De duiding van het COVID virus

Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef:
DDD schreef:En voor zover dominees mis/gebruik maken van de algehele paniek om hun ernstvolle verhaal wat beter kwijt te kunnen: die zijn mijns inziens heel menselijk bezig en zouden wat vaker de binnenkamer moeten opzoeken om te horen wat God tot de gemeente wil zeggen. Dat zou zomaar iets anders kunnen zijn dan hun favoriete stokpaardjes.
Wat een verschrikkelijke, bijna vijandige reactie zeg.
Jij bent echt onbegrijpelijk.
Ik deel de opvatting van @DDD volledig.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:Ik deel de opvatting van @DDD volledig.
Dat dacht ik inderdaad al wel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Jeremiah »

Het meest aangrijpende vind ik nog wel dat die predikanten die in het begin van deze draad aan het woord komen deze rampspoed niet als straf van God zien.
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Geytenbeekje »

Het is denk ik wel een goede vraag of nu dominees ernstiger moeten preken.
Ik denk zelf van niet, ik denk dat je dan een tegenreactie krijgt in plaats van dat je mensen dichter tot God brengft
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Geytenbeekje »

Jeremiah schreef:Het meest aangrijpende vind ik nog wel dat die predikanten die in het begin van deze draad aan het woord komen deze rampspoed niet als straf van God zien.
God straft niet naar onze zonden. De enige straf die we verdienen is de dood niet een virus.
Het is meer en roepstem.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Orchidee »

Geytenbeekje schreef:
Jeremiah schreef:Het meest aangrijpende vind ik nog wel dat die predikanten die in het begin van deze draad aan het woord komen deze rampspoed niet als straf van God zien.
God straft niet naar onze zonden. De enige straf die we verdienen is de dood niet een virus.
Het is meer en roepstem.
Idd, God straft ons niet naar onze zonden!
"Wie zou dan nog bestaan"
Het is denk ik wél een stilzetting, aansporing, een "reminder".
En de eindtijd is al begonnen op Hemelvaartsdag!
In welke fase van de eindtijd we nu leven weet ik niet maar de "dingen" die gebeuren zullen wél steeds erger worden!
Misschien mogen/kunnen we nu zeggen:
"En nog is het einde niet"
Dus haast en spoed u om uw levenswil naar Christus, als u dat al nog niet gedaan hebt....
Én verwacht het van Hem!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Isala »

Geytenbeekje schreef:De enige straf die we verdienen is de dood niet een virus.
Het is meer en roepstem.
Het is mijns inziens ook een roepstem van God dat het voor het derde jaar op rij, verschrikkelijk droog is.
De wind waait zo hard, en er komt bijna geen druppel regen....
Hora est!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Jantje »

Jeremiah schreef:Het meest aangrijpende vind ik nog wel dat die predikanten die in het begin van deze draad aan het woord komen deze rampspoed niet als straf van God zien.
De predikanten ds. H.J. Agteresch, ds. J.M.D. de Heer en ds. A. Kort toch wel?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Susan »

merel schreef:Alles na pasen en pinksteren is toch de eindtijd? Ik vraag mij af of je deze pandemie zo moet zien.De afgelopen eeuwen zijn er zoveel rampen geweest ( oorlogen, geruchten van oorlogen, pestilentiën, aardbevingen etc. ). Alleen de laatste 70 jaar is het in Nederland rustig geweest. Wij leefden in een maakbare samenleving en komen er nu ( ook als christenen!) achter dat het niet zo maakbaar is.
Met de eindtijd bedoel ik de laatste periode vóór het komende oordeel over deze wereld. Over deze periode is zeer veel geprofeteerd in de Bijbel. Wanneer om ons heen die profetieën vervuld beginnen te worden, dan kunnen we daaraan zien dat we in de eindtijd leven.

‘Dit moet u allereerst weten, dat er in het laatste der dagen spotters zullen komen, die naar hun eigen begeerten zullen wandelen’ (2 Petrus 3:3) Hier wordt niet meer over ‘latere tijden’ geschreven, maar over de laatste dagen. Ook gaat het niet meer over ‘sommigen’, maar over een algemene toestand. Deze beschrijvingen passen precies in onze tijd. Het morele verval is algemeen geworden, ook in de christenheid. Echtscheidingen, buitenechtelijke relaties, fraude, manipulatie, huiselijk geweld, deze zaken komen helaas niet alleen in de goddeloze wereld voor. Voor gelovigen is dit het teken dat we in ‘de laatste dagen’ leven. De wederkomst van Christus is nabij; voor gelovigen een blij vooruitzicht, voor ongelovigen echter het oordeel.

