Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:Dat wijst ook weer erop dat de kracht van de gereformeerde gezindte van binnenuit is aangetast en verbroken wordt. In plaats van verootmoediging gaan we op onze strepen staan. Dit kan toch niet!?
En we weten intussen ook hoe dan de aanvallen zich dan gaan richten op hen die aan de gereformeerde leer vast proberen te houden, als zouden juist zij de oorzaak zijn. Dat lijkt dan de omgekeerde zaak, maar anderzijds ook niet een vreemde zaak.
Tja, DIA. De hele gereformeerde gezindte met haar afgescheiden kerken is tot stand gekomen omdat mensen op hun strepen stonden. Er is dus niets nieuws onder de zon.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door Hollander »

Ad Anker schreef:
J.C. Philpot schreef:Geef mijn kinderen dan maar de brief van Ds Agteresch...
+1
+2

Leo van Wijngaarden zal het ongetwijfeld goed hebben bedoeld, maar hij spreekt met alverzoenend taalgebruik de kinderen aan. Eigenlijk komt het erop neer; Kinderen, wat je ook doet, het maakt niet uit. De Heere Jezus heeft vergeven en vergeeft nog steeds. En de duivel doet kwaad.

Wel een 'eenvoudige' visie om de mens volledig z'n eigen leven te kunnen laten leiden.
Hoopvol
Berichten: 1295
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door Hoopvol »

samanthi schreef:
Hoopvol schreef Maar wij weten dat we voorzichtig moeten zijn met Gods knechten. En daarom als we in die zonde vallen zal ons dat dubbel aangerekend worden.


Dit is echt iets anders dan 'een gewaarschuwd mens telt voor twee.'

Predikanten zijn het soms, op cruciale dingen, met elkaar oneens, denk aan het aanbod van genade, of de toeeigening des heils.
Verder je excuus aanvaard.
Ik reageerde op jouw reactie: je had het over dubbele slagen. Ik had geen zin om het nog op te zoeken of het in de Bijbel staat. Ik wilde naar bed gaan.
Het is voor mij zo'n logisch iets. Het verschil als iemand onbewust een zonde doet of bewust.
Dubbele slagen is misschien meer een algemene uitdrukking. Maar dat staat los van het feit dat men voorzichtig moet zijn met een knecht van de Heere. En ik ben huiverig voor de straf van de Heere ja. En daarom probeerde ik er voor te waarschuwen.

Predikanten zijn het soms inderdaad op bepaalde punten oneens. Maar ik weet zeker dat, als de predikanten op hun plaats zijn, de punten wegvallen. De punten die we cruciaal achten maar uiteindelijk maar bijzaken blijken.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door samanthi »

Hoopvol schreef:
samanthi schreef:
Hoopvol schreef Maar wij weten dat we voorzichtig moeten zijn met Gods knechten. En daarom als we in die zonde vallen zal ons dat dubbel aangerekend worden.


Dit is echt iets anders dan 'een gewaarschuwd mens telt voor twee.'

Predikanten zijn het soms, op cruciale dingen, met elkaar oneens, denk aan het aanbod van genade, of de toeeigening des heils.
Verder je excuus aanvaard.
Ik reageerde op jouw reactie: je had het over dubbele slagen. Ik had geen zin om het nog op te zoeken of het in de Bijbel staat. Ik wilde naar bed gaan.
Het is voor mij zo'n logisch iets. Het verschil als iemand onbewust een zonde doet of bewust.
Dubbele slagen is misschien meer een algemene uitdrukking. Maar dat staat los van het feit dat men voorzichtig moet zijn met een knecht van de Heere. En ik ben huiverig voor de straf van de Heere ja. En daarom probeerde ik er voor te waarschuwen.

Predikanten zijn het soms inderdaad op bepaalde punten oneens. Maar ik weet zeker dat, als de predikanten op hun plaats zijn, de punten wegvallen. De punten die we cruciaal achten maar uiteindelijk maar bijzaken blijken.
Aanbod van van genade is geen bijzaak en er zijn wel kerken door gescheurd. Dan noem ik maar één aspect.

Dubbele slagen is nu opeens een algemene uitdrukking, in je eerste post niet, daar was het een zekerheid.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Hoopvol
Berichten: 1295
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door Hoopvol »

samanthi schreef:
Hoopvol schreef:
samanthi schreef:
Hoopvol schreef Maar wij weten dat we voorzichtig moeten zijn met Gods knechten. En daarom als we in die zonde vallen zal ons dat dubbel aangerekend worden.


