De duiding van het COVID virus

Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Roos2018 »

learsi schreef: Als ik die lijn doortrek naar het woord pest (plague) dan heeft het woord plaag (gevolg van virus) een mogelijke verbinding met het woord dabar
Dat wil dus zeggen dat er een verband is tussen spreken en virus.
En dan wordt de vraag: wat heeft een/het virus ons te zeggen.
Ouderwets gezegd: Er gaat een spraake uit van een virus.
Wat is de sprake die van een virus uitgaat?

hg
learsi
Nee, zo werkt het niet in de Hebreeuwse taal.
נגיף (nağief) : virus
דבר (dèvèr) : pest (een bacteriologische ziekte)
דבר (davar) : ding, woord, zaak

Met de stamletters דבר worden zaken aangeduid die veel en makkelijk voorkomen.
Voor "woorden" geldt dat we die veel en zonder moeite gebruiken.
Zo is de pest een ziekte die makkelijk veel slachtoffers maakt; de maatschappij letterlijk verziekt.

דברת (dabèret) : ziekelijke praatlustigheid
דברן (davran) : iemand die veel en makkelijk spreekt

Er gaat zeker een sprake uit van een virus dat veel slachtoffers maakt, maar de (taalkundige) correlatie tussen "virus" en "spreken" is hier niet te maken.
learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door learsi »

okee, bedankt voor je uitleg
hg
learsi
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2039
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Arja »

Aanbevolen om te luisteren:

De corona-crisis als spiegel voor de gemeente. Wie in de spiegel kijkt, ziet één ding overduidelijk: zichzelf. Wat doet de corona-crisis met ons? Het brengt in ieder geval spanning en onzekerheid zowel binnen als buiten de kerk. Durf jij als gemeente(lid) in de spiegel te kijken?

https://www.geloofstoerusting.nl/videos ... -gemeente/
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Mara »

Beklagprocedure tegen Krimpense predikant 'die vindt dat homo's mede-oorzaak zijn van coronavirus'

Onder dit artikel staat het e mailadres van de journaliste vermeld. Ik vrees dat haar mailbox vol zal stromen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Herman »

Ik vond de opinie van Wim Dekker - lector aan de CHE in Ede - gisteren op de voorpagina van het rd wel interessant.

Hij vond dat het in de kerken aan leiderschap ontbrak. Die opinie koppelde hij onder andere aan de brede opvattingen binnen de gezindte met een anti-overheidshouding.

Als dat het gevolg is van deze crisis, dan zie ik een geestelijke herleving binnen onze gezindte niet plaatsvinden.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Valcke »

Herman schreef:Ik vond de opinie van Wim Dekker - lector aan de CHE in Ede - gisteren op de voorpagina van het rd wel interessant.

Hij vond dat het in de kerken aan leiderschap ontbrak. Die opinie koppelde hij onder andere aan de brede opvattingen binnen de gezindte met een anti-overheidshouding.

Als dat het gevolg is van deze crisis, dan zie ik een geestelijke herleving binnen onze gezindte niet plaatsvinden.
Een kritische houding richting overheid mag beslist niet verward worden met anti-overheid gevoelens. Bijvoorbeeld tijdens de Nadere Refornatie was de kerk uitermate kritisch richting overheid en ging men soms ook over tot burgerlijke ongehoorzaamheid in principiële zaken. Bij Á Brakel en Lodenstein heeft zelfs de politie aan de deur gestaan. Juist het gebrek aan getuigenis tegen het maakbaarheidsdenken van de overheid en ongeoorloofde inmenging op godsdienstig gebied (kerkgang en zang), is mi een teken van geestelijk en moreel verval.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Valcke »

De volgende preek bevat een helder getuigenis over de duiding van het COVID virus.
Zonden in staat, kerk en persoonlijk worden vrijmoedig benoemd.
Opgeroepen wordt tot vernedering en bekering.
De titel van de preek is: "Why did God sent covid?"
De voorganger is reverend William MacLeod, predikant (Free Church Continuing in Schotland, Glasgow).
Bijzonder om naar deze Schriftgetrouwe prediking te kunnen luisteren.

https://www.youtube.com/watch?v=WussBw6WBro
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Adje »

Herman schreef:Ik vond de opinie van Wim Dekker - lector aan de CHE in Ede - gisteren op de voorpagina van het rd wel interessant.

