Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door Tiberius »

Herman schreef:
Tiberius schreef:'Waarom stuurt de Heere het coronavirus? De Heere wil dat jij breekt met de verkeerde dingen en niet zo lang achter de computer zit.' Dat komt voor een buitenstaander erg vreemd over; bovendien is het niet Bijbels..
Ik lees het antwoord als de concretisering van de oproep tot bekering, dus de achterliggende gedachte is bijbels. (De aanvaardbaarheid van de formulering vind ik niet echt een punt om over te discussiëren)
Dat kan.
Maar een oorzakelijk verband aanwijzen tussen een specifieke zonde en een specifieke straf is niet Bijbels en in ieder geval riskant.
En is bekering werkelijk 'niet zo lang achter de computer zitten en niet zo aan je spulletjes hechten'? Ik denk dat er wel wat meer over te zeggen valt.
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Ik lees het antwoord als de concretisering van de oproep tot bekering, dus de achterliggende gedachte is bijbels. (De aanvaardbaarheid van de formulering vind ik niet echt een punt om over te discussiëren)
Met een kromme stok kun je geen rechte slag maken. In ieder geval goed dat je de onaanvaardbaarheid van de formulering niet wil verdediging in verdere discussie.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef: Ik lees het antwoord als de concretisering van de oproep tot bekering, dus de achterliggende gedachte is bijbels. (De aanvaardbaarheid van de formulering vind ik niet echt een punt om over te discussiëren)
Met een kromme stok kun je geen rechte slag maken. In ieder geval goed dat je de onaanvaardbaarheid van de formulering niet wil verdediging in verdere discussie.
In plaats van gevat te doen, zou je kunnen ingaan op mijn eerdere bericht van deze ochtend en aantonen dat het onbijbels is dat een link tussen een zonde en een straf niet gelegd mag worden.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door Tiberius »

Johannes 9.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door Herman »

Tiberius schreef:Maar een oorzakelijk verband aanwijzen tussen een specifieke zonde en een specifieke straf is niet Bijbels en in ieder geval riskant.
Hoe lees jij dan het OT? Daar gaat het toch voortdurend over het afwijken van de juiste godsdienst en de oproep tot bekering?

En twee. Hoe zal je iemand overtuigen dat hij moet breken met zijn zonde, omdat God een definitief oordeel zal vellen? Dat definitieve oordeel komt toch vrij dichtbij als je corona krijgt. De apostel noemt dat de schrik des Heeren.

Welke risico's zie jij dan? Wat is het riskante?
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Tiberius schreef:Maar een oorzakelijk verband aanwijzen tussen een specifieke zonde en een specifieke straf is niet Bijbels en in ieder geval riskant.
Hoe lees jij dan het OT? Daar gaat het toch voortdurend over het afwijken van de juiste godsdienst en de oproep tot bekering?

En twee. Hoe zal je iemand overtuigen dat hij moet breken met zijn zonde, omdat God een definitief oordeel zal vellen? Dat definitieve oordeel komt toch vrij dichtbij als je corona krijgt. De apostel noemt dat de schrik des Heeren.

Welke risico's zie jij dan? Wat is het riskante?
Het riskante is m.i. dat je tegen kinderen zegt 'je zit teveel achter de pc/je vind je kleertjes te mooi' en dus is er Corona.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door Adagio »

Tiberius schreef:Maar een oorzakelijk verband aanwijzen tussen een specifieke zonde en een specifieke straf is niet Bijbels...
Vooruit, je zult wel het goede bedoelen, maar in dat geval iets anders, of met nuance formuleren (met Lukas 13 en Ezech. 18)? Het komt zo hier en daar nl. in de Bijbel voor.

Denk aan Achan: "Toen nam Jozua en gans Israël met hem Achan, den zoon van Zerah, en het zilver en het sierlijk overkleed en de gouden tong, en zijn zonen en zijn dochters, en zijn ossen en zijn ezels, en zijn vee en zijn tent en alles wat hij had; en zij voerden ze naar het dal van Achor. En Jozua zeide: Hoe hebt gij ons beroerd? De HEERE zal u beroeren te dezen dage. En gans Israël stenigde hem met stenen en zij verbrandden hen met vuur en zij overwierpen hen met stenen."

Of aan David: "Toen zeide Nathan tot David: Gij zijt die man... Gij hebt Uría, den Hethiet, met het zwaard verslagen en zijn huisvrouw hebt gij u ter vrouw genomen, en hem hebt gij met het zwaard der kinderen Ammons doodgeslagen. Nu dan, het zwaard zal van uw huis niet afwijken tot in eeuwigheid, daarom dat gij Mij veracht hebt en de huisvrouw van Uría, den Hethiet, genomen hebt, dat zij u ter vrouw zij."

Of Ananias en Saffira: "En Petrus antwoordde haar: Zeg mij, hebt gijlieden het land voor zoveel verkocht? En zij zeide: Ja, voor zoveel. En Petrus zeide tot haar: Wat is het dat gij onder u hebt overeengestemd te verzoeken den Geest des Heeren? Zie, de voeten dergenen die uw man begraven hebben, zijn voor de deur, en zullen u uitdragen. En zij viel terstond neder voor zijn voeten, en gaf den geest".

Of aan Herodes: "En het volk riep hem toe: Een stem Gods en niet eens mensen. En van stonden aan sloeg hem een engel des Heeren, daarom dat hij Gode de eer niet gaf; en hij werd van de wormen gegeten en gaf den geest."

Ezech. 18: "Wat is ulieden, dat gij dit spreekwoord gebruikt van het land Israëls, zeggende: De vaders hebben onrijpe druiven gegeten, en de tanden der kinderen zijn stomp geworden? Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo het ulieden meer gebeuren zal, dit spreekwoord in Israël te gebruiken! Zie, alle zielen zijn Mijne; gelijk de ziel des vaders, alzo ook de ziel des zoons zijn Mijne; de ziel die zondigt, die zal sterven." Er staat in de kanttekening: "God straft niet omdat Hij Zijn schepsel, maar de zonde haat, en Hij is tegen hem die ze doet, een rechtvaardige Rechter. Sterven is: de straf harer zonde dragen, te weten óf in deze wereld, óf in het toekomende oordeel."
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door Herman »

Tiberius schreef:Johannes 9.
Volgens mij gaat deze tekst (vers 2 en 3) op dezelfde wijze als Lukas 13 om met de kwestie. Je kunt wel bezorgd zijn over de mate van zonde van anderen, doe dat niet, kijk eerst naar jezelf.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door Jantje »

Adagio schreef:
Tiberius schreef:Maar een oorzakelijk verband aanwijzen tussen een specifieke zonde en een specifieke straf is niet Bijbels...
Vooruit, je zult wel het goede bedoelen, maar in dat geval iets anders, of met nuance formuleren (met Lukas 13 en Ezech. 18)? Het komt zo hier en daar nl. in de Bijbel voor.

Denk aan Achan: "Toen nam Jozua en gans Israël met hem Achan, den zoon van Zerah, en het zilver en het sierlijk overkleed en de gouden tong, en zijn zonen en zijn dochters, en zijn ossen en zijn ezels, en zijn vee en zijn tent en alles wat hij had; en zij voerden ze naar het dal van Achor. En Jozua zeide: Hoe hebt gij ons beroerd? De HEERE zal u beroeren te dezen dage. En gans Israël stenigde hem met stenen en zij verbrandden hen met vuur en zij overwierpen hen met stenen."

Of aan David: "Toen zeide Nathan tot David: Gij zijt die man... Gij hebt Uría, den Hethiet, met het zwaard verslagen en zijn huisvrouw hebt gij u ter vrouw genomen, en hem hebt gij met het zwaard der kinderen Ammons doodgeslagen. Nu dan, het zwaard zal van uw huis niet afwijken tot in eeuwigheid, daarom dat gij Mij veracht hebt en de huisvrouw van Uría, den Hethiet, genomen hebt, dat zij u ter vrouw zij."

Of Ananias en Saffira: "En Petrus antwoordde haar: Zeg mij, hebt gijlieden het land voor zoveel verkocht? En zij zeide: Ja, voor zoveel. En Petrus zeide tot haar: Wat is het dat gij onder u hebt overeengestemd te verzoeken den Geest des Heeren? Zie, de voeten dergenen die uw man begraven hebben, zijn voor de deur, en zullen u uitdragen. En zij viel terstond neder voor zijn voeten, en gaf den geest".

