Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Dat staat er ook niet.
Wel. Ik citeer dat niet voor niets, hé, hé.

Let verder alsjeblieft op het quoten. Jullie maken er een rommeltje van.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Er staat niets over een menselijke grondslag.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:
DDD schreef:Dat staat er ook niet.
Wel. Ik citeer dat niet voor niets, hé, hé.

Let verder alsjeblieft op het quoten. Jullie maken er een rommeltje van.
Maar wat is jouw visie ?
Afwachten en denken dat er dan wat gebeurd ?
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Geytenbeekje »

Ik vind dit wel heel ernstig hoor Jantje, je spreekt hiermee ook de (Nadere) Reformatoren tegen ....
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Geytenbeekje schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:Dat staat er ook niet.
Wel. Ik citeer dat niet voor niets, hé, hé.

Let verder alsjeblieft op het quoten. Jullie maken er een rommeltje van.
Maar wat is jouw visie ?
Afwachten en denken dat er dan wat gebeurd ?
Psalm 51: 1 en 2 (berijmd).
DDD schreef:Er staat niets over een menselijke grondslag.
O. Wat lees jij dan in dat citaat? Wij als mensen kunnen niets van God eisen. Dat deed de tollenaar in de tempel ook niet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door huisman »

Opent uwe mond eist van mij vrijmoedig.

Helaas Jantje.

Maar mijn volk wilde niet naar Mijn stem horen.

Omdat ze vrome uitvluchten zochten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Hoopvol
Berichten: 1298
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Hoopvol »

Hoopvol schreef:
Geytenbeekje schreef:Dat kan ja.
Maar wat wil je er mee bereiken ?
Ik probeerde even af te tasten wat het standpunt is zodat ik er even over na kan denken. Zonder dat ik iets invul voor een ander
Ik ben het met jullie standpunt niet eens. Volgens mij heeft @jantje een punt. Ik zie het als een heel gevaarlijke leer. Omdat ons hart zo arglistig is. En omdat we zo graag willen dwalen, van de waarheid af.

Ik weet dat er binnen de GG verschillend over wordt gedacht. De visie van ds C. Harinck e.a. is niet van de laatste weken. Het is niet voor niets dat besprekingen met andere kerkverbanden op niets zijn uitgelopen. Het liep vast op o.a. dit punt.
Ik heb getwijfeld hoe moet ik reageren. Of het verstandig is. Volgens mij belanden we heel snel in een oeverloze discussie die alleen maar verder afdrijft. En daar ben ik een beetje bang voor. Eigenlijk weet ik nog niet zo goed wat ik moet doen.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:Opent uwe mond eist van mij vrijmoedig.

Helaas Jantje.

Maar mijn volk wilde niet naar Mijn stem horen.

Omdat ze vrome uitvluchten zochten.
Juist.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Zeeuw »

Hoopvol schreef:
Hoopvol schreef:
Geytenbeekje schreef:Dat kan ja.
Maar wat wil je er mee bereiken ?
Ik probeerde even af te tasten wat het standpunt is zodat ik er even over na kan denken. Zonder dat ik iets invul voor een ander
Ik ben het met jullie standpunt niet eens. Volgens mij heeft @jantje een punt. Ik zie het als een heel gevaarlijke leer. Omdat ons hart zo arglistig is. En omdat we zo graag willen dwalen, van de waarheid af.

Ik weet dat er binnen de GG verschillend over wordt gedacht. De visie van ds C. Harinck e.a. is niet van de laatste weken. Het is niet voor niets dat besprekingen met andere kerkverbanden op niets zijn uitgelopen. Het liep vast op o.a. dit punt.
Ik heb getwijfeld hoe moet ik reageren. Of het verstandig is. Volgens mij belanden we heel snel in een oeverloze discussie die alleen maar verder afdrijft. En daar ben ik een beetje bang voor. Eigenlijk weet ik nog niet zo goed wat ik moet doen.
Uitkijken niet als mens je stiekem toch te verschuilen achter onmacht ipv onwil en daarmee ten diepste de Heere de schuld te geven.
Hoopvol
Berichten: 1298
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Hoopvol »

Zeeuw schreef:
Hoopvol schreef:
Hoopvol schreef:
Geytenbeekje schreef:Dat kan ja.
Maar wat wil je er mee bereiken ?
Ik probeerde even af te tasten wat het standpunt is zodat ik er even over na kan denken. Zonder dat ik iets invul voor een ander
Ik ben het met jullie standpunt niet eens. Volgens mij heeft @jantje een punt. Ik zie het als een heel gevaarlijke leer. Omdat ons hart zo arglistig is. En omdat we zo graag willen dwalen, van de waarheid af.

