Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door Jantje »

Heeft @Mistig ook nog iets toe te voegen aan het afbrekende commentaar van @DDD?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door -DIA- »

Forummer schreef:
DDD schreef:O, ik hoop dat de kerkenraad daar dan toe heeft besloten vanwege de inhoud ervan. Vroeger waren alle kerkdiensten daar wel terug te luisteren.
Excuus, op kerkdienst gemist.nl moet je blijkbaar inloggen, anders staat het op privé. Op de site van de gemeente zelf is het wel terug te luisteren.
Hier gaat het toch over? Ik vraag me af of DDD weet wat een bevindelijke prediking is.
https://elimcapelle.nl/preken-beluisteren/

En ieder kan hopelijk bergrijpen dat ik om voor mij soms erg vreemde gedachten die hier geventileerd wordt niet meer veel reageer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door DDD »

Zo bevindelijk was de preek anders helemaal niet.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ds. Verschuure zegt, dat het Doopsformulier over Gods kinderen gaat, dus dan heeft de doop voor de kinderen geen waarde.
Misschien moet hij eens met Ds. Tuinier praten, die zegt daar toch andere dingen over...
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:Ds. Verschuure zegt, dat het Doopsformulier over Gods kinderen gaat, dus dan heeft de doop voor de kinderen geen waarde.
Misschien moet hij eens met Ds. Tuinier praten, die zegt daar toch andere dingen over...
We kennen de woordverkondiging en de sacramenten. Onder de zuiver Woordverkonding wil de Heilige Geest door dat Woord levend maken. Maar de sacramenten zijn niet gericht op de bekering, maar dit is het sacramentele: De versterking van het reeds gewrochte geloof door het Woord. Nooit kan een sacrament iets versterken wat er niet is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Zo bevindelijk was de preek anders helemaal niet.
Misschien moet je dan de middagdienst van hier maar terug luisteren. Ds. Brugge moest ook het sacrament van de Heilige Doop bedienen en hij preekte vervolgens over Zondag 27.

Maar ik kan me niet voorstellen dat ds. Verschuure wat anders heeft verkondigd dan ds. Brugge. Dus ik ga de dienst zeker nog terug luisteren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door CvdW »

DDD schreef:Zondag jl. was ik in Capelle aan den IJssel-Middelwatering en heb ik de kerkdienst van de GG meegemaakt. Daar werd gedoopt, maar de dooptoespraak en de preek en zelfs de knip in de schriftlezing waren allemaal hypercalvinistisch en vrijwel baptistisch.

De nadruk lag erg op de doodsstaat van de mens, er was enige aandacht voor de verantwoordelijkheid van de mens, maar het verbond werd ontkracht, het doopformulier van zijn kracht beroofd door het te laten buikspreken en van een heilig evangelie was zelfs helemaal geen sprake. De doopvisie van de dominee lijkt wel wat op die van Posthoorn: er bleef (vrijwel) niets van over. Om er toch nog wat van te maken, vertelde hij driemaal hetzelfde, maar drie maal niets is nog steeds niets.

Voor de mensen die nog niet geloven dat in de GG baptistische leringen aan de orde zijn is het wellicht goed om de preek na te luisteren of kijken. En daarnaast zou het een mooie preek zijn voor de preekluisterkring, want het is haast onmogelijk om alle dwalingen in de preek in orde te verhalen zonder enkele a-4tjes vol te typen.

De dominee bestond het om te preken over de inlijving in Christus en in plaats van een toepasselijk bijbeldeel te zoeken (die zijn er immers genoeg) liet hij voorlezen uit Johannes 3, 1-8.

Maar goed, omdat ik nog aan iemand (ik weet niet meer aan wie) bewijs schuldig was over baptisme in de Gereformeerde Gemeenten: ds. Verschuure is daar nog steeds een duidelijk bewijs van. De enige reden die ik zo snel kan bedenken om hem nog gereformeerd te noemen is dat hij de uitverkiezing leert.
Een scherpe persoonlijke analyse. Ik hoop dat anderen de preek ook gaan beluisteren en onderzoek doen, als de inwoners van Berea, of het naar de Schrift is. Wanneer we niet goed thuis zijn in de Schrift zal het weinig nut hebben.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Ds. Verschuure zegt, dat het Doopsformulier over Gods kinderen gaat, dus dan heeft de doop voor de kinderen geen waarde.
Misschien moet hij eens met Ds. Tuinier praten, die zegt daar toch andere dingen over...
Nooit kan een sacrament iets versterken wat er niet is.
Dat heb ik ook nooit gezegd.
Maar als het Doopformulier alleen maar over Gods kinderen gaat, zoals gezegd wordt, waarom zouden wij dan nog kinderen dopen?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Ds. Verschuure zegt, dat het Doopsformulier over Gods kinderen gaat, dus dan heeft de doop voor de kinderen geen waarde.
Misschien moet hij eens met Ds. Tuinier praten, die zegt daar toch andere dingen over...
Nooit kan een sacrament iets versterken wat er niet is.
Dat heb ik ook nooit gezegd.
Maar als het Doopformulier alleen maar over Gods kinderen gaat, zoals gezegd wordt, waarom zouden wij dan nog kinderen dopen?
Ik ga hier niet over discussieren, want ik weet dat ik niet geloofd wordt.
A. De doop is ons door Gods voorzienigheid toegedient, en als we die verachten stelt de Doop ons dubbel schuldig, omdat we ongelovig zijn gebleven.
B. In de Doopsbediening ziet iedereen dat er genade is. Dat het niet aan Gods kant ligt als we verloren gaan.

Het eerste is, en dat moeten we niet uit oog verliezen: Dat wijn kinderen des toorns zijn en dat we niet in het Koninkrijk Gods kunnen komen tenzij.... we wederom geboren worden. En velen gaan nu als het ware over die levendmakende daad Gods heen, en menen, zo het lijkt, de Doop aan te grijpen en zich in het Koninkrijk Gods te wanen.

Er ís genade voor de grootste van de zondaren, en we zien dat die mogelijkheid er is van Gods kant. Alleen, we zie van nature alleen het teken, en niet de betekende zaak.
We zien niet dat wij en onze kinderen kinderen des toorns zijn, en dat we niet ik het Koninkrijk Gods kunnen komen, tenzijn wij wederom geboren worden.
Voor elk mens is een doopsbediening wel een prediking: U kunt niet in het Koninkrijk komen, tenzij u wederom geboren wordt. Bekeren we ons niet, dan tonen we wat we zijn, maar niet erkennen: Vijanden van God en Zijn Woord.

Willen we pleiten op de doop? Laten we ons dan bekeren! En God (om zo te zeggen) ons gedoopte voorhoofd tonen, en dan(door ontdekking) naar de betekende zaak vragen. Er ís immes genade, dat heeft de Dooop betekent. Maar heeft de Doop niet het gevolg van bekering dan rust de schuld op ons omdat wij weigeren ons te bekeren
Kunnen wij onszelf dan bekeren? Nee, maar dát is het wat ons schuldig stelt: Het is een schuldige onmacht omdat wij niet willen. Van Gods kant is ons de mogelijkheid getoond, en wij wijzen dat af.
Alleen uit genade, en zonder iets van mij, dat is ons te min. We willen meer zijn dan we zijn: Verloren zondaren, die buiten het Koninkrijk Gods liggen. Dood door de zonden en misdaden.

Alleen om dit te aanvaarden hebben we wel een recht zich nodig op wie en wat we van nature geworden zijn. We moeten leren dat God vrij van ons is, en Hem te rechtvaardigen, te geloven dat wij zondaren zijn die er buiten staan. Die niet willen wat God laat zien in de Doop. Als we dat niet zien hebben we een verkeerd mensbeeld en een verkeerd Godsbeeld. We gaan ons op de Doop verheffen, en menen dat God ons dan ook bekeren moet. Of dat we in de Doop als het ware genade leggen, en dat ligt niet in de Doop.

Want de Doop is een sacrament de het gewerkte geloof in Gods kinderen versterkt. Ten tweede de zondaar die niet gelooft (wij en onze kinderen) buiten het Koninkrijk liggen, en daarin niet kunnen komen tenzij wij wederom geboren worden.
En dit is het wat een in zichzelf vroom mens nooit zal aanvaarden, omdat hij daar geen recht zicht op heeft.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DIA je verwijt en verkettert weer allerlei mensen, maar hebt zelf problemen met het Doopsformulier!

Ik heb geen problemen met het Doopformulier, van nature zijn wij dood en in zonde en misdaden, zeker, dat is Bijbels, wij zijn van nature actief dood, en wedergeboorte is nodig, en zonder de Heilige Geest en zonder waar geloof dat op Christus ziet, gewerkt door de Heilige Geest wordt geen mens behouden.

Maar ik weiger de Doop als iets te zien wat alleen maar waarde heeft voor hen die al geloven.
Zo hebben de oudvaders de Doop ook niet uitgelegd.

De Heilige Doop is vermanend, opscherpend, maar ook een rijk belofte woord, en als wij die beloften onverschillig afslaan of vroom vertrappen dan zal dat een zwaarder oordeel betekenen.

