Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door samanthi »

Nathanaël schreef:
samanthi schreef:Vanmorgen las ik dit, dat is wat ik miste in de brief.
Nehemia 9

1 Voorts op den vier en twintigsten dag dezer maand verzamelden zich de kinderen Israëls met vasten en met zakken, en aarde was op hen. 2 En het zaad Israëls scheidde zich af van alle vreemden. En zij stonden, en deden belijdenis van hun zonden en hunner vaderen ongerechtigheden. 3 Want als zij opgestaan waren op hun standplaats, zo lazen zij in het wetboek des HEEREN, huns Gods, een vierendeel van den dag; en op een ander vierendeel deden zij belijdenis, en aanbaden den HEERE, hun God.

Zichzelf erbij betrekken... net als Daniël: wij hebben gezondigd.
Dan lees je de brief toch echt niet goed. Er staat gewoon letterlijk in: ´Jullie zullen vast wel nagedacht hebben hoe het allemaal komt. Het komt door onze zonden.´
Ja ik heb echt gelezen, ik lees niet het komt door mijn zonden, de nadruk ligt echt op de zonden van anderen, dat lees ik overal, zie ook het filmpje uit Barneveld, die moslims, het komt door homo's en abortus... het komt door... maar wie zegt er nu het komt door mijn zonden?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door Mona Lisa »

samanthi schreef:maar wie zegt er nu het komt door mijn zonden?
ds A. Kort schreef:Dat is allereerst een persoonlijke zaak, wie we ook zijn, ambtsdrager of geen ambtsdrager. Dat we met David onze schuld mochten belijden: ”Zie ik, ik heb gezondigd, en ik, ik heb onrecht gehandeld, maar wat hebben deze schapen gedaan?”
Ik ga er van uit dat veel meer predikanten dergelijke dingen hebben gezegd of geschreven in kerkbodes en op hun gemeente-site. Dat ze tegelijk ook misstanden in onze maatschappij benoemen lijkt me niet zo gek.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door samanthi »

Mona Lisa schreef:
samanthi schreef:maar wie zegt er nu het komt door mijn zonden?
ds A. Kort schreef:Dat is allereerst een persoonlijke zaak, wie we ook zijn, ambtsdrager of geen ambtsdrager. Dat we met David onze schuld mochten belijden: ”Zie ik, ik heb gezondigd, en ik, ik heb onrecht gehandeld, maar wat hebben deze schapen gedaan?”
Ik ga er van uit dat veel meer predikanten dergelijke dingen hebben gezegd of geschreven in kerkbodes en op hun gemeente-site. Dat ze tegelijk ook misstanden in onze maatschappij benoemen lijkt me niet zo gek.
Ik stop hierover...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door Nathanaël »

samanthi schreef:
Nathanaël schreef:
samanthi schreef:Vanmorgen las ik dit, dat is wat ik miste in de brief.
Nehemia 9

1 Voorts op den vier en twintigsten dag dezer maand verzamelden zich de kinderen Israëls met vasten en met zakken, en aarde was op hen. 2 En het zaad Israëls scheidde zich af van alle vreemden. En zij stonden, en deden belijdenis van hun zonden en hunner vaderen ongerechtigheden. 3 Want als zij opgestaan waren op hun standplaats, zo lazen zij in het wetboek des HEEREN, huns Gods, een vierendeel van den dag; en op een ander vierendeel deden zij belijdenis, en aanbaden den HEERE, hun God.

Zichzelf erbij betrekken... net als Daniël: wij hebben gezondigd.
Dan lees je de brief toch echt niet goed. Er staat gewoon letterlijk in: ´Jullie zullen vast wel nagedacht hebben hoe het allemaal komt. Het komt door onze zonden.´
Ja ik heb echt gelezen, ik lees niet het komt door mijn zonden, de nadruk ligt echt op de zonden van anderen, dat lees ik overal, zie ook het filmpje uit Barneveld, die moslims, het komt door homo's en abortus... het komt door... maar wie zegt er nu het komt door mijn zonden?
Het eenvoudigste antwoord op je laatste vraag is: o.a. ds. Agteresch. Ik begrijp niet hoe jij in de zin waar het gaat over 'onze zonden' kunt lezen: het komt door de zonden van anderen.

Het filmpje vanuit Barneveld ga ik niet op in, want dat is een heel andere situatie. Dat zijn grotendeels mensen die plotseling een camera en microfoon voor zich hebben en ad hoc reageren. Dat is heel wat anders dan de brief van Agteresch, waar het hier over ging.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door Herman »

Herman schreef:Vandaag een uitstekende verhandeling van prof. dr. A. de Reuver in het rd. Deze is (nog niet) online te raadplegen.

Samenvatting: de christen is een pelgrim en reist door deze gebroken aardse werkelijkheid naar de hemel.
https://www.rd.nl/kerk-religie/ook-cris ... -1.1649366
Wát God ermee betekent en bedoelt, zegt Hij met twee woorden. Het ene is een woord van tucht en oordeel, uit onverplichte genade. Het sloopt de pretentie van onze hedendaagse cultuur, waarin het leven dankzij de technologische expertise ook zonder God prima leefbaar wordt geacht (H. Jochemsen). Over dit drogbeeld breekt het oordeel Gods de staf. Het vonnist ons allen als mensen die met God hebben gebroken en daarmee eigen gebrokenheid over zichzelf hebben ingeroepen.

Het andere woord is er een van bewogenheid en trouw. En nu geloof ik dat het deze volstrekt verbeurde maar ongebroken trouw van God is, waarin Hij ons heden roept tot het drievoud van inkeer, toekeer en terugkeer.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door eilander »

Inderdaad een prachtig en lezenswaardig artikel van dr. A. de Reuver. Wat heeft die man toch de gave van het woord...
Nog een citaat:
"God geve in Zijn genadig geduld een keer in de schrikbarende crisis en Hij verlene ons en allen die in benauwdheid zijn, de toegang tot Zijn hart. Dan geldt wat we als kinderen leerden uit die kreupele maar krachtige berijming van Datheen: "Nochtans Heer, wát mij wedervaart, ik hang U aan, zijnde bezwaard."
En hangend aan Zijn beloften welt het verlangen hoog op. "God des levens, ach wanneer...?" Het antwoord luidt: "U is een beter lot bereid, uw Heilzon is aan 't dagen."
Plaats reactie