Natuurlijk zijn bepaalde tekenen niet uniek voor deze tijd. Vroeger waren er bijvoorbeeld ook al epidemieën en aardbevingen, was er sprake van geloofsvervolging en kwam normvervaging voor. Maar nog nooit is de optelsom van de tekenen van de eindtijd, de frequentie, de intensiteit, het allesomvattende, het wereldomvattende van de tekenen zo uniek. De tsunami’s, de sprinkhanenplagen met als gevolg stagnerende voedselproductie en dus hongersnoden, de lauwe kerken, dwaalleraren, de bosbranden in Australië die maanden duurden, de opwarming van de aarde, de andere gevolgen van de klimaat verandering. Hoeveel tekenen willen we eigenlijk hebben? Het Coronavirus is slechts één van de tekenen.
En dát is nu juist wat ik tegen allen wil zeggen, die menen dat het altijd al zo geweest is, de frequentie en heftigheid van aardbevingen, hongernoden en besmettelijke ziekten neemt de laatste tijd toe. Dat is voor mij een rede om aan te nemen dat de aarde in ‘barensnood is’ zoals Paulus ons dit in Romeinen 8:22 laat weten en dat de wederkomst van de Heere Jezus en ‘geboorte van de nieuwe hemel en de nieuwe aarde’ dichtbij gekomen is! (Theo Niemeijer)
Het meest unieke is (en blijft) het herstel van de staat Israël in 1948 en de vele Joden die tot geloof in de Messias komen.

Uit: samenvatting uit allerlei artikelen
Laatst gewijzigd door Susan op 22 apr 2020, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Jantje »

Hartelijk dank voor deze woorden!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Jeremiah »

Geytenbeekje schreef:
Jeremiah schreef:Het meest aangrijpende vind ik nog wel dat die predikanten die in het begin van deze draad aan het woord komen deze rampspoed niet als straf van God zien.
God straft niet naar onze zonden. De enige straf die we verdienen is de dood niet een virus.
Het is meer en roepstem.
Het klopt dat Hij nooit met ons handelt naar onze zonden. Althans in dit leven niet. Toch moeten we mi deze plaag wel als een tijdelijke straf zien.

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... e731fe16e5
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Orchidee »

Alles lijkt ook erger/groter dan vroeger!
De wereld is een dorpje geworden qua nieuwsverspreiding enz.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Ambtenaar »

Jeremiah schreef: Het klopt dat Hij nooit met ons handelt naar onze zonden. Althans in dit leven niet. Toch moeten we mi deze plaag wel als een tijdelijke straf zien.

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... e731fe16e5
Voor mij persoonlijk heeft het meer te maken met hoe we functioneren als rentmeester van de schepping. Die is door menselijk handelen langzaam kapot aan het gaan. Klimaatverandering door grootschalig gebruik van fossiele brandstoffen, afnemende biodiversiteit door allerlei gifstoffen in de landbouw, bodemverontreiniging, enorme watervervuiling over heel de wereld, omgang met dieren, etc. Doordat we de schepping verwaarlozen en deze niet goed beheren, gaat de schepping langzaam kapot. Je kunt dat zien als straf, ik zie het als logisch gevolg omdat we als mensheid op onverantwoorde wijze onze rol van rentmeester van de schepping invullen.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door DDD »

Zeeuw schreef:
DDD schreef:@Jantje:
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik denk dat dit ook het grootste gevaar zou zijn als ik dominee was, dat ik liever zelf praat dan God door mij laat spreken.
Heb je serieus door wat je nu zegt? Denk je dat dit alleen een probleem is wanneer je dominee zou zijn? Dat dit nu totaal niet uitmaakt?
Nee hoor. Maar daar ging het niet over en daar heb ik ook alleen indirect iets over gezegd, zij het precies het tegenovergestelde van wat jij concludeert.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door DDD »

Herman schreef:
DDD schreef:En voor zover dominees mis/gebruik maken van de algehele paniek om hun ernstvolle verhaal wat beter kwijt te kunnen: die zijn mijns inziens heel menselijk bezig en zouden wat vaker de binnenkamer moeten opzoeken om te horen wat God tot de gemeente wil zeggen. Dat zou zomaar iets anders kunnen zijn dan hun favoriete stokpaardjes.
Lloyd-Jones noemt een dominee die geen gebruik maakt van de tijdsomstandigheden een domoor.

Zo is het zeer gepast om tijdens een uitvaartdienst in gepaste bewoordingen over de ernst van de dood te spreken om juist dat element te benadrukken. Een dominee die daar aan voorbij zou gaan, is ook niet op zijn taak berekend omdat hij juist door die woorden uitdrukking geeft aan de algemene gevoelens. Dat is psychologisch heel belangrijk.
Zeker. Hij had het dan over een gepast woord op zijn tijd. Ik had het over ongepaste woorden op de tijd. Nu kun je natuurlijk over de concrete uitwerking van mening verschillen, maar ik vermoed dat ik het geheel met Lloyd-Jones eens zou zijn. Al vind ik de formulering 'gebruik maken' wat ongelukkig, omdat het de indruk wekt van manipulatie van de luisteraars. Maar voor zover ik hem ken, is dat niet wat hij bedoelde.
Plaats reactie