Hij vond dat het in de kerken aan leiderschap ontbrak. Die opinie koppelde hij onder andere aan de brede opvattingen binnen de gezindte met een anti-overheidshouding.

Als dat het gevolg is van deze crisis, dan zie ik een geestelijke herleving binnen onze gezindte niet plaatsvinden.
Die geestelijke herleving zie ik ook nog niet gebeuren! Soms lees ik met verbazing op welke manier hier op dit reformatorisch forum over de overheid geschreven wordt!

Recent liep ik door een winkelstraat, bij een reformatorisch ondernemer hing en hangt nog steeds een A4'tje met de volgende tekst:
"Word wakker & ruik de dictatuur
COVID = GRIEP
uw overheid liegt tegen u"

Een kennis vroeg aan mij, "vinden ze een dergelijke tekst bij de gereformeerde gemeente nu goed?"
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Van Ewijk »

Mara schreef:Wat wil God met deze plaag zeggen?

Dominee Alwin Uitslag vindt het voor echte duiding nog te vroeg. Hij schrok ervan dat andere dominees zo snel spraken van een straf van God. ‘We moeten terughoudend zijn om zulke grote woorden te gebruiken’, zegt hij. ‘Wat je wel ziet is dat het mensen stilzet. Wij dachten alles in de hand te hebben, maar de wereld is minder maakbaar dan gedacht.’

‘Ik geloof niet dat het virus een concrete straf van God is’, zegt dominee De Boer. ‘Ik wil mensen ook niet bang maken met een boze God.’ Liever wijst hij zijn gemeenteleden op hun eigen verantwoordelijkheid. ‘Die creëerde God met de schepping. Als je ongezond leeft en risico’s neemt, treft de ziekte je eerder.’

‘Ik geloof van harte dat niets buiten God om gaat, maar ik snap Hem niet altijd’, zegt dominee Gerard van Zanden. Het virus is geen straf, denkt hij, maar God wil er wel iets mee zeggen. ‘Dat we opnieuw moeten opstarten, bijvoorbeeld. Mensen leven in hun gezinnen vaak hectisch en langs elkaar heen. Nu voelen ze weer hoe het is om gewoon samen te zijn. Na deze crisis waarderen we misschien opnieuw wat normaal leek.’
Uit: DE URKER DOMINEE

We zien dus echt totaal verschillende visies van predikanten. Zie ook de bekende brief van een predikant aan de kinderen.
Welke uitspraak heeft jullie voorkeur?
Ik reageer maar gelijk op de openingspost:
Ik ben persoonlijk niet zo geneigd om een voorkeur te hebben, dat komt er voor mij min of meer op neer dat ik te makkelijk een eenduidig antwoord zoek en dat is er volgens mij niet.
Ik vind iedere uitspraak wel het overwegen waard en waarom zou de ene de andere uitsluiten?

En toch blijft het giswerk. Een dominee is een kerkleraar en geen profeet.
En in het oude testament wist je van een profeet gelijk ondubbelzinnig waarom en met welk doel je geslagen hebt.

Nu moet ik wel zeggen dat we hoewel we nu toch geen profeet hebben toch onze zintuigen en gezond verstand hebben.
De waarheid is dat we toch te maken hebben met iets nieuws.
Iets dergelijks heeft deze wereld in het recente verleden niet meer meegemaakt en het is toch een milde doch resolute straf, of les, hoe men het benoemen wil.
Geen geweld, geen spectakel maar toch in het hart getroffen door angst, verlies van vrijheid en bovenal ons dagelijkse leven wat er eerst als vanzelfsprekend achten.

God volgt niet onze wegen, wie zal het zeggen?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door John Galt »

Lezenswaardig artikel in het RD: "Christenen Rusland houden ons een spiegel voor": https://www.rd.nl/artikel/917525-christ ... iegel-voor
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door J.C. Philpot »

John Galt schreef:Lezenswaardig artikel in het RD: "Christenen Rusland houden ons een spiegel voor": https://www.rd.nl/artikel/917525-christ ... iegel-voor
Ik kan in dat kader ook de laatste Friedensstimme contact aanbevelen. Ook met verhalen van hoe de evangelisten hiermee om zijn gegaan, en het bereiken van verloren zielen boven alles stellen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie