De duiding van het COVID virus

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:We leven in de eindtijd, die is begonnen na Hemelvaart.

Wat mijns inziens heel belangrijk is, is dat deze pandemie dat sterk benadrukt. Na 1953 zijn er hier in Nederland weinig ernstige gebeurtenissen geweest, al was er de afgelopen decennia wel steeds meer sprake van terroristische aanslagen. Maar daar zijn we in Nederland ook voor bewaard gebleven. Er gebeurden ook wel rampen op andere plaatsen in de wereld, denk aan 9/11, Kerst 2004 en de aardbevingen in Haïti en Japan en de oorlogen in Irak en Syrië. Maar dat was toch verder van ons bed en ging ons werelddeel en ons land voorbij. Er is geregeld voor gewaarschuwd dat we in de eindtijd leven en dat er ook een tijd zal komen dat de tekenen ook óns niet voorbij zullen gaan. Ik denk dat deze pandemie dit bevestigt. Als ik voor mezelf spreek, dan geloofde ik verstandelijk wel dat die tekenen ook ons niet zouden voorbijgaan, maar ten diepste hield ik er geen rekening mee dat dit op zo'n korte termijn zou gebeuren. Misschien leeft dat wel breder?

Worden we als reformatorische samenleving daarom nu niet met ons neus op de feiten gedrukt, dát we daadwerkelijk in de eindtijd leven en dát er dan ook steeds meer tekenen zich korter op elkaar zullen opvolgen?
En zij bekeerde zich niet....
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Herman »

DDD schreef:Alleen mensen die nog niets hebben meegemaakt halen het in hun hoofd om dit zware tijden te noemen. Heb je dit ook geschreven toen achttien christenen door IS werden onthoofd vanwege hun geloof? En dat was maar één voorbeeld van tientallen, honderden, ja duizenden gelovigen die sterven voor hun geloof.

Als dit coronavirus ook maar iéts meer indruk maakt, in de prediking of in je persoonlijk geloofsleven, dan vind ik dat een heel kwalijke zaak.

En dat is heus niet omdat ik dit virus niet serieus neem, want ik maak me er al vanaf eind januari druk over.
Je behoort blijkbaar bij de stoïcijnen? Onze gereformeerde vaderen hebben altijd uit pastorale en psychologische motieven alle ruimte gelaten om gevoelsuitingen mee te laten wegen in de overdenking van de ernst van de tijden. En nu zou dat een uiting van een heel kwalijke zaak zijn?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door DDD »

Ik behoor werkelijk niet tot de stoïcijnen. Ik heb nog eerder de neiging om de ernst van het corona-virus te overdrijven.

Maar als iemand deze ziekte meer een teken van de eindtijd vindt dan de moord op duizenden christenen vorig jaar (of misschien ook de abortuspraktijk) dan kan ik mij daar inderdaad niets bij voorstellen. Dan moet je wel echt vooral naar je eigen welbevinden kijken om de wederkomst aan af te meten.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door samanthi »

DDD schreef:Ik behoor werkelijk niet tot de stoïcijnen. Ik heb nog eerder de neiging om de ernst van het corona-virus te overdrijven.

Maar als iemand deze ziekte meer een teken van de eindtijd vindt dan de moord op duizenden christenen vorig jaar (of misschien ook de abortuspraktijk) dan kan ik mij daar inderdaad niets bij voorstellen. Dan moet je wel echt vooral naar je eigen welbevinden kijken om de wederkomst aan af te meten.
Hier kan ik helemaal in meekomen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door DDD »

En voor zover dominees mis/gebruik maken van de algehele paniek om hun ernstvolle verhaal wat beter kwijt te kunnen: die zijn mijns inziens heel menselijk bezig en zouden wat vaker de binnenkamer moeten opzoeken om te horen wat God tot de gemeente wil zeggen. Dat zou zomaar iets anders kunnen zijn dan hun favoriete stokpaardjes.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Jantje »

Als jij nu iemand was die géén favoriete stokpaardjes had, dan wilde ik het misschien nog wel geloven.

Maar nu wordt dit wel erg lastig. De opmerking die jij nu namelijk maakt, is ook een favoriet stokpaardje.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Valcke »

Christus verwijst voor de tekenen der tijden zowel naar vervolging als naar algemene plagen die de mensheid overkomen zullen. En datzelfde zien we ook in Openbaring. Het is dus én én, niet óf óf.

God spreekt zeer nadrukkelijk tot ons door dit virus en de wereldwijde impact hiervan, niet alleen op gezondheid, maar ook op de afbraak van alles wat de mens in zijn hoogmoed had opgebouwd. Dit mogen we als oordeel en als teken der tijden niet veronachtzamen! Het '... en zij bekeerden zich niet' verzwaart dit oordeel op ontzaglijke wijze.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door DDD »

@Jantje:
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik denk dat dit ook het grootste gevaar zou zijn als ik dominee was, dat ik liever zelf praat dan God door mij laat spreken. Maar ik ben geen dominee.

En dit gevaar is ook groot in gevallen waarin mensen zich van dat risico wat minder bewust zijn, en daarom merkte ik het even op.

@Valcke:
Daar ben ik het ook mee eens.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door refo »

Jantje schreef:We leven in de eindtijd, die is begonnen na Hemelvaart.