Dit is echt iets anders dan 'een gewaarschuwd mens telt voor twee.'

Predikanten zijn het soms, op cruciale dingen, met elkaar oneens, denk aan het aanbod van genade, of de toeeigening des heils.
Verder je excuus aanvaard.
Ik reageerde op jouw reactie: je had het over dubbele slagen. Ik had geen zin om het nog op te zoeken of het in de Bijbel staat. Ik wilde naar bed gaan.
Het is voor mij zo'n logisch iets. Het verschil als iemand onbewust een zonde doet of bewust.
Dubbele slagen is misschien meer een algemene uitdrukking. Maar dat staat los van het feit dat men voorzichtig moet zijn met een knecht van de Heere. En ik ben huiverig voor de straf van de Heere ja. En daarom probeerde ik er voor te waarschuwen.

Predikanten zijn het soms inderdaad op bepaalde punten oneens. Maar ik weet zeker dat, als de predikanten op hun plaats zijn, de punten wegvallen. De punten die we cruciaal achten maar uiteindelijk maar bijzaken blijken.
Aanbod van van genade is geen bijzaak en er zijn wel kerken door gescheurd. Dan noem ik maar één aspect.

Dubbele slagen is nu opeens een algemene uitdrukking, in je eerste post niet, daar was het een zekerheid.
Ik ga deze discussie bijna beëindigen. Het is zinloos. Maar nog 2 dingen:
In de hemel zal niemand het meer hebben over het aanbod van genade. Dan zal Gods volk zich verwonderen over de genade van onze Heere Jezus Christus. Dit gebeurt op aarde ook alleen in het heel klein. De gemeenschap tussen de strijdende en de triomferende Kerk.

Over de dubbele slagen: de tijd zal het leren. Ik bedoel te zeggen dat dit pas recht gevoeld word als de straf er is.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door gallio »

Hoopvol schreef: Ik reageerde op jouw reactie: je had het over dubbele slagen. Ik had geen zin om het nog op te zoeken of het in de Bijbel staat. Ik wilde naar bed gaan.
Het is afgeleid van Lukas 12 47 En die dienstknecht, welke geweten heeft den wil zijns heeren, en zich niet bereid, noch naar zijn wil gedaan heeft, die zal met vele slagen geslagen worden.

Er wordt bijna altijd over 'dubbele slagen' gesproken, ook in preken, maar het staat er net wat anders in de tekst.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door Herman »

Hoopvol schreef:Is Habakuk 3:5 uit zijn verband gerukt? Nee de tekst gaat niet over corona virus. Dat lijkt me logisch maar heb je de kanttekening gelezen bij vers 5?
Dat is, Hij verdelgde de natiën die zich tegen Zijn volk verhieven, met allerlei plagen, te weten de Amorieten, Sihon en Og, enz.
Het is een manier van spreken genomen van de koningen en prinsen dezer wereld; gelijk voor dezelfde vele knechten en lakeien gaan, alzo zijn er bij God, als Hij toornig is en straffen wil, pestilentien en vele andere ziekten en plagen.

Dank voor je goede inhoudsvolle bijdrage.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door Jantje »

samanthi schreef:
Jantje schreef:Je moet eens niet steeds wedervragen stellen maar gewoon de vraag van @Ad Anker beantwoorden.

Wat is er volgens jou eenzijdig aan of in de brief van ds. Agteresch? Geef daar nou gewoon een duidelijk antwoord op.
Ad kan voor zichzelf spreken en ik heb al geantwoord, maar jij niet.
Mij is ook geen vraag gesteld. Jou wel. Jammer dat je zomaar beweert dat ds. Agteresch eenzijdig zou zijn, zonder dat je dat staaft met een argument.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:
samanthi schreef:
Jantje schreef:Je moet eens niet steeds wedervragen stellen maar gewoon de vraag van @Ad Anker beantwoorden.

Wat is er volgens jou eenzijdig aan of in de brief van ds. Agteresch? Geef daar nou gewoon een duidelijk antwoord op.
Ad kan voor zichzelf spreken en ik heb al geantwoord, maar jij niet.
Mij is ook geen vraag gesteld. Jou wel. Jammer dat je zomaar beweert dat ds. Agteresch eenzijdig zou zijn, zonder dat je dat staaft met een argument.
Heb dat sl gedaan en ook nog een link.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door Jantje »

samanthi schreef:
Jantje schreef:
samanthi schreef:
Jantje schreef:Je moet eens niet steeds wedervragen stellen maar gewoon de vraag van @Ad Anker beantwoorden.

