Op dool en drift geraakte vroomheid (Uit Forum Refoweb)

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Op dool en drift geraakte vroomheid (Uit Forum Refoweb)

Bericht door -DIA- »

Citaat Tiberius: "Rond 2004 had de OSW-redactie een aanvaring met een predikant uit de GG en trok men vrijwel per direct de stekker uit het forum.
Memento heeft toen samen met nog enkele mensen in allerijl Refoforum opgericht, met een nadrukkelijk reformatorische identiteit. Dat was een verrechtsing, omdat OSW algemeen christelijk was en zich richtte op de Gereformeerde Bond achterban."


Misschien een opmerking? Wij lazen destijds het blad Om Sions Wil. Daar schreven destijds predikanten in, waar we thans in de Gereformeerde Gemeenten rijk mee zouden zijn! Dan denk ik: wat verrechtsing? Intussen is er heel veel veranderd in zowel de Gereformeerde Bond als in de Gereformeerde Gemeenten. Niet dat het brede publiek dat meteen ziet, maar dat is wel degelijk een feit. Zowel de Gereformeerde Bond, die destijds breder was dan de GG, als de GG zelf, zijn breder geworden. Zo zie je een verschuiving die niet meteen iedereen opmerkt. Ik kan met heimwee (en geen ongezonde nostaligie of hang naar het oude) terugzien op sommige echt bevindelijke stukjes die toen nog in OSW verschenen. Denk met name aan de heldere stukjes van ds. J. Catsburg, hoe hij goed doorhad, wat men zei en dacht over wat hij zo mooi noemde "op dool geraakte vroomheid". Wie er zin in heeft kan dit onderzoeken. We zouden nu hier wel de vraag kunnen stellen, en dat lijkt me niet overbodig: Wat bedoelde ds. Catsburg met 'op dool geraakte vroomheid', waar de godsdienstige mens de bevinding mee wegzette?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Forum Refoweb

Bericht door Klavart »

-DIA- schreef:Denk met name aan de heldere stukjes van ds. J. Catsburg, hoe hij goed doorhad, wat men zei en dacht over wat hij zo mooi noemde "op dool geraakte vroomheid". Wie er zin in heeft kan dit onderzoeken. We zouden nu hier wel de vraag kunnen stellen, en dat lijkt me niet overbodig: Wat bedoelde ds. Catsburg met 'op dool geraakte vroomheid', waar de godsdienstige mens de bevinding mee wegzette?
Waar schreef ds. J. Catsburg dat? Heeft u een bron? Ik kom het tot nu toe alleen bij ds G.H. Kersten tegen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Forum Refoweb

Bericht door -DIA- »

Klavart schreef:
-DIA- schreef:Denk met name aan de heldere stukjes van ds. J. Catsburg, hoe hij goed doorhad, wat men zei en dacht over wat hij zo mooi noemde "op dool geraakte vroomheid". Wie er zin in heeft kan dit onderzoeken. We zouden nu hier wel de vraag kunnen stellen, en dat lijkt me niet overbodig: Wat bedoelde ds. Catsburg met 'op dool geraakte vroomheid', waar de godsdienstige mens de bevinding mee wegzette?
Waar schreef ds. J. Catsburg dat? Heeft u een bron? Ik kom het tot nu toe alleen bij ds G.H. Kersten tegen.
Dan zou ik mijn archieven moeten openen, of het mocht zijn dat OSW intussen via DIGIBRON is te lezen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Forum Refoweb

Bericht door -DIA- »

En... daar er helaas geen zoekfunctie op mijn jaargangen OSW zit, zadelt u mij wel op met een gans groot werk. Ik neem toch aan dat we elkaar een beetje vertrouwen, want als dat gaat ontbreken, waar komen we dan terecht?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Forum Refoweb

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:En... daar er helaas geen zoekfunctie op mijn jaargangen OSW zit, zadelt u mij wel op met een gans groot werk. Ik neem toch aan dat we elkaar een beetje vertrouwen, want als dat gaat ontbreken, waar komen we dan terecht?
Het zal geen gebrek aan vertrouwen zijn, maar geïnteresseerdheid in wat ds. Catsburg schreef.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Forum Refoweb

Bericht door -DIA- »

Nog een toevoeging: naar ik meen gebruikte ook prof. Wisse deze term wel, maar ik kwam deze toch het eerst tegen (citerend is niet onmogelijk) bij ds. J. Catsburg. Ik denk dus dat deze term vroeger meer in gebruik was als men de afschuw van bevindelijken beschreef, in bepaalde kringen, als daar zijn de vrijgemaakt Gereformeerde Kerken en verwanten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Forum Refoweb

Bericht door Klavart »

Marco schreef:
-DIA- schreef:En... daar er helaas geen zoekfunctie op mijn jaargangen OSW zit, zadelt u mij wel op met een gans groot werk. Ik neem toch aan dat we elkaar een beetje vertrouwen, want als dat gaat ontbreken, waar komen we dan terecht?
Het zal geen gebrek aan vertrouwen zijn, maar geïnteresseerdheid in wat ds. Catsburg schreef.
Inderdaad. Maar ik heb het al gevonden. Ds. Catsburg heeft het over "een vroomheid, die op dool en drift geraakt is".
http://www.hetgekrookteriet.com/Preken/ ... gangen.pdf
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Forum Refoweb

Bericht door -DIA- »

Klavart schreef:
Marco schreef:
-DIA- schreef:En... daar er helaas geen zoekfunctie op mijn jaargangen OSW zit, zadelt u mij wel op met een gans groot werk. Ik neem toch aan dat we elkaar een beetje vertrouwen, want als dat gaat ontbreken, waar komen we dan terecht?
Het zal geen gebrek aan vertrouwen zijn, maar geïnteresseerdheid in wat ds. Catsburg schreef.
Inderdaad. Maar ik heb het al gevonden. Ds. Catsburg heeft het over "een vroomheid, die op dool en drift geraakt is".
http://www.hetgekrookteriet.com/Preken/ ... gangen.pdf
Dan de vraag die ik opwierp: Begrijpen we nog wat ds. Catsburg (en anderen uit bevindelijke denominaties) daarmee bedoelde?

Klein citaatje voor de duidelijkheid:
  • Geachte mevrouw,
    dit is een daad Gods. En hiermede komen we bij de uitdrukking waar u ook een verklaring van vraagt: "Met de rug tegen uw doodskist zitten". We hebben hiermede bedoeld te zeggen, dat de mens van nature in de staat des doods verkeert tot de tijd, dat Gods genade in hem verheerlijkt wordt. Hebben we kennis aan onze doodsstaat verkregen?
    Van nature zijn we dood voor de dood. Doch hoe anders gaat dit worden, wanneer we Efeze 2: 1 leren verstaan. Daar schrijft de apostel: "En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden". Vergelijk ook Rom. 5: 6 en Col. 2: 13.
    We zijn zo diep gevallen in de bondsbreuk van Adam, dat we het leven kwijt zijn. We worden
    geboren in de staat des toorns. We zijn kinderen des toorns en we kunnen het Koninkrijk Gods niet ingaan, tenzij we wederom geboren worden. Tot het leven der wedergeboorte moeten we komen, wil het wel zijn. Dit leven ligt in Christus, Die gestalte krijgt in het hart van Gods volk. We moeten er wel oog voor krijgen, dat dit leven een groeiproces is. Wanneer dit leven in ons wordt geplant, gaan we de weg van de dood op met onszelf. Dat is voor vlees en bloed een vreemde weg, een weg, die wij niet op willen. De dood is een vijand van de weg ter zaligheid.

    Doch de Heere werkt door in en met Zijn onwederstandelijke genade. Waar komen we dan te zitten?
    Met onze rug tegen onze doodskist! Te leren het leven uit eigen hand verliezen. Dat is echter geen onbijbelse, maar een voluit schriftuurlijke zaak. Wie bukt mede voor de Heere neer? Wie zijn ziel bij het leven nu niet meer heeft kunnen houden, zegt David in Psalm 22. Dat volk nu ontvangt het leven in Christus, daarmede betuigend met de woorden van het formulier van het Heilig Avondmaal, dat zij midden in de dood liggen.

    We weten het: De godsdienst aller tijden wil van deze zaken niet horen, zij acht deze wegen voor een vroomheid, die op dool en drift geraakt is. Van het leven verliezen en het leven te vinden in Christus wil men niet horen. Met hen begeren we echter niet mee te wandelen, daar zij blind, doof en dood zijn voor de leer en het leven der godzaligheid.

    O volk, dat met de dood over de aarde loopt, daar is een bede: "Zo leev' uw hart, door 's hemels gunstbewijzen, in eeuwigheid". Moge dit wonder voor u ontsloten worden in Hem, Die de Opstanding en het Leven is. Dan moogt ge melden het heil van Zijn gerechtigheid en grote daden.

    Ds. J. Catsburg in “Om Sions Wil” van 31 oktober 1980
Misschien voor de duidelijkheid: ook ds. Verschuure sprak hierover, (over degenen die tegen de bevindelijke gangen zijn) maar hij gebruikte daarvoor een andere term, namelijk: 'eigenwillige godsdienst'. Het is wat anders geformuleerd, maar hij bedoelt daar hetzelfde mee.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Forum Refoweb

Bericht door samanthi »

Ik begrijp het zeker wel, toch ben ik van mening dat de wet en de zonden aanwijzen nog enigszins of juist verdragen wordt, maar de Naam van de Heere Jezus Christus niet. Zie de rede van Stefanus, als hij zegt dat zij de wet niet houden zijn ze verschrikkelijk boos, maar als hij de Naam van Jezus noemt doen ze hun oren dicht, ook zoals ik al eerder noemde, als de Heere Jezus Zich aanbiedt als het Brood des Levens dan roepen ze: Deze rede is hard.

Marcus 12

10 Hebt gij ook deze Schrift niet gelezen: De steen, dien de bouwlieden verworpen hebben, deze is geworden tot een hoofd des hoeks;
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Forum Refoweb

Bericht door Piet Puk »

Uhmmm.. hebben we het nu over Refoweb of gaan we nu een nieuw item starten over wat wijlen ds. J. Catsburg geschreven heeft?
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Forum Refoweb

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
Misschien voor de duidelijkheid: ook ds. Verschuure sprak hierover, (over degenen die tegen de bevindelijke gangen zijn) maar hij gebruikte daarvoor een andere term, namelijk: 'eigenwillige godsdienst'. Het is wat anders geformuleerd, maar hij bedoelt daar hetzelfde mee.
Verwarrend hoe je het nu beschrijft. De ‘bevindelijken’ verwijten anderen een eigenwillige godsdienst. De ‘niet-zo-bevindelijken’ verwijten degenen die het zwaarder opvatten een doorgeslagen vroomheid.

Om eerlijk te zijn, kan ik me in geen van deze beschrijvingen vinden.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Forum Refoweb

Bericht door gallio »

Piet Puk schreef:Uhmmm.. hebben we het nu over Refoweb of gaan we nu een nieuw item starten over wat wijlen ds. J. Catsburg geschreven heeft?
Precies wat ik ook dacht. Blijkbaar is zo'n beetje alles wat je op RF kan lezen een kapstok om het verschil van ware bevinding en eigenwillige godsdienst aan op te hangen.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Forum Refoweb

Bericht door Piet Puk »

gallio schreef:
Piet Puk schreef:Uhmmm.. hebben we het nu over Refoweb of gaan we nu een nieuw item starten over wat wijlen ds. J. Catsburg geschreven heeft?
Precies wat ik ook dacht. Blijkbaar is zo'n beetje alles wat je op RF kan lezen een kapstok om het verschil van ware bevinding en eigenwillige godsdienst aan op te hangen.
En dat noemen we met een mooi woord: eigenwillig gerefoforum.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Forum Refoweb

Bericht door samanthi »

Piet Puk schreef:Uhmmm.. hebben we het nu over Refoweb of gaan we nu een nieuw item starten over wat wijlen ds. J. Catsburg geschreven heeft?
Tja de reacties stapelen zich op...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Op dool en drift geraakte vroomheid (Uit Forum Refoweb)

Bericht door DDD »

Over de eigenwillige godsdienst van ds. Verschuure: dat ging over van alles en nog wat, maar ik kan mij niet herinneren dat het nu hier speciaal over ging. Het kwam er meer op neer dat iedereen die iets anders deed dan wat volgens ds. Verschuure de juiste gang van zaken was, aan eigenwillige godsdienst deed, voor zover hij zich althans niet vergiste. Dat was in dit geval een belangrijk voorbehoud.

Maar goed, van de heilige Schrift losgeslagen vroomheid is van alle tijden. Die was te vinden in Munster, maar kun je ook in de gereformeerde gezindte tegenkomen. Het gaat om alle vroomheid die zijn wortel niet vindt in Christus en die niet is volgens het heilig Evangelie.

En als dat de norm is, dan valt er hier en daar wel wat menselijks tussenuit. Het gesprek over dat fenomeen is echter alleen nuttig als het gaat over concrete onderwerpen. Dan kun je dat toetsen aan Gods Woord. Als je het in zijn algemeen bespreekt, dan gaat het eerder over vooroordelen dan over een zorgvuldig oordeel.
Plaats reactie