus zegt. Allen uit de Steenrots gedronken en de Steenrots was Christus.
In Joh 15 en 1 Kor 10 gaat het over het mogen delen in Gods verbondsweldaden maar door ongeloof buiten Zijn Koninkrijk blijven..

De waarschuwing en de afschuwelijkheid van de zonde tegen een goeddoend God wordt met de redenering dat het allemaal alleen maar uiterlijk was verzacht.
- Johannes 15, de ware wijnstok, is een gelijkenis. De hoofdgedachte is dat wij van nature onvruchtbaar en dor zijn, en dat de gelovigen alleen uit Christus kunnen putten en vrucht dragen. De gelijkenis heeft helemaal geen verbondsmatige spits. Dan moeten we dat ook niet erin proberen te lezen.
- Wel wordt er onderscheid gemaakt tussen de ware gelovigen en belijders die slechts in schijn Christus zijn ingelijfd. De laatsten trekken geen sappen uit Christus en brengen dan ook geen vruchten voort.
- Kortom: het gaat in Johannes 15 om het verschil tussen het inwendige en het uitwendige christendom. Dat kun je eventueel ook toepassen op het verbond, maar het verbond is zeker niet de spits van deze gelijkenis.

Calvijn zegt bij vs. 2:
Calvijn schreef:Maar de vraag rijst, of degene die in Christus ingeplant is, wel onvruchtbaar kan zijn? Ik antwoord daarop, dat velen in de schatting der mensen gerekend worden tot de wijnstok, die in werkelijkheid in de wijnstok niet geworteld zijn.
Dit is een compleet andere uitleg dan die Huisman geeft. Want volgens Huisman is hier in Joh. 15 sprake van een ware inlijving krachtens het verbond. Volgens de uitleg van Calvijn is sprake van een schijnbare inlijving, namelijk "in de schatting der mensen". Dat is toch echt een heel andere exegese.

Daarmee zeg ik niet dat verbondsmatig kinderen niet gerekend kunnen worden in Christus geheiligd te zijn (ja, dat is zeker waar). Maar daar kun je Johannes 15 niet voor gebruiken. Uit een gelijkenis kun je geen leerstellingen trekken, we moeten ons houden aan de hoofdgedachte(n) die de gelijkenis geeft.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door huisman »

Jantje schreef:Ik protesteer zeer tegen de stellingname van @huisman.

Het lijkt wel alsof hij beweert dat er afval der heiligen mogelijk is. Het moet toch niet gekker worden. :bobo

Overigens sluit ik me voor de tweede maal vandaag aan bij de woorden van @refo. Dat is een zeer bijzonder unicum. Maar dat geheel terzijde.
Jij leest blijkbaar niet zorgvuldig want het gaat hier niet over de afval der heiligen maar over de afval der schijnheiligen. En laat het beeld van de schijnheilige volgens Gods Woord soms erg lijken op het beeld van een heilige.
Beide ingeënt in de ware Wijnstok (Joh 15) Beide uit de Steenrots gedronken die Christus was (1Kor10) Beide de Heilige Geest deelachtig geworden (Hebr 6) Alle 10 de Bruidegom tegemoet en alle 10 in slaap gevallen..

Maar de waar gelovige heeft het geloof ontvangen als gave Gods. Dat kennen de schijnheiligen niet en dan zijn ze zonder vrucht en worden uitgehouwen en in het vuur geworpen.


Ik zeg dus dat verbondskinderen verloren kunnen gaan. En inderdaad ik praat niet over erf en boerderij want dat lees ik niet in de Bijbel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6443
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door Posthoorn »

Valcke schreef:(@Huisman:) Om een Bijbelgedeelte verbondsmatig te lezen, moet daar wel een aanleiding voor zijn. De gelijkenis van de zaaier lezen we toch ook niet verbondsmatig? In deze en andere gedeelten gaat het erom dat het ware en het valse onderscheiden wordt: de ware vereniging met Christus of slechts een uitwendige belijdenis, een waar geloof of een vals geloof, het wel of het niet vrucht dragen, enzovoort. De scherpte van de waarschuwing in Johannes 15:2 wordt er niet minder door, integendeel!
Precies. Exegese, exegese, exegese..., zoals Karl Barth al zei.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door Jantje »

huisman schreef:
Jantje schreef:Ik protesteer zeer tegen de stellingname van @huisman.

Het lijkt wel alsof hij beweert dat er afval der heiligen mogelijk is. Het moet toch niet gekker worden. :bobo

Overigens sluit ik me voor de tweede maal vandaag aan bij de woorden van @refo. Dat is een zeer bijzonder unicum. Maar dat geheel terzijde.
Jij leest blijkbaar niet zorgvuldig want het gaat hier niet over de afval der heiligen maar over de afval der schijnheiligen. En laat het beeld van de schijnheilige volgens Gods Woord soms erg lijken op het beeld van een heilige.
Beide ingeënt in de ware Wijnstok (Joh 15) Beide uit de Steenrots gedronken die Christus was (1Kor10) Beide de Heilige Geest deelachtig geworden (Hebr 6) Alle 10 de Bruidegom tegemoet en alle 10 in slaap gevallen..

Maar de waar gelovige heeft het geloof ontvangen als gave Gods. Dat kennen de schijnheiligen niet en dan zijn ze zonder vrucht en worden uitgehouwen en in het vuur geworpen.


Ik zeg dus dat verbondskinderen verloren kunnen gaan. En inderdaad ik praat niet over erf en boerderij want dat lees ik niet in de Bijbel.
Je kunt niet ingeënt zijn in de ware Wijnstok en tóch een afvallige zijn. Het is van tweeën één: óf ingeënt, óf niet ingeënt. Vandaar mijn opmerkingen. Zie ook de post van @Valcke.

En verder kom je een beetje onvriendelijk over qua toon. Maar misschien vergis ik me daarin.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:
Valcke schreef:(@Huisman:) Om een Bijbelgedeelte verbondsmatig te lezen, moet daar wel een aanleiding voor zijn. De gelijkenis van de zaaier lezen we toch ook niet verbondsmatig? In deze en andere gedeelten gaat het erom dat het ware en het valse onderscheiden wordt: de ware vereniging met Christus of slechts een uitwendige belijdenis, een waar geloof of een vals geloof, het wel of het niet vrucht dragen, enzovoort. De scherpte van de waarschuwing in Johannes 15:2 wordt er niet minder door, integendeel!
Precies. Exegese, exegese, exegese..., zoals Karl Barth al zei.
Karl Barth was toch van de alverzoening?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door huisman »

Jantje schreef:
huisman schreef:
Jantje schreef:Ik protesteer zeer tegen de stellingname van @huisman.

Het lijkt wel alsof hij beweert dat er afval der heiligen mogelijk is. Het moet toch niet gekker worden. :bobo

Overigens sluit ik me voor de tweede maal vandaag aan bij de woorden van @refo. Dat is een zeer bijzonder unicum. Maar dat geheel terzijde.
Jij leest blijkbaar niet zorgvuldig want het gaat hier niet over de afval der heiligen maar over de afval der schijnheiligen. En laat het beeld van de schijnheilige volgens Gods Woord soms erg lijken op het beeld van een heilige.
Beide ingeënt in de ware Wijnstok (Joh 15) Beide uit de Steenrots gedronken die Christus was (1Kor10) Beide de Heilige Geest deelachtig geworden (Hebr 6) Alle 10 de Bruidegom tegemoet en alle 10 in slaap gevallen..

Maar de waar gelovige heeft het geloof ontvangen als gave Gods. Dat kennen de schijnheiligen niet en dan zijn ze zonder vrucht en worden uitgehouwen en in het vuur geworpen.


Ik zeg dus dat verbondskinderen verloren kunnen gaan. En inderdaad ik praat niet over erf en boerderij want dat lees ik niet in de Bijbel.
Je kunt niet ingeënt zijn in de ware Wijnstok en tóch een afvallige zijn. Het is van tweeën één: óf ingeënt, óf niet ingeënt. Vandaar mijn opmerkingen. Zie ook de post van @Valcke.

En verder kom je een beetje onvriendelijk over qua toon. Maar misschien vergis ik me daarin.
Daarin vergis je je. Ik ben (bijna) altijd vriendelijk maar wel stellig.