Wat mijns inziens heel belangrijk is, is dat deze pandemie dat sterk benadrukt. Na 1953 zijn er hier in Nederland weinig ernstige gebeurtenissen geweest, al was er de afgelopen decennia wel steeds meer sprake van terroristische aanslagen. Maar daar zijn we in Nederland ook voor bewaard gebleven. Er gebeurden ook wel rampen op andere plaatsen in de wereld, denk aan 9/11, Kerst 2004 en de aardbevingen in Haïti en Japan en de oorlogen in Irak en Syrië. Maar dat was toch verder van ons bed en ging ons werelddeel en ons land voorbij. Er is geregeld voor gewaarschuwd dat we in de eindtijd leven en dat er ook een tijd zal komen dat de tekenen ook óns niet voorbij zullen gaan. Ik denk dat deze pandemie dit bevestigt. Als ik voor mezelf spreek, dan geloofde ik verstandelijk wel dat die tekenen ook ons niet zouden voorbijgaan, maar ten diepste hield ik er geen rekening mee dat dit op zo'n korte termijn zou gebeuren. Misschien leeft dat wel breder?

Worden we als reformatorische samenleving daarom nu niet met ons neus op de feiten gedrukt, dát we daadwerkelijk in de eindtijd leven en dát er dan ook steeds meer tekenen zich korter op elkaar zullen opvolgen?
Dus als iets ook in Nederland wordt waargenomen, dán en dán vooral is het einde nabij?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Jantje »

Volgens mij hoef ik op deze vraag geen antwoord te geven, dacht ik zo.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:@Jantje:
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik denk dat dit ook het grootste gevaar zou zijn als ik dominee was, dat ik liever zelf praat dan God door mij laat spreken.
Heb je serieus door wat je nu zegt? Denk je dat dit alleen een probleem is wanneer je dominee zou zijn? Dat dit nu totaal niet uitmaakt?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Herman »

Het lijkt me een zeer serieuze vraagstelling, Jantje.

Persoonlijk ben ik ook van mening dat ik me niet het lot van de gehele wereld kan aantrekken. Dat is onmogelijk. De dreiging van de sprinkhanenplaag in de Hoorn van Afrika is natuurlijk ook heel erg, maar de zeggingskracht is beduidend minder omdat het me niet persoonlijk treft en omdat ik weet dat we hier nog met een frietaardappelberg zitten die gigantisch hoog is.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Vervolgde »

Dat wij leven in de eindtijd mag zeker waar heten. Maar is dat iets wat ons zou moeten verschrikken? Het is toch zeker waar wat de apostel schrijft: Indien wij alleenlijk in dit leven op Christus zijn hopende, zo zijn wij de ellendigste van alle mensen. Als de eindtijd ons verschrikt, moeten we snel geen christen meer willen zijn.
Voor mij houd ik het liever bij de geloofsbelijdenis die eindigt met: Daarom verwachten wij dien groten dag met een groot verlangen, om ten volle te genieten de beloften Gods, in Jezus Christus, onzen Heere.
Het niet leven uit de verwachting van de eindtijd is een teken van een ongezond geloofsleven.

Maar hiermee mogen we Gods toorn tegen de zonde toch niet wegredeneren? De Bijbel spreekt overduidelijk over Gods slaande hand. En dat altijd in relatie tot de zonden die worden begaan. Het gaat niet om denkbeeldige zonden en overtredingen. Het gaat om de zonden in het heden, door ons begaan. Zou het van een gezond geloofsleven getuigen als we onder verwijzing naar de eindtijd die zonden maar in stand zouden houden? Of zou dat gelijk zijn aan het afwijzen van Gods barmhartigheid die ons met zijn slaande hand tot gerechtigheid wil brengen?

En hiermee stopt mijn bijdrage aan dit topic. Want als Gods woord afgedaan wordt als een mooie spreuk omdat de naam Jezus er niet in voorkomt, dan is voor mij de grens meer dan bereikt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Mara »

DDD schreef:En voor zover dominees mis/gebruik maken van de algehele paniek om hun ernstvolle verhaal wat beter kwijt te kunnen: die zijn mijns inziens heel menselijk bezig en zouden wat vaker de binnenkamer moeten opzoeken om te horen wat God tot de gemeente wil zeggen. Dat zou zomaar iets anders kunnen zijn dan hun favoriete stokpaardjes.
Wat een verschrikkelijke, bijna vijandige reactie zeg.
Jij bent echt onbegrijpelijk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Herman »

DDD schreef:En voor zover dominees mis/gebruik maken van de algehele paniek om hun ernstvolle verhaal wat beter kwijt te kunnen: die zijn mijns inziens heel menselijk bezig en zouden wat vaker de binnenkamer moeten opzoeken om te horen wat God tot de gemeente wil zeggen. Dat zou zomaar iets anders kunnen zijn dan hun favoriete stokpaardjes.
Lloyd-Jones noemt een dominee die geen gebruik maakt van de tijdsomstandigheden een domoor.

Zo is het zeer gepast om tijdens een uitvaartdienst in gepaste bewoordingen over de ernst van de dood te spreken om juist dat element te benadrukken. Een dominee die daar aan voorbij zou gaan, is ook niet op zijn taak berekend omdat hij juist door die woorden uitdrukking geeft aan de algemene gevoelens. Dat is psychologisch heel belangrijk.
Plaats reactie