Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Geytenbeekje

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Berichtdoor Geytenbeekje » 22 Mei 2020, 16:09

Arja schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik lees een stukje over pleiten bij Kohlbrugge.
Verklaring Jozua-Psalm 54
Theologienet pagina 14

Wij slaan samen op: Richteren 7:16b: En Hij gaf een iegelijk een bazuin in zijn hand en lege kruiken en fakkelen in het midden der kruiken.

Als wij op deze bazuin blazen, als wij aan de troon der genade pleiten op grond van het bloed en de gerechtigheid van onze enige Borg en Middelaar want dat is het rechte blazen op de bazuin Gods. Dan is het niet onze stem die gehoord en verhoord wordt, maar de stem van het Lam Gods, dat de zonden van de wereld draagt. De stem van een levende offerande, die roept en pleit, een stem, die recht heeft om te roepen en te pleiten, een stem, die verhoord wordt als zij roept: laat deze in het verderf niet dalen, want Ik heb verzoening voor hen gevonden. Het is de stem van de Zoon van God, die spreekt: Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt, want zij waren de Uwen; opdat zij in Ons zouden zijn, Ik in hen en zij in Mij, opdat zij volkomen zouden zijn in Eén.

Daarom is het eigenlijk de stem van de Heere Jezus Christus, die gehoord wordt als wij de bazuin blazen. Die wordt gehoord voor de troon van God en van die troon van God komt antwoord neer, een macht, die volkomen verlossing schenkt, die alle vijanden omverwerpt en op de vlucht drijft. De bazuin hebt u, God heeft ze in uw hand gegeven, u namelijk, die hongert en dorst naar gerechtigheid en heiligheid, naar volkomen verlossing van al uw vijanden, van duivel en wereld, van zonden en dood. Deze bazuin aan de lippen, o arm volk van God, zoals de hemelse Gideon u bevolen heeft!

Bedoel je dit?

Ja klopt ja.

samanthi

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Berichtdoor samanthi » 25 Mei 2020, 14:07

Ik vind deze tekst ook wel dicht bij eisen komen, Psalmen 28

1 Een psalm van David. Tot U roep ik, HEERE! mijn Rotssteen, houd U niet als doof van mij af; opdat ik niet, zo Gij U van mij stil houdt, vergeleken worde met degenen, die in den kuil nederdalen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?

Terug naar “Theologie - Bezinning”