Ik weet dat er binnen de GG verschillend over wordt gedacht. De visie van ds C. Harinck e.a. is niet van de laatste weken. Het is niet voor niets dat besprekingen met andere kerkverbanden op niets zijn uitgelopen. Het liep vast op o.a. dit punt.
Ik heb getwijfeld hoe moet ik reageren. Of het verstandig is. Volgens mij belanden we heel snel in een oeverloze discussie die alleen maar verder afdrijft. En daar ben ik een beetje bang voor. Eigenlijk weet ik nog niet zo goed wat ik moet doen.
Uitkijken niet als mens je stiekem toch te verschuilen achter onmacht ipv onwil en daarmee ten diepste de Heere de schuld te geven.
Ja helemaal mee eens. En dat is nou het moeilijke punt. Een valkuil aan de andere kant.
Bruna
Berichten: 1737
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Bruna »

Het kan spraakverwarring zijn maar een eiser heeft in mijn ogen een recht. Het is niet voor het eerst in de kerkgeschiedenis dat het op verschillende wijze uitleggen van termen verwarring en problemen oproept.

Zeker in dit verband lijkt me dit bedoeld te worden: Rechthebbend eisen. Dit vind ik onjuist. Pleiten lijkt me dan een betere verwoording.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door refo »

Het is net als nu met de maatregelen die de regering pas genomen heeft. Als je inkomen geheel wegvalt en je hebt verder geen middelen van bestaan dan is er de TOZO. Wie aan de voorwaarden voldoet kan het bedrag 'eisen'. Toch is de regeling louter een genadegebaar. De mensen die er voor in aanmerking komen, hebben 'moedwillig' gekozen voor het ondernemerschap, wetende dat in tijden van gebrek aan werk er geen inkomen zou zijn.
De wijze waarop ds Huisman de genade uitdeelt, is misschien wat anders dan we gewend zijn, maar geeft voluit weer hoe de Bijbel vindt dat de genade uitgedeeld moet worden. Tussen de mens en de genade nog een dranghek zetten met borden: slechts voor ingewijden, dat is pas slecht.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Erasmiaan »

Ik heb nog nooit gehoord van genade waar je recht op hebt. Dan is genade geen genade meer, maar verwordt het inderdaad tot slechts “een regeling”.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Bezorgd »

huisman schreef:Opent uwe mond eist van mij vrijmoedig.

Helaas Jantje.

Maar mijn volk wilde niet naar Mijn stem horen.

Omdat ze vrome uitvluchten zochten.

Dit ja. Is het precies.
We weten precies te verwoorden als een prediker te ruim zou zijn.
Maar als we onbekeerd voor de rechterstoel moeten verschijnen en het zal klinken: "Gij hebt niet gewild" kunnen we echt niet antwoorden dat we geen grond hadden om te komen.
Dat gevaarlijke hypercalvinisme toch. Ten diepste niets anders dan Gods genade klein achten.

Luk 11:

9 En Ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.

10 Want een iegelijk, die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden.

11 En wat vader onder u, dien de zoon om brood bidt, zal hem een steen geven, of ook om een vis, zal hem voor een vis een slang geven?

12 Of zo hij ook om een ei zou bidden, zal hij hem een schorpioen geven?

13 Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal de hemelse Vader den Heiligen Geest geven dengenen, die Hem bidden?
Laatst gewijzigd door Bezorgd op 05 mei 2020, 08:45, 2 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Erasmiaan schreef:Ik heb nog nooit gehoord van genade waar je recht op hebt. Dan is genade geen genade meer, maar verwordt het inderdaad tot slechts “een regeling”.
Dan heb je misschien nog nooit de Bijbel goed gelezen.
Plaats reactie