De duiding van het COVID virus

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

De duiding van het COVID virus

Bericht door Mara »

Wat wil God met deze plaag zeggen?

Dominee Alwin Uitslag vindt het voor echte duiding nog te vroeg. Hij schrok ervan dat andere dominees zo snel spraken van een straf van God. ‘We moeten terughoudend zijn om zulke grote woorden te gebruiken’, zegt hij. ‘Wat je wel ziet is dat het mensen stilzet. Wij dachten alles in de hand te hebben, maar de wereld is minder maakbaar dan gedacht.’

‘Ik geloof niet dat het virus een concrete straf van God is’, zegt dominee De Boer. ‘Ik wil mensen ook niet bang maken met een boze God.’ Liever wijst hij zijn gemeenteleden op hun eigen verantwoordelijkheid. ‘Die creëerde God met de schepping. Als je ongezond leeft en risico’s neemt, treft de ziekte je eerder.’

‘Ik geloof van harte dat niets buiten God om gaat, maar ik snap Hem niet altijd’, zegt dominee Gerard van Zanden. Het virus is geen straf, denkt hij, maar God wil er wel iets mee zeggen. ‘Dat we opnieuw moeten opstarten, bijvoorbeeld. Mensen leven in hun gezinnen vaak hectisch en langs elkaar heen. Nu voelen ze weer hoe het is om gewoon samen te zijn. Na deze crisis waarderen we misschien opnieuw wat normaal leek.’
Uit: DE URKER DOMINEE

We zien dus echt totaal verschillende visies van predikanten. Zie ook de bekende brief van een predikant aan de kinderen.
Welke uitspraak heeft jullie voorkeur?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Jeremiah »

Opmerkelijke uitspraken natuurlijk. Als we Gods slaande hand in deze ramp niet opmerken, wanneer dan nog wel?

"Gij hebt hen geslagen, maar zij hebben geen pijn gevoeld"

"Ik heb de pestilentie onder ulieden gezonden, naar de wijze van Egypte; Ik heb uw jongelingen door het zwaard gedood, en uw paarden gevankelijk laten wegvoeren; en Ik heb den stank uwer heirlegeren zelfs in uw neus doen opgaan; nochtans hebt gij u niet bekeerd tot Mij, spreekt de HEERE."
Gerrit35
Berichten: 108
Lid geworden op: 25 jun 2019, 13:18

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Gerrit35 »

Ik vermoed dat er ook wel enige voorzichtigheid is m.b.t. het duiden van COVID-19 als een directe straf van God. Voor je het weet word je weer in de orthodoxe hoek gezet door seculiere media. Als je sterk in je schoenen staat als predikant, maak je je daar misschien niet al te druk om, maar in het verleden is er ook binnen de kerk niet al te voorzichtig omgegaan met predikanten die een stellige uitspraak deden (denk maar aan ds. Van Andel n.a.v. zijn uitspraak over Els Borst).
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door DDD »

Er is een verschil tussen stellige uitspraken en onzinnige uitspraken. Dat mis ik in jouw bijdrage.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Mara »

Deze Hengelose predikant noemt het zelfs flauwekul:
Sommige mensen zien de coronacrisis als een straf van God. Wat zegt u tegen die mensen?
„Flauwekul. Daar kan ik enorm kwaad om worden. Daar heb ik geen goed woord voor over. Ik vind het zelfs godslasterlijk. Alsof God de mensen op deze manier wil pakken. Dat is niet de God die ik ken.”
https://www.tubantia.nl/hengelo/hengelo ... oogle.com/
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Ambtenaar »

De wijze waarop je het verschijnen van het coronavirus beoordeeld, heeft te maken met je beeld van God en de wijze waarop op God zich in deze visie bemoeit met de aarde en de mensen en hoe de eigen verantwoordelijkheid van mensen daarin een plek heeft.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door samanthi »

Gisteren zei dominee van Oorschot, in China's berichtgevingen werd steeds vermeld dat de economie 15% groeide ook werd de vervolging van christenen erger, de dominee zei dat God erin geblazen had, zo zien we dat we nergens en niets zijn.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Ambtenaar »

samanthi schreef:Gisteren zei dominee van Oorschot, in China's berichtgevingen werd steeds vermeld dat de economie 15% groeide ook werd de vervolging van christenen erger, de dominee zei dat God erin geblazen had, zo zien we dat we nergens en niets zijn.
Dan heeft die dominee het nieuws niet echt gevolgd. Zelfs de officiële cijfers van China geven niet eens aan dat de economische groei 15% was. Je moet daarom het beoordelingsvermogen van deze predikant met een korreltje zout nemen en daarmee ook zijn duiding van het coronavirus. Hij vergeet bovendien dat de islamitische Oeigoeren veel meer hebben te leiden van het huidige Chinese regering dan christenen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door helma »

"onze" dominee preekte gister over Korach, Dathan en Abiram. En de plaag die het volk Israël trof nav hun rebellie.
Zulke geschiedenissen uit de Bijbel lees je nu toch wel even heel anders.
Wat is de Heere al lang lankmoedig over ons geweest!

