Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door Roos2018 »

Ik ga weer in overtreding om een Telegraaf premium artikel met jullie te delen.
@Mods, ik weet dat het tegen de regels is, maar voor dit artikel zou ik graag een uitzondering maken.
Verwijder het maar als jullie dit niet vinden kunnen.
Alleen het eerste deel van dit artikel.
Mijn vraag: wat vinden jullie hiervan?

een deel uit het artikel:

Dominee waarschuwt kinderen: corona is jullie schuld
Door SILVAN SCHOONHOVEN

EDE - Kinderen zijn er medeschuldig aan dat het coronavirus slachtoffers maakt. Dat schrijft dominee Agteresch uit Ede aan de kinderen in de Bethelkerk, een Gereformeerde Gemeente in Werkendam.

„Een heel erge ziekte is in de wereld gekomen”, schrijft Agteresch. „Zo erg, dat veel mensen daaraan sterven. (…) Bidt maar of de Heere jou en alle mensen in de gemeente wil sparen (…) Jullie zullen vast wel nagedacht hebben hoe het allemaal komt. Het komt door onze zonden. De Heere woont in de hemel en ziet heel veel boze dingen bij de grote mensen en bij de kinderen. Zij doen boos, praten boos en denken boos. Daarom is de Heere toornig op ons en stuurt Hij een ziekte (…) God stuurt het coronavirus om ons te straffen. Waarom? De Heere wil dat jij gaat bidden. De Heere wil dat jij breekt met de verkeerde dingen. De Heere wil dat jij niet meer zoveel houdt van al je mooie spulletjes. De Heere wil dat jij niet zoveel tijd verknoeit achter de computer.”

Opvoedkundige Marina van der Wal schrikt van die tekst. Ze spreekt er schande van. „Schokkend, liefdeloos en gevaarlijk. Hij zegt eigenlijk tegen elk kind: je bent medeverantwoordelijk voor het sterven van mensen. Het ene kind zal nu tegen het andere zeggen: het is jouw schuld dat corona rondwaart. Dat is pedagogisch ronduit schadelijk. Deze man is emotioneel en sociaal heel gevaarlijk bezig. Hij moet zich schamen.”

’Wat lief van de dominee’
Agteresch is oprecht verbaasd om te horen dat zijn brief kritiek oproept. Uit de zeer kinderrijke gemeente heeft hij louter positieve reacties gehoord, zegt hij. ,,Ouders gebruikten zelfs het woord ’lief’. Ze zeiden: ’Wat lief van de dominee’.’’

Hij vertelt aan De Telegraaf dat hij voor zijn roeping als dominee zelf arts is geweest. Agteresch beschouwt zijn brief aan de kinderen als een diagnose. ,,Ik werk in die tekst toe naar een conclusie: dat de kinderen een nieuw hartje nodig hebben. Sinds de zondeval in het paradijs zijn alle mensen zondig, ook de kinderen. Ik heb laatst gepreekt hoe de engel door de straten in Egypte ging om alle eerstgeborenen te doden. Door het bloed van een lam aan de deurpost te strijken, ging die engel aan je deur voorbij. Ik wil niet alleen bangmaken, maar ook aangeven wat het beste medicijn is. Het bloed van Jezus is het allerbeste medicijn.’’

...
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wuhan virus

Bericht door Jantje »

Er klopt ook iets niet. Ds. H.J. Agteresch woont zelf ook in Werkendam. Wat Ede hiermee te maken heeft, ontgaat mij volledig.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wuhan virus

Bericht door DDD »

Je kunt deze brief gewoon op internet vinden op de website van deze gemeente.

Ik weet niet wat ik er van moet vinden. Theologisch is er wel iets voor dit standpunt te zeggen, maar ik zou het nooit zo opschrijven.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Wuhan virus

Bericht door parsifal »

Ik weet niet of wat deze ds zegt verantwoord is. Het zou zomaar kunnen dat hij op de lijn van Job's vrienden staat met de ramp als straf en oordeel te zien. Laat het allemaal tot schuldbelijdenis en zelfonderzoek leiden, maar niet elke ramp is perse een straf of direct gelinkt aan zonde (allemaal wel indirect natuurlijk, maar dat lijkt het punt niet).

Verder is het vervelend dat deze brief geanalyseerd wordt door mensen die niet veel begrijpen van het reformatorische denken waar heel het leven mee gemoeid is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Wuhan virus

Bericht door Bezorgd »

parsifal schreef:
Verder is het vervelend dat deze brief geanalyseerd wordt door mensen die niet veel begrijpen van het reformatorische denken waar heel het leven mee gemoeid is.

Dat is het punt.
Ik heb de brief ook gelezen. Op punten zou ik hem waarschijnlijk anders geformuleerd hebben, maar de boodschap is gewoon duidelijk.
Door onze zonden is het oordeel de wereld in gekomen. In het paradijs was er geen corona virus.
Erg , dat kennis van het christendom al zover weg is, dat landelijk bladen er zulk een pulp journalistiek van maken.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wuhan virus

Bericht door DDD »

De zogenaamde deskundige die zich vast nooit in de ontwikkeling van kinderen in reformatorische kringen heeft verdiept, is een groter verwijt te maken. Het zou wel eens goed zijn als zulke mensen een klacht kregen via een medisch tuchtcollege voor het spreken over dingen waar ze niets van weten.
Rido91
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 aug 2019, 17:52

Re: Wuhan virus

Bericht door Rido91 »

Los gezien van hoe je hier inhoudelijk over denkt: het had op zn zachtst gezegd wel iets tactvoller verwoord mogen worden naar mijn idee
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wuhan virus

Bericht door DDD »

Nou, dat vind ik nog best meevallen. Ik heb het ook gelezen, maar het is geen heel uitzonderlijk standpunt in de rechterflank van de GG. Het is ook niet intimiderend verwoord. Misschien een beetje manipulatief in de ogen van een buitenstaander, maar de dominee zal zeggen dat hij namens God spreekt en dat het zijn taak is om mensen te beïnvloeden.

Ik vind eigenlijk dat de zogenaamde deskundige zich eerst had moeten verdiepen in de strekking van de uitspraken binnen de subculturele context, in plaats van maar wat te roepen over iets waar zij overduidelijk geen zicht op heeft.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wuhan virus

Bericht door samanthi »

Roos2018 schreef:Ik ga weer in overtreding om een Telegraaf premium artikel met jullie te delen.
@Mods, ik weet dat het tegen de regels is, maar voor dit artikel zou ik graag een uitzondering maken.
Verwijder het maar als jullie dit niet vinden kunnen.
Alleen het eerste deel van dit artikel.
Mijn vraag: wat vinden jullie hiervan?

een deel uit het artikel:

Dominee waarschuwt kinderen: corona is jullie schuld
Door SILVAN SCHOONHOVEN

EDE - Kinderen zijn er medeschuldig aan dat het coronavirus slachtoffers maakt. Dat schrijft dominee Agteresch uit Ede aan de kinderen in de Bethelkerk, een Gereformeerde Gemeente in Werkendam.

„Een heel erge ziekte is in de wereld gekomen”, schrijft Agteresch. „Zo erg, dat veel mensen daaraan sterven. (…) Bidt maar of de Heere jou en alle mensen in de gemeente wil sparen (…) Jullie zullen vast wel nagedacht hebben hoe het allemaal komt. Het komt door onze zonden. De Heere woont in de hemel en ziet heel veel boze dingen bij de grote mensen en bij de kinderen. Zij doen boos, praten boos en denken boos. Daarom is de Heere toornig op ons en stuurt Hij een ziekte (…) God stuurt het coronavirus om ons te straffen. Waarom? De Heere wil dat jij gaat bidden. De Heere wil dat jij breekt met de verkeerde dingen. De Heere wil dat jij niet meer zoveel houdt van al je mooie spulletjes. De Heere wil dat jij niet zoveel tijd verknoeit achter de computer.”

Opvoedkundige Marina van der Wal schrikt van die tekst. Ze spreekt er schande van. „Schokkend, liefdeloos en gevaarlijk. Hij zegt eigenlijk tegen elk kind: je bent medeverantwoordelijk voor het sterven van mensen. Het ene kind zal nu tegen het andere zeggen: het is jouw schuld dat corona rondwaart. Dat is pedagogisch ronduit schadelijk. Deze man is emotioneel en sociaal heel gevaarlijk bezig. Hij moet zich schamen.”

’Wat lief van de dominee’
Agteresch is oprecht verbaasd om te horen dat zijn brief kritiek oproept. Uit de zeer kinderrijke gemeente heeft hij louter positieve reacties gehoord, zegt hij. ,,Ouders gebruikten zelfs het woord ’lief’. Ze zeiden: ’Wat lief van de dominee’.’’

