Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Hoopvol »

Geytenbeekje schreef:
Jantje schreef:
huisman schreef:Opent uwe mond eist van mij vrijmoedig.

Helaas Jantje.

Maar mijn volk wilde niet naar Mijn stem horen.

Omdat ze vrome uitvluchten zochten.
Ik houd het liever bij Datheen:
Opent uwen mond
zeer wijd onbeladen.
Ik zal hem terstond
met goede spijze,
naar Mijne wijze
rijkelijk verzaden.
En als dat Mijne wijze betekend : Ik geef alles (eigen Zoon)
Je mag daarop vertrouwen en eisen omdat Ik dat in Mijn woord zo zeg ?
Niet eisen. Ootmoedig smeken.
Bij eisen heb je een recht. Bij smeken vraag je om genade. Zonder dat je recht op die genade hebt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door huisman »

Jantje schreef:
huisman schreef:Opent uwe mond eist van mij vrijmoedig.

Helaas Jantje.

Maar mijn volk wilde niet naar Mijn stem horen.

Omdat ze vrome uitvluchten zochten.
Ik houd het liever bij Datheen:
Opent uwen mond
zeer wijd onbeladen.
Ik zal hem terstond
met goede spijze,
naar Mijne wijze
rijkelijk verzaden.
Als de nood onhoudbaar wordt in iemands leven dan ga je het begrijpen. In Lukas 18 staan 2 gelijkenissen die je verder kunnen helpen.

Eerst van de onrechtvaardige rechter. De weduwe hield aan. Bijna brutaal want haar nood was hoog. Jezus besluit deze gelijkenis met een ernstige waarschuwing. Ik zeg u, dat Hij hun haastelijk recht doen zal. Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde.
Dit aanhouden van de weduwe is ons ten voorbeeld gegeven. Niet ophouden tot wij ontvangen hebben. Genade voor genade.

Dan van de farizeër en de tollenaar. De tollenaar doet en bevindt wat de HEERE in Psalm 81:11 beloofd. Doe uw mond wijd open en Ik zal hem vervullen.

God heeft Zijn beloften gegeven om mee werkzaam te zijn niet om ze van grote afstand te bespreken.
Bid, zoekt en klopt!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Hendrien »

Ik moest ook denken aan deze tekst: indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid. 1 Joh. 1:9.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

huisman schreef:
Jantje schreef:Ik houd het liever bij Datheen:
Opent uwen mond
zeer wijd onbeladen.
Ik zal hem terstond
met goede spijze,
naar Mijne wijze
rijkelijk verzaden.
Als de nood onhoudbaar wordt in iemands leven dan ga je het begrijpen. In Lukas 18 staan 2 gelijkenissen die je verder kunnen helpen.

Eerst van de onrechtvaardige rechter. De weduwe hield aan. Bijna brutaal want haar nood was hoog. Jezus besluit deze gelijkenis met een ernstige waarschuwing. Ik zeg u, dat Hij hun haastelijk recht doen zal. Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde.
Dit aanhouden van de weduwe is ons ten voorbeeld gegeven. Niet ophouden tot wij ontvangen hebben. Genade voor genade.

Dan van de farizeër en de tollenaar. De tollenaar doet en bevindt wat de HEERE in Psalm 81:11 beloofd. Doe uw mond wijd open en Ik zal hem vervullen.

God heeft Zijn beloften gegeven om mee werkzaam te zijn niet om ze van grote afstand te bespreken.
Bid, zoekt en klopt!
Juist. "...recht (!) doen zal."
We zijn de taal van Ralph Erskine in bv. "De zwangere belofte" echt finaal kwijt als we dit anders vinden. Ik zou eruit willen citeren maar daar ontbreekt me nu de tijd voor.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Erasmiaan »

huisman schreef:
Jantje schreef:
huisman schreef:Opent uwe mond eist van mij vrijmoedig.

Helaas Jantje.

Maar mijn volk wilde niet naar Mijn stem horen.

Omdat ze vrome uitvluchten zochten.
Ik houd het liever bij Datheen:
Opent uwen mond
zeer wijd onbeladen.
Ik zal hem terstond
met goede spijze,
naar Mijne wijze
rijkelijk verzaden.
Als de nood onhoudbaar wordt in iemands leven dan ga je het begrijpen. In Lukas 18 staan 2 gelijkenissen die je verder kunnen helpen.