Zoals William Fenner (de 17de eeuwse Puritein) terecht zegt, in ongeloof de grofste zelfmoord, het is waar dat u niet kunt geloven, maar u wilt ook niet geloven, en omdat u niet wilt geloven kunt u niet, en dat is tot schuld en aanklacht.

God komt tot ons met Zijn belofte woord, God komt in genade met zijn Heilige Doop, en dan moeten mensen niet gaan zeggen, de Doop is niets tenzij...
De Doop is opdracht van de HEERE God, de Heilige Doop is ingesteld door de Heere Jezus, en die mag men niet verlagen tot iets van weinig waarde.
De Heilige Doop heeft waarde, ook al gelooft men er niets van, zoals Gods woord waarde heeft ook al gelooft een mens, vroom kerkmens er niets van.
Overschatting van de Doop is mogelijk, door te denken dat de doop de erfzonde afwast, of de doop zalig maakt, dat doet de Doop niet, dat doet slechts de Heere God door Zijn Heilige Geest.
Maar onderschatting van de doop is net zo erg!
Zoals elke prediking die veracht wordt een aanklacht is voor de toehoorder, zo is de Doop die veracht wordt een aanklacht tegen een goed doende en genadig God, die preekt en laat preken van het recht Gods waaraan in Jezus Christus is voldaan.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door John Galt »

-DIA- schreef: Ik ga hier niet over discussieren, want ik weet dat ik niet geloofd wordt.
In een ander topic heb ik je een paar weken geleden wat vragen gesteld over dit onderwerp die nog open staan. Nu schrijf je hier weer dezelfde dingen, maar ik was eigenlijk wel benieuwd naar je reactie op mijn vragen:
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... d&start=45
Who is John Galt? :quoi
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:DIA je verwijt en verkettert weer allerlei mensen, maar hebt zelf problemen met het Doopsformulier!

Ik heb geen problemen met het Doopformulier, van nature zijn wij dood en in zonde en misdaden, zeker, dat is Bijbels, wij zijn van nature actief dood, en wedergeboorte is nodig, en zonder de Heilige Geest en zonder waar geloof dat op Christus ziet, gewerkt door de Heilige Geest wordt geen mens behouden.

Maar ik weiger de Doop als iets te zien wat alleen maar waarde heeft voor hen die al geloven.
Zo hebben de oudvaders de Doop ook niet uitgelegd.

De Heilige Doop is vermanend, opscherpend, maar ook een rijk belofte woord, en als wij die beloften onverschillig afslaan of vroom vertrappen dan zal dat een zwaarder oordeel betekenen.

Zoals William Fenner (de 17de eeuwse Puritein) terecht zegt, in ongeloof de grofste zelfmoord, het is waar dat u niet kunt geloven, maar u wilt ook niet geloven, en omdat u niet wilt geloven kunt u niet, en dat is tot schuld en aanklacht.

God komt tot ons met Zijn belofte woord, God komt in genade met zijn Heilige Doop, en dan moeten mensen niet gaan zeggen, de Doop is niets tenzij...
De Doop is opdracht van de HEERE God, de Heilige Doop is ingesteld door de Heere Jezus, en die mag men niet verlagen tot iets van weinig waarde.
De Heilige Doop heeft waarde, ook al gelooft men er niets van, zoals Gods woord waarde heeft ook al gelooft een mens, vroom kerkmens er niets van.
Overschatting van de Doop is mogelijk, door te denken dat de doop de erfzonde afwast, of de doop zalig maakt, dat doet de Doop niet, dat doet slechts de Heere God door Zijn Heilige Geest.
Maar onderschatting van de doop is net zo erg!
Zoals elke prediking die veracht wordt een aanklacht is voor de toehoorder, zo is de Doop die veracht wordt een aanklacht tegen een goed doende en genadig God, die preekt en laat preken van het recht Gods waaraan in Jezus Christus is voldaan.
Dan hebt u gewoon uw eigen mening, en dat kan ik niet veranderen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door DDD »

Wat je wel kunt veranderen, is dat je vaak geen antwoord geeft op andermans vragen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door Posthoorn »

Ieder die het Evangelie hoort, is welkom. Je hebt echt de doop niet nodig als extra aanbeveling bij God. Wel kun je de kinderdoop zien als een extra aansporing om God te zoeken. Want uitwendig tot de gemeente behoren, maar 'inwendig' niet, dat is ernstig...
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door DDD »

Het is ook geen aanbeveling bij God, maar een aanbeveling van God bij de mens.

Ik ben erg benieuwd naar de bevindingen van Jantje.
Plaats reactie