De Heere Jezus zegt dat je ingeënt kunt zijn in de ware Wijnstok en als je dan vruchteloos blijft uitgehouwen wordt en in het vuur geworpen.
Die inenting uit Joh 15 is dus niet gelijk aan de wedergeboorte en de inlijving in Christus.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door Valcke »

huisman schreef:De Heere Jezus zegt dat je ingeënt kunt zijn in de ware Wijnstok en als je dan vruchteloos blijft uitgehouwen wordt en in het vuur geworpen.
Die inenting uit Joh 15 is dus niet gelijk aan de wedergeboorte en de inlijving in Christus.
De gereformeerde verklaarders zeggen dat er sprake is van tweeërlei inenting: een ware door wedergeboorte en geloof, en een inenting die slechts uitwendig is. Het is dus niet een en dezelfde inenting waarover hier gesproken wordt. Voor de ware gelovigen gaat het in Johannes 15 wel degelijk over de inenting door wedergeboorte en inlijving in Christus. Alleen door zó ingeënt te zijn, trekken zij sappen uit Christus en dragen vrucht.

Zie ook het citaat van Calvijn dat ik gaf, die ook spreekt over een inenting in "de schatting der mensen" als het gaat om de valse belijders. Verderop in het citaat gebruikt ook Calvijn het woord 'uitwendig'. Ook zegt hij (van de ware belijders): "... niemand is de natuur van de wijnstok deelachtig, zolang hij niet in Hem ingeplant is. En dit wordt alleen door de bijzondere genade aan de uitverkorenen gekregen."

Nogmaals: Je moet in een gelijkenis altijd letten op het hoofddoel van de gelijkenis; uit een gelijkenis kun je geen leerstellingen afleiden.
Laatst gewijzigd door Valcke op 24 jun 2020, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6443
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef:
Posthoorn schreef:
Valcke schreef:(@Huisman:) Om een Bijbelgedeelte verbondsmatig te lezen, moet daar wel een aanleiding voor zijn. De gelijkenis van de zaaier lezen we toch ook niet verbondsmatig? In deze en andere gedeelten gaat het erom dat het ware en het valse onderscheiden wordt: de ware vereniging met Christus of slechts een uitwendige belijdenis, een waar geloof of een vals geloof, het wel of het niet vrucht dragen, enzovoort. De scherpte van de waarschuwing in Johannes 15:2 wordt er niet minder door, integendeel!
Precies. Exegese, exegese, exegese..., zoals Karl Barth al zei.
Karl Barth was toch van de alverzoening?
Heerlijk, zo'n ad-hominem-opmerking.;)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door huisman »

Valcke schreef:
huisman schreef:De Heere Jezus zegt dat je ingeënt kunt zijn in de ware Wijnstok en als je dan vruchteloos blijft uitgehouwen wordt en in het vuur geworpen.
Die inenting uit Joh 15 is dus niet gelijk aan de wedergeboorte en de inlijving in Christus.
De gereformeerde verklaarders zeggen dat er sprake is van tweeërlei inenting: een ware door wedergeboorte en geloof, en een inenting die slechts uitwendig is. Het is dus niet een en dezelfde inenting waarover hier gesproken wordt. Voor de ware gelovigen gaat het in Johannes 15 wel degelijk over de inenting door wedergeboorte en inlijving in Christus. Alleen door zó ingeënt te zijn, trekken zij sappen uit Christus en dragen vrucht.

Zie ook het citaat van Calvijn dat ik gaf, die ook spreekt over een inenting in "de schatting der mensen" als het gaat om de valse belijders. Verderop in het citaat gebruikt ook Calvijn het woord 'uitwendig'.

Nogmaals: Je moet in een gelijkenis altijd letten op het hoofddoel van de gelijkenis; uit een gelijkenis kun je geen leerstellingen afleiden.
Zo groot is ons verschil niet. Mijn bezwaar is dat wij in staat zijn de waarschuwing voor ons te neutraliseren door het direct allemaal af te doen als uitwendig. Schijn en zijn ligt vaak dichterbij als wij denken daarom spreekt de Heere Jezus er zo vaak over. Wijze en dwaze bouwer, wijze en dwaze maagden, de scheiding die pas plaats gaat vinden bij de oogst (laat ze samen opwassen)
Verder denk ik dat het weinige zicht op Gods verbondshandelen veel verwarring heeft veroorzaakt. Dit komt tot uiting in de verwerping of de uitholling van de kinderdoop.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door Valcke »

huisman schreef:
Valcke schreef:
huisman schreef:De Heere Jezus zegt dat je ingeënt kunt zijn in de ware Wijnstok en als je dan vruchteloos blijft uitgehouwen wordt en in het vuur geworpen.
Die inenting uit Joh 15 is dus niet gelijk aan de wedergeboorte en de inlijving in Christus.
De gereformeerde verklaarders zeggen dat er sprake is van tweeërlei inenting: een ware door wedergeboorte en geloof, en een inenting die slechts uitwendig is. Het is dus niet een en dezelfde inenting waarover hier gesproken wordt. Voor de ware gelovigen gaat het in Johannes 15 wel degelijk over de inenting door wedergeboorte en inlijving in Christus. Alleen door zó ingeënt te zijn, trekken zij sappen uit Christus en dragen vrucht.

Zie ook het citaat van Calvijn dat ik gaf, die ook spreekt over een inenting in "de schatting der mensen" als het gaat om de valse belijders. Verderop in het citaat gebruikt ook Calvijn het woord 'uitwendig'.

Nogmaals: Je moet in een gelijkenis altijd letten op het hoofddoel van de gelijkenis; uit een gelijkenis kun je geen leerstellingen afleiden.
Zo groot is ons verschil niet. Mijn bezwaar is dat wij in staat zijn de waarschuwing voor ons te neutraliseren door het direct allemaal af te doen als uitwendig. Schijn en zijn ligt vaak dichterbij als wij denken daarom spreekt de Heere Jezus er zo vaak over. Wijze en dwaze bouwer, wijze en dwaze maagden, de scheiding die pas plaats gaat vinden bij de oogst (laat ze samen opwassen)
Verder denk ik dat het weinige zicht op Gods verbondshandelen veel verwarring heeft veroorzaakt. Dit komt tot uiting in de verwerping of de uitholling van de kinderdoop.
Met deze dingen kan ik het zeker eens zijn.

Ik vind echter wel dat je een grens over gaat wanneer je zegt dat het in Johannes 15 niet gaat over de inenting door wedergeboorte en geloof, ofwel de ware vereniging met Christus. Daar gaat het wél over. Door deze inenting alleen te betrekken op een verbonds-inenting, doe je m.i. je eigen zaak geen goed. Ook bij mij wekt dit wantrouwen op, om eerlijk te zijn: wanneer de verbondsvisie zóveel accent krijgt dat deze zelfs in Johannes 15 in-gelezen moet worden - daar schrik ik best van...
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2039
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door Arja »

huisman schreef:
Jantje schreef:Ik protesteer zeer tegen de stellingname van @huisman.

Het lijkt wel alsof hij beweert dat er afval der heiligen mogelijk is. Het moet toch niet gekker worden. :bobo

Overigens sluit ik me voor de tweede maal vandaag aan bij de woorden van @refo. Dat is een zeer bijzonder unicum. Maar dat geheel terzijde.
Jij leest blijkbaar niet zorgvuldig want het gaat hier niet over de afval der heiligen maar over de afval der schijnheiligen. En laat het beeld van de schijnheilige volgens Gods Woord soms erg lijken op het beeld van een heilige.
Beide ingeënt in de ware Wijnstok (Joh 15) Beide uit de Steenrots gedronken die Christus was (1Kor10) Beide de Heilige Geest deelachtig geworden (Hebr 6) Alle 10 de Bruidegom tegemoet en alle 10 in slaap gevallen..

Maar de waar gelovige heeft het geloof ontvangen als gave Gods. Dat kennen de schijnheiligen niet en dan zijn ze zonder vrucht en worden uitgehouwen en in het vuur geworpen.


Ik zeg dus dat verbondskinderen verloren kunnen gaan. En inderdaad ik praat niet over erf en boerderij want dat lees ik niet in de Bijbel.
@huisman, ik beloofde te reageren op Hebr. 6.

Mijn visie op dit hoofdstuk is dat de vermaningen verband houden met de bijzondere omstandigheden van de Joodse lezers, aan wie de brief gericht is. Ze wilden met voorbedachte rade terugkeren tot het leven, dat ze in hun Joodse gemeenschap hadden geleefd en daarmee konden ze zich een eeuwig oordeel op de hals halen. Wanneer ze Jezus moedwillig zouden verlaten, zouden ze terugvallen in het Jodendom, dat meende dat de de Heere Jezus een valse Messias was. Ze zouden bewust vijandig tegenover Hem komen te staan, waarmee ze Hem verwierpen, precies zoals ook Judas deed.

Als de Joodse volgelingen Jezus zouden verloochenen, dan was er een opnieuw vernieuwen tot een tweede fundamentele bekering niet mogelijk. Het onmogelijke van dit vernieuwen tot bekering lag in Gods toorn over de onwil tot gehoorzamen. De reden waarom dit vernieuwen tot bekering onmogelijk is: omdat zij voor zichzelf de Zoon van God opnieuw kruisigden en aan bespotting blootstelden.