Eerst van de onrechtvaardige rechter. De weduwe hield aan. Bijna brutaal want haar nood was hoog. Jezus besluit deze gelijkenis met een ernstige waarschuwing. Ik zeg u, dat Hij hun haastelijk recht doen zal. Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde.
Dit aanhouden van de weduwe is ons ten voorbeeld gegeven. Niet ophouden tot wij ontvangen hebben. Genade voor genade.

Dan van de farizeër en de tollenaar. De tollenaar doet en bevindt wat de HEERE in Psalm 81:11 beloofd. Doe uw mond wijd open en Ik zal hem vervullen.

God heeft Zijn beloften gegeven om mee werkzaam te zijn niet om ze van grote afstand te bespreken.
Bid, zoekt en klopt!
Waarom zeg je niet: bidt, zoekt en... eist? Want daar gaat het juist over. De rest is iedereen met je eens.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Inderdaad. Ik wilde het net zeggen.

Dat woordje 'eisen' vind ik nergens in Gods Woord terug. He - le - maal nergens.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Erskinees »

Hoopvol schreef: Niet eisen. Ootmoedig smeken.
Bij eisen heb je een recht. Bij smeken vraag je om genade. Zonder dat je recht op die genade hebt.
Niet alle definities van eisen (zie Van Dale) wijzen op het recht hebben op. Zeggen dat eisen = recht hebben op klopt dus niet. Je kan met nadruk eisen dat iets gegeven wordt, je kan ergens aanspraak op maken zonder er recht op te hebben etc. Wanneer ik de gehele preek (van Jantje, want daar begon de hele discussie mee) doorneem blijkt ook duidelijk dat er hier aan de mens geen rechten worden gegeven. Maar dan mag je alsnog smeken, bidden, pleiten en eisen als een rechteloze.
Jantje schreef:Inderdaad. Ik wilde het net zeggen.

Dat woordje 'eisen' vind ik nergens in Gods Woord terug. He - le - maal nergens.
Wel bij veel puriteinen (claim, demand etc.).
Laatst gewijzigd door Erskinees op 05 mei 2020, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

eilander schreef:We zijn de taal van Ralph Erskine in bv. "De zwangere belofte" echt finaal kwijt als we dit anders vinden. Ik zou eruit willen citeren maar daar ontbreekt me nu de tijd voor.
Ik houd me aanbevolen voor dat citaat.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

Jantje schreef:Inderdaad. Ik wilde het net zeggen.

Dat woordje 'eisen' vind ik nergens in Gods Woord terug. He - le - maal nergens.
Gaat het nu over een woordje, of over de inhoud van wat bedoeld wordt? Ik ben bang voor het laatste.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Jantje schreef:Inderdaad. Ik wilde het net zeggen.

Dat woordje 'eisen' vind ik nergens in Gods Woord terug. He - le - maal nergens.
Gaat het nu over een woordje, of over de inhoud van wat bedoeld wordt? Ik ben bang voor het laatste.
Een combinatie van beiden, het is met name de manier waarop het verwoord werd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
eilander schreef:
Jantje schreef:Inderdaad. Ik wilde het net zeggen.

Dat woordje 'eisen' vind ik nergens in Gods Woord terug. He - le - maal nergens.
Gaat het nu over een woordje, of over de inhoud van wat bedoeld wordt? Ik ben bang voor het laatste.
Een combinatie van beiden, het is met name de manier waarop het verwoord werd.
Ik wil heel graag die citaten van Erskine geven, maar als je alleen maar een zoekfunctie gebruikt voor het woordje 'eisen' en daarmee die tekst terzijde schuift, begin ik er niet aan.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door huisman »

Jantje schreef:Inderdaad. Ik wilde het net zeggen.

Dat woordje 'eisen' vind ik nergens in Gods Woord terug. He - le - maal nergens.
Hoe noem je wat de weduwe doet in de gelijkenis van de onrechtvaardige rechter?

Eisen is het aanhoudend bidden en smeken. Niet omdat wij rechten hebben maar omdat God beloften heeft gegeven waar Hij niet vanaf kan en wil.
Denk aan de tekst uit Mattheüs 11:12. En van de dagen van Johannes de Doper tot nu toe, wordt het Koninkrijk geweld aangedaan. En de geweldigers nemen hetzelve met geweld.


Bij het ingaan in Gods Koninkrijk past geen vrome lijdelijkheid .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Adagio »

Paulus schrijft: “En ten laatste van allen is Hij ook van mij, als van een ontijdig geborene, gezien.” Hij vergelijkt zich hier bij wat wij een ‘miskraam’ zouden noemen. De Heere sprak Paulus aan als een vervolger van Jezus, maar ging ook verder: “Als Ik bij u voorbijging, zo zag Ik u, vertreden zijnde in uw bloed, en Ik zeide tot u in uw bloed: Leef; ja, Ik zeide tot u in uw bloed: Leef.”

Daarom spreekt Paulus ook over doden die opgewekt worden. “Zijnde met Hem begraven in den doop, in welken gij ook met Hem opgewekt zijt door het geloof der werking Gods, Die Hem uit de doden opgewekt heeft. En Hij heeft u, als gij dood waart in de misdaden en in de voorhuid uws vleses, mede levend gemaakt met Hem, al uw misdaden u vergevende; Uitgewist hebbende het handschrift dat tegen ons was, in inzettingen bestaande, hetwelk, zeg ik, enigerwijze ons tegen was, en heeft datzelve uit het midden weggenomen, hetzelve aan het kruis genageld hebbende”.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Jantje schreef:
eilander schreef:
Jantje schreef:Inderdaad. Ik wilde het net zeggen.

Dat woordje 'eisen' vind ik nergens in Gods Woord terug. He - le - maal nergens.
Gaat het nu over een woordje, of over de inhoud van wat bedoeld wordt? Ik ben bang voor het laatste.
Een combinatie van beiden, het is met name de manier waarop het verwoord werd.
Ik wil heel graag die citaten van Erskine geven, maar als je alleen maar een zoekfunctie gebruikt voor het woordje 'eisen' en daarmee die tekst terzijde schuift, begin ik er niet aan.
Dat doe ik niet. Het gaat me met name op de manier wáárop dit in de preek naar voren kwam. Ik ben zeer benieuwd hoe Erskine het omschrijft. Die heb ik toch heel hoog staan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door crossmountain »

huisman schreef:
Jantje schreef:Inderdaad. Ik wilde het net zeggen.

Dat woordje 'eisen' vind ik nergens in Gods Woord terug. He - le - maal nergens.
Hoe noem je wat de weduwe doet in de gelijkenis van de onrechtvaardige rechter?

Eisen is het aanhoudend bidden en smeken. Niet omdat wij rechten hebben maar omdat God beloften heeft gegeven waar Hij niet vanaf kan en wil.
Denk aan de tekst uit Mattheüs 11:12. En van de dagen van Johannes de Doper tot nu toe, wordt het Koninkrijk geweld aangedaan. En de geweldigers nemen hetzelve met geweld.


Bij het ingaan in Gods Koninkrijk past geen vrome lijdelijkheid .
Of Zoals de Kananese vrouw bleef aanhouden:

"Heeft het zin om te bidden? O, doe uw mond wijd open en Ik zal hem vervullen!
Zo Hij vertoeft, verbeid Hem, want Hij zal gewisselijk komen (Hab. 2:3). De Kananese
vrouw heeft mogen en moeten aanhouden, ook al zei Christus dat het niet betamelijk
was het brood van de kinderen aan de honden te geven.
Ook al hadden de discipelen
gezegd: ‘Laat haar van U!’ Maar ze bleef aanhouden! Wat een geloof, en ze kreeg het!
En die God is nog Dezelfde. Laat u nu niet van de wijs brengen door de vorst der
duisternis. Het Woord Gods is en blijft waar. Daar kunt u van op aan! U bent een
bedrieger van uzelf (dat zijn we: bedriegers van onszelf), maar Gods Woord bedriegt ons
niet! Doe uw mond wijd open, en Ik zal hem vervullen."
Plaats reactie