Hij vertelt aan De Telegraaf dat hij voor zijn roeping als dominee zelf arts is geweest. Agteresch beschouwt zijn brief aan de kinderen als een diagnose. ,,Ik werk in die tekst toe naar een conclusie: dat de kinderen een nieuw hartje nodig hebben. Sinds de zondeval in het paradijs zijn alle mensen zondig, ook de kinderen. Ik heb laatst gepreekt hoe de engel door de straten in Egypte ging om alle eerstgeborenen te doden. Door het bloed van een lam aan de deurpost te strijken, ging die engel aan je deur voorbij. Ik wil niet alleen bangmaken, maar ook aangeven wat het beste medicijn is. Het bloed van Jezus is het allerbeste medicijn.’’

...
ik vind het niet kunnen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wuhan virus

Bericht door Zita »

samanthi schreef:
Roos2018 schreef:Ik ga weer in overtreding om een Telegraaf premium artikel met jullie te delen.
@Mods, ik weet dat het tegen de regels is, maar voor dit artikel zou ik graag een uitzondering maken.
Verwijder het maar als jullie dit niet vinden kunnen.
Alleen het eerste deel van dit artikel.
Mijn vraag: wat vinden jullie hiervan?

een deel uit het artikel:

Dominee waarschuwt kinderen: corona is jullie schuld
...
ik vind het niet kunnen.
Wat (het standpunt van de dominee of van de opvoedkundige of nog iets anders?) en waarom?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wuhan virus

Bericht door samanthi »

Zita schreef:
samanthi schreef:
Roos2018 schreef:Ik ga weer in overtreding om een Telegraaf premium artikel met jullie te delen.
@Mods, ik weet dat het tegen de regels is, maar voor dit artikel zou ik graag een uitzondering maken.
Verwijder het maar als jullie dit niet vinden kunnen.
Alleen het eerste deel van dit artikel.
Mijn vraag: wat vinden jullie hiervan?

een deel uit het artikel:

Dominee waarschuwt kinderen: corona is jullie schuld
...
ik vind het niet kunnen.
Wat (het standpunt van de dominee of van de opvoedkundige of nog iets anders?) en waarom?
Veel mensen weten precies wat God doet en bedoeld, natuurlijk heeft God iets te zeggen met dit gebeuren, maar niet alleen hiermee, de Heere Jezus zegt: zie IK heb het het u voorzegd, rampen pestilentie, oorlogen, alles moet gebeuren, straffen evenzo, maar op deze manier kun je zoiets niet stellen, ook niet om de concrete zonden die ds Agterest noemt, de Heere wijst vooral op het ongeloof... op je onwil... je onbekeerlijkheid (daar komen al die andere zonden vandaan, hoogmoedige ongelovigheid), ja ook dat het Zijn werk is, maar Hij nodigt je uit om tot Hem te komen...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: Wuhan virus

Bericht door Gritje »

samanthi schreef:
Roos2018 schreef:Ik ga weer in overtreding om een Telegraaf premium artikel met jullie te delen.
@Mods, ik weet dat het tegen de regels is, maar voor dit artikel zou ik graag een uitzondering maken.
Verwijder het maar als jullie dit niet vinden kunnen.
Alleen het eerste deel van dit artikel.
Mijn vraag: wat vinden jullie hiervan?

een deel uit het artikel:

Dominee waarschuwt kinderen: corona is jullie schuld
Door SILVAN SCHOONHOVEN

EDE - Kinderen zijn er medeschuldig aan dat het coronavirus slachtoffers maakt. Dat schrijft dominee Agteresch uit Ede aan de kinderen in de Bethelkerk, een Gereformeerde Gemeente in Werkendam.

„Een heel erge ziekte is in de wereld gekomen”, schrijft Agteresch. „Zo erg, dat veel mensen daaraan sterven. (…) Bidt maar of de Heere jou en alle mensen in de gemeente wil sparen (…) Jullie zullen vast wel nagedacht hebben hoe het allemaal komt. Het komt door onze zonden. De Heere woont in de hemel en ziet heel veel boze dingen bij de grote mensen en bij de kinderen. Zij doen boos, praten boos en denken boos. Daarom is de Heere toornig op ons en stuurt Hij een ziekte (…) God stuurt het coronavirus om ons te straffen. Waarom? De Heere wil dat jij gaat bidden. De Heere wil dat jij breekt met de verkeerde dingen. De Heere wil dat jij niet meer zoveel houdt van al je mooie spulletjes. De Heere wil dat jij niet zoveel tijd verknoeit achter de computer.”