Wij hoeven Gods bedoeling met al deze dingen niet in te vullen. Het gevaar is groot dat we meer naar anderen wijzen dan naar onszelf.
Laten we maar heel dicht bij onszelf blijven; wat heeft het mij persoonlijk te zeggen deze pandemie. En mijn geest doorzocht de reden, waarom God de tegenheden - mij- in zulke mate zond

Wel valt het me op dat er vrij breed een Godsbeeld is ontstaan dat niet meer uit de voeten kan met een God die de mensheid treft met oordelen en straffen.
Dat houdt me wel bezig.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 905
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Adagio »

Ambtenaar schreef:De wijze waarop je het verschijnen van het coronavirus beoordeelt, heefd te maken met je beeld van God en de wijze waarop op God Zich in deze visie bemoeit met de aarde en de mensen en hoe de eigen verantwoordelijkheid van mensen daarin een plek heeft.
Mee eens. Als mensen zich zo uiten dat wij nu "gezamenlijk moeten optreden om het virus te verslaan" komt dat bij mij horizontaal, oneerbiedig over, evenals het praten over “het ellendige weer”, of dergelijke. Het bestaan van dit virus zou juist hebben kunnen leren dat we níet alles in de hand hebben. En de Bijbel leert Wie het wel in de hand heeft. Daarentegen las ik in de afgelopen dagen ergens de opmerking, om de aantallen maar niet telkens te publiceren. Het lijkt wel ‘Carpe diem’ óf ‘memento mori’ te zijn.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Mara »

helma schreef: Wel valt het me op dat er vrij breed een Godsbeeld is ontstaan dat niet meer uit de voeten kan met een God die de mensheid treft met oordelen en straffen.
Dat houdt me wel bezig.
Nee he.
Ik denk vanaf het begin dat hier een sprake Gods van uitgaat. Men was met van alles en nog wat bezig, grote problemen, ook kerkelijk, maar niemand die tot een echte oplossing kwam of zijn zucht tot vliegreizen eens onderdrukte.
En nu is alles stilgevallen.
Ds. IJsselstein zei in zijn podcast, "God roept, al heel lang, lieflijk, maar als Hij niet gehoord wordt, gaat Hij harder roepen."
En wie verstaat deze roepstem?

Zoals de ene moordenaar het aanschouwde en het verstond, de ander werd des te hardnekkiger.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Vervolgde »

In het boek van de Spreuken komt ook deze tekst voor:

Spreuken 16:
2 Alle wegen des mans zijn zuiver in zijn ogen; maar de HEERE weegt de geesten.
3 Wentel uw werken op den HEERE, en uw gedachten zullen bevestigd worden.
4 De HEERE heeft alles gewrocht om Zijns Zelfs wil; ja, ook den goddeloze tot den dag des kwaads.


Bij de openvraag tot duiding krijg je dan allerlei antwoorden. Immers ieder mens denkt dat zijn overwegingen en afwegingen juist zijn. Laat je de mens aan het woord dan krijg je een brij van meningen. Ieder denkt te weten wat God doet en spreekt. Iedereen etaleert een godsbeeld, zonder besef dat we het beeld van God kwijt zijn. En als het even kan is het niet te wijten aan de mens, en als dat dan zo moet zijn, dan toch graag een ander. Gemakshalve gaat men voorbij aan het feit dat het God zelf is die de geesten weegt!

Elk duiden dat niet berust op Gods spreken is daarom niet zinnig of stichtend. Eerder heb ik al in het andere topic aangegeven dat begonnen moet worden met de wet. Anders komen we ook nooit tot schuld. En blijft op ons het slot van de hierboven weergegeven tekst. God zelf is het einde van alle spreken en niet de menselijke maat.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2039
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Arja »

Messiaanse Joden: Nu Pesach dichterbij komt, doet het ons enigszins denken aan de plagen die God op de Egyptenaren liet neerkomen, totdat ze Gods volk lieten gaan. Zelfs niet-gelovigen praten steeds meer over de Bijbelse aard van de huidige gebeurtenissen. Denk aan de zwermen sprinkhanen in Egypte en Saoedi-Arabië, de aardbevingen, de bosbranden en nu een dodelijk virus dat de hele wereld treft. We worden eraan herinnerd dat we geen controle hebben. Controle over wereldgebeurtenissen behoort nog steeds aan de Koning van het Universum.
Bron: One For Israel
Piet Puk
Berichten: 5411
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Piet Puk »

Als ik dit lees moet ik een beetje denken aan de 'verbondendiscussie' denken. Door verschillende termen te noemen, elkaar mogelijk niet willen begrijpen.

Sommigen willen het niet als straf van God zien. Maar ik zie in dit topic al diverse andere benamingen, terwijl we allemaal wel hetzelfde bedoelen: sprake Gods, Zijn slaande hand, Gods vinger, Gods oordelen. Ik hoop dat voor genoemde predikanten misschien hier iets tussen zit om het wel te kunnen benoemen?

Ik ga er maar even vanuit dat ze niet willen ontkennen dat de Coronacrisis maar een onschuldig dingetje is.
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Ambtenaar »

Piet Puk schreef: Ik ga er maar even vanuit dat ze niet willen ontkennen dat de Coronacrisis maar een onschuldig dingetje is.
Niemand zal ontkennen dat dit een onschuldig dingetje is. De vraag is hoe je dit interpreteert.

Is het slechts een onverantwoord omgaan met dieren die gevaarlijke virussen bij zich dragen of is actief handelen van God om de mensheid te straffen?
Plaats reactie