Wat is er volgens jou eenzijdig aan of in de brief van ds. Agteresch? Geef daar nou gewoon een duidelijk antwoord op.
Ad kan voor zichzelf spreken en ik heb al geantwoord, maar jij niet.
Mij is ook geen vraag gesteld. Jou wel. Jammer dat je zomaar beweert dat ds. Agteresch eenzijdig zou zijn, zonder dat je dat staaft met een argument.
Heb dat sl gedaan en ook nog een link.
Waar dan?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door samanthi »

Ga zoeken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Waar dan?
Word je nou nooit eens moe van jezelf?
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door Zeeuw »

Zeeuw schreef:
Hoopvol schreef:Maar lees ik het nou zo verkeerd? Ik lees niet dat de ds geschreven heeft dat corona gekomen is omdat er kinderen zijn die spelletjes doen. Ik lees wel dat de ds schrijft dat het virus gekomen is door onze zonden. En als verduidelijking gebruikt de ds een voorbeeld over spelletjes e.d. Hij had ook als voorbeeld brutaal zijn kunnen gebruiken.

De Telegraaf bericht hierover. Maar het is toch in reformatorisch Nederland wel bekend dat alleen de tijd en de datum klopt bij de Telegraaf?

Ik vind het jammer dat een dominee die, als ik het goed lees, het beste met 'zijn' kinderen voor heeft zo aangevallen word. Niet alleen buitenaf, maar blijkbaar ook van binnenuit. Vanuit de eigen refowereld. Terwijl zijn intentie alleen is geweest om de kinderen op het enige nodige te wijzen. Dit is te lezen aan het eind van zijn brief.
Als we nu proberen om niet alle woorden op een weegschaal te wegen maar de goedbedoelde strekking eruit te halen... Volgens mij moeten we ons dan allen verootmoedigen en in het stof eindigen om mijn en onze zonden. Ik denk dat dat een beter plaatsje is dan een ds te bekritiseren.
Ik denk dat de binnenuit kritiek vooral gericht is op het werkheilige. Nu gaan misschien kinderen heel hard hun best doen minder te computeren, minder van hun spulletjes te houden etc. Daar moeten we onze en deze kinderen hun, zaligheid niet van verwachten. Ik vind dat die toon, die we allemaal van binnenuit heel goed kennen, in dit stuk teveel doorklinkt.
Dit schreef ik 5 pagina’s terug. Ik weet niet of dat hetzelfde is als eenzijdig, maar dit was mijn gevoel.
Bertiel
Berichten: 4538
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door Bertiel »

Ik wil niet te veel inhoudelijk reageren op de brief, maar toch een paar gedachtes van mij hierover
1. het is verschrikkelijk dat, ondanks dat het niet zo bedoeld is, de naam en de eer van onze Heere God via de seculiere media in de wereld buiten de kerk hierdoor gelasterd wordt
2. Het had sterker geweest als ds in de brief met z'n eigen zonden begonnen had, en daarna de kinderen op hun leven gewezen had.

Daarnaast nog iets wat ik veel aan moet denken de laatste weken, met alle preken, video's, teksten, etc die van allerlei kanten worden toegestuurd:
1. als we enkel in corona Gods slaande hand zien, is dat te kort
2. als we enkel Gods slaande hand in corona zien, is dat ook te kort
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door Zeeuw »

Bertiel schreef:Ik wil niet te veel inhoudelijk reageren op de brief, maar toch een paar gedachtes van mij hierover
1. het is verschrikkelijk dat, ondanks dat het niet zo bedoeld is, de naam en de eer van onze Heere God via de seculiere media in de wereld buiten de kerk hierdoor gelasterd wordt
2. Het had sterker geweest als ds in de brief met z'n eigen zonden begonnen had, en daarna de kinderen op hun leven gewezen had.

Daarnaast nog iets wat ik veel aan moet denken de laatste weken, met alle preken, video's, teksten, etc die van allerlei kanten worden toegestuurd:
1. als we enkel in corona Gods slaande hand zien, is dat te kort
2. als we enkel Gods slaande hand in corona zien, is dat ook te kort
Heldere gedachtegang. Dank.
Plaats reactie