Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door samanthi »

Valcke schreef:
samanthi schreef:
DDD schreef:Je hebt niet goed gelezen. Als je beweert dat Huisman zo iets schrijft, dan heb je echt al een paar jaar niet goed opgelet.
Ik reageer op zijn reactie sat God Zijn belifte altijd vervuld, maar als wij ons in n ongeloof afkeren niet. Dan is God niet afhankelijk van ons geloven of aannemen, maar wij kunnen het zeker versmaden zie mijn reactie.
Het is toch ongelooflijk onverzorgd wat je schrijft.
a) qua taal
b) qua eenzijdige oneliners
En nu heeft Huisman het gedaan...

Met alle respect: schrijf eerst netjes uit wat volgens jou bij elkaar moet worden gehouden, en verval niet in eenzijdige oneliners waarin je zelf juist niet bij elkaar houdt wat bij elkaar gehouden moet worden.
Tjonge
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door Valcke »

samanthi schreef:Tjonge
Sorry, maar ik kon er niet zo goed meer tegen. Ik twijfel niet aan je goede bedoelingen, maar we zitten hier toch niet in een chat? M.i. leent dit onderwerp zich niet voor snelle opmerkingen.
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door DDD »

Ik ben het met Valcke eens. Mensen doen hier erg hun best om serieus een gesprek te voeren. Zij besteden daar ook tijd aan, soms wel een uur per dag. Dan is het fijn als je het hele gesprek doorleest, en zoveel mogelijk recht doet aan de de gesprekspartners.

Het verwijt dat je aan Huisman doet, is gewoon heel vreemd, ook gezien zijn bijdragen in de afgelopen jaren.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door Jantje »

Er zijn er anders wel 212 berichten binnen 48 uur verstuurd. Dat is een aanzienlijk aantal binnen deze tijdspanne over één specifiek onderwerp.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door DDD »

Nou en? Dat zegt helemaal niets over de vraag of mensen er serieus over nadenken. Het is overduidelijk dat Huisman een serieuze bijdrage gaf.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door samanthi »

Ik begrijp dat ik sommige dingen verkeerd gelezen heb...
Sorry.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door samanthi »

Tenslotte. Dit (God belooft inderdaad weleens dingen die niet doorgaan)
Wat God beloofd doet Hij, behalve als wij Hem niet geloven of het niet aannemen.
Zoals jij het zegt lijkt het dat God afhankelijk is van ons geloven en aannemen. Gelukkig is dat niet zo want dan werd er niemand zalig. Het onmisbare en onwederstandelijke werk van Gods Geest moet zeker in deze tijd benadrukt worden. Het geloof is niet uit de mens het is Gods gave en wordt door Hem gewerkt.
Matteüs 23

37 Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugelen; en gijlieden hebt niet gewild.

De Heere Jezus is ook niet afhankelijk van de wil van de mensen.

Haal het niet uit elkaar zoals ik al eerder schreef, de Israëlieten konden niet naar het beloofde land vanwege hun ongeloof en niet omdat God niet gaf wat Hij beloofd had.
Je hebt niet goed gelezen. Als je beweert dat Huisman zo iets schrijft, dan heb je echt al een paar jaar niet goed opgelet.
Ik reageer op zijn reactie dat God Zijn belofte altijd vervuld, maar als wij ons in n ongeloof afkeren niet. Dan is God niet afhankelijk van ons geloven of aannemen, maar wij kunnen het zeker versmaden zie mijn reactie.
Even alles op een rijtje....
Hoewel ik idd sommige dingen niet helemaal goed gelezen heb, snap ik de consternatie van deze posts niet.
Zowel Huisman (die voor zichzelf kan spreken) als ik weten van elkaar, (als het goed is) wat we geloven, toch moet er steeds en steeds weer de drie stukken en het eenzijdige godswerk bij gehaald worden, dat komt omdat het uit elkaar getrokken wordt, als ik zeg: je moet Jezus aannemen, dan weet ik dat dit Gods werk is, dan hoef ik dit er niet bij te zeggen, omdat God Zelf het willen en het werken werkt, naar Zijn welbehagen.

Als je zegt God is barmhartigheid, hoef je niet te zeggen maar Hij is ook rechtvaardig, dat hoort bijelkaar, steeds als je het uit elkaar haalt, onspoor je.

2 Korintiërs 1

20 Want zovele beloften Gods als er zijn, die zijn in Hem ja, en zijn in Hem amen, Gode tot heerlijkheid door ons.

Zijn beloften staan vast, maar als je het niet gelooft zijn niet voor jou. Als de belofte dus niet uitkomen is het eigen schuld.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door Posthoorn »

samanthi schreef:Zijn beloften staan vast, maar als je het niet gelooft zijn niet voor jou. Als de belofte dus niet uitkomen is het eigen schuld.
En als je wel gelooft is het Gods werk, ómdat Zijn beloften vaststaan.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door samanthi »

Posthoorn schreef:
samanthi schreef:Zijn beloften staan vast, maar als je het niet gelooft zijn niet voor jou. Als de belofte dus niet uitkomen is het eigen schuld.
En als je wel gelooft is het Gods werk, ómdat Zijn beloften vaststaan.
Dat schreef ik toch, dat is buiten kijf.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door -DIA- »

Hebben we eigenlijk wat te eisen?
De psalm zegt: Op Mijn trouw verbond, alles wat u ontbreekt?
En tot wie wordt er gezegd: Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot de troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden om geholpen te worden te bekwamer tijd.