Opvoedkundige Marina van der Wal schrikt van die tekst. Ze spreekt er schande van. „Schokkend, liefdeloos en gevaarlijk. Hij zegt eigenlijk tegen elk kind: je bent medeverantwoordelijk voor het sterven van mensen. Het ene kind zal nu tegen het andere zeggen: het is jouw schuld dat corona rondwaart. Dat is pedagogisch ronduit schadelijk. Deze man is emotioneel en sociaal heel gevaarlijk bezig. Hij moet zich schamen.”

’Wat lief van de dominee’
Agteresch is oprecht verbaasd om te horen dat zijn brief kritiek oproept. Uit de zeer kinderrijke gemeente heeft hij louter positieve reacties gehoord, zegt hij. ,,Ouders gebruikten zelfs het woord ’lief’. Ze zeiden: ’Wat lief van de dominee’.’’

Hij vertelt aan De Telegraaf dat hij voor zijn roeping als dominee zelf arts is geweest. Agteresch beschouwt zijn brief aan de kinderen als een diagnose. ,,Ik werk in die tekst toe naar een conclusie: dat de kinderen een nieuw hartje nodig hebben. Sinds de zondeval in het paradijs zijn alle mensen zondig, ook de kinderen. Ik heb laatst gepreekt hoe de engel door de straten in Egypte ging om alle eerstgeborenen te doden. Door het bloed van een lam aan de deurpost te strijken, ging die engel aan je deur voorbij. Ik wil niet alleen bangmaken, maar ook aangeven wat het beste medicijn is. Het bloed van Jezus is het allerbeste medicijn.’’

...
ik vind het niet kunnen.
Ik ben wel benieuwd naar de hele brief, hier zien we stukjes uit de brief. Zo kan het heel anders overkomen dan wat de dominee echt geschreven heeft.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wuhan virus

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Nou, dat vind ik nog best meevallen. Ik heb het ook gelezen, maar het is geen heel uitzonderlijk standpunt in de rechterflank van de GG. Het is ook niet intimiderend verwoord. Misschien een beetje manipulatief in de ogen van een buitenstaander, maar de dominee zal zeggen dat hij namens God spreekt en dat het zijn taak is om mensen te beïnvloeden.

Ik vind eigenlijk dat de zogenaamde deskundige zich eerst had moeten verdiepen in de strekking van de uitspraken binnen de subculturele context, in plaats van maar wat te roepen over iets waar zij overduidelijk geen zicht op heeft.
Het zijn gewoon vreemde uitspraken. Welk effect denkt deze predikant te bereiken?
elbert
Berichten: 1332
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Wuhan virus

Bericht door elbert »

Ik vind dat je voorzichtig moet zijn met het spreken over dit specifieke virus als straf van God over de zonde. De Bijbel is daar minder eenduidig over dan soms wordt gedacht. Denk bijv. aan de vrienden van Job of de discipelen met hun vraag over de blindgeborene ("heeft deze man gezondigd of zijn ouders?"), die hierover moesten worden gecorrigeerd.
Trouwens, de neiging om het als straf te zien, is niet voorbehouden aan de rechterflank van de gereformeerde gezindte. Het blijkt een puur menselijk fenomeen, wat ons te denken moet geven. Zo weet een imam in Iran de uitbraak van de ziekte aan de onderdrukking van Oeigoeren in China. Vervolgens kwam het virus naar Iran. Wij mensen hebben de neiging om ook het spreken over straf van God in ons eigen voordeel uit te leggen. Ook dat is zonde.
Daarom moeten we hierover voorzichtig zijn.
Mede daarom vind ik dit een goed stukje om over na te denken (ds. Holtslag uit Giessenburg): http://holtslag.org/corona/
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wuhan virus

Bericht door Tiberius »

Gritje schreef:Ik ben wel benieuwd naar de hele brief, hier zien we stukjes uit de brief. Zo kan het heel anders overkomen dan wat de dominee echt geschreven heeft.
Zie hier: https://twitter.com/danielgillissen/sta ... 93/photo/1
Plaats reactie