Of aan Herodes: "En het volk riep hem toe: Een stem Gods en niet eens mensen. En van stonden aan sloeg hem een engel des Heeren, daarom dat hij Gode de eer niet gaf; en hij werd van de wormen gegeten en gaf den geest."

Ezech. 18: "Wat is ulieden, dat gij dit spreekwoord gebruikt van het land Israëls, zeggende: De vaders hebben onrijpe druiven gegeten, en de tanden der kinderen zijn stomp geworden? Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo het ulieden meer gebeuren zal, dit spreekwoord in Israël te gebruiken! Zie, alle zielen zijn Mijne; gelijk de ziel des vaders, alzo ook de ziel des zoons zijn Mijne; de ziel die zondigt, die zal sterven." Er staat in de kanttekening: "God straft niet omdat Hij Zijn schepsel, maar de zonde haat, en Hij is tegen hem die ze doet, een rechtvaardige Rechter. Sterven is: de straf harer zonde dragen, te weten óf in deze wereld, óf in het toekomende oordeel."
Hartelijk dank voor deze bijdrage.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Tiberius schreef:Johannes 9.
Volgens mij gaat deze tekst (vers 2 en 3) op dezelfde wijze als Lukas 13 om met de kwestie. Je kunt wel bezorgd zijn over de mate van zonde van anderen, doe dat niet, kijk eerst naar jezelf.
Volgens de kanttekeningen niet.

2 En Zijn discipelen vraagden Hem, zeggende: Rabbi, wie heeft er 2gezondigd, 3deze of zijn ouders, dat hij blind zou geboren worden?
2 Dat is, enige bijzondere grote zonde gedaan.
3 Het schijnt dat de discipelen in deze dwaling waren, welke toen bij sommige Joden was, dat als de mens sterft, zijn ziel dan weder zou gaan in een ander lichaam, en dat overzulks de ziel des blindgeborenen in een ander lichaam zou gezondigd hebben.


3 Jezus antwoordde: 4Noch deze heeft gezondigd, noch zijn ouders, amaar dit is geschied opdat de werken 5Gods in hem zouden geopenbaard worden.
4 Namelijk dat hij blind geboren zou worden.
a Joh. 11:4. verwijsteksten
5 Dat is, der Goddelijke barmhartigheid en kracht, als Christus die aan hem betonen zou, om daarmede te bevestigen, dat Hij de ware Messias is, volgens de voorzegging, Jes. 35:5. verwijsteksten
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:
Herman schreef:
Tiberius schreef:Johannes 9.
Volgens mij gaat deze tekst (vers 2 en 3) op dezelfde wijze als Lukas 13 om met de kwestie. Je kunt wel bezorgd zijn over de mate van zonde van anderen, doe dat niet, kijk eerst naar jezelf.
Volgens de kanttekeningen niet.
Die volg ik in dezen niet.

Wat ik wel lees is deze aansporing van de Heere Jezus:
"maar dit is geschied opdat de werken Gods in hem zouden geopenbaard worden."

Ik zie dat als de positieve parallel van Lukas 13: "maar indien gij u niet bekeert, zo zult gij allen desgelijks vergaan".
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door Tiberius »

Adagio schreef:
Tiberius schreef:Maar een oorzakelijk verband aanwijzen tussen een specifieke zonde en een specifieke straf is niet Bijbels...
Vooruit, je zult wel het goede bedoelen, maar in dat geval iets anders, of met nuance formuleren (met Lukas 13 en Ezech. 18)? Het komt zo hier en daar nl. in de Bijbel voor.

Denk aan Achan: "Toen nam Jozua en gans Israël met hem Achan, den zoon van Zerah, en het zilver en het sierlijk overkleed en de gouden tong, en zijn zonen en zijn dochters, en zijn ossen en zijn ezels, en zijn vee en zijn tent en alles wat hij had; en zij voerden ze naar het dal van Achor. En Jozua zeide: Hoe hebt gij ons beroerd? De HEERE zal u beroeren te dezen dage. En gans Israël stenigde hem met stenen en zij verbrandden hen met vuur en zij overwierpen hen met stenen."

Of aan David: "Toen zeide Nathan tot David: Gij zijt die man... Gij hebt Uría, den Hethiet, met het zwaard verslagen en zijn huisvrouw hebt gij u ter vrouw genomen, en hem hebt gij met het zwaard der kinderen Ammons doodgeslagen. Nu dan, het zwaard zal van uw huis niet afwijken tot in eeuwigheid, daarom dat gij Mij veracht hebt en de huisvrouw van Uría, den Hethiet, genomen hebt, dat zij u ter vrouw zij."

Of Ananias en Saffira: "En Petrus antwoordde haar: Zeg mij, hebt gijlieden het land voor zoveel verkocht? En zij zeide: Ja, voor zoveel. En Petrus zeide tot haar: Wat is het dat gij onder u hebt overeengestemd te verzoeken den Geest des Heeren? Zie, de voeten dergenen die uw man begraven hebben, zijn voor de deur, en zullen u uitdragen. En zij viel terstond neder voor zijn voeten, en gaf den geest".

Of aan Herodes: "En het volk riep hem toe: Een stem Gods en niet eens mensen. En van stonden aan sloeg hem een engel des Heeren, daarom dat hij Gode de eer niet gaf; en hij werd van de wormen gegeten en gaf den geest."

Ezech. 18: "Wat is ulieden, dat gij dit spreekwoord gebruikt van het land Israëls, zeggende: De vaders hebben onrijpe druiven gegeten, en de tanden der kinderen zijn stomp geworden? Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo het ulieden meer gebeuren zal, dit spreekwoord in Israël te gebruiken! Zie, alle zielen zijn Mijne; gelijk de ziel des vaders, alzo ook de ziel des zoons zijn Mijne; de ziel die zondigt, die zal sterven." Er staat in de kanttekening: "God straft niet omdat Hij Zijn schepsel, maar de zonde haat, en Hij is tegen hem die ze doet, een rechtvaardige Rechter. Sterven is: de straf harer zonde dragen, te weten óf in deze wereld, óf in het toekomende oordeel."
Ok, dus jij bent het met hem eens dat we hier corona hebben, omdat de kinderen van GG Werkendam teveel achter hun computer zitten en teveel aan hun spulletjes hechten?
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:
Herman schreef:
Tiberius schreef:Johannes 9.
Volgens mij gaat deze tekst (vers 2 en 3) op dezelfde wijze als Lukas 13 om met de kwestie. Je kunt wel bezorgd zijn over de mate van zonde van anderen, doe dat niet, kijk eerst naar jezelf.
Volgens de kanttekeningen niet.
Die volg ik in dezen niet.

Wat ik wel lees is deze aansporing van de Heere Jezus:
"maar dit is geschied opdat de werken Gods in hem zouden geopenbaard worden."

Ik zie dat als de positieve parallel van Lukas 13: "maar indien gij u niet bekeert, zo zult gij allen desgelijks vergaan".
En waarom volg je ze niet?
Overigens is het dan helemaal geen onderbouwing van jouw stelling dat straf op een specifieke zonde zou willen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:[En waarom volg je ze niet?
Overigens is het dan helemaal geen onderbouwing van jouw stelling dat straf op een specifieke zonde zou willen.
Omdat ik kanttekening 3 nog nooit in een actuele prediking heb horen uitleggen. Blijkbaar kiezen we nu voor een andere verklaring.

En Johannes 9 is het tegenargument van Tiberius, dus het is juist dat het niet mijn argument is.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door gallio »

Adagio schreef:
Tiberius schreef:Maar een oorzakelijk verband aanwijzen tussen een specifieke zonde en een specifieke straf is niet Bijbels...
Vooruit, je zult wel het goede bedoelen, maar in dat geval iets anders, of met nuance formuleren (met Lukas 13 en Ezech. 18)? Het komt zo hier en daar nl. in de Bijbel voor.

...
In deze voorbeelden gaat het meestal over een onmiddelijke Godsopenbaring over een heel specifieke zonde aan een richter, profeet of apostel. Want de zonden van Achan, David, Ananias enz. waren niet publiek bekend, maar werden op een bijzondere manier aan Gods knechten bekendgemaakt. Dat kan je van het computergebruik in Werkendam niet zeggen.
Plaats reactie