Er staat wel: Maar geliefden, 88bouwt gij 89uzelven op 50uw allerheiligst geloof, 91biddende 92in den Heiligen Geest;

88 Of: sticht, dat is, stelt uw fundament vast, en neemt dagelijks meer en meer toe in het geloof.
89 Of: elkander, gelijk 1 Thess. 5:11:
Daarom, vermaant elkander, en sticht de een den ander, gelijk gij ook doet.


90 Dat is, op het vertrouwen dat gij hebt op den Zaligmaker Jezus Christus, om datzelve te behouden, daarin toe te nemen, en daarop alle christelijke deugden te vestigen, Rom. 14:23. Hebr. 11:6.
Of: op de leer der heilige profeten en apostelen, die gij geloofd en eenmaal aangenomen hebt, Ef. 2:20, daarin dagelijks meer en meer toenemende, en bij dezelve vast blijvende.


91 Namelijk God, dat Hij door Zijn Goddelijke genade en kracht u daarin versterke. Waaruit blijkt, als wij vermaand worden om onszelven te stichten en te bewaren, dat zulke bewaring niet uit onze krachten voortkomt, maar uit de genade en kracht Gods, Dien wij daarom moeten bidden.

92 Of: door de Heilige Geest, Rom. 8:26: En desgelijks komt ook de Geest onze zwakheden mede te hulp; want wij weten niet wat wij bidden zullen gelijk het behoort, maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door Arja »

De noodzaak van wedergeboorte waarover Jezus spreekt, is nodig om een ​​persoon het koninkrijk binnen te laten gaan. We kunnen geen geloof oefenen (pleiten op welke belofte dan ook) in een koninkrijk dat we niet binnen gegaan zijn.

Ik heb het stukje dat @Jantje deelde gelezen.

Wanneer je zegt dat een onbekeerd iemand al in het genadeverbond is, dan zou ds. L. Huisman gelijk kunnen hebben. Maar als je zegt dat een onwedergeboren mens nog niet is opgenomen in het genadeverbond, dan zou ik grote moeite hebben met wat er in de preek gezegd werd.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door -DIA- »

Arja schreef:De noodzaak van wedergeboorte waarover Jezus spreekt, is nodig om een ​​persoon het koninkrijk binnen te laten gaan. We kunnen geen geloof oefenen (pleiten op welke belofte dan ook) in een koninkrijk dat we niet binnen gegaan zijn.

Ik heb het stukje dat @Jantje deelde gelezen.

Wanneer je zegt dat een onbekeerd iemand al in het genadeverbond is, dan zou ds. L. Huisman gelijk kunnen hebben. Maar als je zegt dat een onwedergeboren mens nog niet is opgenomen in het genadeverbond, dan zou ik grote moeite hebben met wat er in de preek gezegd werd.
Er wordt wel gezegd: Een onwedergeboren mens, die God wil trekken, die Hij van eeuwigheid heeft gekend, die is in feite onsterfelijk. Ook al ziet hij dat zelf in zijn natuurstaat niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23847
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
Arja schreef:De noodzaak van wedergeboorte waarover Jezus spreekt, is nodig om een ​​persoon het koninkrijk binnen te laten gaan. We kunnen geen geloof oefenen (pleiten op welke belofte dan ook) in een koninkrijk dat we niet binnen gegaan zijn.

Ik heb het stukje dat @Jantje deelde gelezen.

Wanneer je zegt dat een onbekeerd iemand al in het genadeverbond is, dan zou ds. L. Huisman gelijk kunnen hebben. Maar als je zegt dat een onwedergeboren mens nog niet is opgenomen in het genadeverbond, dan zou ik grote moeite hebben met wat er in de preek gezegd werd.
Er wordt wel gezegd: Een onwedergeboren mens, die God wil trekken, die Hij van eeuwigheid heeft gekend, die is in feite onsterfelijk. Ook al ziet hij dat zelf in zijn natuurstaat niet.
Maar dat is meer wiskunde dan theologie. In de Bijbel staat het in elk geval niet.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
-DIA- schreef:
Arja schreef:De noodzaak van wedergeboorte waarover Jezus spreekt, is nodig om een ​​persoon het koninkrijk binnen te laten gaan. We kunnen geen geloof oefenen (pleiten op welke belofte dan ook) in een koninkrijk dat we niet binnen gegaan zijn.

Ik heb het stukje dat @Jantje deelde gelezen.

Wanneer je zegt dat een onbekeerd iemand al in het genadeverbond is, dan zou ds. L. Huisman gelijk kunnen hebben. Maar als je zegt dat een onwedergeboren mens nog niet is opgenomen in het genadeverbond, dan zou ik grote moeite hebben met wat er in de preek gezegd werd.
Er wordt wel gezegd: Een onwedergeboren mens, die God wil trekken, die Hij van eeuwigheid heeft gekend, die is in feite onsterfelijk. Ook al ziet hij dat zelf in zijn natuurstaat niet.
Maar dat is meer wiskunde dan theologie. In de Bijbel staat het in elk geval niet.
Is er ooit een omgekomen dan, die God een uitverkoren van is? Nee. En verder hoeven we niet te denken, want dat kunnen we niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door Geytenbeekje »

Is er ooit iemand geweest die niet een kind van God is maar wel zijn eigen zondige hart gezien heeft ?
Nee
Plaats reactie