Vers 9 Intussen haast de apostel zich om zijn lezers te troosten en te bemoedigen. Ze mochten eens menen, dat hun toestand door hem hopeloos beschouwd werd: Maar, geliefden! wij verzekeren ons van u betere dingen, en met de zaligheid gevoegd, hoewel wij alzo spreken. Want God is niet onrechtvaardig dat Hij uw werk zou vergeten, en den arbeid der liefde, die gij aan Zijn Naam bewezen hebt, als die de heiligen gediend hebt en nog dient.

Ik weet niet zo goed hoe je dit in wilt passen in wat jij probeerde te zeggen, @huisman.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door Jantje »

Valcke schreef:
huisman schreef:
Valcke schreef:
huisman schreef:De Heere Jezus zegt dat je ingeënt kunt zijn in de ware Wijnstok en als je dan vruchteloos blijft uitgehouwen wordt en in het vuur geworpen.
Die inenting uit Joh 15 is dus niet gelijk aan de wedergeboorte en de inlijving in Christus.
De gereformeerde verklaarders zeggen dat er sprake is van tweeërlei inenting: een ware door wedergeboorte en geloof, en een inenting die slechts uitwendig is. Het is dus niet een en dezelfde inenting waarover hier gesproken wordt. Voor de ware gelovigen gaat het in Johannes 15 wel degelijk over de inenting door wedergeboorte en inlijving in Christus. Alleen door zó ingeënt te zijn, trekken zij sappen uit Christus en dragen vrucht.

Zie ook het citaat van Calvijn dat ik gaf, die ook spreekt over een inenting in "de schatting der mensen" als het gaat om de valse belijders. Verderop in het citaat gebruikt ook Calvijn het woord 'uitwendig'.

Nogmaals: Je moet in een gelijkenis altijd letten op het hoofddoel van de gelijkenis; uit een gelijkenis kun je geen leerstellingen afleiden.
Zo groot is ons verschil niet. Mijn bezwaar is dat wij in staat zijn de waarschuwing voor ons te neutraliseren door het direct allemaal af te doen als uitwendig. Schijn en zijn ligt vaak dichterbij als wij denken daarom spreekt de Heere Jezus er zo vaak over. Wijze en dwaze bouwer, wijze en dwaze maagden, de scheiding die pas plaats gaat vinden bij de oogst (laat ze samen opwassen)
Verder denk ik dat het weinige zicht op Gods verbondshandelen veel verwarring heeft veroorzaakt. Dit komt tot uiting in de verwerping of de uitholling van de kinderdoop.
Met deze dingen kan ik het zeker eens zijn.

Ik vind echter wel dat je een grens over gaat wanneer je zegt dat het in Johannes 15 niet gaat over de inenting door wedergeboorte en geloof, ofwel de ware vereniging met Christus. Daar gaat het wél over. Door deze inenting alleen te betrekken op een verbonds-inenting, doe je m.i. je eigen zaak geen goed. Ook bij mij wekt dit wantrouwen op, om eerlijk te zijn: wanneer de verbondsvisie zóveel accent krijgt dat deze zelfs in Johannes 15 in-gelezen moet worden - daar schrik ik best van...
Wat betreft dat laatste: men noemt dat ook wel inlegkunde.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Thomas Scott (Calvinistisch predikant, 1747-1821)
Bij Johannes 15v2:
In de zichtbare kerk zijn er grote aantallen die slechts met Christus verbonden zijn door een uitwendige belijdenis, door het deelnemen aan de inzettingen, of door het vervullen van een bepaalde positie, zoals Judas. Zij lijken op die weelderige raken van de wijnstok, die moeten worden weggesnoeid omdat ze anders de andere raken verstikken, en verhinderen dat de vruchten daarvan tot rijpheid te komen. Elke persoon van deze beschrijving zal de Landman op de gezette tijd verwijderen.

---------

Er staat alle rank, die in Mij geen vrucht draagt, die neemt Hij weg.

Op een bepaalde wijze waren ze dus in Christus, zij het een uitwendige wijze, en ik vind dit goed passen bij het feit dat de kinderen van het koninkrijk zullen worden buiten geworpen.

Ze zullen niet kunnen zeggen dat het heil hen niet was toegezegd en beloofd, maar zijn er geen deelgenoot van geworden door eigen schuld, door ongeloof.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie