Bemoediging in tijd van pandemie

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Bemoediging in tijd van pandemie

Bericht door Arja »

C. H. Spurgeon komt in zijn verklaring van de Psalmen bij Psalm 91:9,10 tot een openhartige mededeling uit zijn eigen leven.

Want Gij, HEERE! zijt mijn Toevlucht! Den Allerhoogste hebt gij gesteld tot uw Vertrek; U zal geen kwaad wedervaren, en geen plage zal uw tent naderen.

'In het jaar 1854 toen ik mij nog nauwelijks een jaar te Londen bevond, heerste er in de wijk, waarin ik arbeidde, de Aziatische cholera, en mijn gemeente werd er zeer door geteisterd. In zeer vele huisgezinnen werd ik geroepen aan het gebed van zieken, en bijna iedere dag moest ik tegenwoordig zijn bij begrafenissen. Met jeugdige ijver wijdde ik mij aan het bezoek van de zieken, en mensen van allerlei rang, en stand, en godsdienst verzochten mij om hen te bezoeken in hun woningen. Ik werd ten laatste zeer afgemat naar lichaam en ziel. Mijn vrienden schenen een voor een van mijn zijde weg te worden genomen, en ik voelde ~ of ik waande te gevoelen - dat ook ik door de ziekte was aangetast. Nog meer werk, en nog meer treurigheid zouden mij evenals de anderen hebben doen vallen; ik voelde dat mijn last zwaarder was dan ik dacht te kunnen dragen. Ik was op het punt van er onder te bezwijken. Nu heeft Cod het zo beschikt, dat toen ik eens verdrietig van een begrafenis naar huis ging, mijn aandacht getrokken werd door een papier, dat tegen het venster van een schoenmakerswinkel in Dover Road was geplakt. Dat papier zag er niet uit als een handelsannonce, en dit was het ook niet; want in flink, groot geschrift stond er op te lezen; 'Omdat gij den Heere, die mijn Toevlucht is, namelijk de Allerhoogste, tot uw vertrek hebt gesteld, zal u geen kwaad wedervaren, en zal geen plaag uw tent naderen' (Engelse vertaling). De uitwerking op mijn hart was ogenblikkelijk. Door het geloof mocht ik mij die schriftuurplaats toeeigenen. Ik gevoelde mij veilig, verkwikt, omgord met onsterfelijkheid. Met een kalm en vredig gemoed ging ik voort met het bezoeken der stervenden...'
Bertiel
Berichten: 4557
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Bemoediging in tijd van pandemie

Bericht door Bertiel »

Stond ook in het kerkblad (HHK landelijk), of heb je het daar uit?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Bemoediging in tijd van pandemie

Bericht door Arja »

Bertiel schreef:Stond ook in het kerkblad (HHK landelijk), of heb je het daar uit?
Mijn bron: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 3e54588cc0
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bemoediging in tijd van pandemie

Bericht door Zeeuw »

Arja schreef:C. H. Spurgeon komt in zijn verklaring van de Psalmen bij Psalm 91:9,10 tot een openhartige mededeling uit zijn eigen leven.

Want Gij, HEERE! zijt mijn Toevlucht! Den Allerhoogste hebt gij gesteld tot uw Vertrek; U zal geen kwaad wedervaren, en geen plage zal uw tent naderen.

'In het jaar 1854 toen ik mij nog nauwelijks een jaar te Londen bevond, heerste er in de wijk, waarin ik arbeidde, de Aziatische cholera, en mijn gemeente werd er zeer door geteisterd. In zeer vele huisgezinnen werd ik geroepen aan het gebed van zieken, en bijna iedere dag moest ik tegenwoordig zijn bij begrafenissen. Met jeugdige ijver wijdde ik mij aan het bezoek van de zieken, en mensen van allerlei rang, en stand, en godsdienst verzochten mij om hen te bezoeken in hun woningen. Ik werd ten laatste zeer afgemat naar lichaam en ziel. Mijn vrienden schenen een voor een van mijn zijde weg te worden genomen, en ik voelde ~ of ik waande te gevoelen - dat ook ik door de ziekte was aangetast. Nog meer werk, en nog meer treurigheid zouden mij evenals de anderen hebben doen vallen; ik voelde dat mijn last zwaarder was dan ik dacht te kunnen dragen. Ik was op het punt van er onder te bezwijken. Nu heeft Cod het zo beschikt, dat toen ik eens verdrietig van een begrafenis naar huis ging, mijn aandacht getrokken werd door een papier, dat tegen het venster van een schoenmakerswinkel in Dover Road was geplakt. Dat papier zag er niet uit als een handelsannonce, en dit was het ook niet; want in flink, groot geschrift stond er op te lezen; 'Omdat gij den Heere, die mijn Toevlucht is, namelijk de Allerhoogste, tot uw vertrek hebt gesteld, zal u geen kwaad wedervaren, en zal geen plaag uw tent naderen' (Engelse vertaling). De uitwerking op mijn hart was ogenblikkelijk. Door het geloof mocht ik mij die schriftuurplaats toeeigenen. Ik gevoelde mij veilig, verkwikt, omgord met onsterfelijkheid. Met een kalm en vredig gemoed ging ik voort met het bezoeken der stervenden...'
Mooi Arja! Ik begrijp het echt niet wanneer nu direct geroepen wordt dat het door laten gaan van kerkdiensten onverantwoord is. Als nu de Heere aanwezig wil zijn, waar in Zijn Naam vergaderd wordt, mogen we toch ook alles bij Hem neerleggen.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bemoediging in tijd van pandemie

Bericht door merel »

Ik begrijp het heel goed. In die tijd had men nog geen idee hoe infectieziekten zich verspreiden. Dat kwam pas eind 19e eeuw. Nu weet men het wel en wordt gevraagd om hier rekening mee te houden.
Ik zou het mijzelf erg kwalijk een als door mijn toedoen, waar ik zelf waarschijnlijk weinig hinder van ondervindt een ouder gemeentelid zou overlijden.
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bemoediging in tijd van pandemie

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:Ik begrijp het heel goed. In die tijd had men nog geen idee hoe infectieziekten zich verspreiden. Dat kwam pas eind 19e eeuw. Nu weet men het wel en wordt gevraagd om hier rekening mee te houden.
Ik zou het mijzelf erg kwalijk een als door mijn toedoen, waar ik zelf waarschijnlijk weinig hinder van ondervindt een ouder gemeentelid zou overlijden.
Dat snap ik. Maar we kunnen ook meer gaan vertrouwen op allerhande menselijke maatregelen, dan op God. Ik lees te weinig over dat spanningsveld. Of geloven we niet meer dat ons leven en sterven bij God al vastligt?
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bemoediging in tijd van pandemie

Bericht door merel »

Dat geloof ik zeker, maar dat betekent niet dat je lukraak moet leven. Ik denk dat een kerkdienst bezoeken op dit moment te veel risico is. Een videoverbinding kan ook.

Dat betekent niet dat ik de diensten niet zal missen, maar het is nu niet meer verantwoord.
Plaats reactie